Question:
Shalom Rabbi
Your Question: What is the Ashkenazic custom regarding Yahrzeit when there are two months of Adar. My mother’s Yahrzeit is Adar 13, which is usually Taanit Esther. Do I say Kaddish in both months, the first month or the second month (on Taanit Esther).
Answer:
Acording to the Ashkenazic custom the year your mother died was a “simple” year, and this year is a leap year, therefore the Yartzheit will be Adar alef, the first month is the main month, and therefore on this date you must follow all the laws of the menhagim of the Yartzheit day, aliyah to the tomb, to fast, to study, candle of remembrance, Kaddish and feas
But acording to the Sephardim Since the year your mother died was a “simple” year, and this year is a leap year, therefore the Yartzheit will be ט’ Adar Bet, the second month is the main month and the first month is nothing more than an addition to the leap year, and therefore on this date you must follow all the laws of the menhagim of the Yartzheit day, aliyah to the tomb, to fast, to study, candle of remembrance, Kaddish and feast.
And may the Creator of the world make you happy and giving comfort to all those around you.
Sources:
מרן בשו”ע (או”ח סי’ תקסח ס”ז) כתב, כשאירע יום מת אביו ואמו באדר בשנה מעוברת, יתענה באדר שני. אולם הרמ”א בהגה כתב, שמנהגם להתענות בראשון וכדעת תרומת הדשן. ומנהג בני ספרד לילך אחר הוראת מרן השו”ע ולאו דווקא לענין התענית אלא גם גבי שאר דיני היארצייט הנוהגים ביום זה. [ואגב, ה”ה לענין בר מצווה, מי שנולד בחודש אדר בשנה פשוטה, והשנה שמלאו לו י”ג שנה היא שנה מעוברת, אינו נעשה לבר מצוה להתחייב בכל המצות ולצרפו למנין אלא בחודש אדר שני, כי חודש אדר שני הוא החודש העיקרי, וחודש אדר א’ אינו אלא כתוספת בלבד לשנה מעוברת. וכ”כ בשו”ת יחווה דעת ח”א סי’ פג]. וכן כתב מרן הרב עובדיה יוסף זצוק”ל בספרו חזון עובדיה – אבלות ח”ג (עמ’ רכט) בשם ספרים וסופרים. אולם בני אשכנז יוצאים ביד רמ”א שכתב שהחודש הראשון הוא העיקר לענין זה, וכמ”ש המ”ב (שם ס”ק נב), ובספר גשר החיים (עמ’ שמה).