הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

שאלה

 

שלום הרב

רציתי לשאול האם מותר להתחתן על דעת להתגרש?

אם אפשר גם איפה זה ברמב”ם והשולחן ערוך ?

שאלה מוזרה אבל תודה אם תענו.

תשובה

le pays du questionneur: ישראל

שלום וברכה

מקווה שזאת לא שאלה “הלכה למעשה”.

לגוף שאלתך, התשובה היא שאסור לישא אשה על דעת לגרשה, אלא אם כן נישאו זה לזה מתחילה על דעת כך בידיעה והסכמה מראש של האשה לכך.

שהרי אמר הכתוב “לא תחרוש על רעך רעה והוא יושב לבטח איתך”

ויש בזה גם איסור גניבת דעת, שהוא לאו מן התורה.

 

כפי שפסקו הטור והשו”ע אבן העזר סימן ב’ סעיף י’,

וכן באבן העזר סימן קי”ט סעיף א’.

וכן פסק הרמב”ם פרק כ”א מהלכות איסורי ביאה הלכה כ”ח.

 

בברכה שתישא את האשה המתאימה לך ויהיה ביתך בניין עדי עד

 

Question :

Je souhaiterais vous demander s’il est autorisé de se marier avec l’intention de divorcer après ?

J’aimerais aussi connaitre les sources de vos arguments de réponse.

Je sais que cette question peut vous étonner, mais je serais tout de même heureux de recevoir une réponse.

Merci beaucoup

Réponse :

Bonjour,

J’espère bien que cette question ne vient pas d’un cas pratique.

La réponse à votre question est qu’il est interdit de se marier avec l’intention préalable de divorcer. A moins que le couple se soit marié  avec cette intention et que les deux soient consentants.

Le verset nous dit bien : ” Ne médite pas de mal contre ton prochain, tandis qu’il demeure sans défiance auprès de toi (proverbes 3 ; 29).

En agissant de la sorte on transgresserait l’interdit de tromper (גניבת דעת), qui est une Mitsva négative de la Torah.

Puissiez-vous épouser la femme qui vous convient et que vous fondiez ensemble un foyer éternel.

 

 

 

Références :

בגמרא ביבמות דף לז: איתא, רבי אליעזר בן יעקב אומר, לא ישא אדם אשתו ודעתו לגרשה. כן פסקו הטור והשולחן ערוך להלכה אבן העזר סימן ב’ סעיף י’ ובסימן קי”ט סעיף א’.

אולם מאידך מבואר בגמרא שם, רב כי איקלע לדרדשיר מכריז ואמר מאן הויא ליומא, ורב נחמן כי איקלע לשכנציב, מכריז ואמר מאן הויא ליומא.

מבואר שהאמוראים הקדושים כאשר היו יוצאים לדרכם למקום מרוחק מביתם, היו נושאים אישה אפילו לכמה ימים, בכדי שלא לשהות בלא אשה.

בביאור הדבר כתב הרמב”ם בפרק כ”א מהלכות איסורי ביאה סוף הלכה כ”ח, שטעם הדבר הוא הואיל והיו מודיעים מראש שהם נושאים את האשה רק לכמה ימים על דעת לגרשה, ובאופן כזה שהדבר נעשה בידיעה והסכמה תחילה הדבר מותר.

ועיין במשנה למלך, שם פרק כ”א מהלכות איסורי ביאה הלכה כ”ח, שהקשה כיצד הדבר מותר והרי הוי בכלל גרושת הלב שכתב הרא”ש בסוף פרק ב’ דנדרים שהוא אסור כי מתוך שגמר בדעתו לגרשה מהרהר באחרת. ואם כן מה יועיל שמודיעה, הרי אף אם מודיעה שייך האי טעמא דמהרהר באחרת.

ויש לחלק בין מקום שרוצה לגרשה כדי לקחת אשה אחרת, לבין מי שרוצה לגרשה לא בשביל לקחת אחרת, שאין בזה איסור גרושת הלב, אלא גניבת דעת כמאמר הכתוב אל תחרוש על רעך רעה והוא יושב לבטח איתך, שבמקום כזה כאשר מודיעה תחילה הדבר מותר.

ויש שכתבו לתרץ על פי דברי הבית שמואל והגט מקושר שכיון שבשעת הביאה אין דעתו לגרשה אלא לזמן המוגבל אין לחוש בזה לבני גרושת הלב.

למעשה, במקרים חריגים כמו אשה יבמה הזקוקה לייבום והיבם אינו כשר לחליצה, התירו לישא את היבמה על דעת לגרשה לאחר היבום. ובתנאי שיודיענה קודם לכן שדעתו לגרשה כאמור.

עיין בזה בשו”ת יביע אומר חלק ה’ אבן העזר סימן י”ח, על נידון כזה שהגיע לפניו ביבמה שנפלה לפני יבם שהוא איטר, והתעורר חשש ממשי שהיבמה לא תצליח לעשות לו חליצה בשני הרגלים בבת אחת, ועלולה החליצה להיות פסולה ותצטרך ליפול לפני האחים האחרים אלא שאינם נמצאים בארץ היבמה. והעלה מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל שיש להעדיף שישאנה ואחר כך יגרשנה, כי היבמה הסכימה לכך מדעתה.

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

Attention !

En aucun cas on ne pourra apprendre d'un cas à l'autre. Chaque situation est différente. Il faudra toujours demander la question dans son contexte afin de recevoir une réponse adéquate. La Hala'ha peut changer en fonction des conditions et des circonstances. De manière générale, il est toujours préférable de contacter directement des Rabbanim et vérifier avec eux la Hala'ha spécifique à votre cas. Rencontrer un Rav, face à face, est toujours préférable à un contact virtuel ou téléphonique.

Publiez ici !
Tous les dons sont reversés à l'association Bircat Avraham'. A travers ce site vous avez une excellente occasion de donner convenablement la Tsedaka. C'est aussi l'espace adéquate pour publier votre entreprise de façon rentable.

Pas trouvé votre bonheur ?

 

Posez dès maintenant votre question au Rav, 

votre reponse arrivera rapidement

Les derniers articles

Contact

צור קשר

מזכירות:

La Segoula de notre maître le 'Hida Zatzal pour renforcer le Mazal

Notre Rav, directeur des institutions, ainsi que des dizaines d’érudits éminents, effectueront pour vous la Segoula du ‘Hida pour le renforcement du Mazal, lors de l’ouverture du Hei’hal.

Par la grâce de D., nombreux sont ceux qui ont été sauvés de manière surnaturelle !

Laissez vos coordonnées et, avec l’aide de D., nous reviendrons vers vous

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש