הרב פנחס רז משיב כהלכה

Pregunda

ta: Me han invitado a una boda que será el viernes por la tarde, ¿puedo asistir y comer la comida de la boda?

Respuesta

sta: De acuerdo con la halajá, la comida de la boda no debe celebrarse el viernes por la tarde, estas comidas requieren mucho tiempo y no son como las comidas ordinarias de todos los días, y una comida inusual no debe comerse el viernes. Pero si es necesario ir a la boda para no ofender, etc., se debe evitar comer el festín completo, que incluye un segundo y un tercer plato, sino que se debe comer como comida habitual entre semana, por ejemplo. , solo el primer plato o solo el segundo plato.   Fuentes: בתלמוד ירושלמי (ביצה פ”ה ה”ב) איתא: אסור לארס אשה בערב שבת, הדא דאת אמר שלא לעשות סעודת אירוסין, הא לארס יארס. שמואל אמר אפילו בתשעה באב יארס שלא יקדמנו אחר. ע”כ. וכתב המגן אברהם (סימן רמט סק”ג): נראה לי דהכי פירושו, אסור ליארס בערב שבת, הדא דאיתמר סעודת אירוסין, פירוש: אם אירס קודם לכן אסור לעשות בערב שבת סעודת אירוסין. אבל לארס מותר, פירוש: מותר לארוס בערב שבת שמא יקדמנו אחר, ואז מותר גם כן לעשות סעודה. ע”כ. וכדבריו הסכים בביאור הגר”א לשו”ע (סימן רמט ס”ב). וראה בביאור הלכה (סימן רמט ד”ה ואפילו) מה שביאר בדברי הגר”א. ובשולחן ערוך (סימן רמט סעיף ב) פסק כדברי הירושלמי, וכתב: אסור לקבוע בערב שבת סעודה ומשתה שאינו רגיל בה בימי החול ואפילו היא סעודת אירוסין. ע”ש. ולפי מה שביאר המג”א זהו דוקא בסעודת אירוסין שלא אירס בו ביום, אבל אם אירס בו ביום ממילא מותר בעשיית סעודה. וכן כתבו הפרי מגדים (סימן רמט א”א סק”ג) והמשנה ברורה (סימן רמט סק”ט). אולם באליה רבה (סימן רמט סק”ד) כתב: ולי נראה, דאף באירס בערב שבת אם אפשר לדחות למחר או יום אחר אסור לעשות בערב שבת. ע”ש. ומו”ר זי”ע בספר חזון עובדיה (עמוד לב) הביא להקת פוסקים שחולקים על המג”א, וסוברים שאין לעשות סעודת אירוסין בערב שבת כלל. ושכן הוא פשט דברי השולחן ערוך. ולמעשה, במשנ”ב כתב שלכתחילה טוב ונכון אם אפשר לדחות הסעודה למחר או יום אחר. ע”ש. וקיבל דברי המחמירים רק לכתחילה ולא לעיכובא כלל. ובכף החיים (סימן רמט אות י) כתב: המנהג פעיה״ק ירושת״ו שאעפ״י שעושין האירוסין והנישואין בפעם אחת בערב שבת, אין עושין הסעודה כי אם בליל שבת. ע”כ. גם בחזון עובדיה שם מסיק לאסור בזה. ויש להוסיף עוד ולומר שכיון שיכול לעשות סעודה מבערב כן יעשה, שאין זמנה מוכרח ליום דוקא. ובמגן אברהם (שם) כתב: והוא הדין סעודת נישואין דהיה אפשר לעשותו ביום אחר, דאסור. ע”ש. וכן כתב הגר”ז (סימן רמט ס”ו): במה דברים אמורים, בסעודת הרשות או אפילו סעודת מצוה אלא שאין זמנה בערב שבת, שיכול לדחותה ליום אחר ולעשות הסעודה באותו יום, אבל אם זמנה היום כגון סעודת מילה וסעודת אירוסין ונישואין שאין לו לדחות וכו’ מותר. ע”כ. וכן מסקנת הפרי מגדים (שם) שאין לחלק בזה בין סעודת נישואין לאירוסין, ואם נשא היום מותר גם לערוך סעודה. וכן כתב המשנה ברורה (שם). ואין להאריך, כי בזמן הזה פשט המנהג לעשות אירוסין ונישואין כאחת, וסעודת נישואין שלנו יש בכללה גם סעודת אירוסין. [ראה דבר נחמד בזה במנהג ישראל תורה לאה”ע (סימן סד) ואכמ”ל]. ואיסור זה נוהג כל היום כולו ולא רק משעה תשיעית ואילך, וכמ”ש הרב המגיד (שבת פ”ל ה”ד): סעודה ומשתה שאינו נוהג בימות החול אסור לעשותו בערב שבת, וכל היום בכלל האיסור. ע”כ. ועל כן גם אם החתונה מתקיימת בשעות הבוקר יש להמנע מלאכול שם. אך העצה לזה היא שיאכל שם סעודה רגילה שאין רגיל בה בחול, שזה מותר עכ”פ עד לשעה תשיעית של היום וכמ”ש השו”ע (סימן רמט).

Pregunta:
Me han invitado a una boda que será el viernes por la tarde, ¿puedo asistir y comer la comida de la boda?
Respuesta:
De acuerdo con la halajá, la comida de la boda no debe celebrarse el viernes por la tarde, estas comidas requieren mucho tiempo y no son como las comidas ordinarias de todos los días, y una comida inusual no debe comerse el viernes.
Pero si es necesario ir a la boda para no ofender, etc., se debe evitar comer el festín completo, que incluye un segundo y un tercer plato, sino que se debe comer como comida habitual entre semana, por ejemplo. , solo el primer plato o solo el segundo plato.

 

Fuentes:

בתלמוד ירושלמי (ביצה פ”ה ה”ב) איתא: אסור לארס אשה בערב שבת, הדא דאת אמר שלא לעשות סעודת אירוסין, הא לארס יארס. שמואל אמר אפילו בתשעה באב יארס שלא יקדמנו אחר. ע”כ. וכתב המגן אברהם (סימן רמט סק”ג): נראה לי דהכי פירושו, אסור ליארס בערב שבת, הדא דאיתמר סעודת אירוסין, פירוש: אם אירס קודם לכן אסור לעשות בערב שבת סעודת אירוסין. אבל לארס מותר, פירוש: מותר לארוס בערב שבת שמא יקדמנו אחר, ואז מותר גם כן לעשות סעודה. ע”כ. וכדבריו הסכים בביאור הגר”א לשו”ע (סימן רמט ס”ב). וראה בביאור הלכה (סימן רמט ד”ה ואפילו) מה שביאר בדברי הגר”א.

ובשולחן ערוך (סימן רמט סעיף ב) פסק כדברי הירושלמי, וכתב: אסור לקבוע בערב שבת סעודה ומשתה שאינו רגיל בה בימי החול ואפילו היא סעודת אירוסין. ע”ש. ולפי מה שביאר המג”א זהו דוקא בסעודת אירוסין שלא אירס בו ביום, אבל אם אירס בו ביום ממילא מותר בעשיית סעודה. וכן כתבו הפרי מגדים (סימן רמט א”א סק”ג) והמשנה ברורה (סימן רמט סק”ט). אולם באליה רבה (סימן רמט סק”ד) כתב: ולי נראה, דאף באירס בערב שבת אם אפשר לדחות למחר או יום אחר אסור לעשות בערב שבת. ע”ש. ומו”ר זי”ע בספר חזון עובדיה (עמוד לב) הביא להקת פוסקים שחולקים על המג”א, וסוברים שאין לעשות סעודת אירוסין בערב שבת כלל. ושכן הוא פשט דברי השולחן ערוך.

ולמעשה, במשנ”ב כתב שלכתחילה טוב ונכון אם אפשר לדחות הסעודה למחר או יום אחר. ע”ש. וקיבל דברי המחמירים רק לכתחילה ולא לעיכובא כלל. ובכף החיים (סימן רמט אות י) כתב: המנהג פעיה״ק ירושת״ו שאעפ״י שעושין האירוסין והנישואין בפעם אחת בערב שבת, אין עושין הסעודה כי אם בליל שבת. ע”כ. גם בחזון עובדיה שם מסיק לאסור בזה. ויש להוסיף עוד ולומר שכיון שיכול לעשות סעודה מבערב כן יעשה, שאין זמנה מוכרח ליום דוקא.

ובמגן אברהם (שם) כתב: והוא הדין סעודת נישואין דהיה אפשר לעשותו ביום אחר, דאסור. ע”ש. וכן כתב הגר”ז (סימן רמט ס”ו): במה דברים אמורים, בסעודת הרשות או אפילו סעודת מצוה אלא שאין זמנה בערב שבת, שיכול לדחותה ליום אחר ולעשות הסעודה באותו יום, אבל אם זמנה היום כגון סעודת מילה וסעודת אירוסין ונישואין שאין לו לדחות וכו’ מותר. ע”כ. וכן מסקנת הפרי מגדים (שם) שאין לחלק בזה בין סעודת נישואין לאירוסין, ואם נשא היום מותר גם לערוך סעודה. וכן כתב המשנה ברורה (שם). ואין להאריך, כי בזמן הזה פשט המנהג לעשות אירוסין ונישואין כאחת, וסעודת נישואין שלנו יש בכללה גם סעודת אירוסין. [ראה דבר נחמד בזה במנהג ישראל תורה לאה”ע (סימן סד) ואכמ”ל].

ואיסור זה נוהג כל היום כולו ולא רק משעה תשיעית ואילך, וכמ”ש הרב המגיד (שבת פ”ל ה”ד): סעודה ומשתה שאינו נוהג בימות החול אסור לעשותו בערב שבת, וכל היום בכלל האיסור. ע”כ. ועל כן גם אם החתונה מתקיימת בשעות הבוקר יש להמנע מלאכול שם. אך העצה לזה היא שיאכל שם סעודה רגילה שאין רגיל בה בחול, שזה מותר עכ”פ עד לשעה תשיעית של היום וכמ”ש השו”ע (סימן רמט).

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

OBSERVAR*

Atención: No se debe aprender de un caso a otro, cada caso debe ser analizado individualmente. En términos generales, siempre es mejor tener contacto con un rabino en persona, no solo un contacto virtual. Tenga en cuenta que donde hay un rabino local ("Mara Deatra"), uno debe preguntarle. Las respuestas están bajo la responsabilidad del rabino que respondió, y no bajo la responsabilidad del sitio web y/o del Jefe de la Institución.

¡Anúncie aquí!
El pago del anuncio se paga íntegramente al fondo de caridad del Instituto Bircat. Abrahán en Jerusalén. Aproveche la oportunidad de publicitar su negocio siendo un gran caridad.

¿No encontraste la respuesta?

¡Pregúntale al rabino!

Comparta con sus amigos

Último Últimos artículos

¡Te puede interesar!

Entre en contacto

La segulá de HaChidah Z.T.L. para levantar la suerte

El Gran Rabino del Instituto, junto con docenas de sabios de la Torá, realizarán la segulá Chidah ZTL para usted. para levantar tu “Mazal” (suerte, destino) en el momento de la apertura del Aron HaKodesh.

¡Con la bondad Divina, muchos fueron salvados de sus problemas con esta segulah!

Déjanos los datos y nos comunicaremos contigo

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש