הרב אליהו בחבוט ברכת אברהם משיב כהלכה

Pregunda

ta: Un judío vive en Israel y comenzó a recitar “Barej Alenu” desde el 7 de Jeshvan, como todos los israelíes. Después de eso, viajó fuera de Israel, donde todavía se recita “Barejenu” hasta el 5 de diciembre. ¿Qué debe hacer?

Respuesta

sta: si, el 7 de Jeshvan, todavía estaba en Israel y solo después viajó al extranjero con la intención de regresar a Israel (y no vivir en el extranjero), debe continuar recitando Barej Alenu incluso en el extranjero, ya que ya comenzó a recitarlo . Si viajó antes del 7 de Jeshvan con la intención de regresar a Israel (y no vivir en el extranjero), los Ajaronim difieren sobre la ley. Nuestro Maestro, Rav Ovadya Yossef zt”l, no definió la ley para este caso. Por lo tanto, de acuerdo con la regla de “cuando hay dudas sobre si Berajot es indulgente” (es decir, no se recita la berajah), sería mejor recitar “Barejenu” de acuerdo con todos los judíos en el extranjero y luego, dentro de la bendición “Shema Colênu” (después de las palabras “Ki E-l shomêa tefilot vetajanunim Áta”) recitará “Veten Tal Umatar Livrajá” (mejor aún si dices “Veten Tal Umatar Livrajá bamekomot hatserijim lechaj” – da rocío y lluvia a los lugares que necesitan ellos), porque así hace lo que debe según todas las opiniones, sin temor a recitar una bendición en vano. Fuentes : ענו”ת עני בקצ”ר אמיץ ביותר לפי מיעוט הפנאי, ובלא”ה כבר זכינו לתשובת הגאון הרב יחוה דעת זיע”א בענין זה כך שאין צורך לעסוקי ביה אחריני וכ”ש עניי כדידן. הנה נחלקו האחרונים חביבים ז”ל במי שנוסע מארעא דישראל לחו”ל בזמן הנז’, ודעתו לחזור לא”י, האם שואל על המטר בברכת השנים מפני שהוא בן א”י, או דילמא עליו לנהוג כאנשי המקום שנמצא שם. דעת הרדב”ז סי’ ב’ אלפים נ”ה, והמהריק”ש בשו”ת אהלי יעקב אהלי יעקב סי’ פ”ז, והפר”ח או”ח סי’ קי”ז אות ב’, והמני”ח בשו”ת הלכות קטנות ח”א סי’ ע”ד, והפרמ”ג סי’ קי”ז מ”ז סק”א, ועוד, דדינו כבן ארץ ישראל (אלא דיש קצת חילוקים בין האחרונים הנז’, דהרדב”ז כתב להתנות שצריך שתהיה דעתו לחזור לא”י לפני סיום עידן הגשמים או עכ”פ שהניח בא”י אשתו ובניו, והפר”ח כתב דאפי’ אם רוצה להשאר בא”י שנה שלימה דינו כבן א”י לענין זה ורק אם רוצה להשאר יותר משנה אחת אזי דינו כבן חו”ל, ועוד יש בזה חלוק”א דרבנן בכמה פרטים ואכמ”ל). ומאידך דעת הרב דבר שמואל אבוהב סי’ שכ”ג, ומוהר”ר זרחיה גוטה זלה”ה (מובא ביד אהרן או”ח סי’ קי”ז, ששמע כן מהראש”ל מוהר”ר אברהם יצחקי זלה”ה בעל זרע אברהם, ששמע כן ממוהר”י מולכו זלה”ה בעל שלחן גבוה, ששמע כן ממהר”ז גוטה זלה”ה בעל שו”ת זרח השלום), ומהר”ש ויטאל בשו”ת באר מים חיים סי’ ה’, וכן נראה דעת מרן החיד”א זלה”ה על ברכיו או”ח סי’ קי”ז סק”ו ובספרו קשר גודל סי’ ט”ז אות ט’, וכ”כ בשו”ת מעיל שמואל פלורטין בביאוריו לרמב”ם דף ז’ ריע”א, ועוד, שעליו לומר “ברכנו” כדין המקום שהגיע לשם. אלא דהגחיד”א הנ”ל חלקו”ת ישית בענין זה, דכל הנידון הוא רק אם יצא מארעא דישראל לפני יום ז’ בחשוון, אך אם היה בא”י ביום זה, וכבר התחיל לומר “ברך עלינו”, ממשיך לשאול כן, דלא ליהוי כחוכא ואיטלולא לשנות נוסח תפילתו שוב ושוב. וחילוק זה התקבל ברצון בספרי דבי רב, כגון בשלמי צבור דף קכ”ט ע”ג ובחסד לאלפים סי’ קי”ז אות י”ד ועוד. ומיהו הגאון מהר”ש ויטאל הנ”ל נקט בפשיטות בנידונו, דאף בכה”ג עליו לשנות להתפלל כבני חו”ל. ומ”מ מרן עט”ר זלה”ה בשו”ת יחוה דעת ח”א סי’ ע”ג הכריע בזה כמו שחילק הגחיד”א זלה”ה. ומ”מ בשו”ת יחו”ד הנ”ל לא גילה דעתו דעת עליון בגוונא דנסע לפני יום ז’ חשוון. והגם שהסכים לחילוקו של הגחיד”א, דמזה היה ניתן להבין דאם יצא לפני ז’ בחשוון, שאומר כבני חו”ל, ממבנה דבריו שם נראה יותר דלענין זה לא רצה להכריע. ולכאו’ יש בזה ספק ברכות לשני הצדדים, דאם לפי הדין צריך לומר “ברך עלינו”, אם אמר “ברכנו” לא יצא י”ח וברכותיו לבטלה, ואם לפי הדין דינו כבן חו”ל, הרי שאם אומר “ברך עלינו” טרם זמנו דינו שחוזר דהוי כסימן קללה כפי מאי דקיי”ל לפי שורת הדין לבני חו”ל. [אלא א”כ נאמר דיש בזה גדר ביניים, שאינו לא בן א”י ולא בן חו”ל, אלא כל אשר יאמר יצא ידי חובתו, וכעין מש”כ במפה סי’ קי”ז סע’ ב’ במי שטעה והזכיר מטר בארץ שצריכה מטר בזמן שלא תיקנו חז”ל, וגם כעין שיטת הלק”ט לגבי בן א”י בתוך א”י בליל ז’ בחשוון, וכיו”ב. ואולם מאן ספין מאן רקיע לבוא לחדש גדר זה בנ”ד ללא הוכחה, במקום חשש ברכה לבטלה. איברא דהרב שליח ציבור דף קכ”ט ע”ד רצה לסמוך בנ”ד על הסוברים שאפי’ בן חו”ל בתוך ששים יום לתקופה אם אמר ברך עלינו אינו חוזר עיי”ש, אלא דלדידן דקיי”ל דחוזר לכל הפחות בתורת נדבה, קשה מאוד לסמוך על זה לעשות מעשה, וכן במנחת אהרן כלל ט”ז סע’ כ”ה כתב דאין להתיר לכתחילה מטעם זה עיי”ש]. וא”כ לכאו’ בכה”ג שנסע לחו”ל לפני ז’ בחשוון, ודעתו לחזור לא”י, העצה היעוצה היא לעשות כמו שכתב ביחו”ד שם בהמשך דבריו לענין בן חו”ל שנסע לא”י בימים אלו ושוב חזר לחו”ל דנחלקו האחרונים בדינו, דכתב ביחו”ד שיאמר “ברכנו” ואח”כ יוסיף בשמע קולנו אמירת “ותן טל ומטר לברכה”, דבזה יוצא ידי חובה לכו”ע (דהרי אם לפי הדין חייב בשאלת גשמים, שאל ב”שומע תפילה” כדין מי ששכח לשאול בברכת השנים, ואם לפי הדין אין לו לשאול גשמים, מה שמזכיר בשומע תפילה היא כמו בקשה פרטית ולא נחשב כמקלקל לפסול את תפילתו – כך היא שיטת מרן מאור ישראל זצ”ל ויש בזה עוד אריכות דברים). עיי”ש. והכי נמי איכא למיעבד לענין בן א”י שנסע לחו”ל, דאם יעשה כעצה זו יוצא י”ח אליבא דכו”ע ללא חשש. ושו”ר דכ”כ מרן הראש”ל הגרי”י שליט”א בילקוט יוסף או”ח ח”ה עמ’ צ”ז, דבכה”ג יאמר ותן טל ומטר לברכה ב”שומע תפילה”. ובשו”ת זכור לאברהם אביגדור סי’ כ”ב כתב דבן א”י הנמצא בחו”ל בימים אלו, יאמר בשומע תפילה “ותן טל ומטר לברכה על אדמת הקודש בערי ישראל” עכ”ל. וכן העלה בשו”ת שבט הלוי ח”י סי’ כ”ב, שלא יזכיר גשמים בברכת השנים אלא בשמע קולנו, ויאמר בשמע קולנו נוסח כזה: “ותן טל ומטר לבני ארצנו הקדושה”. עכ”ל (אלא דכתב לעשות כן גם אם נסע לחו”ל אחרי ז’ בחשוון). וכ”כ בקהילות יעקב החדשים סי’ א’ (בהגהות הגרח”ק בשם אביו זצ”ל) דבנ”ד יאמר בשמע קולנו “ותן טל ומטר לברכה במקומות הצריכים”. וכ”כ בספר שמענו כן ראינו (תשובות הגר”ח קנייבסקי שליט”א) פרק ו’ סי’ מ”ח. והג”ר יעקב עדס שליט”א בספרו דברי יעקב ליקוטים ח”א עמ’ רס”ח כתב עפ”י חשש הב”ח ז”ל דיותר טוב לומר נוסח כזה: “ותן טל ומטר לברכה במקומות שתקנו חכמים לבקש בהם”. עיי”ש. [וכאמור מדברי מרן ביחו”ד משמע דס”ל כהפוסקים דכל שהוא בתוך שמע קולנו לא חשיב קלקול אפי’ ששואל גשמים בסתם ולא מפרט שהוא במקומות הצריכים וכדומה, וכמשמעות דברי רש”י בספר האורה ועוד ראשונים ואכמ”ל, אך אפשר דגם מרן זצ”ל מודה דשייך בזה “מהיות טוב” להוסיף כמה מילים כגון “במקומות הצריכים”, כיון דאין בזה הפסד ולא טורח, וצ”ע].

Pregunta: Un judío vive en Israel y comenzó a recitar “Barej Alenu” desde el 7 de Jeshvan, como todos los israelíes. Después de eso, viajó fuera de Israel, donde todavía se recita “Barejenu” hasta el 5 de diciembre. ¿Qué debe hacer?
Respuesta: si, el 7 de Jeshvan, todavía estaba en Israel y solo después viajó al extranjero con la intención de regresar a Israel (y no vivir en el extranjero), debe continuar recitando Barej Alenu incluso en el extranjero, ya que ya comenzó a recitarlo .
Si viajó antes del 7 de Jeshvan con la intención de regresar a Israel (y no vivir en el extranjero), los Ajaronim difieren sobre la ley. Nuestro Maestro, Rav Ovadya Yossef zt”l, no definió la ley para este caso. Por lo tanto, de acuerdo con la regla de “cuando hay dudas sobre si Berajot es indulgente” (es decir, no se recita la berajah), sería mejor recitar “Barejenu” de acuerdo con todos los judíos en el extranjero y luego, dentro de la bendición “Shema Colênu” (después de las palabras “Ki E-l shomêa tefilot vetajanunim Áta”) recitará “Veten Tal Umatar Livrajá” (mejor aún si dices “Veten Tal Umatar Livrajá bamekomot hatserijim lechaj” – da rocío y lluvia a los lugares que necesitan ellos), porque así hace lo que debe según todas las opiniones, sin temor a recitar una bendición en vano.

Fuentes :

ענו”ת עני בקצ”ר אמיץ ביותר לפי מיעוט הפנאי, ובלא”ה כבר זכינו לתשובת הגאון הרב יחוה דעת זיע”א בענין זה כך שאין צורך לעסוקי ביה אחריני וכ”ש עניי כדידן.

הנה נחלקו האחרונים חביבים ז”ל במי שנוסע מארעא דישראל לחו”ל בזמן הנז’, ודעתו לחזור לא”י, האם שואל על המטר בברכת השנים מפני שהוא בן א”י, או דילמא עליו לנהוג כאנשי המקום שנמצא שם. דעת הרדב”ז סי’ ב’ אלפים נ”ה, והמהריק”ש בשו”ת אהלי יעקב אהלי יעקב סי’ פ”ז, והפר”ח או”ח סי’ קי”ז אות ב’, והמני”ח בשו”ת הלכות קטנות ח”א סי’ ע”ד, והפרמ”ג סי’ קי”ז מ”ז סק”א, ועוד, דדינו כבן ארץ ישראל (אלא דיש קצת חילוקים בין האחרונים הנז’, דהרדב”ז כתב להתנות שצריך שתהיה דעתו לחזור לא”י לפני סיום עידן הגשמים או עכ”פ שהניח בא”י אשתו ובניו, והפר”ח כתב דאפי’ אם רוצה להשאר בא”י שנה שלימה דינו כבן א”י לענין זה ורק אם רוצה להשאר יותר משנה אחת אזי דינו כבן חו”ל, ועוד יש בזה חלוק”א דרבנן בכמה פרטים ואכמ”ל). ומאידך דעת הרב דבר שמואל אבוהב סי’ שכ”ג, ומוהר”ר זרחיה גוטה זלה”ה (מובא ביד אהרן או”ח סי’ קי”ז, ששמע כן מהראש”ל מוהר”ר אברהם יצחקי זלה”ה בעל זרע אברהם, ששמע כן ממוהר”י מולכו זלה”ה בעל שלחן גבוה, ששמע כן ממהר”ז גוטה זלה”ה בעל שו”ת זרח השלום), ומהר”ש ויטאל בשו”ת באר מים חיים סי’ ה’, וכן נראה דעת מרן החיד”א זלה”ה על ברכיו או”ח סי’ קי”ז סק”ו ובספרו קשר גודל סי’ ט”ז אות ט’, וכ”כ בשו”ת מעיל שמואל פלורטין בביאוריו לרמב”ם דף ז’ ריע”א, ועוד, שעליו לומר “ברכנו” כדין המקום שהגיע לשם.

אלא דהגחיד”א הנ”ל חלקו”ת ישית בענין זה, דכל הנידון הוא רק אם יצא מארעא דישראל לפני יום ז’ בחשוון, אך אם היה בא”י ביום זה, וכבר התחיל לומר “ברך עלינו”, ממשיך לשאול כן, דלא ליהוי כחוכא ואיטלולא לשנות נוסח תפילתו שוב ושוב. וחילוק זה התקבל ברצון בספרי דבי רב, כגון בשלמי צבור דף קכ”ט ע”ג ובחסד לאלפים סי’ קי”ז אות י”ד ועוד. ומיהו הגאון מהר”ש ויטאל הנ”ל נקט בפשיטות בנידונו, דאף בכה”ג עליו לשנות להתפלל כבני חו”ל. ומ”מ מרן עט”ר זלה”ה בשו”ת יחוה דעת ח”א סי’ ע”ג הכריע בזה כמו שחילק הגחיד”א זלה”ה.

ומ”מ בשו”ת יחו”ד הנ”ל לא גילה דעתו דעת עליון בגוונא דנסע לפני יום ז’ חשוון. והגם שהסכים לחילוקו של הגחיד”א, דמזה היה ניתן להבין דאם יצא לפני ז’ בחשוון, שאומר כבני חו”ל, ממבנה דבריו שם נראה יותר דלענין זה לא רצה להכריע. ולכאו’ יש בזה ספק ברכות לשני הצדדים, דאם לפי הדין צריך לומר “ברך עלינו”, אם אמר “ברכנו” לא יצא י”ח וברכותיו לבטלה, ואם לפי הדין דינו כבן חו”ל, הרי שאם אומר “ברך עלינו” טרם זמנו דינו שחוזר דהוי כסימן קללה כפי מאי דקיי”ל לפי שורת הדין לבני חו”ל. [אלא א”כ נאמר דיש בזה גדר ביניים, שאינו לא בן א”י ולא בן חו”ל, אלא כל אשר יאמר יצא ידי חובתו, וכעין מש”כ במפה סי’ קי”ז סע’ ב’ במי שטעה והזכיר מטר בארץ שצריכה מטר בזמן שלא תיקנו חז”ל, וגם כעין שיטת הלק”ט לגבי בן א”י בתוך א”י בליל ז’ בחשוון, וכיו”ב. ואולם מאן ספין מאן רקיע לבוא לחדש גדר זה בנ”ד ללא הוכחה, במקום חשש ברכה לבטלה. איברא דהרב שליח ציבור דף קכ”ט ע”ד רצה לסמוך בנ”ד על הסוברים שאפי’ בן חו”ל בתוך ששים יום לתקופה אם אמר ברך עלינו אינו חוזר עיי”ש, אלא דלדידן דקיי”ל דחוזר לכל הפחות בתורת נדבה, קשה מאוד לסמוך על זה לעשות מעשה, וכן במנחת אהרן כלל ט”ז סע’ כ”ה כתב דאין להתיר לכתחילה מטעם זה עיי”ש]. וא”כ לכאו’ בכה”ג שנסע לחו”ל לפני ז’ בחשוון, ודעתו לחזור לא”י, העצה היעוצה היא לעשות כמו שכתב ביחו”ד שם בהמשך דבריו לענין בן חו”ל שנסע לא”י בימים אלו ושוב חזר לחו”ל דנחלקו האחרונים בדינו, דכתב ביחו”ד שיאמר “ברכנו” ואח”כ יוסיף בשמע קולנו אמירת “ותן טל ומטר לברכה”, דבזה יוצא ידי חובה לכו”ע (דהרי אם לפי הדין חייב בשאלת גשמים, שאל ב”שומע תפילה” כדין מי ששכח לשאול בברכת השנים, ואם לפי הדין אין לו לשאול גשמים, מה שמזכיר בשומע תפילה היא כמו בקשה פרטית ולא נחשב כמקלקל לפסול את תפילתו – כך היא שיטת מרן מאור ישראל זצ”ל ויש בזה עוד אריכות דברים). עיי”ש. והכי נמי איכא למיעבד לענין בן א”י שנסע לחו”ל, דאם יעשה כעצה זו יוצא י”ח אליבא דכו”ע ללא חשש. ושו”ר דכ”כ מרן הראש”ל הגרי”י שליט”א בילקוט יוסף או”ח ח”ה עמ’ צ”ז, דבכה”ג יאמר ותן טל ומטר לברכה ב”שומע תפילה”.

ובשו”ת זכור לאברהם אביגדור סי’ כ”ב כתב דבן א”י הנמצא בחו”ל בימים אלו, יאמר בשומע תפילה “ותן טל ומטר לברכה על אדמת הקודש בערי ישראל” עכ”ל. וכן העלה בשו”ת שבט הלוי ח”י סי’ כ”ב, שלא יזכיר גשמים בברכת השנים אלא בשמע קולנו, ויאמר בשמע קולנו נוסח כזה: “ותן טל ומטר לבני ארצנו הקדושה”. עכ”ל (אלא דכתב לעשות כן גם אם נסע לחו”ל אחרי ז’ בחשוון). וכ”כ בקהילות יעקב החדשים סי’ א’ (בהגהות הגרח”ק בשם אביו זצ”ל) דבנ”ד יאמר בשמע קולנו “ותן טל ומטר לברכה במקומות הצריכים”. וכ”כ בספר שמענו כן ראינו (תשובות הגר”ח קנייבסקי שליט”א) פרק ו’ סי’ מ”ח. והג”ר יעקב עדס שליט”א בספרו דברי יעקב ליקוטים ח”א עמ’ רס”ח כתב עפ”י חשש הב”ח ז”ל דיותר טוב לומר נוסח כזה: “ותן טל ומטר לברכה במקומות שתקנו חכמים לבקש בהם”. עיי”ש. [וכאמור מדברי מרן ביחו”ד משמע דס”ל כהפוסקים דכל שהוא בתוך שמע קולנו לא חשיב קלקול אפי’ ששואל גשמים בסתם ולא מפרט שהוא במקומות הצריכים וכדומה, וכמשמעות דברי רש”י בספר האורה ועוד ראשונים ואכמ”ל, אך אפשר דגם מרן זצ”ל מודה דשייך בזה “מהיות טוב” להוסיף כמה מילים כגון “במקומות הצריכים”, כיון דאין בזה הפסד ולא טורח, וצ”ע].

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

OBSERVAR*

Atención: No se debe aprender de un caso a otro, cada caso debe ser analizado individualmente. En términos generales, siempre es mejor tener contacto con un rabino en persona, no solo un contacto virtual. Tenga en cuenta que donde hay un rabino local ("Mara Deatra"), uno debe preguntarle. Las respuestas están bajo la responsabilidad del rabino que respondió, y no bajo la responsabilidad del sitio web y/o del Jefe de la Institución.

¡Anúncie aquí!
El pago del anuncio se paga íntegramente al fondo de caridad del Instituto Bircat. Abrahán en Jerusalén. Aproveche la oportunidad de publicitar su negocio siendo un gran caridad.

¿No encontraste la respuesta?

¡Pregúntale al rabino!

Comparta con sus amigos

Último Últimos artículos

¡Te puede interesar!

Entre en contacto

La segulá de HaChidah Z.T.L. para levantar la suerte

El Gran Rabino del Instituto, junto con docenas de sabios de la Torá, realizarán la segulá Chidah ZTL para usted. para levantar tu “Mazal” (suerte, destino) en el momento de la apertura del Aron HaKodesh.

¡Con la bondad Divina, muchos fueron salvados de sus problemas con esta segulah!

Déjanos los datos y nos comunicaremos contigo

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש