QUESTION :
Bonjour,
Dans notre synagogue il y’a des personnes non-religieuses qui ne respectent pas le Chabbat. Peut-on leur laisser réciter le Kadich ? Un refus pourrait alors fortement les vexer.
Comment faire ?
Merci pour votre aide.
REPONSE :
Bonjour,
En effet, quelqu’un qui profane le Chabbat n’est pas apte à faire Kadich. Nous ne pouvons donc pas non plus y répondre Amen.
Cependant, comme vous le dites, on ne peux se permettre de le leur refuser, ce Kadich pouvant certainement les offenser. Au contraire, il entraînera peut-être à les éveiller à se renforcer eux-même.
Par conséquent, il faudrait faire ce qui suit :
Les inviter a réciter leur Kadich, mais veiller à ce qu’il y ait quelqu’un de religieux et Cacher qui le récite simultanément : ainsi nous pourrons y répondre sans la moindre crainte, et de ce fait, ne pas les offenser hass vechalom.
Bien a vous.
מקורות וציונים:
בשו”ת אגרות משה חלק א’ סימן כ”ג כתב שכאשר אין מניין אלא עם מחלל שבת, אין התפילה נחשבת לתפילה בציבור, אך ניתן לומר קדיש וקדושה. אכן אין זה אלא לעניין צירוף מחלל שבת למניין.
אך לעניין אמירת הקדיש על ידי מחלל שבת, כתב בספר אור לציון חלק ב’ פ”ה סעיף ה’ שכתב שאם מחלל שבת אומר קדיש לבדו, אין לענות אחריו אמן.
הפתרון למצב כזה בו מחללי שבת מעוניינים לומר קדיש הוא, כפי שכתב הילקוט יוסף אורח חיים סימן נה סעיף י”א בזה”ל, אין לצרף למנין לומר חזרה מי שמחלל שבת בפרהסיא, כגון שעושה מלאכה שאסורה מן התורה בפני עשרה מישראל ביחד. ובכלל זה מי שנוהג במכונית בשבת ברשות הרבים. ויש שמקילים בזה בשעת הדחק, ובפרט בתפלת ערבית שאין בה חזרה. [והמקילים בזה בשעת הדחק יש להם על מה שיסמוכו]. ומכל מקום אם האומרים קדיש הם בחזקת מחללי שבת בפרהסיא, ודאי שצריך השליח צבור או ישראל כשר אחר לומר עמהם הקדיש, כדי שיצאו הרבים ידי חובתם.