חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המשך עצרת השבעה המרכזית בבית שמש על מרן הרב עובדיה יוסף זצוק”ל

הספד על מרן רשכבה”ג, עטרת ראשינו, עטרת תפארת ישראל, עמוד העולם אשר באורו נראה אור רבנו עובדיה יוסף זצוקלל”ה [נאמר בליל שבת בהיכל בית מדרש “זכות אבות” רמת בית שמש א’]

הספד מאת הרה”ג משה שלתיאל שליט”א

בפרשה נקרא על אברהם אבינו ע”ה, שעליו נאמר שהוא אברהם “העברי”, שהוא מעבר אחד וכל העולם כולו מעבר שני. המיוחד באברהם אבינו היה שלאחר שהכיר את בוראו, וידע את תפקידו בעולם, לא היה שום דבר שיעצור בעדו, לא מנע בעדו מה שכל אנשי דורו לא חשבו כמוהו, אף שדרך האדם להמשך בדעותיו אחר אנשי מקומו, ולחשוב שאם האנשים שסביבו לא חושבים כמוהו הרי זה ראיה שאינו צודק, ולפחות אין האדם שלם עם דעתו. אבלבאברהם אבינו ראינו שלא היה הדבר כך, אלא ככל שהיתה יותר התנגדות לדרכו, ויותר רדיפות התחזק יותר בעצמו, ונלחם בחירוף נפש על דברים שלכאורה לא היה להם סיכוי כלל, אבל א”א התחיל במלחמה, ולא נבהל כלל, והצליח להקים עי”ז את האומה הישראלית, ונטע בנו את הכח לעמוד במשך כל הדורות כנגד כל הנלחמים בנו, ולמסור נפש על קדוש ה’.

ובדורינו שלח לנו ה’ את רועה הדור, מורנו ורבנו הכ”מ, הוא הגבר הוקם על, שעשה דברים על אף שאין לכאורה שום סיכוי להצליח בהם, ובכל זאת לא נמנע מלהלחם על דברים שלא היה להם שום סיכוי להצליח. ונפרט כמה מן הדברים המפורסמים:

א. כשנודע לרב שנשים אינם מקיימות מצות טהרה בכל הדקדוקים, רצה להתחיל למסור שיעורים בהלכות טהרה ועד אותו זמן היה הדבר חידוש אצל הספרדים לדבר בפרהסיא בהלכות אלו ולכן הלך להתייעץ עם מרן רה”י הגר”ע עטייה זצ”ל וא”ל הרב שאצלנו מעולם לא דברו בזה, ופוחד לדבר שלא יזרקו עליו אבנים… א”ל הרב אני לא מפחד, והתחיל לדבר בגלוי בנושא זה, ולא זרקו אבנים, אלא קבלו בסבר פנים יפות, ומזה צמח דור של כשרים וטהורים.

ב. ידוע כמה מסר עצמו על חינוך ילדי ישראל, הרב התחיל מכל המשפחות שהיו בסביבתו, כל המשפחות שהיו בירושלים שהיו תמימים ושלחו את ילדיהם לבתי ספר ממלכתיים, הלך הוא בעצמו ממשפחה למשפחה, ושכנע אותם לשלוח את ילדיהם לתלמודי תורה ודבריו היו נשמעים, וישנם היום משפחות שלמות של ת”ח שהכל הוא בזכותו, מכוחו ומכוח כוחו. וכאשר נשלח ע”י גדולי הדור למצרים פתח שם ישיבה, והרביץ תורה בתלמידים בכל כוחו [ואעפ”כ כתב באותה תקופה תשובות מופלאות בעומק העיון בנושאים החמורים ביותר שבתורה בהיותו רחוק ומנותק מגדולי הפוסקים שהיו בא”י והיה צריך להכריע בעצמו בכל הנושאים החמורים ביותר שהונחו לפתחו, זאת מלבד בישיבתו בביה”ד שם ואומרים שטיפל בהיותו שם בלמעלה מ-100 גיטין] ונלחם כאריה בועד החילוני שהיה שם.

וכשהגיע חזרה לירושלים, המשיך ומסר שיעורי תורה וחיזוק, והיה משפיע לשלוח את הילדים לת”ת וישיבות, ובזמנו הקים את ישיבת אור התורה בירושלים, ובהמשך הקים או סייע [סיוע שיש בו ממש] בהקמת כמה וכמה ישיבות כמו את ישיבת קול יעקב, ישיבת מאור התורה, והשבוע שמעתי את הג”ר אברהם סאלים שליט”א שהגיע לנחם את בני משפחת מרן וכך אמר, “אמנם פתחנו את הישיבה, אבל הבחורים מאיפה באו, הלא הם בנים של בעלי בתים פשוטים, ואיך שלחו את בניהם, הלא הכל היה בזכותו” ועזר ותמך ע”י דינרים שעשה בעולם בשביל ישיבות אלו… [וכמו כן ידוע שעזר מאוד בהקמת ישיבת חברון בגבעת מרדכי ועודמקומות].

ג. כשנודע לו שכל האטליזים בירושלים מוכרים בשר “כשר” ולא חלק כשיטת הב”י, קם כארי וצעק שכל הבשר טרף, ואסור לאכול ממנו, מלבד איטליז אחד בשכונת הבוכרים שקיבל על עצמו לעשות לפי שיטת מרן הב”י, וסיפרו לי שקבוצת קצבים חיכו לו ליד ביתו עם גרזנים להורגו ולא חת מפניהם, והיום אכשור דרא שכל הכשר מתהדר במה שעושה לפי דעת מרן הב”י, והכל הוא מכוחו…

וכן עשה כשיצא ירקות של “גוש קטיף”, שהפך את העולם כדי שידעו כולם לא לקנות ירקות רגילים, והיה הדבר קשה ביותר לשנות את ההרגלים לאנשים, והיו שטענו שאין אנו יותר טובים מאבותינו, ואפי’ ת”ח גדולים לא היו נזהרים בזה. אבל הרב עם הרבה היה חוזר ע”ז כל שנה לפני פסח ואף באמצע השנה שח”ו לא יהיה מי שלא יודע, או מי שלא שמע ויקנה ירקות רגילים.

המלחמה המפורסמת שלו ביינות הכשרים, [שבדיעבד התברר שאינם כשרים גם לפי ד’ הרמ”א, והארכתי בזה בתשובה ואכמ”ל, והטעו את בד”ץ העה”ח]. והיום כולם מתהדרים שהכל לפי שיטת מרן הב”י והרב בזמו היה אומר רק כרמל מזרחי והיה קשה לשכנע אנשים שהיום יש עוד יקבים אחרים, והיום שידוע שמקפידים לשים אחוזים ניכרים של יין קשה מאוד לשכנע את האנשים שהיום אפשר לסמוך.

ד. הרב היה נוסע בכל חודש אלול יום יום כדי לקרב את ישראל לאביהם שבשמים בכל יום 4,5,6 עצרות שכרו לרב מסוק, והיה לוקחו מעיר לעיר, היה זה כנסי חיזוק שבהם היה אומר לרשום ילדים לת”ת, והיה קורא עמהם קריאת שמע, והיום ישנם בחורי ישיבות ספרדיים מכל הארץ, מדן ועד באר שבע, שכולם הם מכוחו ומכוח כוחו.

הרב לא הסתפק בזה, אלא היה מקים גם בחו”ל ת”ת וישיבות, במקסיקו ובפנמה ובפרס. והיה טס למקומות אלו בעצמו, ולא נחה דעתו עד שביקש מנשיא המדינה יצחק נבון, שכיון שדבריו נשמעים שיבקש שכל יום לימודים יתחיל בפסוק שמע ישראל, ויצחק נבון ענה לו אתה רוצה שיפטרו אותי… לכמה אנשים בעולם כואב באמת שיש ילדים שאינם קוראים ק”ש?

ה.הרב נשא את משא הדור הזה על כתפיו, כאב על כל יהודי שנכשל או שיכול להכשל, [ואצל הרב מכשול היה גם בדקה מן הדקה, בדברים שלא נחשב מכשול כלל, כמו הרהור עבירה שכ’ בטה”ב שגם זה מכשול. וכ”כ הנו”ב, שאין לך מכשול גדול מזה, ולכן היה הרב מיקל גדול בהלכות נידה, משום שידע והרגיש שהדור לא בנוי ליותר מזה, וצריך להקל להם, ומרגלא בפומיה, לא תוסיפו פן תגרעו. אבל כבר ידוע אצל תלמידי מרן שהוא לעצמו היה מחמיר את כל החומרות ולא היקל לעצמו כלל וכך אמר ה”ר ינון יונה שמרן עצמו אמר לו.

וכמה פעמים שמענו ששאלוהו שאלות בע”פ והיה עונה לחומרא לענין גילוח במכונה [“ה”ז תער גמור איך אפשר להקל באיסורי תורה”] בענין ג’לטין [“ה”ז עצמות גמלים וחמורים וניטמטם בם”] בענין סבון בשבת [אמר בשיעור שרק רופא יכול להשתמש] בענין היתר המכירה בשביעית אמר לי איני רוצה להקל אבל אנשים יאכלו ספיחין ויעבדו באדמות בלי שום היתר.

ו. ואי אפשר לדלג על המלחמה הגדולה שלו בענין לימוד ההלכה שעד לפני כעשרים שנה היה נראה שדבריו פורחים באויר ואינן נשמעים והיום קמים מסגרות של לימוד טור בית יוסף ומשנה ברורה וגם אלו שהיו מתנגדים לדבריו היום מקימים מסגרות ללימוד ההלכה. לימוד ההלכה קיבל את מקומו המכובד בעולם התורה והכל הואמכוחו הגדול.

הזכרנו כמה דברים מפורסמים ביותר, שאין אדם בעולם שלא יודע מה דעתו של הרב בענין, ופעמים שישנם אנשים שחשבו שהוא חומרא של הרב, מרוב שהיה מדבר בזה, והחוט המאחד בין דברים אלו, הוא שכל מלחמות אלו אם היו שואלים באותו זמן שהתחיל בהם מה הסיכויים שיצליחו, היו אומרים שחבל על הדיבורים ועל האנרגיה שמושקעת בזה, ואין לזה שום סיכוי שבעולם. אבל הרב לא שת ליבו לזה, ונלחם כארי, ולבסוף נכנעו כל אויביו ושונאיו, וכל מלחמתו עשתה פירות ופירי פירות, וכולם קיבל ודעתו מרצונם או שלא מרצונם.

ועתה הפסדנו את המצביא הגדול עמוד האש והענן שהלך לפנינו ופילס את הדרך, האיש המרעיש הארץ מרגיז ממלכות, האיש שלא חת מפני איש לומר את דעת התורה בקול ברור וחזק, ונתקיים בנו לצערנו הפסוק “מי יקום לי עם מרעים מי יתייצב עם פועלי און” כפשוטו. והשי”ת יראה בענינו ויחיש לגאולינובקרוב גאולה שלמה, גאולת עולמים, ולא נוסיף לדאבה עוד,אמן ואמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש