הרב דוד אוחיון

ta: Queria saber sobre o que ouvi que é super pashut de que tem que colocar dois tefilin juntos, então pq não tem muito isso ?? Tipo, imagino que quase ninguém coloca..

Pergunta: Queria saber sobre o que ouvi que é super pashut de que tem que colocar dois tefilin juntos, então pq não tem muito isso ?? Tipo, imagino que quase ninguém coloca..

Resposta: O Rav Ovadia sustenta que nao se deve colocar dois tefilin juntos, pois no braço nao tem lugar suficiente para isto, a nao ser que façam o tefilin muito muito pequeno e aí tende a ser passul pois tiveram que escrever pequeno demais. Antigamente, na epoca do Arizal, conseguiam escrever tefilin minusculos, o que é dificil hoje em dia.

Fontes:

עיין בזה באריכות בשו”ת יביע אומר חלק א’ אורח חיים סימן ג’, שם האריך לסקור את פוסקי ההלכה בנידון זה, והעלה כי אכן עדיף היה להניח את שני התפילין יחד, ובאמת אם יש בידו תפילין רש”י ור”ת קטנות באופן שאינן זזות ממקומן עדיף להניחם יחד כדעת מרן שקיבלנו הוראותיו, אולם למעשה יש להעדיף להניח לתפילין רש”י ור”ת בזה אחר זה, על מנת שלא יסורו ממקומן ונמצא מפסיד בזה לעיקר מצוות תפילין.

אף שהגאון הבן איש חי בפרשת חיי שרה אות ו’ כתב שאם התפלין גדולים קצת ויוצאין מחוץ לחצי פרק התחתון, יש לסמוך ע”ד הגר”א היכא דלא אפשר דס”ל דכל בשר הקיבורת ראוי להניח בו תפלין. ע”ש. ביביע אומר כתב לתמוה על דבריו, איך אפשר לעזוב ד’ הפוסקים שאנחנו הולכים בעקבותיהם, לסמוך על דעת יחידאה, ולברך ברכות, שיש לחוש דהוי ברכה לבטלה, וקרקפתא דלא מנח תפלין, בשביל להניח שתיהם בבת אחת, והרי אף המקובלים לא חלקו ע”ד הפוסקים בשיעור מקום הנחתן.

מצרף בזה למכתבו של הראשון לציון הגאון הגדול הרב יצחק יוסף שליט”א מתאריך כ’ אלול תש”פ שם השיב על שאלה זו בזה”ל,

הנה גדולי החכמים היו יודעים לכוין המקום היטב, גם בתפילין של יד, אבל הבעלי בתים לא כולם יודעים לכוין היטב. ובפרט בתפילין של יד שראיתי אפילו לאברכים שהתפילין יורדות ואינם מונחות במקומם הצריך לכתחלה. ואין להקשות ממנהגו של רבינו האר”י ז”ל ודעימיה, למה שיש בעלי בתים הרוצים לנהוג כן. וידוע לכל העם כי מפני כמה חששות לביטול מצות תפילין, דעתו של מרן אאמו”ר להורות לרבים להניח את תפילין של ר”ת בנפרד מתפילין של רש”י, ואינו לעיכובא להניחן ביחד, דאף שמקום יש בראש להניח שניהם, פעמים שהתפלין אינן קטנות, ומניחן שלא במקומן.

וביותר יש לעורר, לגבי תפילין של יד, שאם מניחן ביחד, פעמים רבות אחד מהתפילין אינם נמצאים במקום הנכון, ונמצא שמבטל מצות תפילין באחד מהתפילין, וא”כ מה תועלת שיניחן ביחד אם על ידי כך התפילין של יד זזים ממקומן ואינם נמצאים במקום הנחתן כדת וכדין. וכבר הארכנו בכל זה בספר ילקוט יוסף הלכות תפילין (סי’ ל”ד סעיף ב’) דאע”פ שלכתחלה היה מן הראוי להניח ב’ זוגות תפילין של רש”י ושל ר”ת ביחד, כדי שברכת להניח תפילין תחול על שתיהן, יחדיו, וגם כדי שיקרא בהן קריאת שמע ויתפלל עמהן כראוי, שזוהי קבלת שמים שלימה, כי מקום יש בראש להניח ב’ תפילין. אולם כל זה כאשר התפילין קטנים מאוד, באופן שגודל כל התפילין עם התיתורא והמעברתא לא יהיה יותר משיעור שתי אצבעות, שהוא ארבעה סנטימטר, וביחד יהיו התפילין של רש”י ורבינו תם לא יותר משמונה סנטימטר, כדי שבאופן שכזה יהיו כל שתי התפילין מונחות על הקיבורת של הזרוע, בחצי הנוטה לצד היד, כי אם יהיה אפילו חלק קטן מאד מהתפילין מונח בחצי החלק העליון הנוטה לצד הכתף, הרי ברכתו על התפילין היא ברכה לבטלה, וגם לא יצא ידי חובת תפילין של רש”י, כי שם איננו המקום הכשר להנחת תפילין כלל, ויוצא שכרו בהפסדו. ולכן כל שקשה מאד למצוא תפילין כשרים קטנים כל כך, שיהיה אפשר להניחן ביחד במקום הכשר לתפילין ללא כל פקפוק, יש להניחן בזה אחר זה, דהיינו שיניח תפילין של רש”י ויברך עליהן עובר לעשייתן, ויקרא בהן קריאת שמע ויתפלל, ואחר התפלה יניח תפילין של רבינו תם בלא ברכה, ויקרא בהן פרשת שמע ופרשת והיה אם שמוע, ובזה הוא יוצא ידי חובת כל הפוסקים. ואמנם בדרך כלל יש לחוש שיפסיד מצות תפילין על-ידי שיניחם יחד ושלא במקומן, וכך הוא בדרך כלל אצל רוב האנשים, שהתפילין של ראש יורדות במעט שלא במקום הנחת התפילין, וממילא מפסידים מצות תפילין, ולכן יניחן בזה אחר זה.

ואנו רואים בחוש שיש מהמניחין ב’ תפילין ביחד מפסיד מצות תפילין של יד, עי”ז שמניחם יחד ושלא במקומן, וכן הוא בדרך כלל אצל רוב האנשים, שהתפילין של ראש יורדות במעט שלא במקום הנחת התפילין, ובעיקר בתפילין של יד הנחת ב’ תפילין בזרוע של היד, גורמת שאחד מהתפילין יורד ומונח שלא במקומו, וממילא מפסידים מצות תפילין כתקנה, ולכן יש להניחן בזה אחר זה, וע”ש בהערה נימוקי הדין. וגדולי החכמים היו יודעים לכוין המקום היטב, אבל הבעלי בתים לא כולם יודעים לכוין היטב. ואין להקשות ממנהגו של רבינו האר”י ז”ל ודעימיה, למה שיש בעלי בתים הרוצים לנהוג כן.

ta: O Rav Ovadia sustenta que nao se deve colocar dois tefilin juntos, pois no braço nao tem lugar suficiente para isto, a nao ser que façam o tefilin muito muito pequeno e aí tende a ser passul pois tiveram que escrever pequeno demais. Antigamente, na epoca do Arizal, conseguiam escrever tefilin minusculos, o que é dificil hoje em dia. Fontes: עיין בזה באריכות בשו”ת יביע אומר חלק א’ אורח חיים סימן ג’, שם האריך לסקור את פוסקי ההלכה בנידון זה, והעלה כי אכן עדיף היה להניח את שני התפילין יחד, ובאמת אם יש בידו תפילין רש”י ור”ת קטנות באופן שאינן זזות ממקומן עדיף להניחם יחד כדעת מרן שקיבלנו הוראותיו, אולם למעשה יש להעדיף להניח לתפילין רש”י ור”ת בזה אחר זה, על מנת שלא יסורו ממקומן ונמצא מפסיד בזה לעיקר מצוות תפילין. אף שהגאון הבן איש חי בפרשת חיי שרה אות ו’ כתב שאם התפלין גדולים קצת ויוצאין מחוץ לחצי פרק התחתון, יש לסמוך ע”ד הגר”א היכא דלא אפשר דס”ל דכל בשר הקיבורת ראוי להניח בו תפלין. ע”ש. ביביע אומר כתב לתמוה על דבריו, איך אפשר לעזוב ד’ הפוסקים שאנחנו הולכים בעקבותיהם, לסמוך על דעת יחידאה, ולברך ברכות, שיש לחוש דהוי ברכה לבטלה, וקרקפתא דלא מנח תפלין, בשביל להניח שתיהם בבת אחת, והרי אף המקובלים לא חלקו ע”ד הפוסקים בשיעור מקום הנחתן. מצרף בזה למכתבו של הראשון לציון הגאון הגדול הרב יצחק יוסף שליט”א מתאריך כ’ אלול תש”פ שם השיב על שאלה זו בזה”ל, הנה גדולי החכמים היו יודעים לכוין המקום היטב, גם בתפילין של יד, אבל הבעלי בתים לא כולם יודעים לכוין היטב. ובפרט בתפילין של יד שראיתי אפילו לאברכים שהתפילין יורדות ואינם מונחות במקומם הצריך לכתחלה. ואין להקשות ממנהגו של רבינו האר”י ז”ל ודעימיה, למה שיש בעלי בתים הרוצים לנהוג כן. וידוע לכל העם כי מפני כמה חששות לביטול מצות תפילין, דעתו של מרן אאמו”ר להורות לרבים להניח את תפילין של ר”ת בנפרד מתפילין של רש”י, ואינו לעיכובא להניחן ביחד, דאף שמקום יש בראש להניח שניהם, פעמים שהתפלין אינן קטנות, ומניחן שלא במקומן. וביותר יש לעורר, לגבי תפילין של יד, שאם מניחן ביחד, פעמים רבות אחד מהתפילין אינם נמצאים במקום הנכון, ונמצא שמבטל מצות תפילין באחד מהתפילין, וא”כ מה תועלת שיניחן ביחד אם על ידי כך התפילין של יד זזים ממקומן ואינם נמצאים במקום הנחתן כדת וכדין. וכבר הארכנו בכל זה בספר ילקוט יוסף הלכות תפילין (סי’ ל”ד סעיף ב’) דאע”פ שלכתחלה היה מן הראוי להניח ב’ זוגות תפילין של רש”י ושל ר”ת ביחד, כדי שברכת להניח תפילין תחול על שתיהן, יחדיו, וגם כדי שיקרא בהן קריאת שמע ויתפלל עמהן כראוי, שזוהי קבלת שמים שלימה, כי מקום יש בראש להניח ב’ תפילין. אולם כל זה כאשר התפילין קטנים מאוד, באופן שגודל כל התפילין עם התיתורא והמעברתא לא יהיה יותר משיעור שתי אצבעות, שהוא ארבעה סנטימטר, וביחד יהיו התפילין של רש”י ורבינו תם לא יותר משמונה סנטימטר, כדי שבאופן שכזה יהיו כל שתי התפילין מונחות על הקיבורת של הזרוע, בחצי הנוטה לצד היד, כי אם יהיה אפילו חלק קטן מאד מהתפילין מונח בחצי החלק העליון הנוטה לצד הכתף, הרי ברכתו על התפילין היא ברכה לבטלה, וגם לא יצא ידי חובת תפילין של רש”י, כי שם איננו המקום הכשר להנחת תפילין כלל, ויוצא שכרו בהפסדו. ולכן כל שקשה מאד למצוא תפילין כשרים קטנים כל כך, שיהיה אפשר להניחן ביחד במקום הכשר לתפילין ללא כל פקפוק, יש להניחן בזה אחר זה, דהיינו שיניח תפילין של רש”י ויברך עליהן עובר לעשייתן, ויקרא בהן קריאת שמע ויתפלל, ואחר התפלה יניח תפילין של רבינו תם בלא ברכה, ויקרא בהן פרשת שמע ופרשת והיה אם שמוע, ובזה הוא יוצא ידי חובת כל הפוסקים. ואמנם בדרך כלל יש לחוש שיפסיד מצות תפילין על-ידי שיניחם יחד ושלא במקומן, וכך הוא בדרך כלל אצל רוב האנשים, שהתפילין של ראש יורדות במעט שלא במקום הנחת התפילין, וממילא מפסידים מצות תפילין, ולכן יניחן בזה אחר זה. ואנו רואים בחוש שיש מהמניחין ב’ תפילין ביחד מפסיד מצות תפילין של יד, עי”ז שמניחם יחד ושלא במקומן, וכן הוא בדרך כלל אצל רוב האנשים, שהתפילין של ראש יורדות במעט שלא במקום הנחת התפילין, ובעיקר בתפילין של יד הנחת ב’ תפילין בזרוע של היד, גורמת שאחד מהתפילין יורד ומונח שלא במקומו, וממילא מפסידים מצות תפילין כתקנה, ולכן יש להניחן בזה אחר זה, וע”ש בהערה נימוקי הדין. וגדולי החכמים היו יודעים לכוין המקום היטב, אבל הבעלי בתים לא כולם יודעים לכוין היטב. ואין להקשות ממנהגו של רבינו האר”י ז”ל ודעימיה, למה שיש בעלי בתים הרוצים לנהוג כן.

a terra do questionador: ישראל

Deixe um comentário

O seu endereço de e-mail não será publicado. Campos obrigatórios são marcados com *

OBSERVE*

Atenção: Nao se deve aprender de um caso para o outro, cada caso deve ser analizado individualmente. De forma geral, é melhor sempre ter contato com um Rabino pessoalmente, e não ter só contato virtual. Nota-se que onde há um Rabino local ("Mara Deatra"), deve-se perguntar para ele. As respostas são de responsabilidade do rabino as que respondeu, e nao de responsabilidade do site e/ou do Rab. Bahbout.

Anuncie aqui!
O pagamento do anuncio é integralmente para o fundo de caridade do Instituto Bircat Avraham em Jerusalém. Aproveite a oportunidade de anunciar seu negócio sendo isto uma ótima caridade.

Não encontrou a resposta?

Pergunte ao Rabino!

Compartilhe com seus amigos

Last Últimos artigos

Entre em contato

צור קשר

מזכירות:










O importante yarzait do Grande Tzadikim Oculto das últimas gerações - "AHAVAT CHAIM" -Chacham Menachem Menashe z"l - 12º Elul

O chefe das instituições – Hamekubal – vai orar por você especialmente por tudo o que você precisa!
Para todo e qualquer nome no túmulo dos Tsadikim, com nomes sagrados especiais de acordo com a Cabala

Deixe seus dados que retornaremos