לוגו משיב כהלכה
Country: ארצות הברית

on: What’s the coat of many colors a symbol of each tribe of Israel

: Your question is very nice. While the temple existed, the high priest was dressed in eight clothes while the other priests were dressed in only four clothes. The ‘cohen hedyot’ would wear pants, garment, a belt and a hat, while the high priest would add four more clothes on him, and these were: a coat a ‘afod’ (vest) and a chashen and a hat. First the priest would wear trousers and then there would be a garment, then he would wear a belt and a hat, but the high priest would put a coat and then put the vest over him and above the vest he would wear the ‘choshen’ and then he would have a hat. There were two places where the high priest had colors of the tribes a- on the choshen. b- on the shoulders of the vest there were two shoham stones where all the colors were. sources: וצבען של האבנים אמרו במדרש במדבר רבה פ”ב סי’ ז’ דאודם היא בצבע אדום. פטדה ירוק. ברקת שליש לבן שליש שחור ושליש אדום. נפך כמין שמים. ספיר שחור דומה לכחול יהלום לבן לשם דומה לשחור שבו שחור ולבן מעורבים אחלמה אדום חלש תרשיש דומה לאבן יקרה שהם שחור חזק ישפה דומה לכל הצבעים הנ”ל.   בשלטי גיבורים לר”א הרופא פרק מו כתב טעם נפלא מדוע בחרו את כל הצבעים הללו דוקא אודם ניתנה לראובן מפני שהיא אדומה וראובן האדימו פניו בחטא בלהה והודה ולא בוש פטדה ניתנה לשמעון מפני שהיא ירוקה ושבט שמעון הוריקו פניהם כשחטאו בבנות מואב ברקת ניתנה ללוי משום שהיא נוצצת כברק ושבט לוי היו מאירים בתורה נפך ניתנה ליהודה משום שהיא ירוקה ויהודה הוריקו פניו כשאמרו לו הכר נא למי החותמת והפתילים ספיר ניתנה ליששכר משום שהלוחות נכתבו על אבן זו וכן בהר סיני נא’ ותחת רגליו כמעשה ליבנת הספיר ויששכר היו גדולים וחכמים בתורה שנא’ ומבני יששכר יודעי בינה לעיתים יהלום ניתנה לזבולון משום העושר שבה וזבולון היה עשיר לשם ניתנה לדן ע”ש עירו הנקראת לשם וכדכתיב ביהושע יט מז שבו ניתנה לנפתלי משום שתועיל לחכמה ומליצה וכן תועיל לשקט ושלוה ונפתלי היה נותן אמרי שפר ושבע רצון ומלא ברכת ד’ אחלמה ניתנה לגד משום שכשם שאחלמה מצויה אצל בני אדם והכל מכירים בה כך שבטו של גד היו מרובין והרוגיהם היו ניכרים תרשיש ניתנה לאשר משום שסגולתה לעכל המאכל ועושה המאכל עב ושמן ובאשר כתיב מאשר שמנה לחמו שהם ניתנה ליוסף משום שסגולתה לתת חן לנושאיה ויוסף היה לו חן שמצא חן בעיני שר בית הסוהר וכן היא מסיעת להצלחה ויוסף היה איש מצליח ישפה ניתנה לבנימין משום שיש בה כח עוצר עצום ומסוגלת לעצור דם השותת מהגוף ובנין עצר בעצמו מלומר לאביו שאחיו מכרו את יוסף ע”ש.

Question:

What’s the coat of many colors a symbol of each tribe of Israel

Answer:

Your question is very nice.

While the temple existed, the high priest was dressed in eight clothes while the other priests were dressed in only four clothes. The ‘cohen hedyot’ would wear pants, garment, a belt and a hat, while the high priest would add four more clothes on him, and these were: a coat a ‘afod’ (vest) and a chashen and a hat.

First the priest would wear trousers and then there would be a garment, then he would wear a belt and a hat, but the high priest would put a coat and then put the vest over him and above the vest he would wear the ‘choshen’ and then he would have a hat.

There were two places where the high priest had colors of the tribes a- on the choshen. b- on the shoulders of the vest there were two shoham stones where all the colors were.

sources:

וצבען של האבנים אמרו במדרש במדבר רבה פ”ב סי’ ז’ דאודם היא בצבע אדום. פטדה ירוק. ברקת שליש לבן שליש שחור ושליש אדום. נפך כמין שמים. ספיר שחור דומה לכחול יהלום לבן לשם דומה לשחור שבו שחור ולבן מעורבים אחלמה אדום חלש תרשיש דומה לאבן יקרה שהם שחור חזק ישפה דומה לכל הצבעים הנ”ל.

 

בשלטי גיבורים לר”א הרופא פרק מו כתב טעם נפלא מדוע בחרו את כל הצבעים הללו דוקא אודם ניתנה לראובן מפני שהיא אדומה וראובן האדימו פניו בחטא בלהה והודה ולא בוש פטדה ניתנה לשמעון מפני שהיא ירוקה ושבט שמעון הוריקו פניהם כשחטאו בבנות מואב ברקת ניתנה ללוי משום שהיא נוצצת כברק ושבט לוי היו מאירים בתורה נפך ניתנה ליהודה משום שהיא ירוקה ויהודה הוריקו פניו כשאמרו לו הכר נא למי החותמת והפתילים ספיר ניתנה ליששכר משום שהלוחות נכתבו על אבן זו וכן בהר סיני נא’ ותחת רגליו כמעשה ליבנת הספיר ויששכר היו גדולים וחכמים בתורה שנא’ ומבני יששכר יודעי בינה לעיתים יהלום ניתנה לזבולון משום העושר שבה וזבולון היה עשיר לשם ניתנה לדן ע”ש עירו הנקראת לשם וכדכתיב ביהושע יט מז שבו ניתנה לנפתלי משום שתועיל לחכמה ומליצה וכן תועיל לשקט ושלוה ונפתלי היה נותן אמרי שפר ושבע רצון ומלא ברכת ד’ אחלמה ניתנה לגד משום שכשם שאחלמה מצויה אצל בני אדם והכל מכירים בה כך שבטו של גד היו מרובין והרוגיהם היו ניכרים תרשיש ניתנה לאשר משום שסגולתה לעכל המאכל ועושה המאכל עב ושמן ובאשר כתיב מאשר שמנה לחמו שהם ניתנה ליוסף משום שסגולתה לתת חן לנושאיה ויוסף היה לו חן שמצא חן בעיני שר בית הסוהר וכן היא מסיעת להצלחה ויוסף היה איש מצליח ישפה ניתנה לבנימין משום שיש בה כח עוצר עצום ומסוגלת לעצור דם השותת מהגוף ובנין עצר בעצמו מלומר לאביו שאחיו מכרו את יוסף ע”ש.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

PLEASE NOTE*

Attention: You should not learn from one case to another, each case must be analyzed individually. Generally speaking, it's always best to have contact with a Rabbi in person, not just virtual contact. Note that where there is a local Rabbi("Mara Deatra"), one should ask him. The answers are under the responsibility of the rabbi who responded, and not under the responsibility of the website and/or the Head of the Institution.

Advertise Here!
All proceeds are sacred To the Birkat Avraham organization. Also excellent charity, Advertising is also profitable for your business.

Didn't find an Answer?

Ask The Rabbi

Share us for friends

Last Articles

Contact Us

Secretariat

צור קשר

מזכירות:

The segulah of the Chidah ztz"l to raise luck

The Chief Rabbi of the Institute, together with dozens of Torah sages, will perform the Chidah’s segulah for you to raise your “Mazal” (luck, destiny), at the time of the opening of the Aron HaKodesh.

With Divine kindness, many were saved from their problems with this segulah!

Leave your details and we will return to you

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש