הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

Pregunda

ta: A priori, ¿a partir de qué hora se puede rezar minjá guedola?

Respuesta

sta: El tiempo de minja guedola tefillah comienza media hora después del mediodía. Y este cálculo se hace según las horas temporales (shaot zemaniot). Por ley, uno puede comenzar recitando el korbanot y “Ashrê Yoshvei Veiteja” unos minutos antes de la hora de tefillah, e inmediatamente cuando llega la hora de minja guedola, comienza la Amidah.   Fuentes: זמן מנחה גדולה תפילת המנחה היא כנגד קרבן תמיד של בן הערביים, כפי שכתב הרמב”ם בהלכות תפילה פרק ג’ הלכה ב’ בזה”ל, כבר אמרנו שתפלת המנחה כנגד תמיד של בין הערבים תקנו זמנה, ולפי שהיה התמיד קרב בכל יום בתשע שעות ומחצה, תקנו זמנה מתשע שעות ומחצה והיא הנקראת מנחה קטנה, ולפי שבערב הפסח שחל להיות בערב שבת היו שוחטין את התמיד בשש שעות ומחצה אמרו שהמתפלל מאחר שש שעות ומחצה יצא ומשהגיע זמן זה הגיע זמן חיובה, וזו היא הנקראת מנחה גדולה”. ובשו”ע או”ח סימן רל”ג סעיף א’, כתב מי שהתפלל תפלת המנחה לאחר ו’ שעות ומחצה ולמעלה, יצא. ועיקר זמנה מט’ שעות ומחצה ולמעלה עד הלילה לרבנן, ולרבי יהודה עד פלג המנחה שהוא עד סוף י”א שעות חסר רביע. ובהגהת הרמ”א שם ביאר כי משערים שעות אלו לפי ענין היום, ואף אם היום ארוך משערינן לי”ב שעות והם נקראים שעות זמניות, וכן כל מקום ששיערו חכמים בשעות, משערינן לשעות אלו. לפיכך המעוניין להתפלל מנחה גדולה, זמן תפילתו לכתחילה היא בחלוף חצי שעה זמנית לאחר חצות היום. ניתן להתחיל באמירת הקרבנות ו”אשרי יושבי ביתך” קודם זמן מנחה גדולה בגמרא ביומא דף כ”ח: מבואר כי עיקר זמן תפילת המנחה הוא מיד לאחר חצות היום, לפיכך אברהם אבינו היה מתפלל מנחה מיד עם זמן חצות היום, ורק בבית המקדש היו ממתנים חצי שעה מפני שלא היה ניכר שהגיע חצות עד לאחר חצי שעה. כך מבואר גם בדברי רש”י בפסחים דף צ”ג: בד”ה חמישה, שם כתב בזה”ל, שעת שחיטה מחצות היום ואילך, דבין הערבים כתיב ביה כתמיד, ותמיד, אף על פי שנשחט בשש ומחצה זמנו מן התורה מתחלת שבע ואילך, שמתחלת החמה להתעקם כלפי מערב קצת, ומשחרי כותלי וכו’. לפיכך כתבו הפוסקים כי מי שהתפלל תפילת מנחה מחצות היום יצא ידי חובה, כפי שכתב בספר גבורות ארי על הגמרא ביומא כ”ח. מטעם זה גם כתב בשו”ת מנחת יצחק חלק ו’ סימן נ”ג להתיר במנחה שבתענית ציבור לקרוא בתורה קודם זמן מנחה גדולה. לפיכך ניתן להתחיל באמירת הקורבנות ובאמירת אשרי יושבי ביתך לכתחילה כמה דקות קודם זמן מנחה גדולה, ומיד בהגיע זמן מנחה גדולה, כלומר חצי שעה לאחר חצות היום, להתחיל בתפילת שמונה עשרה של מנחה.

Pregunta:
A priori, ¿a partir de qué hora se puede rezar minjá guedola?

Respuesta:
El tiempo de minja guedola tefillah comienza media hora después del mediodía. Y este cálculo se hace según las horas temporales (shaot zemaniot).
Por ley, uno puede comenzar recitando el korbanot y “Ashrê Yoshvei Veiteja” unos minutos antes de la hora de tefillah, e inmediatamente cuando llega la hora de minja guedola, comienza la Amidah.

 

Fuentes:

זמן מנחה גדולה

תפילת המנחה היא כנגד קרבן תמיד של בן הערביים, כפי שכתב הרמב”ם בהלכות תפילה פרק ג’ הלכה ב’ בזה”ל, כבר אמרנו שתפלת המנחה כנגד תמיד של בין הערבים תקנו זמנה, ולפי שהיה התמיד קרב בכל יום בתשע שעות ומחצה, תקנו זמנה מתשע שעות ומחצה והיא הנקראת מנחה קטנה, ולפי שבערב הפסח שחל להיות בערב שבת היו שוחטין את התמיד בשש שעות ומחצה אמרו שהמתפלל מאחר שש שעות ומחצה יצא ומשהגיע זמן זה הגיע זמן חיובה, וזו היא הנקראת מנחה גדולה”.

ובשו”ע או”ח סימן רל”ג סעיף א’, כתב מי שהתפלל תפלת המנחה לאחר ו’ שעות ומחצה ולמעלה, יצא. ועיקר זמנה מט’ שעות ומחצה ולמעלה עד הלילה לרבנן, ולרבי יהודה עד פלג המנחה שהוא עד סוף י”א שעות חסר רביע. ובהגהת הרמ”א שם ביאר כי משערים שעות אלו לפי ענין היום, ואף אם היום ארוך משערינן לי”ב שעות והם נקראים שעות זמניות, וכן כל מקום ששיערו חכמים בשעות, משערינן לשעות אלו.

לפיכך המעוניין להתפלל מנחה גדולה, זמן תפילתו לכתחילה היא בחלוף חצי שעה זמנית לאחר חצות היום.

ניתן להתחיל באמירת הקרבנות ו”אשרי יושבי ביתך” קודם זמן מנחה גדולה

בגמרא ביומא דף כ”ח: מבואר כי עיקר זמן תפילת המנחה הוא מיד לאחר חצות היום, לפיכך אברהם אבינו היה מתפלל מנחה מיד עם זמן חצות היום, ורק בבית המקדש היו ממתנים חצי שעה מפני שלא היה ניכר שהגיע חצות עד לאחר חצי שעה.

כך מבואר גם בדברי רש”י בפסחים דף צ”ג: בד”ה חמישה, שם כתב בזה”ל, שעת שחיטה מחצות היום ואילך, דבין הערבים כתיב ביה כתמיד, ותמיד, אף על פי שנשחט בשש ומחצה זמנו מן התורה מתחלת שבע ואילך, שמתחלת החמה להתעקם כלפי מערב קצת, ומשחרי כותלי וכו’.

לפיכך כתבו הפוסקים כי מי שהתפלל תפילת מנחה מחצות היום יצא ידי חובה, כפי שכתב בספר גבורות ארי על הגמרא ביומא כ”ח.

מטעם זה גם כתב בשו”ת מנחת יצחק חלק ו’ סימן נ”ג להתיר במנחה שבתענית ציבור לקרוא בתורה קודם זמן מנחה גדולה.

לפיכך ניתן להתחיל באמירת הקורבנות ובאמירת אשרי יושבי ביתך לכתחילה כמה דקות קודם זמן מנחה גדולה, ומיד בהגיע זמן מנחה גדולה, כלומר חצי שעה לאחר חצות היום, להתחיל בתפילת שמונה עשרה של מנחה.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

OBSERVAR*

Atención: No se debe aprender de un caso a otro, cada caso debe ser analizado individualmente. En términos generales, siempre es mejor tener contacto con un rabino en persona, no solo un contacto virtual. Tenga en cuenta que donde hay un rabino local ("Mara Deatra"), uno debe preguntarle. Las respuestas están bajo la responsabilidad del rabino que respondió, y no bajo la responsabilidad del sitio web y/o del Jefe de la Institución.

¡Anúncie aquí!
El pago del anuncio se paga íntegramente al fondo de caridad del Instituto Bircat. Abrahán en Jerusalén. Aproveche la oportunidad de publicitar su negocio siendo un gran caridad.

¿No encontraste la respuesta?

¡Pregúntale al rabino!

Comparta con sus amigos

Último Últimos artículos

¡Te puede interesar!

Entre en contacto

La segulá de HaChidah Z.T.L. para levantar la suerte

El Gran Rabino del Instituto, junto con docenas de sabios de la Torá, realizarán la segulá Chidah ZTL para usted. para levantar tu “Mazal” (suerte, destino) en el momento de la apertura del Aron HaKodesh.

¡Con la bondad Divina, muchos fueron salvados de sus problemas con esta segulah!

Déjanos los datos y nos comunicaremos contigo

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש