הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

Pregunda

ta: Soy mecánico y trato de hacer mi trabajo honestamente. A veces, un cliente le pide que venda o instale una parte de cierta marca. A veces no tengo una pieza de esa marca, pero tengo otra marca igual de buena o incluso mejor. La pregunta es, ¿puedo instalar piezas de otra marca cuando la calidad es la misma y el precio no es más bajo?

Respuesta

sta: cuando se trata de piezas de una calidad superior para todos los efectos, si el cliente entendió esto o investigó el tema definitivamente preferiría esta marca que está regalando, puede instalar el producto de la mejor marca para el Sin embargo, si las opiniones difieren o si el producto que desea proporcionarle no es mejor “para todos los efectos”, no puede proporcionarle este producto sin su consentimiento previo. En todo caso, como consejo, es bueno y oportuno hacerle saber al cliente que no tienes el producto de la marca que pide, pero tienes un producto similar de mejor marca. De esta manera, evitará objeciones y “el que se conduce con integridad vivirá seguro”.   Fuentes: כתב השולחן ערוך חו”מ סי’ רל”ג סעיף א’ בזה”ל, המוכר לחברו מין ממיני פירות ונתן לו מין אחר אין כאן מכר ושניהם יכולים לחזור בהם, כיצד מכר לו חיטין לבנות ונמצאו אדומות או איפכא, יין ונמצא חומץ או איפכא, עצים של זיתים ונמצאו של שקמה או איפכא. אבל אם מכר לו חטים יפות ונמצאו רעות, לוקח יכול לחזור בו אפילו לא נתאנה בסכום, והמוכר אינו יכול לחזור בו אפילו הוקרו, ואם מכר לו רעות ונמצאו יפות, אפילו לא נתאנה בסכום, מוכר יכול לחזור בו והלוקח אינו יכול לחזור אפילו אם הוזלו. מכר לו רעות ונמצאו רעות, יפות ונמצאו יפות, אף על פי שאינם יפות שאין למעלה מהם ולא רעות שאין למטה מהם ויש אונאה שתות, אין אחד מהם יכול לחזור בו, אלא קנה ומחזיר אונאה. וכתב הסמ”ע שם ס”ק א’ ובנתיבות המשפט שם בביאור דברי השו”ע, כי בחלוקה הראשונה של המוכר מין ונתן לו מין אחר, אפילו אם המין השני הוא עדיף וביוקר יותר מהמין שהתנה עמו הקונה בעת הרכישה אפה”כ גם הקונה יכול לחזור בו, וכן איפכא במוכר, כיון דהוא מין אחר לגמרי, יאמר לא במין זה אני חפץ אף על פי שהוא ביוקר יותר. משא”כ בחלוקה השניה שהביא השולחן ערוך במוכר רעות ונמצאו יפות, כיון דהכל מין אחד וכל העולם ניחא להו ביפות יותר מברעות, מש”ה אינו יכול לחזור בו אלא זה שנתאנה. מדברי השולחן ערוך והסמ”ע מבואר כי כאשר הקונה מבקש לרכוש מוצר מסויים, לא ניתן לספק לו מוצר אחר אף אם הוא מוצר טוב יותר, ובמידה ואכן סיפק לו מוצר אחר, אף אם הוא טוב יותר, כל אחד מן הצדדים יכול לחזור בו. אולם במקרה בו הקונה ביקש מוצר מסויים והמוכר סיפק לו מוצר זהה, אלא שהוא טוב יותר או פחות. במקרה זה הדבר תלוי, שאם המוצר טוב יותר באופן ברור שכל העולם נוח להם במוצר זה שהוא יותר טוב, אין הקונה יכול לחזור בו אלא המוכר. אולם במידה והמוצר איננו טוב יותר, או אפי’ כאשר הוא טוב יותר לדעת כמה אנשים, מ”מ איננו טוב יותר לדעת רוב העולם, במקרה זה הקונה יכול לבטל המקח. למרות שהאמור בדברי השולחן ערוך והסמ”ע הוא לעניין קיום או ביטול המקח, ניתן להסיק מכך גם לעניין האפשרות לעשות כן לכתחילה, שככל שהחלק שרוצה המוכר לספק הינו טוב יותר לכל הדעות ואילו היה יודע זאת הקונה היה מעוניין בזה, רשאי המוכר לספק לו את החלק האחר. אולם במידה והחלק שרוצה המוכר לספק איננו טוב יותר לכל הדעות, אין המוכר רשאי להעמיד אותו לקונה עד שיקבל את הסכמתו המפורשת לכך.

Pregunta: Soy mecánico y trato de hacer mi trabajo honestamente. A veces, un cliente le pide que venda o instale una parte de cierta marca. A veces no tengo una pieza de esa marca, pero tengo otra marca igual de buena o incluso mejor. La pregunta es, ¿puedo instalar piezas de otra marca cuando la calidad es la misma y el precio no es más bajo?
Respuesta: cuando se trata de piezas de una calidad superior para todos los efectos, si el cliente entendió esto o investigó el tema definitivamente preferiría esta marca que está regalando, puede instalar el producto de la mejor marca para el Sin embargo, si las opiniones difieren o si el producto que desea proporcionarle no es mejor “para todos los efectos”, no puede proporcionarle este producto sin su consentimiento previo.
En todo caso, como consejo, es bueno y oportuno hacerle saber al cliente que no tienes el producto de la marca que pide, pero tienes un producto similar de mejor marca. De esta manera, evitará objeciones y “el que se conduce con integridad vivirá seguro”.

 

Fuentes:

כתב השולחן ערוך חו”מ סי’ רל”ג סעיף א’ בזה”ל, המוכר לחברו מין ממיני פירות ונתן לו מין אחר אין כאן מכר ושניהם יכולים לחזור בהם, כיצד מכר לו חיטין לבנות ונמצאו אדומות או איפכא, יין ונמצא חומץ או איפכא, עצים של זיתים ונמצאו של שקמה או איפכא. אבל אם מכר לו חטים יפות ונמצאו רעות, לוקח יכול לחזור בו אפילו לא נתאנה בסכום, והמוכר אינו יכול לחזור בו אפילו הוקרו, ואם מכר לו רעות ונמצאו יפות, אפילו לא נתאנה בסכום, מוכר יכול לחזור בו והלוקח אינו יכול לחזור אפילו אם הוזלו. מכר לו רעות ונמצאו רעות, יפות ונמצאו יפות, אף על פי שאינם יפות שאין למעלה מהם ולא רעות שאין למטה מהם ויש אונאה שתות, אין אחד מהם יכול לחזור בו, אלא קנה ומחזיר אונאה.

וכתב הסמ”ע שם ס”ק א’ ובנתיבות המשפט שם בביאור דברי השו”ע, כי בחלוקה הראשונה של המוכר מין ונתן לו מין אחר, אפילו אם המין השני הוא עדיף וביוקר יותר מהמין שהתנה עמו הקונה בעת הרכישה אפה”כ גם הקונה יכול לחזור בו, וכן איפכא במוכר, כיון דהוא מין אחר לגמרי, יאמר לא במין זה אני חפץ אף על פי שהוא ביוקר יותר. משא”כ בחלוקה השניה שהביא השולחן ערוך במוכר רעות ונמצאו יפות, כיון דהכל מין אחד וכל העולם ניחא להו ביפות יותר מברעות, מש”ה אינו יכול לחזור בו אלא זה שנתאנה.

מדברי השולחן ערוך והסמ”ע מבואר כי כאשר הקונה מבקש לרכוש מוצר מסויים, לא ניתן לספק לו מוצר אחר אף אם הוא מוצר טוב יותר, ובמידה ואכן סיפק לו מוצר אחר, אף אם הוא טוב יותר, כל אחד מן הצדדים יכול לחזור בו.

אולם במקרה בו הקונה ביקש מוצר מסויים והמוכר סיפק לו מוצר זהה, אלא שהוא טוב יותר או פחות. במקרה זה הדבר תלוי, שאם המוצר טוב יותר באופן ברור שכל העולם נוח להם במוצר זה שהוא יותר טוב, אין הקונה יכול לחזור בו אלא המוכר. אולם במידה והמוצר איננו טוב יותר, או אפי’ כאשר הוא טוב יותר לדעת כמה אנשים, מ”מ איננו טוב יותר לדעת רוב העולם, במקרה זה הקונה יכול לבטל המקח.

למרות שהאמור בדברי השולחן ערוך והסמ”ע הוא לעניין קיום או ביטול המקח, ניתן להסיק מכך גם לעניין האפשרות לעשות כן לכתחילה, שככל שהחלק שרוצה המוכר לספק הינו טוב יותר לכל הדעות ואילו היה יודע זאת הקונה היה מעוניין בזה, רשאי המוכר לספק לו את החלק האחר. אולם במידה והחלק שרוצה המוכר לספק איננו טוב יותר לכל הדעות, אין המוכר רשאי להעמיד אותו לקונה עד שיקבל את הסכמתו המפורשת לכך.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

OBSERVAR*

Atención: No se debe aprender de un caso a otro, cada caso debe ser analizado individualmente. En términos generales, siempre es mejor tener contacto con un rabino en persona, no solo un contacto virtual. Tenga en cuenta que donde hay un rabino local ("Mara Deatra"), uno debe preguntarle. Las respuestas están bajo la responsabilidad del rabino que respondió, y no bajo la responsabilidad del sitio web y/o del Jefe de la Institución.

¡Anúncie aquí!
El pago del anuncio se paga íntegramente al fondo de caridad del Instituto Bircat. Abrahán en Jerusalén. Aproveche la oportunidad de publicitar su negocio siendo un gran caridad.

¿No encontraste la respuesta?

¡Pregúntale al rabino!

Comparta con sus amigos

Último Últimos artículos

¡Te puede interesar!

Entre en contacto

La segulá de HaChidah Z.T.L. para levantar la suerte

El Gran Rabino del Instituto, junto con docenas de sabios de la Torá, realizarán la segulá Chidah ZTL para usted. para levantar tu “Mazal” (suerte, destino) en el momento de la apertura del Aron HaKodesh.

¡Con la bondad Divina, muchos fueron salvados de sus problemas con esta segulah!

Déjanos los datos y nos comunicaremos contigo

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש