חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מתוך חזון עובדיה – דיני ד תעניות

זמן חיוב התענית

בשבעה עשר בתמוז, התחלת חיוב התענית הוא מעלות השחר. ואפשר לאכול ולשתות כל הלילה. ומכל מקום אם ישן בלילה, וקם משנתו קודם עמוד השחר, אסור לו לאכול ולשתות, שהרי הפסיק והסיח דעתו מן האכילה והשתיה. ואס התנה קודם שהלך לישון שכוונתו לקום לאכול או לשתות קודם עלות השחר, רשאי לאכול או לשתות עד עלות השחר. ואחינו האשכנזים נוהגים להקל בענין שתיית מים, שאף אם ישן שינת קבע, ולא עשה תנאי קודם שהלך לישון, רשאי לשתות קודם שעלה עמוד השחר. וסיום הצום הוא בצאת הכוכבים.

לטעום ביום הצום

השרוי בתענית יכול לטעום התבשיל (לדעת אם צריך מלח או תבלין), עד כדי שיעור רביעית הלוג, ובלבד שיפלוט, שטעימה כזאת אינה בכלל אכילה ושתיה.

לרחוץ פיו ביום הצום

הנוהג לרחוץ פיו בשחרית, בתענית אין ראוי לעשות כן, כשיש במים יותר מרביעית, ויש להקל בפחות מרביעית למי שמרגיש צורך בדבר. ובתענית יחיד מותר אפילו ביותר מרביעית, כיון שפולט.

ללעוס מסטיק ביום הצום

מותר ללעוס מסטיק שאין בו שום טעם של מתיקות בתענית צבור, חוץ מתשעה באב. אבל מסטיק שיש בו ציפוי של מתיקות אסור ללעוס אותו בתעניות צבור.

מי שיש לו מיחוש

מי שסובל בתענית צבור ממיחושי ראש, מותר לו לבלוע גלולה בלא מים, כל שאין בה טעם טוב שהחיך נהנה ממנה. ואם אי אפשר לו לבלוע הגלולה בלי מים, מותר לו לבולעה עם מעט מים.

לעשן סיגריה ביום צום

עישון סיגריות למי שרגיל בו, מעיקר הדין מותר בכל תעניות צבור.

 

כשיש ברית מילה ביום הצום

אם בתענית שבעה עשר בתמוז, יש מילה בבית הכנסת, בשחרית מתפללים סליחות ואומרים וידוי, ואין נופלים על פניהם, ואין אומרים והוא רחום. והוא הדין אם נמצא שם הסנדק, או המוהל, או אבי הבן ביום המילה. וכן הוא הדין כשיש שם חתן בתוך שבעת ימי המשתה שלו.

דין היולדת

היולדת בתוך שלשים יום ללידתה אינה מתענה. ואם חל יום הברית בשבעה עשר בתמוז מברכים ברכת בורא פרי הגפן, וברכת אשר קידש ידיד על הכוס, ונותנים ליולדת לטעום מן היין ותקשיב לברכה ותכוין לצאת ידי חובה, ולא תפסיק בין הברכה לטעימה.

דין נשים המעוברות או המניקות

מעוברות ומניקות פטורות מלהתענות, ואינן רשאיות להחמיר על עצמן להתענות.

מינקת מהפסיקה להניק

אשה שהיתה מניקה, והפסיקה להניק אחרי כמה חדשים, והיא עדיין בתוך כ״ד חודש ללידתה השנה פטורה מלתענות כיון שהתענית נדחה מיום שבת ליום ראשון.

זקן תשוש כוח

הוא הדין זקן תשוש כוח שהתענית צער גדול בשבילו, פטור מלהתענות.

קטן מנעשה בר מצוה ביום הצום

קטן שהגדיל ונעשה בר מצות ביום תענית שנדחה סיום שבת ליום ראשון, אם הוא חלש רשאי שלא להתענות אלא תענית שעות כאשר יוכל.

חתן ובעלי ברית אינם משלימים תעניתם

כיון שהשנה הצום שבעה עשר בתמוז חל בשבת ונדחה לאחר השבת, החתן ובעלי הברית, פטורים מלהשלים תעניתם, ורשאים לאכול אחר תפלת מנחה גדולה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש