From the time they left Egypt and entered the Holy Land until the first temple’s destruction, the Jewish people resided in Israel divided into 12 tribes, as if they were 12 states of a country. The Tribe of Issachar was devoted to Torah learning day and night. As a result, they couldn’t financially support` themselves. The tribe of Zevulun, on the other hand, was engaged in commerce and could only study Torah for a portion of the day. The tribes of Issachar and Zevulun established a “partnership” in which the tribe of Zevulun supported the tribe of Issachar, and the merit of Issachar’s Torah learning also transferred to Zevulun. According to some of our great sages, Zevulun receives half of Issachar’s merit. Other sages believe that G-d doubles Issachar’s merit, giving Issachar and Zevulun the complete merit for the Torah learning [1].
In Hebrew, the name Issachar is composed of two words: “Iesh-Sachar,” which means “has reward,” indicating that it provides the total amount of the recompense to Zevulun. The letter “shin” in the word Issachar is repeated (יששכר) to represent that the merit is doubled [2]. “Zevulun” has its “place” secured alongside “Issachar” in the World to Come [3].
According to the main book of Jewish law, the “Shulchan Aruch,” the agreement of “Issachar and Zevulun” can still be made today [4].
After his 120 years of life, a donor who forms an “Issachar and Zevulun” agreement will know all the Torah the “avrech” learned [5]. That will be extremely important to him in the world to come since the main activity in the world to come is to delve into the Torah subjects that he or his Issachar learned in life.
In his book “Tana Debe Eliyahu,” the prophet “Eliyahu Hanavi” writes [6]: “Whoever has a Talmid Chacham (Torah scholar) for himself… and sustains him… the blessing goes into the creations of his hands forever.” The Zohar [7] also states that: “Whoever maintains a Torah sage receives blessings from above and below, and acquires two tables (an expression that means: spiritual greatness as well as material wealth), which others do not acquire. They gain G-d’s wealth in this world and their share in the world to come .”
It is written (Devarim 33:18): “Rejoice, O Zevulun, when you walk out to your business, and Issachar in your tents (where they learn Torah).” One of the greatest sages of Jewish history, the Or Hachaim Hakadosh ZT”L, wonders why the Torah says that Zevulun should rejoice when he sets out to his business. It would be more acceptable for him to rejoice only when he returns home after profiting. The Or Hachaim explains that Zevulun can already be delighted before starting his business since he knows he will surely be successful (there will always be highs and lows, but overall, he will be successful) [8].
The great sage Ribbi Israel Meir Hacohen ZT”L, author of the “Mishna Berura,” goes on to explain [9] that Moshe Rabbenu, Aharon Hacohen, the 70 sages, and all six hundred thousand Jews who left Egypt and were in the presence of the Tablets of the Law blessed anyone who would sustain a Talmid Chacham in the future (in every generation).
According to the Zohar [10], anyone who supports a Talmid Chacham will have great children.
.
Issachar and Zevulun agreement at the “Bircat Avraham” institute
.
Why is the “Bircat Avraham” institute a great place to seek an “Issachar”?
The “avrechim” are carefully selected by the “Bircat Avraham” Institute (see here for more), with an acceptance rate of 1 for every 40 candidates tested. They are extraordinary Rabbis with great potential, study skills, and an impressive seriousness in learning. Although they are young rabbis, several are already well-known and respected throughout Israel. Without a doubt, they are the best “avrechim” in Jerusalem. With G-d’s help, they will be among the greatest sages of the Jewish people.
The cost of an Issachar Vezevulun contract is only a thousand dollars a month, and the zechut (merit) of studying the Talmid Chacham all day (and also at night) will be yours alone! Please contact us or donate directly on the website. Don’t miss out on this great opportunity!
Sourses
[1] אוה”ח כי תשא ל יג, הפלאה בהקדמתו “פתחא זעירא” אות מג, מדבר קדמות מע’ מ אות לו, ובספרו ראש דוד משפטים דנ”ט ע”א, שמע יעקב אלגאזי פרשת וירא, ועוד שרים רבים ונכבדים, ואכמ”ל.
[2] רבינו בחיי דברים לג ח”י. ועיין שפת אמת פר’ ויחי, ובספר נפש כל חי פלאג’י מע’ ז אות ב.
