בתוספתא פ”ג דפרה אמתניתין התם משנה ב’, מביאין זכר של רחים וכו’ ומכה את הזכר ונרתע אחוריו, ותני עלה בתוספתא באו שער היוצא מעזרת נשים וכו’. ועיי”ש בר”ש, שהניח הכתלים ולא נחרבו. וגם הר”מ בפירושו הביאה בקוצר.
וע”ע בגמרא פסחים דף צב. מאי חצר החדשה ובפירוש התוספות שם. דאעזרת נשים קאי וכן יחזקאל קורא לה החצר החיצונה.
וזה לשון רש”י במסכת ברכות דף נד, א, ד”ה כנגד שער מזרחי – חוץ להר הבית אשר בחומה הנמוכה אשר לרגלי הבית במזרח, לפי שכל השערים מכוונים זה כנגד זה, שער מזרח, שער עזרת נשים, ושער עזרת ישראל, ופתח האולם וההיכל, ובית קדשי הקדשים בימי מקדש ראשון, כשהיה אמה טרקסין ע”כ. ומבואר להדיא שאף בבית ראשון היה עזרת נשים.
ויהי רצון שנזכה לבנין בית המקדש במהרה
בברכה רבה
הרב מאיר פנחסי
ירושלים עיר הקודש והמקדש.