Question :
J’ai oublié de faire le Birkat Hamazone après le repas. Est-ce que je peux encore le faire ?
Réponse :
Tant que vous vous sentez encore rassasié grâce à votre repas, cela prouve que la nourriture consommée n’est pas encore digérée et donc vous pouvez encore faire le Birkat Hamazone. Même si un long moment s’est déjà écoulé puisque cela ne dépend pas du temps.
Cependant, si lors de votre premier repas vous n’étiez pas rassasié et que vous n’aviez rien d’autre à manger, vous aurez alors soixante-douze minutes depuis la fin du repas pour faire le Birkat Hamazone.
Références :
ז”ל מרן בשלחן ערוך (סימן קפד סעיף ה): עד אימתי יכול לברך עד שיתעכל המזון שבמיעיו, וכמה שיעורו כל זמן שאינו רעב מחמת אותה אכילה, ומשעה שהתחיל להיות רעב, אף על פי שלא נתעכל עדיין לגמרי כנתעכל לגמרי דיינינן ליה, וכן נמי לענין אכילת פירות ושתיית יין אם אינו רעב ולא צמא ותאב לאותם פירות יברך, אם אינו יודע לשער אם נתעכלו. ע”כ.
ומזה שמרן לא חילק בין אכילה מרובה לאכילה מועטת, משמע דכל אפיא שוין בזה. וכן כתב המגן אברהם (סק”ט) שכל הפוסקים לא חילקו בין רב למועט, דסבירא להו דזה איתמר אליבא דריש לקיש, אבל אנן קיימא לן כרבי יוחנן. ע”ש. ואמנם הט”ז (סק”ב) כתב, שאף על גב דלא קיימא לן כריש לקיש לגבי רבי יוחנן, ומשום הכי לא הביאו הפוסקים דברי ריש לקיש, מכל מקום באכילה מועטת יש לשער בד’ מילין משום דלא אשכחן דרבי יוחנן פליג עליה בהא אלא באכילה מרובה. ע”ש. וכן נראה דעת האליה רבה (סק”ו). ע”ש. ובמחצית השקל כתב, דלפי זה באכילה מרובה יש לשער אפילו עד שש שעות. וכמו שכתב בשו”ת הלק”ט חלק א (סימן קמה) שהרופאים אומרים ששיעור עיכול בינוני הוא שש שעות. ע”ש.
ובכף החיים (אות כח) הביא מחלוקת האחרונים הנ”ל, והעלה, דלענין דינא נראה שאם אכל כדי שביעה ולא שהה יותר משיעור ד’ מילין, דהיינו שעה וחומש, שהם שבעים ושתים דקות, לכולי עלמא יכול לברך ברכת המזון, אבל אם שהה יותר מזה, דאיכא פלוגתא, אין לברך, וכו’. ע”ש. אולם דעת מרן רבנו עובדיה יוסף זצוק”ל, שאם אכל כדי שביעה, יכול לברך ברכת המזון כל זמן שהוא עדיין שבע מאותה אכילה, ואין שיעור לזה. אבל אם אכל פחות מכדי שביעה, בזה אי אפשר לו לברך אחר שעבר זמן של שבעים ושתים דקות. הוב”ד בנו הראשל”צ בספרו ילקוט יוסף נטילת ידים וברכות (הערות סימן קפד או’ יג).
אולם אם כבר בתחילת אכילתו אכתי לא שבע, בזה קשה מאוד לשער זאת השיעור, וע”כ כתבו הפוסקים, שעד שיעור שבעים ושתיים דק’, יכול לחזר ולברך ולא יותר. ואע”פ שהרב כה”ח (או’ כט) כתב שבהאי גוונא השיעור הוא חצי שעה ולא יותר, אולם המ”ב (ס”ק כ) ובביה”ל (ד”ה אם) כתב, שהשיעור הוא ד’ מילין דהיינו שבעים ושתים דק’. וכן פסק הגר”מ לוי בספרו ברכת ה’ ח”ג (פ”ז סעיף סו).