[3] פסחים דף ג”ן ע”ב: “כל המטיל מלאי לכיס תלמידי חכמים, זוכה ויושב בישיבה של מעלה, שנאמר כי בצל החכמה בצל הכסף”. ומרן החיד”א בספר ראש דוד פרשת קדושים כתב עוד, דגם הזבולון יורש ש”י עולמות.
[4] יו”ד סי’ רמו סע’ א.
[5] עיין היטב בב”י יו”ד ריש סי’ רמו בשם רבינו ירוחם ז”ל. וכן עמא דבר. והגאון החזו”א ועוד גדולים ז”ל ערכו נוסחאות לשטר ההסכם.
[6] כ”כ הגאון בעל משנה ברורה בספרו שמירה”ל שער התורה פ”ו. ולמעלה בקודש כבר כתבו כן כמה רבוותא, והם: מעיל צדקה סי’ קלג בשם רבינו אליעזר מגרמיזא ז”ל, ילקוט ראובני פ’ תרומה ופ’ ראה, שארית יעקב אלגאזי ד”ס ע”א, הגחיד”א בכמה דוכתי [מדבר קדמות ע’ מ’ אות לו, נחל קדמונים פ’ בהעלותך אות יד ופ’ עקב אות א, חומת אנך קהלת אות לח ותהילים ריש פי”ד, פני דוד פ’ ויחי אות יג, יוסף תהלות פכ”ט ופקי”ב, צוארי שלל על ההפטרה פ’ ראה אות א], ספר מראה הגדול ח”א דס”ה ע”א, צדקה לחיים אות שנז, ברך את אברהם דרמ”ד ע”ג, לב שומע בקו’ “כתוב זאת” דף ד ע”ב, עץ הגן קצין בקו’ שבסופו עמ’ כא, לחם לפי הטף מע’ מ.
[7] תנא דבי אליהו רבה פרק כ. וע”ע בגמ’ בברכות דף מב’ ע”א: “תכף לתלמידי חכמים ברכה, שנאמר ויברכני ה’ בגללך”. ובמדרש שיר השירים רבה ו’ כו’, גבי המחזיקים ידי עמלי תורה, נאמר: “מרבין להם עושר בעולם הזה, ושכר טוב לעולם הבא.” ע”כ. וכלך הבט עוד להחבי”ף זלה”ה בספרו החיים יודוך פקי”ט עה”פ “ראה עניי”, שכתב דכשם שהת”ח זוכה להנהגה מעל דרך הטבע מכח התורה, כך התומך בידו שהוא שותפו, זוכה ג”כ להנהגה זו, עיי”ש.
[8] ח”א דף רמב ע”א.
[9] אוה”ח דברים לג ח”י. וכן כתבו: כלי יקר שם ד”ה ויש, הגרי”א ספקטור זלה”ה בקו’ עץ פרי סי’ לו, שמירת הלשון שער התורה פ”ה בהגהה. וע”ע בנחלת יעקב פר’ ויחי דס”ז ע”ד, ובנזר הקודש מהלברשסט בר”ר דף קסג ע”ג, ובצדקה לחיים אות שלט ואות שעד ושעז, ובספרו תורה וחיים אות קפו, ובספר מעשה אליהו אילוז בפתיחת בן במחבר אות ד ד”ה לכן.
[10] בספרו חומת הדת (בקו’ חיזוק הדת סוף מאמר ד’). והא עפ”י הירושלמי סוטה פ”ז ה”ד דמבואר דמי שתומך ומחזיק תלמיד חכם, הרי הוא בכלל מה שנאמר על הר גריזים “ברוך אשר יקים (מלשון הקמה, תמיכה) את דברי התורה”. וכבר נאמר בגמ’ בברכות דף מב’ ע”א: “תכף לתלמידי חכמים ברכה, שנאמר ויברכני ה’ בגללך”.
[11] כרך ג (ויקרא) פרשת מצורע דנ”ג ע”ב: “ותומכיה כמה דאת אמר שוקיו עמודי שש, דאינון דמטילין מלאי לכיסן של ת”ח אינון תמכין לאורייתא מרישא עד סיומא דגופא וכל מהימנותא ביה תלייא ואתמך וזכי לבנין דיתחזון לנביאי מהימני.” ע”כ.