חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב אליהו בחבוט

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

יש לנו אבלים בבית הכנסת שאינם שומרי שבת, האם אפשר לתת להם לומר קדיש? אם נצטרך לסרב להם זה בוודאי יגרום להם להיפגע מאוד.
נשמח אם הרב ידריך אותנו מה לעשות,
תודה מראש.
 

תשובה:

                   
אדם שאיננו שומר שבת, אינו ראוי לומר קדיש, ואין עונים אחריו אמן.
אלא שכפי שכתבת ברגישותך, בהחלט אין ראוי למנוע אבלים שאינם שומרי שבת מלומר קדיש, אדרבה אמירת הקדיש פעמים רבות מקרבת אותם ומחזקת אותם.
לכן מה שצריך לעשות זה לכבד אותם באמירת הקדיש, אך במקביל לדאוג שיהיה אדם אחד כשר שיצטרף אליהם באמירת הקדיש, וכך יהיה ניתן לענות אמן על הקדישים ללא חשש.
 
מקורות וציונים:
בשו”ת אגרות משה חלק א’ סימן כ”ג כתב שכאשר אין מניין אלא עם מחלל שבת, אין התפילה נחשבת לתפילה בציבור, אך ניתן לומר קדיש וקדושה. אכן אין זה אלא לעניין צירוף מחלל שבת למניין.

אך לעניין אמירת הקדיש על ידי מחלל שבת, כתב בספר אור לציון חלק ב’ פ”ה סעיף ה’ שכתב שאם מחלל שבת אומר קדיש לבדו, אין לענות אחריו אמן.

הפתרון למצב כזה בו מחללי שבת מעוניינים לומר קדיש הוא, כפי שכתב הילקוט יוסף אורח חיים סימן נה סעיף י”א בזה”ל, אין לצרף למנין לומר חזרה מי שמחלל שבת בפרהסיא, כגון שעושה מלאכה שאסורה מן התורה בפני עשרה מישראל ביחד. ובכלל זה מי שנוהג במכונית בשבת ברשות הרבים. ויש שמקילים בזה בשעת הדחק, ובפרט בתפלת ערבית שאין בה חזרה. [והמקילים בזה בשעת הדחק יש להם על מה שיסמוכו]. ומכל מקום אם האומרים קדיש הם בחזקת מחללי שבת בפרהסיא, ודאי שצריך השליח צבור או ישראל כשר אחר לומר עמהם הקדיש, כדי שיצאו הרבים ידי חובתם.

שאלה:

יש לנו אבלים בבית הכנסת שאינם שומרי שבת, האם אפשר לתת להם לומר קדיש? אם נצטרך לסרב להם זה בוודאי יגרום להם להיפגע מאוד.

נשמח אם הרב ידריך אותנו מה לעשות,

תודה מראש.

 

תשובה:                    

אדם שאיננו שומר שבת, אינו ראוי לומר קדיש, ואין עונים אחריו אמן.

אלא שכפי שכתבת ברגישותך, בהחלט אין ראוי למנוע אבלים שאינם שומרי שבת מלומר קדיש, אדרבה אמירת הקדיש פעמים רבות מקרבת אותם ומחזקת אותם.

לכן מה שצריך לעשות זה לכבד אותם באמירת הקדיש, אך במקביל לדאוג שיהיה אדם אחד כשר שיצטרף אליהם באמירת הקדיש, וכך יהיה ניתן לענות אמן על הקדישים ללא חשש.

 

מקורות וציונים:

בשו”ת אגרות משה חלק א’ סימן כ”ג כתב שכאשר אין מניין אלא עם מחלל שבת, אין התפילה נחשבת לתפילה בציבור, אך ניתן לומר קדיש וקדושה. אכן אין זה אלא לעניין צירוף מחלל שבת למניין.

אך לעניין אמירת הקדיש על ידי מחלל שבת, כתב בספר אור לציון חלק ב’ פ”ה סעיף ה’ שכתב שאם מחלל שבת אומר קדיש לבדו, אין לענות אחריו אמן.

הפתרון למצב כזה בו מחללי שבת מעוניינים לומר קדיש הוא, כפי שכתב הילקוט יוסף אורח חיים סימן נה סעיף י”א בזה”ל, אין לצרף למנין לומר חזרה מי שמחלל שבת בפרהסיא, כגון שעושה מלאכה שאסורה מן התורה בפני עשרה מישראל ביחד. ובכלל זה מי שנוהג במכונית בשבת ברשות הרבים. ויש שמקילים בזה בשעת הדחק, ובפרט בתפלת ערבית שאין בה חזרה. [והמקילים בזה בשעת הדחק יש להם על מה שיסמוכו]. ומכל מקום אם האומרים קדיש הם בחזקת מחללי שבת בפרהסיא, ודאי שצריך השליח צבור או ישראל כשר אחר לומר עמהם הקדיש, כדי שיצאו הרבים ידי חובתם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש