הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

on : Lors d’un séjour à l’hôtel, a-t-on le droit de prendre un sandwich ou un fruit pour le déjeuner ? Est-ce considéré comme du vol ?    

le pays du questionneur: ישראל

se : Si vous êtes client de l’hôtel, vous avez le droit de vous servir d’un fruit ou d’un sandwich pour votre déjeuner. Ce n’est pas du vol, puisque cela ne dérange pas à la direction de l’hôtel que ses clients se servent d’un peu de nourriture pour se dépanner. Par contre, vous ne pourrez pas prendre de grandes quantités ou des plats respectueux, puisque l’intention des responsables de l’hôtel n’est que pour de petites quantités. D’autre part, s’il est précisé dans l’hôtel qu’il est interdit de prendre quoique ce soit du réfectoire sans permission, il sera alors défendu de prendre un fruit ou autre chose. Kol Touv     Références : ידועה היא מחלוקת הפוסקים באורח המיסב אצל בעה”ב מתי חשיב האוכל ברשותיה, דבשו”ת הרשב”ש (סי’ תקפג) כתב, דאורח המיסב בסעודה אצל בעה”ב מדאגביה קנייה וקמה ליה ברשותיה, ואפילו לקדש בו את האשה. ואילו המהרי”ט (בראשונות סי’ קנ) ס”ל, דלא קנה עד שיתן לתוך פיו. והרבה מן הפוסקים צידדו להלכה כשיטת הרשב”ש, הלא המה: התשב”ץ ח”ג (סימן צה), והמהרשד”ם (אהע”ז סימן ה’). וגם בשו”ת הרדב”ז (סימן תיד) העלה, בדין ראובן ושמעון שהיו אוכלים במסיבה, ונטל שמעון כוס של יין ונתן לראובן בעד קידושי בתו, וז”ל: ואם רוצים להקל בדבר מפני שהיין היה של ראובן, הא לאו מילתא היא דאין זה גזל, דמדעת ראובן נוטל שמעון כל כוס וכוס, והרי הוא שלו ממש וממונו לקדש בו את האשה, עכ”ל. וכן הובא להלכה ברמ”א (אבן העזר סי’ כח סעי’ יז) בשם השלטי גיבורים. ושוב ראיתי שכן מפורש בב”ח (או”ח סימן קע סעיף יט) שכתב, דהיכא דבעה”ב זימן את האורחים רשאים הם ליתן זה לזה, ואפילו לקדש בו אשה, ואין בו משום גזל, משום שכל שהוא זימן אותם אינו מקפיד במה שנותנים אלו לאלו. והביא שכן כתב הבית יוסף (סימן קסט) בשם ר’ יונה (ברכות מג:). (ולפי”ז אזלא ליה השגת הט”ז שם – על הרמ”א שפסק שאורח מצי לקדש בחלקו והיא מקודשת, וכתב דאין הדין כן והוי גזל וספק קידושין, עיי”ש הכרחו, ודו”ק). וע”ע בשו”ת רב פעלים ח”א (אה”ע סימן יג). ולפי”ז בנד”ד לא מבעיא לדעת הרשב”ש שמותר לקחת שהרי כבר נחשב ברשות הסועד בזמן שהגיע לידו ומה גם שיכל לאכול זאת במקומו, אולם בנ”ד לא לחולקים יש להתיר זאת, והיינו מפני שמבואר בתוספתא (ביצה ד’, ט’) דכל דבר שאין מקפידין עליו, כגון, חתיכת בשר, וגלוסקמא (עוגה) מותר להוציאו מבית המשתה, לפי שאין בעל הסעודה מקפיד עליו. ובנד”ד הדרך גם לקחת מסעודה לסעודה מעט פירות וסנדויץ, ואין דרך בתי המלון להקפיד על כך, אא”כ התנו להדיא אחרת שאין להוציא שום מאכל מפתח חדר האוכל שאז יש איסור לקחת. וכן במנות חשובות, או כמות מרובה, שאז הדרך להקפיד.

Question :

Lors d’un séjour à l’hôtel, a-t-on le droit de prendre un sandwich ou un fruit pour le déjeuner ? Est-ce considéré comme du vol ?

 

 

Réponse :

Si vous êtes client de l’hôtel, vous avez le droit de vous servir d’un fruit ou d’un sandwich pour votre déjeuner. Ce n’est pas du vol, puisque cela ne dérange pas à la direction de l’hôtel que ses clients se servent d’un peu de nourriture pour se dépanner. Par contre, vous ne pourrez pas prendre de grandes quantités ou des plats respectueux, puisque l’intention des responsables de l’hôtel n’est que pour de petites quantités.

D’autre part, s’il est précisé dans l’hôtel qu’il est interdit de prendre quoique ce soit du réfectoire sans permission, il sera alors défendu de prendre un fruit ou autre chose.

Kol Touv

 

 

Références :

ידועה היא מחלוקת הפוסקים באורח המיסב אצל בעה”ב מתי חשיב האוכל ברשותיה, דבשו”ת הרשב”ש (סי’ תקפג) כתב, דאורח המיסב בסעודה אצל בעה”ב מדאגביה קנייה וקמה ליה ברשותיה, ואפילו לקדש בו את האשה. ואילו המהרי”ט (בראשונות סי’ קנ) ס”ל, דלא קנה עד שיתן לתוך פיו. והרבה מן הפוסקים צידדו להלכה כשיטת הרשב”ש, הלא המה: התשב”ץ ח”ג (סימן צה), והמהרשד”ם (אהע”ז סימן ה’). וגם בשו”ת הרדב”ז (סימן תיד) העלה, בדין ראובן ושמעון שהיו אוכלים במסיבה, ונטל שמעון כוס של יין ונתן לראובן בעד קידושי בתו, וז”ל: ואם רוצים להקל בדבר מפני שהיין היה של ראובן, הא לאו מילתא היא דאין זה גזל, דמדעת ראובן נוטל שמעון כל כוס וכוס, והרי הוא שלו ממש וממונו לקדש בו את האשה, עכ”ל. וכן הובא להלכה ברמ”א (אבן העזר סי’ כח סעי’ יז) בשם השלטי גיבורים.

ושוב ראיתי שכן מפורש בב”ח (או”ח סימן קע סעיף יט) שכתב, דהיכא דבעה”ב זימן את האורחים רשאים הם ליתן זה לזה, ואפילו לקדש בו אשה, ואין בו משום גזל, משום שכל שהוא זימן אותם אינו מקפיד במה שנותנים אלו לאלו. והביא שכן כתב הבית יוסף (סימן קסט) בשם ר’ יונה (ברכות מג:). (ולפי”ז אזלא ליה השגת הט”ז שם – על הרמ”א שפסק שאורח מצי לקדש בחלקו והיא מקודשת, וכתב דאין הדין כן והוי גזל וספק קידושין, עיי”ש הכרחו, ודו”ק). וע”ע בשו”ת רב פעלים ח”א (אה”ע סימן יג).

ולפי”ז בנד”ד לא מבעיא לדעת הרשב”ש שמותר לקחת שהרי כבר נחשב ברשות הסועד בזמן שהגיע לידו ומה גם שיכל לאכול זאת במקומו, אולם בנ”ד לא לחולקים יש להתיר זאת, והיינו מפני שמבואר בתוספתא (ביצה ד’, ט’) דכל דבר שאין מקפידין עליו, כגון, חתיכת בשר, וגלוסקמא (עוגה) מותר להוציאו מבית המשתה, לפי שאין בעל הסעודה מקפיד עליו. ובנד”ד הדרך גם לקחת מסעודה לסעודה מעט פירות וסנדויץ, ואין דרך בתי המלון להקפיד על כך, אא”כ התנו להדיא אחרת שאין להוציא שום מאכל מפתח חדר האוכל שאז יש איסור לקחת. וכן במנות חשובות, או כמות מרובה, שאז הדרך להקפיד.

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

Attention !

En aucun cas on ne pourra apprendre d'un cas à l'autre. Chaque situation est différente. Il faudra toujours demander la question dans son contexte afin de recevoir une réponse adéquate. La Hala'ha peut changer en fonction des conditions et des circonstances. De manière générale, il est toujours préférable de contacter directement des Rabbanim et vérifier avec eux la Hala'ha spécifique à votre cas. Rencontrer un Rav, face à face, est toujours préférable à un contact virtuel ou téléphonique.

Publiez ici !
Tous les dons sont reversés à l'association Bircat Avraham'. A travers ce site vous avez une excellente occasion de donner convenablement la Tsedaka. C'est aussi l'espace adéquate pour publier votre entreprise de façon rentable.

Pas trouvé votre bonheur ?

 

Posez dès maintenant votre question au Rav, 

votre reponse arrivera rapidement

Les derniers articles

Contact

צור קשר

מזכירות:

La Segoula de notre maître le 'Hida Zatzal pour renforcer le Mazal

Notre Rav, directeur des institutions, ainsi que des dizaines d’érudits éminents, effectueront pour vous la Segoula du ‘Hida pour le renforcement du Mazal, lors de l’ouverture du Hei’hal.

Par la grâce de D., nombreux sont ceux qui ont été sauvés de manière surnaturelle !

Laissez vos coordonnées et, avec l’aide de D., nous reviendrons vers vous

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש