הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ta: Sou mecânico e tento fazer meu serviço honestamente. Às vezes um cliente pede que lhe venda ou instale uma peça de determinada marca. Às vezes não tenho uma peça dessa marca, mas tenho de outra marca que é tão boa quanto ou mesmo melhor. A pergunta é se eu posso instalar peças de outra marca quando a qualidade é a mesma e o preço não é menor?

Pergunta: Sou mecânico e tento fazer meu serviço honestamente. Às vezes um cliente pede que lhe venda ou instale uma peça de determinada marca. Às vezes não tenho uma peça dessa marca, mas tenho de outra marca que é tão boa quanto ou mesmo melhor. A pergunta é se eu posso instalar peças de outra marca quando a qualidade é a mesma e o preço não é menor?

Resposta: quando se trata de peças de uma qualidade superior para todos os efeitos, de modo que se o cliente entendesse disso ou se pesquisasse o assunto com certeza preferiria esta marca que você está dando, você tem permissão de lhe instalar o produto da marca melhor. Entretanto, se as opiniões divergem ou se o produto que você quer lhe prover não é melhor “para todos os efeitos”, você não tem permissão de lhe prover este produto sem o seu consentimento prévio.

Em todo caso, como conselho, é bom e adequado avisar ao cliente que você não dispõe do produto da marca que ele está pedindo, mas tem um produto similar de marca melhor. Desta maneira, você evitará objeções e “aquele que se conduz com integridade viverá com segurança”.

 

Fontes:

כתב השולחן ערוך חו”מ סי’ רל”ג סעיף א’ בזה”ל, המוכר לחברו מין ממיני פירות ונתן לו מין אחר אין כאן מכר ושניהם יכולים לחזור בהם, כיצד מכר לו חיטין לבנות ונמצאו אדומות או איפכא, יין ונמצא חומץ או איפכא, עצים של זיתים ונמצאו של שקמה או איפכא. אבל אם מכר לו חטים יפות ונמצאו רעות, לוקח יכול לחזור בו אפילו לא נתאנה בסכום, והמוכר אינו יכול לחזור בו אפילו הוקרו, ואם מכר לו רעות ונמצאו יפות, אפילו לא נתאנה בסכום, מוכר יכול לחזור בו והלוקח אינו יכול לחזור אפילו אם הוזלו. מכר לו רעות ונמצאו רעות, יפות ונמצאו יפות, אף על פי שאינם יפות שאין למעלה מהם ולא רעות שאין למטה מהם ויש אונאה שתות, אין אחד מהם יכול לחזור בו, אלא קנה ומחזיר אונאה.

וכתב הסמ”ע שם ס”ק א’ ובנתיבות המשפט שם בביאור דברי השו”ע, כי בחלוקה הראשונה של המוכר מין ונתן לו מין אחר, אפילו אם המין השני הוא עדיף וביוקר יותר מהמין שהתנה עמו הקונה בעת הרכישה אפה”כ גם הקונה יכול לחזור בו, וכן איפכא במוכר, כיון דהוא מין אחר לגמרי, יאמר לא במין זה אני חפץ אף על פי שהוא ביוקר יותר. משא”כ בחלוקה השניה שהביא השולחן ערוך במוכר רעות ונמצאו יפות, כיון דהכל מין אחד וכל העולם ניחא להו ביפות יותר מברעות, מש”ה אינו יכול לחזור בו אלא זה שנתאנה.

מדברי השולחן ערוך והסמ”ע מבואר כי כאשר הקונה מבקש לרכוש מוצר מסויים, לא ניתן לספק לו מוצר אחר אף אם הוא מוצר טוב יותר, ובמידה ואכן סיפק לו מוצר אחר, אף אם הוא טוב יותר, כל אחד מן הצדדים יכול לחזור בו.

אולם במקרה בו הקונה ביקש מוצר מסויים והמוכר סיפק לו מוצר זהה, אלא שהוא טוב יותר או פחות. במקרה זה הדבר תלוי, שאם המוצר טוב יותר באופן ברור שכל העולם נוח להם במוצר זה שהוא יותר טוב, אין הקונה יכול לחזור בו אלא המוכר. אולם במידה והמוצר איננו טוב יותר, או אפי’ כאשר הוא טוב יותר לדעת כמה אנשים, מ”מ איננו טוב יותר לדעת רוב העולם, במקרה זה הקונה יכול לבטל המקח.

למרות שהאמור בדברי השולחן ערוך והסמ”ע הוא לעניין קיום או ביטול המקח, ניתן להסיק מכך גם לעניין האפשרות לעשות כן לכתחילה, שככל שהחלק שרוצה המוכר לספק הינו טוב יותר לכל הדעות ואילו היה יודע זאת הקונה היה מעוניין בזה, רשאי המוכר לספק לו את החלק האחר. אולם במידה והחלק שרוצה המוכר לספק איננו טוב יותר לכל הדעות, אין המוכר רשאי להעמיד אותו לקונה עד שיקבל את הסכמתו המפורשת לכך.

ta: quando se trata de peças de uma qualidade superior para todos os efeitos, de modo que se o cliente entendesse disso ou se pesquisasse o assunto com certeza preferiria esta marca que você está dando, você tem permissão de lhe instalar o produto da marca melhor. Entretanto, se as opiniões divergem ou se o produto que você quer lhe prover não é melhor “para todos os efeitos”, você não tem permissão de lhe prover este produto sem o seu consentimento prévio. Em todo caso, como conselho, é bom e adequado avisar ao cliente que você não dispõe do produto da marca que ele está pedindo, mas tem um produto similar de marca melhor. Desta maneira, você evitará objeções e “aquele que se conduz com integridade viverá com segurança”.   Fontes: כתב השולחן ערוך חו”מ סי’ רל”ג סעיף א’ בזה”ל, המוכר לחברו מין ממיני פירות ונתן לו מין אחר אין כאן מכר ושניהם יכולים לחזור בהם, כיצד מכר לו חיטין לבנות ונמצאו אדומות או איפכא, יין ונמצא חומץ או איפכא, עצים של זיתים ונמצאו של שקמה או איפכא. אבל אם מכר לו חטים יפות ונמצאו רעות, לוקח יכול לחזור בו אפילו לא נתאנה בסכום, והמוכר אינו יכול לחזור בו אפילו הוקרו, ואם מכר לו רעות ונמצאו יפות, אפילו לא נתאנה בסכום, מוכר יכול לחזור בו והלוקח אינו יכול לחזור אפילו אם הוזלו. מכר לו רעות ונמצאו רעות, יפות ונמצאו יפות, אף על פי שאינם יפות שאין למעלה מהם ולא רעות שאין למטה מהם ויש אונאה שתות, אין אחד מהם יכול לחזור בו, אלא קנה ומחזיר אונאה. וכתב הסמ”ע שם ס”ק א’ ובנתיבות המשפט שם בביאור דברי השו”ע, כי בחלוקה הראשונה של המוכר מין ונתן לו מין אחר, אפילו אם המין השני הוא עדיף וביוקר יותר מהמין שהתנה עמו הקונה בעת הרכישה אפה”כ גם הקונה יכול לחזור בו, וכן איפכא במוכר, כיון דהוא מין אחר לגמרי, יאמר לא במין זה אני חפץ אף על פי שהוא ביוקר יותר. משא”כ בחלוקה השניה שהביא השולחן ערוך במוכר רעות ונמצאו יפות, כיון דהכל מין אחד וכל העולם ניחא להו ביפות יותר מברעות, מש”ה אינו יכול לחזור בו אלא זה שנתאנה. מדברי השולחן ערוך והסמ”ע מבואר כי כאשר הקונה מבקש לרכוש מוצר מסויים, לא ניתן לספק לו מוצר אחר אף אם הוא מוצר טוב יותר, ובמידה ואכן סיפק לו מוצר אחר, אף אם הוא טוב יותר, כל אחד מן הצדדים יכול לחזור בו. אולם במקרה בו הקונה ביקש מוצר מסויים והמוכר סיפק לו מוצר זהה, אלא שהוא טוב יותר או פחות. במקרה זה הדבר תלוי, שאם המוצר טוב יותר באופן ברור שכל העולם נוח להם במוצר זה שהוא יותר טוב, אין הקונה יכול לחזור בו אלא המוכר. אולם במידה והמוצר איננו טוב יותר, או אפי’ כאשר הוא טוב יותר לדעת כמה אנשים, מ”מ איננו טוב יותר לדעת רוב העולם, במקרה זה הקונה יכול לבטל המקח. למרות שהאמור בדברי השולחן ערוך והסמ”ע הוא לעניין קיום או ביטול המקח, ניתן להסיק מכך גם לעניין האפשרות לעשות כן לכתחילה, שככל שהחלק שרוצה המוכר לספק הינו טוב יותר לכל הדעות ואילו היה יודע זאת הקונה היה מעוניין בזה, רשאי המוכר לספק לו את החלק האחר. אולם במידה והחלק שרוצה המוכר לספק איננו טוב יותר לכל הדעות, אין המוכר רשאי להעמיד אותו לקונה עד שיקבל את הסכמתו המפורשת לכך.

a terra do questionador: ישראל

Deixe um comentário

O seu endereço de e-mail não será publicado. Campos obrigatórios são marcados com *

OBSERVE*

Atenção: Nao se deve aprender de um caso para o outro, cada caso deve ser analizado individualmente. De forma geral, é melhor sempre ter contato com um Rabino pessoalmente, e não ter só contato virtual. Nota-se que onde há um Rabino local ("Mara Deatra"), deve-se perguntar para ele. As respostas são de responsabilidade do rabino as que respondeu, e nao de responsabilidade do site e/ou do Rab. Bahbout.

Anuncie aqui!
O pagamento do anuncio é integralmente para o fundo de caridade do Instituto Bircat Avraham em Jerusalém. Aproveite a oportunidade de anunciar seu negócio sendo isto uma ótima caridade.

Não encontrou a resposta?

Pergunte ao Rabino!

Compartilhe com seus amigos

Last Últimos artigos

Entre em contato

צור קשר

מזכירות:










O importante yarzait do Grande Tzadikim Oculto das últimas gerações - "AHAVAT CHAIM" -Chacham Menachem Menashe z"l - 12º Elul

O chefe das instituições – Hamekubal – vai orar por você especialmente por tudo o que você precisa!
Para todo e qualquer nome no túmulo dos Tsadikim, com nomes sagrados especiais de acordo com a Cabala

Deixe seus dados que retornaremos