חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דיני שאלת טל ומטר

 מתי מתחילים לומר טל ומטר בתפילה

  • בארץ ישראל שואלים את הגשמים בברכת השנים לומר “ותן טל ומטר לברכה”, החל מליל שבעה בחשון, בתפילת ערבית עד המנחה של ערב יום טוב הראשון של פסח, ועד בכלל. ובחוץ לארץ אין שואלים טל ומטר עד יום הששים אחר תקופת תשרי. ויום התקופה מכלל הששים יום. ומתחילים לשאול בתפילת ערבית של יום הששים.

מי שטעה ושאל טל ומטר מיד לאחר החג

  • מי שטעה ושאל טל ומטר בברכת השנים תיכף ומיד לאחר החג, קודם שבעה בחשון אינו צריך לחזור ולהתפלל, כיון שעל כל פנים עונת הגשמים היא. ואפילו נזכר באמצע התפילה, יכול להמשיך להתפלל. ומכל מקום אם ירצה יוכל לחזור ולהתפלל בתנאי נדבה. וכן בן חוץ לארץ שטעה בתפילתו ושאל טל ומטר לפני שיגיע יום ששים לתקופה, אינו צריך לחזור ולהתפלל, כיון שעל כל פנים עונת הגשמים היא, ואין הגשמים בימים אלו סימן קללה, שהרי מזכירים בתפילה “משיב הרוח ומוריד הגשם”. ולא עוד אלא שאפילו אם טעה בחוץ לארץ ושאל טל ומטר קודם שבעה בחשון, גם כן אינו צריך לחזור ולהתפלל, כדין בן ארץ ישראל שטעה. ומכל מקום אם רצה יכול לחזור ולהתפלל בתנאי נדבה.

לא שאל טל ומטר בערבית ליל שבעה בחשון

  • אם טעה ולא שאל טל ומטר בערבית של ליל שבעה בחשון, יש אומרים שאינו צריך לחזור ולהתפלל, ויש חולקים וסוברים שצריך לחזור ולהתפלל. ולהלכה שאם נזכר קודם שומע תפילה, ישאל שם טל ומטר, ואם התחיל רצה, יחזור לברכת השנים. ואם סיים תפילתו ונזכר שלא שאל טל ומטר, יחזור ויתפלל בתנאי נדבה.

שכח לומר טל ומטר ונזכר באמצע אלהי נצור

  • מי שטעה בתפילתו ושכח לשאול טל ומטר, ונזכר רק באמצע אלהי נצור, ובינתיים הגיע שליח צבור לקדיש או לקדושה, אף על פי שמותר לענות קדיש וקדושה באמצע אלהי נצור, הואיל ונסתיימה עיקר התפילה, מכל מקום בנידון זה יש להורות שלא יפסיק לענות קדיש או קדושה, שאם יענה נמצא שגילה דעתו שסיים תפילתו לגמרי, ואם כן יצטרך לחזור לראש התפילה בשביל שאלת טל ומטר, ולכן ישתוק ויכוין לקדושה או לקדיש שאומר השליח צבור, ואחר כך יחזור לברכת ברך עלינו.

 מי שנסתפק אם שאל טל ומטר בתפילתו

  • מי שנסתפק אם שאל טל ומטר בתפילתו או לא, אם נזכר להסתפק לפני ברכת שמע קולנו, שואל טל ומטר בשומע תפילה, ואם נזכר לאחר שהתחיל רצה, אם הוא בתוך שלשים יום מיום שמתחילים לשאול בו טל ומטר, חוזר לברכת ברך עלינו, שחזקה עליו שאמר ברכנו כפי שהיה שגור בפיו קודם זמן שאלה. ואם הוא לאחר שלשים יום אינו חוזר, שחזקה עליו שאמר כהוגן. ושליח צבור קבוע שאומר החזרה בשחרית ובמנחה, די לו בשמונה עשר יום להרגיל לשונו לומר ברך עלינו, לפיכך אם נסתפק לאחר מכן אינו חוזר.

אמירת טל ומטר למי שנמצא בסיני או לגולן

  • התיירים ושאר בני אדם שנקלעו לסיני או לגולן או לדרום לבנון, שהאקלים שלהם דומה לשל ארץ ישראל, שואלים טל ומטר בליל ז’ בחשון, שאין הדבר תלוי בקדושת הארץ, אלא הכל לפי צורך הגשמים לארץ ההיא. ובפרט במקומות הסמוכים לארץ ישראל.

מי שטעה ולא שאל טל ומטר

  • אם טעה ולא שאל טל ומטר, אם נזכר בסיום ברכת השנים, לפני שיזכיר שם “השם”, חוזר ואומר ותן טל ומטר לברכה וכו’, ומסיים על הסדר. ואם לא נזכר עד שחתם ברוך אתה ה’ מברך השנים, לפני שיתחיל ברכת תקע בשופר, יאמר שם בין ברכה לברכה “ותן טל ומטר לברכה”, וימשיך ברכת תקע בשופר וכו’. ואם לא נזכר עד שהתחיל תקע בשופר גדול, ימשיך בתפילתו עד ברכת שמע קולנו, ולפני שיאמר “כי אתה שומע תפילת כל פה”, יאמר שם: “ותן טל ומטר לברכה”. (ואם הוא בתענית שצריך לומר עננו, יאמר תחילה ותן טל ומטר לברכה, ואחר כך יאמר עננו). ואם שכח לשאול גם בברכת שמע קולנו, וחתם “ברוך אתה ה”‘, ומיד נזכר, יאמר “למדני חקיך”, וחוזר ושואל טל ומטר, ומסיים שנית “כי אתה שומע תפילת כל פה” וכו’. ואם חתם שומע תפילה, ואחר כך נזכר שלא שאל טל ומטר, יאמר שם קודם ברכת רצה, “ותן טל ומטר לברכה”. ואם אמר תיבת רצה, חוזר ל”ברך עלינו”, וממשיך תקע בשופר ויתר הברכות על הסדר. וכן הדין אם נזכר באמצע מודים, או באמצע אלהי נצור, שחוזר לברך עלינו. אבל אם סיים פסוק יהיו לרצון האחרון, אף על פי שעדיין לא פסע שלש פסיעות לאחוריו, חוזר לראש התפילה.

אשה שטעתה ולא שאלה טל ומטר בתפילה

  • אשה שטעתה ולא שאלה טל ומטר בתפילה, בין בשחרית ובין בשאר תפילותיה, דינה כדין איש שטעה וחוזרת להתפלל.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש