הרה"ג מאיר פנחסי
Country: ישראל

on: I have ocd. I promised God out of fear and couldn’t keep it. and I I’m afraid God will punish people I love, because of my promise that I didn’t keep it. Is God does such a thing?

: I fully understand your question and concerns! I promise you that G-d will not punish you! G-d punishes the wicked or anyone who wants to follow a path that is not good, but whoever wants to do good, and his intention is for heaven’s sake, and promises things to G-d out of a desire of closeness to G-d will be blessed, but if he is in a situation like you named as ocd, you will not receive a punishment, but on the contrary you will also be rewarded for wanting to try to do good. Sources: בגמרא קידושין (דף מ עמוד א’): מבואר שאם חשב לעשות מצווה ונאנס ולא עשאה, כאילו עשאה. כיוצא בזה נמצא דוגמא מאלפת הקשורה לימים אלו, בתשובתו ההלכתית של הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצוק”ל (שו”ת אור לציון ח”ג עמוד רמד) תשעת הימים, אין לאכול בהם בשר אלא בסעודת מצווה, והנה נולד תינוק בשעה טובה ומוצלחת, מתאספים לסעודת המצווה כל הידידים ומכרי המשפחה, מגיע המוהל ומזהה שלתינוק יש צהבת, וקובע בצער מל עיניהם של כל החוגגים, אין ברית! האם מותר יהיה לכל המסובים לאכול מהבשר שנצלה עבור סעודת המילה? קובע הרב זצ”ל בחידושיו, שניתן לאכול ללא פקפוק, והרי נחשב לסעודת מצווה, ולמרות שבפועל לא נערך הברית, אולם מכיון שרצו לעשות כאן מצווה אלא שארע להם אונס, כבר אמרו רז”ל (קידושין דף מ עמוד א’), חשב לעשות מצווה ונאנס ולא עשאה כאילו עשאה. ואין זה רק ‘כאילו’, אלא לענין מעשה הרי נחשב שנעשה כאן ברית. עד היכן מגיע עומק המחשבה! ובאמת שכדבריו מצאתי בשו”ת חת”ס (חו”מ סי’ א’), ובשו”ת חת”ס (יו”ד סי’ שכ”ב ד”ה אבל סרבן), דבנאנס ולא עשאה דמעלה עליו הכתוב כאלו עשאה ומקבל שכר ממש כאלו עשאה עיין שם. גם בחי’ חת”ס ז”ל סוכה (לא ב’) כתב כעי”ז. וראה גם בהגה’ חכמת שלמה – להגרש”ק (אבן העזר סי’ א’) גבי כל המגדל יתום בתוך ביתו ‘כאילו’ ילדו, משכ”ב. וראה עוד בשו”ת חקרי לב (יו”ד סי’ קכא), משכ”ב.

Question:

I have ocd. I promised God out of fear and couldn’t keep it. and I
I’m afraid God will punish people I love, because of my promise that I didn’t keep it. Is
God does such a thing?

Answer:

I fully understand your question and concerns!

I promise you that G-d will not punish you!

G-d punishes the wicked or anyone who wants to follow a path that is not good, but whoever wants to do good, and his intention is for heaven’s sake, and promises things to G-d out of a desire of closeness to G-d will be blessed, but if he is in a situation like you named as ocd, you will not receive a punishment, but on the contrary you will also be rewarded for wanting to try to do good.

Sources:

בגמרא קידושין (דף מ עמוד א’): מבואר שאם חשב לעשות מצווה ונאנס ולא עשאה, כאילו עשאה. כיוצא בזה נמצא דוגמא מאלפת הקשורה לימים אלו, בתשובתו ההלכתית של הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצוק”ל (שו”ת אור לציון ח”ג עמוד רמד) תשעת הימים, אין לאכול בהם בשר אלא בסעודת מצווה, והנה נולד תינוק בשעה טובה ומוצלחת, מתאספים לסעודת המצווה כל הידידים ומכרי המשפחה, מגיע המוהל ומזהה שלתינוק יש צהבת, וקובע בצער מל עיניהם של כל החוגגים, אין ברית! האם מותר יהיה לכל המסובים לאכול מהבשר שנצלה עבור סעודת המילה?

קובע הרב זצ”ל בחידושיו, שניתן לאכול ללא פקפוק, והרי נחשב לסעודת מצווה, ולמרות שבפועל לא נערך הברית, אולם מכיון שרצו לעשות כאן מצווה אלא שארע להם אונס, כבר אמרו רז”ל (קידושין דף מ עמוד א’), חשב לעשות מצווה ונאנס ולא עשאה כאילו עשאה. ואין זה רק ‘כאילו’, אלא לענין מעשה הרי נחשב שנעשה כאן ברית. עד היכן מגיע עומק המחשבה!

ובאמת שכדבריו מצאתי בשו”ת חת”ס (חו”מ סי’ א’), ובשו”ת חת”ס (יו”ד סי’ שכ”ב ד”ה אבל סרבן), דבנאנס ולא עשאה דמעלה עליו הכתוב כאלו עשאה ומקבל שכר ממש כאלו עשאה עיין שם. גם בחי’ חת”ס ז”ל סוכה (לא ב’) כתב כעי”ז. וראה גם בהגה’ חכמת שלמה – להגרש”ק (אבן העזר סי’ א’) גבי כל המגדל יתום בתוך ביתו ‘כאילו’ ילדו, משכ”ב. וראה עוד בשו”ת חקרי לב (יו”ד סי’ קכא), משכ”ב.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

PLEASE NOTE*

Attention: You should not learn from one case to another, each case must be analyzed individually. Generally speaking, it's always best to have contact with a Rabbi in person, not just virtual contact. Note that where there is a local Rabbi("Mara Deatra"), one should ask him. The answers are under the responsibility of the rabbi who responded, and not under the responsibility of the website and/or the Head of the Institution.

Advertise Here!
All proceeds are sacred To the Birkat Avraham organization. Also excellent charity, Advertising is also profitable for your business.

Didn't find an Answer?

Ask The Rabbi

Share us for friends

Last Articles

Contact Us

Secretariat

צור קשר

מזכירות:

The segulah of the Chidah ztz"l to raise luck

The Chief Rabbi of the Institute, together with dozens of Torah sages, will perform the Chidah’s segulah for you to raise your “Mazal” (luck, destiny), at the time of the opening of the Aron HaKodesh.

With Divine kindness, many were saved from their problems with this segulah!

Leave your details and we will return to you

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש