הרב אליהו בחבוט ברכת אברהם משיב כהלכה

Pregunda

ta 1: Rabino, ¿cómo estás? Estoy a punto de mudarme de apartamento a principios de diciembre si Dios quiere. ¿Hay una fecha mejor para este tipo de cosas? Gracias.

Respuesta

sta: ¡Felicitaciones por el nuevo apartamento! El mes de diciembre de este año incluye el final del mes hebreo de Kisslev y el comienzo del mes hebreo de Tevet. Si puede cambiar en la fiesta de Hanukkah (aún dentro de Kislev, antes de que comience Tevet), eso es muy bueno, ya que es un buen momento para la “inauguración” en cualquier cosa. Pero comenzando el mes de Tevet, hay que elegir bien el día, porque en Tevet hay muchos días que el gran cabalista Rabino Yitzchak Alfie ZTL escribe que no vale la pena empezar algo nuevo. Estos son los días en Tevet en los que es mejor no cambiar de apartamento: 1,2,3,4,6,7,11,17,19,20,24,25,26. Imagino que tampoco el 9 y el 10 de Tevet son buenas fechas para variar. Sobre el día 5 (que no está en la lista de arriba), se afirma en el Tsavaot de Rabí Yehudah jassid que cada mes no es muy positivo (él también escribe otros días, pero estos ya están en la lista de arriba). Los días que sería bueno cambiar, en Tevet, son: 15,16,21,27,29. Los otros días son “tontos”, ni malos ni buenos. Tenga en cuenta que, según Rambam, no existen los días buenos y los días malos, pero escribí lo que trae Rav Alfie ZTL en nombre de libros antiguos, incluido Arizal. Mazal Tov, que tengas “Yishuv Tov” y que el nuevo apartamento te traiga un muy buen Mazal, con salud, alegría y éxito, ¡amén montura! Pregunta 2: Hola, rabino. Rav, estoy a punto de mudarme de apartamento y me gustaría saber de ti cuáles son los días más favorables para mudarme entre el final de Shevat y el comienzo de Adar. Muchas gracias. Respuesta: Mabruk! Mazal Tov para el nuevo apartamento, que sea la voluntad de Hashem que tengas mucho éxito en el nuevo apartamento, Yishuv Tov!! En cuanto a cuándo cambiar, el mes de Adar, aunque este año es solo Adar Alef, tiene un Mazal mucho mejor que el mes de Shevat. Y dentro del mes de Adar, como todos los meses, no es recomendable cambiar de apartamento los días 1, 3, 5 y 25; y concretamente en Adar, tampoco es recomendable empezar a vivir en el nuevo piso los días: 12, 16, 17, 18, 28.  Los mejores días para mudarse serían: 2, 4, 9, 10, 11, 15 , 19, 20 , 21, 27, 29. Fuentes: נחלקו האחרונים האם דין “משנכנס אדר מרבים בשמחה” (תענית דף כ”ט ע”א) שמראה דבריא מזליה, אם הוא גם אדר א’ או רק לאדר ב’. החת”ס בתשובה חו”מ ס’ כ’ (בחתימה) נקט דהיינו גם באדר א’, וכן נקט הגאון המהרש”ק בספר בנין שלמה על הרמב”ם פ”ד מהל’ מגילה סוף הל’ י”א (בחתימה לדיני מגילה), וכן הוא בשפת אמת בליקוטים לר”ח, ובהגהות מוהר”ר עזריאל מקורטישין לפירוש הרמ”ז על הזוה”ק פרשת שופטים עמ’ קי”ז, ובשו”ת משנה שכיר ח”ב סי’ רל”ד אות ב’ בשם ספר יוסף לקח למקובל רבי אליעזר אשכנזי ז”ל על מגילת אסתר בהקדמתו, ובספ יהודה יעלה עה”ת סוף פרשת תצוה בדרוש לפורים דף קמ”ז ע”ב, ובעבודת אהרן פיינזילבר על תענית שם, וכ”כ בספר דרך שמחה להגרח”ק עמ’ פק”ח, ובשו”ת משנה הלכות חי”ב סי’ ו’ וחי”ג סי’ ק”ו וחט,ז סי’ ל”ב, ובשו”ת בצל החכמה  ובשו”ת ודרשת וחקרת ח”ה סי’ ס”ד, ובספר אוסרי לגפן חי”ב כרך א’ בדרשה א’ לשובבי”ם אות ד’, ובספר שערי ציון אוהב ציון ח”א סי’ י”ט סוף אות א’ בשם הגרי”ש אלישיב זצ”ל (וכן הוא בספר הליכות והנהגות הגריש”א חלק פורים מהדורת תשס”ה עמ’ ג’ ובספר פניני הימים סי’ א’), ועוד. ומאידך בשו”ת שאילת יעב”ץ ח”ב סי’ פ”ח ובהגהותיו בתענית שם, ובבית עובד תיקון לפורים דף קע”ז ע”ב, והחבי”ף במועד לכל חי פלאג’י סי’ ל”א אות נ”ב, ובשו”ת תשובה מאהבה ח”ב סי’ ש”א, ובשו”ת בית נפתלי סי’ ל”ג, ובשו”ת שבט הלוי ח”י סי’ ק”ח אות י”ג (ואולם בחי”א סי’ ע”ר אות ב’ כתב בשם החזו”א לאידך גיסא), ובספר חשוקי חמד מגילה עמ’ ע”ז בשם הגרי”ש אלישיב זצ”ל (דלא כפי שהזכרנו לעיל בשמו, ועיין גם ספר יבקשו מפיהו ח”ב שער א’ הערה ג’), ובשו”ת אור לציון ח”ד פרק נ”ג סי’ ו’, ועוד, סבר”י מרנ”ן דבשנה מעוברת נאמר דין זה רק על אדר שני. ועיין מש”כ בזה מרן הראש”ל שליט”א בספר ילקו”י פורים עמ’ קצ”ג, ובדברי בנו הגר”ע ברי”צ שליט”א בקובץ משנת יוסף ט”ו סי’ ס”ט עמ’ מ”א, וע”ע במה שכתב אחד מיקרי בוגרי בית מדרשנו הרה”ג ר’ יוחאי רז שליט”א ספרו עטרת זהב פרק א’ הערה ד’, ואחד מבחירי בית מדרשנו הרה”ג ר’ שמואל כהן שליט”א בספר “בתורתו” על חו”ק ח”ב עמ’ תתקמ”ח (ואח”כ נדפס בספרו חתן ותורה עמ’ רי”ד), ותמנ”ע היתה לכתוב בנושא הלזה לעתות כאל. איברא דבנוגע ל”מזל”, יש בכל זה נתון נוסף, דדעת הלבוש או”ח סי’ תרפ”א סע’ א’ דחודש אדר א’ הוא עדיין במזל “דלי” של חודש שבט, ואינו מזל דגים, ברם החזקוני בשלח י”ז ט’ נקט דחודש אדר א’ הוא מזל דגים כמו אדר פשוט דשאר שנים (ואדר ב’ אין לו מזל), ובספר קדושת לוי כתב דגם אדר א’ וגם אדר ב’ הוא מזל דגים, ואכמ”ל. ובשו”ת יבא ידיד ח”ב סי’ או”ח סי’ מ”ב רצה לחדש דנהי ד”מרבין בשמחה” שייך גם באדר א’, מ”מ לענין שיהיה מזל ישראל על העליונה, זה שייך יותר באדר ב’ דווקא, עיי”ש. ועכ”פ ביחס לחודש שבט, בוודאי דגם אדר ראשון הוא עת רצון יותר, כי חודש שבט שהוא מחודשי הדינים. ולגבי הימים המסויימים בתוך חודש אדר, תחילת וראש יש להבהיר לגבי לאו ד”לא תעוננו” בזה וכיו”ב, דאמנם ידועים דברי הרמב”ם בפי”א מהל’ ע”ז הל’ ח’, אולם המנהג כהרמב”ן והראשונים המקילים כמשמעות מרן השו”ע יו”ד סי’ קע”ט סע’ ב’, ויש בזה אר”ש טובה ורחבה טובא, ואכמ”ל. ובספר חסידים ב”אזהרות נוספות לצואת ר’ יהודה החסיד” אות ט”ו, כתב ש”הרוצה ליסע ממקום למקום או מבית לבית לדור” אין לו לעשות כן בימים א’, ג’, וכ”ה (והרב פרי האדמה בשם דרך החיים, מביא במקום כ”ה יום ה’). והמקובל רבי יצחק אלפייה זלה”ה בספרו הקונטריס היחיאלי חלק בית השם דף ע”ו ע”ב מביא עוד תאריכים שאינם טובים להתחיל דברים חדשים, בכל חודש תאריכים אחרים, ראה שם היטב בשם האריז”ל, ואח”כ בשם ספר הגורלות לאחיתופל, ובתאריכים שהבאנו בפנים שילבנו בין הדברים כדי שיהיה לכו”ע. ומה שכתבנו אודות הימים הטובים, הוא עפ”י מה שכתב הרב פרי האדמה הנ”ל, תוך השמטת הימים שעפ”י האריז”ל אינם טובים כנ”ל.

Pregunta 1: Rabino, ¿cómo estás? Estoy a punto de mudarme de apartamento a principios de diciembre si Dios quiere. ¿Hay una fecha mejor para este tipo de cosas? Gracias.

Respuesta: ¡Felicitaciones por el nuevo apartamento!
El mes de diciembre de este año incluye el final del mes hebreo de Kisslev y el comienzo del mes hebreo de Tevet.
Si puede cambiar en la fiesta de Hanukkah (aún dentro de Kislev, antes de que comience Tevet), eso es muy bueno, ya que es un buen momento para la “inauguración” en cualquier cosa.
Pero comenzando el mes de Tevet, hay que elegir bien el día, porque en Tevet hay muchos días que el gran cabalista Rabino Yitzchak Alfie ZTL escribe que no vale la pena empezar algo nuevo. Estos son los días en Tevet en los que es mejor no cambiar de apartamento: 1,2,3,4,6,7,11,17,19,20,24,25,26. Imagino que tampoco el 9 y el 10 de Tevet son buenas fechas para variar. Sobre el día 5 (que no está en la lista de arriba), se afirma en el Tsavaot de Rabí Yehudah jassid que cada mes no es muy positivo (él también escribe otros días, pero estos ya están en la lista de arriba). Los días que sería bueno cambiar, en Tevet, son: 15,16,21,27,29. Los otros días son “tontos”, ni malos ni buenos.
Tenga en cuenta que, según Rambam, no existen los días buenos y los días malos, pero escribí lo que trae Rav Alfie ZTL en nombre de libros antiguos, incluido Arizal.
Mazal Tov, que tengas “Yishuv Tov” y que el nuevo apartamento te traiga un muy buen Mazal, con salud, alegría y éxito, ¡amén montura!

Pregunta 2: Hola, rabino. Rav, estoy a punto de mudarme de apartamento y me gustaría saber de ti cuáles son los días más favorables para mudarme entre el final de Shevat y el comienzo de Adar. Muchas gracias.

Respuesta: Mabruk! Mazal Tov para el nuevo apartamento, que sea la voluntad de Hashem que tengas mucho éxito en el nuevo apartamento, Yishuv Tov!! En cuanto a cuándo cambiar, el mes de Adar, aunque este año es solo Adar Alef, tiene un Mazal mucho mejor que el mes de Shevat. Y dentro del mes de Adar, como todos los meses, no es recomendable cambiar de apartamento los días 1, 3, 5 y 25; y concretamente en Adar, tampoco es recomendable empezar a vivir en el nuevo piso los días: 12, 16, 17, 18, 28.  Los mejores días para mudarse serían: 2, 4, 9, 10, 11, 15 , 19, 20 , 21, 27, 29.

Fuentes:

נחלקו האחרונים האם דין “משנכנס אדר מרבים בשמחה” (תענית דף כ”ט ע”א) שמראה דבריא מזליה, אם הוא גם אדר א’ או רק לאדר ב’. החת”ס בתשובה חו”מ ס’ כ’ (בחתימה) נקט דהיינו גם באדר א’, וכן נקט הגאון המהרש”ק בספר בנין שלמה על הרמב”ם פ”ד מהל’ מגילה סוף הל’ י”א (בחתימה לדיני מגילה), וכן הוא בשפת אמת בליקוטים לר”ח, ובהגהות מוהר”ר עזריאל מקורטישין לפירוש הרמ”ז על הזוה”ק פרשת שופטים עמ’ קי”ז, ובשו”ת משנה שכיר ח”ב סי’ רל”ד אות ב’ בשם ספר יוסף לקח למקובל רבי אליעזר אשכנזי ז”ל על מגילת אסתר בהקדמתו, ובספ יהודה יעלה עה”ת סוף פרשת תצוה בדרוש לפורים דף קמ”ז ע”ב, ובעבודת אהרן פיינזילבר על תענית שם, וכ”כ בספר דרך שמחה להגרח”ק עמ’ פק”ח, ובשו”ת משנה הלכות חי”ב סי’ ו’ וחי”ג סי’ ק”ו וחט,ז סי’ ל”ב, ובשו”ת בצל החכמה  ובשו”ת ודרשת וחקרת ח”ה סי’ ס”ד, ובספר אוסרי לגפן חי”ב כרך א’ בדרשה א’ לשובבי”ם אות ד’, ובספר שערי ציון אוהב ציון ח”א סי’ י”ט סוף אות א’ בשם הגרי”ש אלישיב זצ”ל (וכן הוא בספר הליכות והנהגות הגריש”א חלק פורים מהדורת תשס”ה עמ’ ג’ ובספר פניני הימים סי’ א’), ועוד. ומאידך בשו”ת שאילת יעב”ץ ח”ב סי’ פ”ח ובהגהותיו בתענית שם, ובבית עובד תיקון לפורים דף קע”ז ע”ב, והחבי”ף במועד לכל חי פלאג’י סי’ ל”א אות נ”ב, ובשו”ת תשובה מאהבה ח”ב סי’ ש”א, ובשו”ת בית נפתלי סי’ ל”ג, ובשו”ת שבט הלוי ח”י סי’ ק”ח אות י”ג (ואולם בחי”א סי’ ע”ר אות ב’ כתב בשם החזו”א לאידך גיסא), ובספר חשוקי חמד מגילה עמ’ ע”ז בשם הגרי”ש אלישיב זצ”ל (דלא כפי שהזכרנו לעיל בשמו, ועיין גם ספר יבקשו מפיהו ח”ב שער א’ הערה ג’), ובשו”ת אור לציון ח”ד פרק נ”ג סי’ ו’, ועוד, סבר”י מרנ”ן דבשנה מעוברת נאמר דין זה רק על אדר שני. ועיין מש”כ בזה מרן הראש”ל שליט”א בספר ילקו”י פורים עמ’ קצ”ג, ובדברי בנו הגר”ע ברי”צ שליט”א בקובץ משנת יוסף ט”ו סי’ ס”ט עמ’ מ”א, וע”ע במה שכתב אחד מיקרי בוגרי בית מדרשנו הרה”ג ר’ יוחאי רז שליט”א ספרו עטרת זהב פרק א’ הערה ד’, ואחד מבחירי בית מדרשנו הרה”ג ר’ שמואל כהן שליט”א בספר “בתורתו” על חו”ק ח”ב עמ’ תתקמ”ח (ואח”כ נדפס בספרו חתן ותורה עמ’ רי”ד), ותמנ”ע היתה לכתוב בנושא הלזה לעתות כאל. איברא דבנוגע ל”מזל”, יש בכל זה נתון נוסף, דדעת הלבוש או”ח סי’ תרפ”א סע’ א’ דחודש אדר א’ הוא עדיין במזל “דלי” של חודש שבט, ואינו מזל דגים, ברם החזקוני בשלח י”ז ט’ נקט דחודש אדר א’ הוא מזל דגים כמו אדר פשוט דשאר שנים (ואדר ב’ אין לו מזל), ובספר קדושת לוי כתב דגם אדר א’ וגם אדר ב’ הוא מזל דגים, ואכמ”ל. ובשו”ת יבא ידיד ח”ב סי’ או”ח סי’ מ”ב רצה לחדש דנהי ד”מרבין בשמחה” שייך גם באדר א’, מ”מ לענין שיהיה מזל ישראל על העליונה, זה שייך יותר באדר ב’ דווקא, עיי”ש. ועכ”פ ביחס לחודש שבט, בוודאי דגם אדר ראשון הוא עת רצון יותר, כי חודש שבט שהוא מחודשי הדינים.

ולגבי הימים המסויימים בתוך חודש אדר, תחילת וראש יש להבהיר לגבי לאו ד”לא תעוננו” בזה וכיו”ב, דאמנם ידועים דברי הרמב”ם בפי”א מהל’ ע”ז הל’ ח’, אולם המנהג כהרמב”ן והראשונים המקילים כמשמעות מרן השו”ע יו”ד סי’ קע”ט סע’ ב’, ויש בזה אר”ש טובה ורחבה טובא, ואכמ”ל.

ובספר חסידים ב”אזהרות נוספות לצואת ר’ יהודה החסיד” אות ט”ו, כתב ש”הרוצה ליסע ממקום למקום או מבית לבית לדור” אין לו לעשות כן בימים א’, ג’, וכ”ה (והרב פרי האדמה בשם דרך החיים, מביא במקום כ”ה יום ה’). והמקובל רבי יצחק אלפייה זלה”ה בספרו הקונטריס היחיאלי חלק בית השם דף ע”ו ע”ב מביא עוד תאריכים שאינם טובים להתחיל דברים חדשים, בכל חודש תאריכים אחרים, ראה שם היטב בשם האריז”ל, ואח”כ בשם ספר הגורלות לאחיתופל, ובתאריכים שהבאנו בפנים שילבנו בין הדברים כדי שיהיה לכו”ע.

ומה שכתבנו אודות הימים הטובים, הוא עפ”י מה שכתב הרב פרי האדמה הנ”ל, תוך השמטת הימים שעפ”י האריז”ל אינם טובים כנ”ל.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

OBSERVAR*

Atención: No se debe aprender de un caso a otro, cada caso debe ser analizado individualmente. En términos generales, siempre es mejor tener contacto con un rabino en persona, no solo un contacto virtual. Tenga en cuenta que donde hay un rabino local ("Mara Deatra"), uno debe preguntarle. Las respuestas están bajo la responsabilidad del rabino que respondió, y no bajo la responsabilidad del sitio web y/o del Jefe de la Institución.

¡Anúncie aquí!
El pago del anuncio se paga íntegramente al fondo de caridad del Instituto Bircat. Abrahán en Jerusalén. Aproveche la oportunidad de publicitar su negocio siendo un gran caridad.

¿No encontraste la respuesta?

¡Pregúntale al rabino!

Comparta con sus amigos

Último Últimos artículos

¡Te puede interesar!

Entre en contacto

La segulá de HaChidah Z.T.L. para levantar la suerte

El Gran Rabino del Instituto, junto con docenas de sabios de la Torá, realizarán la segulá Chidah ZTL para usted. para levantar tu “Mazal” (suerte, destino) en el momento de la apertura del Aron HaKodesh.

¡Con la bondad Divina, muchos fueron salvados de sus problemas con esta segulah!

Déjanos los datos y nos comunicaremos contigo

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש