הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

on : Bonjour Rav, Je voudrais connaitre la Hala’ha au sujet d’une personne juive ne respectant pas le Chabbat qui a cuit des raisins jusqu’à en faire une compote. Y-a-t-il un problème de “yayin nesse’h – vin ayant servi pour l’idolâtrie” ? Deuxièmement, est-ce que l’interdit de consommer un aliment cuit par un non-juif concerne aussi le juif qui ne garde pas le Chabbat ?

le pays du questionneur: ישראל

se : Bonjour, Il n’y a pas de problème de “Yayin nesse’h lorsqu’une personne qui ne garde pas Chabbat a fait une compote de raisins par la cuisson. Et cela pour plusieurs raisons : Premièrement, puisque des raisins ne sont pas considérés comme du vin. L’interdit de “Yayin nesse’h” n’intervient que à partir du moment où du vin s’écoule des grains de raisins ou des pépins. Deuxièmement, il n’y a pas d’interdit de “Yayin nesse’h” sur du vin cuit. De plus, bien que certains avis pensent que même à propos d’une personne qui transgresse le Chabbat s’applique l’interdit de consommer un aliment cuit par un non-juif, le Rav ‘Ovadyia Yossef a tranché que cela est autorisé d’un point de vue strict de la Hala’ha. D’autre part, il faut s’assurer que la vaisselle utilisée pour la cuisson est conforme à la Hala’ha. Qu’il n’y est pas de risque d’infiltration d’aliment interdit dans les parois des casseroles. Et bien vérifier que d’autres ingrédients n’ont pas été ajouter à la compote. En vous souhaitant beaucoup de bénédictions Rav David Ohayon     Références : מאימתי נקרא יין לעניין איסור יין נסך מתניתין מסכת עבודה זרה דף נ”ה. לוקחין גת בעוטה מן הנכרי אף על פי שהוא נוטל בידו ונותן לתוך התפוח אינו נעשה יין נסך עד שירד לבור ירד לבור מה שבבור אסור והשאר מותר ובגמרא שם, אמר רב הונא יין כיון שהתחיל לימשך עושה יין נסך. תנן לוקחין גת בעוטה אף על פי שנטל בידו ונתן לתוך התפוח אמר רב הונא בגת פקוקה ומלאה ת”ש ואינו עושה יין נסך עד שירד לבור הכי נמי בגת פקוקה ומלאה ת”ש ירד לבור מה שבבור אסור והשאר מותר אמר רב הונא לא קשיא כאן במשנה ראשונה כאן במשנה אחרונה דתניא בראשונה היו אומרים דורכים עם הנכרי בגת ולא חיישינן לדרב הונא חזרו לומר אין דורכין עם הנכרי בגת משום דרב הונא. לעניין הלכה הביא הבית יוסף לדברי המשנה והגמרא הללו, וסיים וכתב ופסקו הפוסקים הלכה כמשנה אחרונה וכדרב הונא. וכן פסק השו”ע להלכה יו”ד סימן קכ”ג סעיף י”ז בזה”ל: מאימתי נקרא יין ליאסר במגע עובדי כוכבים, משהתחיל לימשך דהיינו משנמשך על הגת בעצמו, כי הגת הוא מדרון. ואם פינה החרצנים והזגים והיין לבדו נמשך מצד העליון לצד התחתון, ונשאר היין לבדו עומד, נקרא המשכה ונאסר כל מה שבגת, אפילו לא נגע אלא בחרצנים ובזגים, אם יש בהם טופח על מנת להטפיח. אבל כל זמן שלא הבדיל היין מן החרצנים והזגים, לא הוי המשכה. מן האמור מבואר, שענבים שמבשלים אותם עם החרצנים בסיר, אינם נחשבים ליין לעניין איסור יין נסך, הואיל ויין נחשב רק מעת הפרדת היין מן החרצנים והזגים.   אין איסור יין נסך ביין מבושל נוסף על כך, הרי קיימ”ל שאין איסור יין נסך ביין מבושל אלא ביין חי, כפי שפסק השו”ע ביו”ד סימן קכ”ג סעיף ג’. והיינו כפי שכתב ונימק הרמב”ם בהלכות מאכלות אסורות פרק י”א הלכה ט’, שאין מתנסך לעכו”ם אלא יין שראוי להקריב על גבי המזבח, ומפני זה כשגזרו על סתם יינם וגזרו על כל יין שיגע בו שיהיה אסור בהנייה לא גזרו אלא על היין הראוי להתנסך, לפיכך יין מבושל של ישראל שנגע בו העכו”ם אינו אסור ומותר לשתות עם העכו”ם בכוס אחד, אבל יין מזוג ויין שהתחיל להחמיץ ואפשר שישתה אם נגע בו נאסר. בישול יהודי מחלל שבת בפרהסיא האם הוא כבישול עכו”ם בעניין בישול יהודי מחלל שבת בפרהסיא, מצינו מחלוקת גדולה בין הפוסקים, והוא תלוי בב’ טעמי יסוד הגזירה שלא לאכול מבישולי עכו”ם. שהרי שנים טעמים ישנם בסיבת גזירת חז”ל לאסור בישולי עכו”ם, האחד הוא משום החשש שמא יערבו בתוך התבשיל מאכלות אסורות. השני הוא משום חתנות, שלא נבוא לסעודות הגויים, וחלילה יגרם מכך קירוב נישואים בין יהודים לגוים. ובפתחי תשובה יורה דעה סימן קי”ג סק”א כתב בשם ספר תפארת למשה ששאלת בישול יהודי מחלל שבת בפרהסיא תלוי בשני הטעמים הנזכרים. דלפי הטעם של חתנות, מותר בישול מומר הואיל ואיסור חתנות ליכא, שהרי יהודי הוא. אולם לפי הטעם השני שהוא משום חשש מאכלות אסורות, הרי הוא קיים גם בבישול יהודי מחלל שבת בפרהסיא, שדינו כעובד כוכבים. ועיין בפרי מגדים או”ח סימן שכ”ח שדעתו שבישול ישראל מומר אסור וכן כתב הגאון רבי שלמה קלוגר בספר טוב טעם ודעת. אולם החת”ס בהגהות על השו”ע כתב להקל בישראל מומר לחלל שבתות. ולעניין הלכה, עיין בספר כף החיים בסק”א שבדיעבד יש להקל, ועיין עוד באגרות משה יו”ד סימן ח”א סימן מ”ו שנוטה קצת כדעת המקילים. ועיין עוד בכל זה בארוכה בשו”ת יביע אומר חלק ה’ יו”ד סימן י’, שם העלה להוכיח כי מעיקר הדין אין בבישול יהודים מחללי שבת בפרהסיא משום בישולי גויים, אולם מהיות טוב יש להעדיף שיהודי כשר ידליק את האש. לפיכך כתבנו בנידון השאלה, שהואיל והתבשיל התבשל, אין להימנע מאכילתו, אכן יש לוודא שאין בו בעיה של כשרות, כגון שהסירים אינם בלועים ממאכלות אסורות, וכן שלא הוסיף לשם תבלינים או תוספות שאינם מותרים לאכילה.

Question :

Bonjour Rav,

Je voudrais connaitre la Hala’ha au sujet d’une personne juive ne respectant pas le Chabbat qui a cuit des raisins jusqu’à en faire une compote. Y-a-t-il un problème de “yayin nesse’h – vin ayant servi pour l’idolâtrie” ? Deuxièmement, est-ce que l’interdit de consommer un aliment cuit par un non-juif concerne aussi le juif qui ne garde pas le Chabbat ?

Réponse :

Bonjour,

Il n’y a pas de problème de “Yayin nesse’h lorsqu’une personne qui ne garde pas Chabbat a fait une compote de raisins par la cuisson. Et cela pour plusieurs raisons :

Premièrement, puisque des raisins ne sont pas considérés comme du vin. L’interdit de “Yayin nesse’h” n’intervient que à partir du moment où du vin s’écoule des grains de raisins ou des pépins.

Deuxièmement, il n’y a pas d’interdit de “Yayin nesse’h” sur du vin cuit.

De plus, bien que certains avis pensent que même à propos d’une personne qui transgresse le Chabbat s’applique l’interdit de consommer un aliment cuit par un non-juif, le Rav ‘Ovadyia Yossef a tranché que cela est autorisé d’un point de vue strict de la Hala’ha.

D’autre part, il faut s’assurer que la vaisselle utilisée pour la cuisson est conforme à la Hala’ha. Qu’il n’y est pas de risque d’infiltration d’aliment interdit dans les parois des casseroles. Et bien vérifier que d’autres ingrédients n’ont pas été ajouter à la compote.

En vous souhaitant beaucoup de bénédictions

Rav David Ohayon

 

 

Références :

מאימתי נקרא יין לעניין איסור יין נסך

מתניתין מסכת עבודה זרה דף נ”ה. לוקחין גת בעוטה מן הנכרי אף על פי שהוא נוטל בידו ונותן לתוך התפוח אינו נעשה יין נסך עד שירד לבור ירד לבור מה שבבור אסור והשאר מותר

ובגמרא שם, אמר רב הונא יין כיון שהתחיל לימשך עושה יין נסך. תנן לוקחין גת בעוטה אף על פי שנטל בידו ונתן לתוך התפוח אמר רב הונא בגת פקוקה ומלאה ת”ש ואינו עושה יין נסך עד שירד לבור הכי נמי בגת פקוקה ומלאה ת”ש ירד לבור מה שבבור אסור והשאר מותר אמר רב הונא לא קשיא כאן במשנה ראשונה כאן במשנה אחרונה דתניא בראשונה היו אומרים דורכים עם הנכרי בגת ולא חיישינן לדרב הונא חזרו לומר אין דורכין עם הנכרי בגת משום דרב הונא.

לעניין הלכה הביא הבית יוסף לדברי המשנה והגמרא הללו, וסיים וכתב ופסקו הפוסקים הלכה כמשנה אחרונה וכדרב הונא.

וכן פסק השו”ע להלכה יו”ד סימן קכ”ג סעיף י”ז בזה”ל:

מאימתי נקרא יין ליאסר במגע עובדי כוכבים, משהתחיל לימשך דהיינו משנמשך על הגת בעצמו, כי הגת הוא מדרון. ואם פינה החרצנים והזגים והיין לבדו נמשך מצד העליון לצד התחתון, ונשאר היין לבדו עומד, נקרא המשכה ונאסר כל מה שבגת, אפילו לא נגע אלא בחרצנים ובזגים, אם יש בהם טופח על מנת להטפיח. אבל כל זמן שלא הבדיל היין מן החרצנים והזגים, לא הוי המשכה.

מן האמור מבואר, שענבים שמבשלים אותם עם החרצנים בסיר, אינם נחשבים ליין לעניין איסור יין נסך, הואיל ויין נחשב רק מעת הפרדת היין מן החרצנים והזגים.

 

אין איסור יין נסך ביין מבושל

נוסף על כך, הרי קיימ”ל שאין איסור יין נסך ביין מבושל אלא ביין חי, כפי שפסק השו”ע ביו”ד סימן קכ”ג סעיף ג’.

והיינו כפי שכתב ונימק הרמב”ם בהלכות מאכלות אסורות פרק י”א הלכה ט’, שאין מתנסך לעכו”ם אלא יין שראוי להקריב על גבי המזבח, ומפני זה כשגזרו על סתם יינם וגזרו על כל יין שיגע בו שיהיה אסור בהנייה לא גזרו אלא על היין הראוי להתנסך, לפיכך יין מבושל של ישראל שנגע בו העכו”ם אינו אסור ומותר לשתות עם העכו”ם בכוס אחד, אבל יין מזוג ויין שהתחיל להחמיץ ואפשר שישתה אם נגע בו נאסר.

בישול יהודי מחלל שבת בפרהסיא האם הוא כבישול עכו”ם

בעניין בישול יהודי מחלל שבת בפרהסיא, מצינו מחלוקת גדולה בין הפוסקים, והוא תלוי בב’ טעמי יסוד הגזירה שלא לאכול מבישולי עכו”ם.

שהרי שנים טעמים ישנם בסיבת גזירת חז”ל לאסור בישולי עכו”ם, האחד הוא משום החשש שמא יערבו בתוך התבשיל מאכלות אסורות. השני הוא משום חתנות, שלא נבוא לסעודות הגויים, וחלילה יגרם מכך קירוב נישואים בין יהודים לגוים.

ובפתחי תשובה יורה דעה סימן קי”ג סק”א כתב בשם ספר תפארת למשה ששאלת בישול יהודי מחלל שבת בפרהסיא תלוי בשני הטעמים הנזכרים. דלפי הטעם של חתנות, מותר בישול מומר הואיל ואיסור חתנות ליכא, שהרי יהודי הוא. אולם לפי הטעם השני שהוא משום חשש מאכלות אסורות, הרי הוא קיים גם בבישול יהודי מחלל שבת בפרהסיא, שדינו כעובד כוכבים.

ועיין בפרי מגדים או”ח סימן שכ”ח שדעתו שבישול ישראל מומר אסור וכן כתב הגאון רבי שלמה קלוגר בספר טוב טעם ודעת. אולם החת”ס בהגהות על השו”ע כתב להקל בישראל מומר לחלל שבתות.

ולעניין הלכה, עיין בספר כף החיים בסק”א שבדיעבד יש להקל, ועיין עוד באגרות משה יו”ד סימן ח”א סימן מ”ו שנוטה קצת כדעת המקילים.

ועיין עוד בכל זה בארוכה בשו”ת יביע אומר חלק ה’ יו”ד סימן י’, שם העלה להוכיח כי מעיקר הדין אין בבישול יהודים מחללי שבת בפרהסיא משום בישולי גויים, אולם מהיות טוב יש להעדיף שיהודי כשר ידליק את האש.

לפיכך כתבנו בנידון השאלה, שהואיל והתבשיל התבשל, אין להימנע מאכילתו, אכן יש לוודא שאין בו בעיה של כשרות, כגון שהסירים אינם בלועים ממאכלות אסורות, וכן שלא הוסיף לשם תבלינים או תוספות שאינם מותרים לאכילה.

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

Attention !

En aucun cas on ne pourra apprendre d'un cas à l'autre. Chaque situation est différente. Il faudra toujours demander la question dans son contexte afin de recevoir une réponse adéquate. La Hala'ha peut changer en fonction des conditions et des circonstances. De manière générale, il est toujours préférable de contacter directement des Rabbanim et vérifier avec eux la Hala'ha spécifique à votre cas. Rencontrer un Rav, face à face, est toujours préférable à un contact virtuel ou téléphonique.

Publiez ici !
Tous les dons sont reversés à l'association Bircat Avraham'. A travers ce site vous avez une excellente occasion de donner convenablement la Tsedaka. C'est aussi l'espace adéquate pour publier votre entreprise de façon rentable.

Pas trouvé votre bonheur ?

 

Posez dès maintenant votre question au Rav, 

votre reponse arrivera rapidement

Les derniers articles

Contact

צור קשר

מזכירות:

La Segoula de notre maître le 'Hida Zatzal pour renforcer le Mazal

Notre Rav, directeur des institutions, ainsi que des dizaines d’érudits éminents, effectueront pour vous la Segoula du ‘Hida pour le renforcement du Mazal, lors de l’ouverture du Hei’hal.

Par la grâce de D., nombreux sont ceux qui ont été sauvés de manière surnaturelle !

Laissez vos coordonnées et, avec l’aide de D., nous reviendrons vers vous

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש