הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה
le pays du questionneur: ישראל

 

Bonjour Rav

Est-ce qu’une femme à besoin de faire un “Prouzboul” ?

 

Réponse :

Votre question est très importante.

Même une femme doit écrire un “Prouzboul”. Bien que la Mitsva de Chemita parait être un commandement positif qui dépend du temp, les femmes doivent la respecter comme je l’explique plus loin dans les références.

D’autre part, il suffit qu’elle dise à son mari d’écrire pour elle le “Prouzboul”. Le mari écrira en tant que “représentant” de sa femme.

Une femme non-mariée fera elle-même un “Prouzboul” ou désignera une autre personne comme représentant pour elle.

Toute femme doit s’assurer d’avoir un “Prouzboul” afin de ne pas transgresser l’interdit de réclamer une dette après la Chemita. D’autant plus, qu’aujourd’hui il est courant qu’une femme ai de l’argent que d’autres personnes lui doivent. Cela peut-être à la banque ou dans un compte-retraite. De plus, de nos jours, chaque couple se marie avec l’intention d’utiliser leur argent en association. On considère donc, que la femme a une part personnelle dans cet argent.

Il est juste d’ajouter une précision importante. Le Ben Ich ‘Hay écrit, que si une femme veut accomplir la Mitsva de “Chemitat Ksaffim – L’annulation des dettes par la Chemita”, pourra le faire après avoir écrit le “Prouzboul”. Elle prêtera à une amie une somme d’argent ou un paquet de sucre ou de lait, et après Roch Hachana elle dira “j’annule la dette”. De cette manière elle aura ce grand mérite d’accomplir la Mitsva d’annuler les dettes. Une Mitsva si rare et importante.

Je vous souhaite une bonne et douce année

 

Références :

דברים ט”ו: מקץ שבע שנים תעשה שמיטה, וזה דבר השמיטה שמוט כל בעל משה ידו אשר ישה ברעהו. לא יגוש את רעהו ואת אחיו, כי קרא שמיטה לה’.

וכתב הרמב”ם פרק ט’ מהלכות שמיטה ויובל הלכה א’, מצות עשה להשמיט המלוה בשביעית שנאמר שמוט כל בעל משה ידו, והתובע חוב שעברה עליו שביעית עבר על לא תעשה שנאמר לא יגוש את רעהו ואת אחיו.

ובספר החינוך מצוה פ”ד כתב לגבי מצוות עשה להפקיר את השדה בשביעית שמצווה זו “נוהגת בזכרים ונקבות”.

והמנחת חינוך מצוה קי”ב, למד מדברי החינוך שהאשה מצווה במצוות עשה של שביעית, והוסיף שגם בדברי הרמב”ם משמע שהנשים חייבות במצוה זו, הואיל והרמב”ם לא חילק בדיני שביעית בין הזכרים והנקבות.

ותמה המנחת חינוך מדוע האשה חייבת במצוות השמיטה, הרי מצוות השמיטה הינה מצוות עשה שהזמן גרמא.

אמנם לענ”ד ניתן ליישב קושיא זו, דהואיל ובמצוות השמיטה ישנו גם לאו, שהתורה אומרת לא יגוש את רעהו, ולאו של עבודות השדה בשמיטה כמו את שדך לא תזמור את ספיח קצירך לא תקצור וכו’. לפיכך האשה חייבת בכל מצוות השמיטה, כי יש בהם גם לאווים, וממילא פטור מצוות עשה שהזמן גרמא לא שייך במצוות השמיטה. וראיתי שכן כתב בספר דרך אמונה בתחילת ספרו על שמיטה ויובל, בביאור הלכה.

אמנם המנחת חינוך עצמו כתב ליישב קושיא זו, על פי דברי הריטב”א בקידושין דף כ”ט, שם כתב הריטב”א שהאשה פטורה במצוות עשה שהזמן גרמא רק במצוות שאינם תלויות בדבר אחר, אבל במצוות שציותה התורה לעשות על גבי אחר, כגון מצוות ברית המילה לבן, לא שייך בזה פטור מצוות עשה שהזמן גרמא לאשה.

שעל פי זה ניתן ליישב שגם מצוות השמיטה הואיל ואיננה מצווה על גופה של האשה אלא היא מצווה על האשה לעשות בקרקע או בהלוואה, לפיכך לא שייך בזה פטור של מצוות עשה שהזמן גרמא.

אלא שכתב המנחת חינוך שלדעת התוס’ שם משמע שאף בזה שייך פטור של מצוות עשה שהזמן גרמא, שהרי תירץ תירוץ אחר על שאלה זו.

על כן תירץ המנחת חינוך במצווה פ”ד, שהואיל ומצוות השמיטה היא אפקעתא דמלכא, לפיכך אין חילוק בין גברים לנשים בזה, כי התורה הפקירה את השדות והשמיטה את ההלוואות, משום כך אם נוגשת או מונעת את האנשים מלהכנס לשדה מבטלת את מצוות העשה ואף עוברת בלא תעשה.

ועיין שם שהוכיח עוד שהנשים חייבות במצוות השמיטה, מדברי המשנה והגמרא בקידושין דף נ: שם הובא מעשה באחד שליקט כלכלה של תאנים ושלהם היתה ושל שביעית היתה, וכו’.

ולעצם חיוב הנשים במצוות השמיטה, הוכיח כן בשו”ת שערי דעה סי’ ט’ מהגמ’ בקידושין דף נ”ב שהנשים מצוות במצוות שמיטה עי”ש. ועיין עוד בשו”ת חתם סופר או”ח סי’ ק”נ שם כתב שהאשה חייבת במצוות איסור סחורה בפירות שביעית וחובת הביעור עי”ש.

וכן כתב הבן איש חי בפרשת כי תבוא, בזה”ל: על כן טוב שתלוה האשה יום ערב ר”ה ככר או שתים או שלש לחברתה, ואחר ר”ה כשתפרע לה תאמר לה משמטת אני, והרי זו מקיימת מצות שמיטה, ועיין חיים שאל ח”ב סי’ ל”ח אות י”ג, וכן עשו קצת נשים פה עירנו יע”א כי דרשתי דבר זה בעזה”י ברבים אשריהם ישראל, ע”כ. מבואר בדבריו דס”ל שיש עניין שילוו הנשים כדי לזכות במצווה השמיטה, אלמא אף הנשים בכלל מצווה זו. אמנם ניתן לומר שאין כוונתו כדין המצווה ועושה אלא כדין מי שאינה מצווה ועושה.

ועיין עוד בשו”ת יביע אומר חלק י’ חושן משפט סימן ג’ שהביא לדברי הבן איש חי, וכתב ליישב מדוע אין הנשים פטורות ממצווה זו למרות שהן מצוות עשה שהזמן גרמא. ז”ל שם:

והנה מדברי הרב בן איש חי הנ”ל מוכח דאף הנשים ישנן במצות שמיטה, לקיים וזה “דבר” השמטה, ואף על גב די”ל דהו”ל מצות עשה שהזמן גרמא, בשו”ת ראשית בכורים (דנ”ו ע”ג) כתב שיש להסתפק קצת בזה, שאף שבודאי חייבות במל”ת דלא יגוש, כשאין הלוה רוצה להחזיר מעצמו, שמא עכ”פ אינן חייבות בעשה דשמוט, כשהלוה מחזיר לו מדעתו, ואולי דרשינן היקשא דכל שישנו בלא יגוש ישנו בשמוט. וע’ פסחים (מג ב) תד”ה סד”א. וע’ קידושין (כט א) תד”ה אותו, שכיון שמיום השמיני והלאה חייב, לא חשיב מ”ע שהז”ג. ע”ש. וע”ע בספר משנת רבי בנימין (בפ”ק דבכורים אות ו).

ולכאורה נראה לפמ”ש הרד”א והכל בו, דמ”ע שהז”ג נשים פטורות, מפני שרשות אחרים עליהן, והן טרודות בעסקי הבית. וכ”כ הרשב”ץ במגן אבות (פ”ב מ”ו). וכ”כ הגר”ח אחי מהר”ל מפראג בספר החיים (פ”ד). לפ”ז י”ל שכל מ”ע שהיא בשב ואל תעשה כגון נ”ד, נשים חייבות. וכ”כ הפני יהושע (ביצה ל א) שהקשה, שמכיון שמצות תוספת יוהכ”פ נפקא לן מדכתיב תענו את נפשותיכם בתשעה לחודש בערב, א”כ הוי מ”ע שהזמן גרמא, וא”כ מנ”ל שהנשים אסורות באכילה בתוספת יוהכ”פ. ותירץ, שמכיון דהאי מ”ע הוי בשב ואל תעשה, שלא לאכול ולשתות, לא הוי בכלל מ”ע שהז”ג שהנשים פטורות. דדוקא בעשה דהוי בקום ועשה פטורות. ע”ש.

וסיים דבריו בזה מרן היביע אומר זצ”ל וכתב: ומ”מ העיקר דנשים חייבות בזה. וכ”כ בספר החינוך מצוה תעז. וע”ע להגאון האדר”ת בשו”ת מענה אליהו (סי’ ס’).

ולמרות שמעיקר הדין כל מה שקנתה אשה קנה בעלה, אכן כיום רוב ככל הזוגות יודעים שבהקמת ביתם מקימים הם גם שותפות ממונית, וחלילה בעת גירושין, רוב ככל הזוגות חולקים את רכושים שווה בשווה, כמנהג בתי הדין כיום. ועל דעת כך נישאו. לפיכך לא ניתן לומר שאין לאשה כסף משל עצמה.

לפיכך ראוי בהחלט כפי שכתבנו בתשובה שתעשה האשה פרוזבול, הנשואה תעשה על ידי בעלה, ומי שאיננה נשואה תעשה בעצמה או על ידי אדם אחר שתמנה אותו שליח או מורשה מטעמה.

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

Attention !

En aucun cas on ne pourra apprendre d'un cas à l'autre. Chaque situation est différente. Il faudra toujours demander la question dans son contexte afin de recevoir une réponse adéquate. La Hala'ha peut changer en fonction des conditions et des circonstances. De manière générale, il est toujours préférable de contacter directement des Rabbanim et vérifier avec eux la Hala'ha spécifique à votre cas. Rencontrer un Rav, face à face, est toujours préférable à un contact virtuel ou téléphonique.

Publiez ici !
Tous les dons sont reversés à l'association Bircat Avraham'. A travers ce site vous avez une excellente occasion de donner convenablement la Tsedaka. C'est aussi l'espace adéquate pour publier votre entreprise de façon rentable.

Pas trouvé votre bonheur ?

 

Posez dès maintenant votre question au Rav, 

votre reponse arrivera rapidement

Les derniers articles

Contact

צור קשר

מזכירות:

La Segoula de notre maître le 'Hida Zatzal pour renforcer le Mazal

Notre Rav, directeur des institutions, ainsi que des dizaines d’érudits éminents, effectueront pour vous la Segoula du ‘Hida pour le renforcement du Mazal, lors de l’ouverture du Hei’hal.

Par la grâce de D., nombreux sont ceux qui ont été sauvés de manière surnaturelle !

Laissez vos coordonnées et, avec l’aide de D., nous reviendrons vers vous

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש