מרבי אליעזר פאפו זצ”ל, בעל ה”פלא יועץ”
כתב בספר בית תפלה, וז”ל: כתבו המקובלים הביאו בספר חסד לאברהם שכשנכנס הילד הישראלי לשנת ארבעה עשר, אם זכה שהוא כלי מוכן אז זוכה לבחינת הרוח, ורוח נכון יתחדש בקרבו, וכן בהכנסו לשנת כ’ אם זוכה שהוא כלי מוכן זוכה לבחינת נשמה, וכן בכל יום כשזוכה יותר יתווסף בו שפע קדושה וטהרה, הנה כי כן מה טוב להקדים תפילה לצרה, ובהגיע הילד לתשלום שנת י”ג וי”ט אם יוכל יתענה באותו יום ויטבול במקוה טהרה, ובלילה ירבה קצת בשמחה, וישביע עצמו בדברי תורה, וקודם שכיבה יקדים תפילה:
רבונו של עולם, הריני בא לפניך בשמחה רבה על שהחייתני וקיימתני והגעתני לזמן הזה, מה נכבד היום הזה בעיני, אשר בו אני נכנס בגדר בר מצוה, ומעתה אני מצווה בכל מצוותיך על זו שמח לבי ויגל כבודי, ואף לזאת ישמח לבי, כי הודעתנו על ידי עבדיך חכמי ישראל, כי בהגיע האיש הישראלי אור לארבעה עשר שנה, רוח נכון יתחדש בקרבו, וגם אישור נלוה יצר הטוב, הנה בא לעזר ולהועיל ולעשות רצון אבינו שבשמים. על הכל ה’ אלהינו אנחנו מודים לך ומהללים את שמך, יהי שם ה’ מבורך ומרומם על כל ברכה ותהילה.
ואולם רעדה אחזתני, כי ידעתי חרפתי בושתי וכלימתי שעד עתה הוצאתי ימי לריק ושנותי לבהלה וקצרתי מאד בעבודתך, ושום מעשה טוב לא עשיתי, וחוששני לי פן חס ושלום לא אהיה כלי מוכן ולא אזכה לרוח נכון על זה היה דוה לבי ואף לזאת יחרד לבי כי מעתה אני בר עונשין וחוששני לי פן חס ושלום יתגבר עלי יצרי הרע ולא אוכל לו ויעבירני על דעת קוני, אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי, תרופה לא מצאתי כי אם להפיל תחינתי לפניך כי אתה שומע תפלת כל פה ועושה צדקה עם כל בשר ורוח.
ובכן שמע ה’ קולי אקרא וחנני וענני, חטאת נעורי ופשעי אל תזכר כחסדך זכר לי אתה למען טובך ה’, לב טהור ברא לי אלהים ורוח נכון חדש בקרבי, השיבה לי ששון ישעך ורוח נדיבה תסמכני, והופע עלי ממרום שפע קדושה וטהרה לעובדך באמת תמיד כל הימים עבודה שלימה עבודה תמה ביראה ואהבה ושמחה רבה כדת מה לעשות, ורשפי התעוררות אהבתך ויראתך יתמידו ויתרבו בי בלי הפסק, ותרחיקני מיצר הרע, ותדביקני ביצר הטוב.
אנא אהיה אשר אהיה היה עוזר לי בתוך כל ישראל עמך, עזרנו אלהי ישענו על דבר כבוד שמך, וסייענו להתחזק בתורתך ויראתך, ולהתמיד בעבודתך ולעשות כרצונך כל ימי חיינו, ולא נחטא לך ולא לבריותך ותקננו מלכנו בעצה טובה מלפניך, ונהיה שלמים במידות ובדעות ובכל מיני שלימות, ולא תצא תקלה מתחת ידינו ולא שום דבר שאינו מתוקן, ונמצא חן ושכל טוב בעיני אלהים ואדם, וזכנו להשלים תקון נפשנו רוחנו ונשמתנו בגלגול זה, ולא ניעול בכיסופא קמך.
אבינו שבשמים אתה ידעת את יצר לב האדם רע מנעוריו והוא אש ואנחנו בשר ודם, ראה נא בענינו וזכור כי עפר אנחנו וראה כי אזלת יד ואפס עצור ועזוב, ומושיע אין בלתך, ואין לנו מלך עוזר וסומך אלא אתה, עזרנו על דבר כבוד שמך, ועשה אשר בחוקיך נלך וארחותיך נשמור ונעשה רצונך כרצונך כל ימי חיינו, ונזכה ונחיה ונירש טובה וברכה לחיי העולם הבא, למען יזמרך כבוד ולא ידום ה’ אלהי לעולם אודך, ומברכתך יבורך בית עבדך אבי רועי ותאריך ימיו בטוב ושנותיו בנעימים ולא יגע לריק, ישמח אבי ביוצאי חלציו ותגל אמי בפרי בטנה בראותם אותי שלם [ואת אחי ואחיותי שלמים] במידות ובדעות ובכל מיני שלימות. (וכשאין לו אב ואם יאמר: וזכות אבי ואמי עם זכות כל הצדיקים והחסידים יעמוד לי, והם ימליצו בעדי, ויבקשו רחמים עלי לפני כסא כבודך שתעזרני על דבר כבוד שמך, ותגדלני בתורתך ויראתך, וישמח אבי בגן עדן ביוצאי חלציו, ותגל אמי בפרי בטנה).
וכשם שהחייתני והגעתני, כן תחייני ותקיימני ותגיעני לחופה ולמעשים טובים, ועד זקנה ושיבה אלהים אל תעזבני ענני ה’ ענני, פנה אלי וחנני תנה עזך לעבדך והושיעה לבן אמתך, עשה עם עבדך כחסדך וחקיך למדני, טוב אתה ומטיב למדני חקיך, הדריכני באמיתך ולמדני כי אתה אלהי ישעי אותך קיויתי כל היום, גל עיני ואביטה נפלאות מתורתך, עשה למען רחמיך הרבים ולמען אבותינו הקדושים אברהם יצחק וישראל עבדיך, יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך ה’ צורי וגואלי.