מקורות:
הנה מה שאומרים העולם שמי שמספר לשון הרע, נוטלים מהמספר את כל זכויותיו, ונותנים אותם למי שסיפר עליו, וכן נוטלים את העוונות של זה שסיפר עליו, ונותנים אותם על ראשו של המספר, מקור הדברים נמצא ברבינו בחיי בספרו חובת הלבבות (שער הכניעה פ”ז), וכ”כ בספר אורחות צדיקים (שער הענוה), וז”ל: ואם מה שסיפר עליו הוא שקר, אל יכלים המספר ולא יכעס עמו, כי כבר היה אחד מן החכמים שסיפרו עליו רע, וכשנודע הדבר לחסיד, שלח לאותו שסיפר עליו דורון, וכתב לו: אתה שלחת לי דורון מזכויותיך, ואני גמלתיו לך בדורון זה ששלחתי לך! הרף, אחי, וחמול על זכויותיך, שלא תאבדנה ממך ולא תרגיש, כי ליום הדין מראים מצוות להרבה בני אדם שלא עשו אותן המצוות, ויאמרו: הלא לא עשינו זה?! וישיבו להם: אותם שסיפרו עליכם רע הם עשו אלו המצוות, ונוטלים אותן מהם ונותנים לכם! וכן לרשעים מראים עבירות שלא עשו, וכשיאמרו: הלא לא עשינו?! ישיבו להם: אלו העבירות עשו אותם שסיפרת עליהם לשון הרע ונטלו מהם ונתווספו עליכם. וזהו שנא’ (תהלים ע”ט י”ב): “והשב לשכנינו שבעתים אל חיקם חרפתם אשר חרפוך ה'”, כי כל המחרף הצדיק, כאילו מחרף השם ברוך הוא, כי אויבי ישראל נקראים אויבי השם בכמה מקומות, ועל זה הזהירנו בתורה (דברים כד ט): “זכור את אשר עשה ה’ אלהיך למרים בדרך”.
וכן הדבר יוצא מפי המלאך המגיד למרן רבינו יוסף קארו זיע”א כמבואר בספר מגיד מישרים (ויקהל מהדו”ק ד”ה וגם), וז”ל: וגם בעניין אשר קמו נגדך, אין לך להרהר בזה, כי הם לא יזיקוך אלא הועילו, כי מי שאומר לשון הרע על חבירו מנכין לו מזכויותיו ונותנים וכו’, הוא אמת ויציב, ואילו היו יודעים בני אדם דבר זה היו שמחים כאשר שומעים שאומרים עליהם דבר רע, כאילו נתנו להם מתנת כסף או זהב, אלא בגלל כבוד התורה שלך שזלזלו בה הראו לכל העולם קשרים שיקומו נגדם, עכ”ל.
והנה בדבריהם של רבנן קדמאי קשישאי, לא מפורש להדיא שהמדבר לשון הרע מפסיד את “כל” זכויותיו, שכולן עוברות למי שסיפר עליו, וכן להיפך לעניין “כל” העבירות של זה שסיפר עליו, שיעברו כולן למספר, אלא רק כתבו שמנקים מהזכויות של זה, ומהעבירות של זה, זאת ועוד קשה שהלא כבר השיב רב האי גאון בתשובה הנדפסת בשו”ת מהר”ם אלשקר (סי’ ק”א), שאי אפשר ולא שייך למכור מצוות ועוונות, שהלא הכתוב אומר “צדקת הצדיק עליו תהיה”, וכן הוא אומר “ורשעת הרשע עליו תהיה”, כשם שאין אדם נתפס בעוון זולתו כך אין אדם זוכה בזכות זולתו, היחשוב כי מתן שכר של מצות דבר שיישאהו אדם בחיקו וילך, כדי שיתן זה מתן שכרו לזה, אילו ידעו מה הוא השכר לא היה זה נותנו לזה ולא זה מקבלו מזה, עש”ב, ועיין מ”ש בזה בסימן… ויתכן לפרש שמה שאמרו לעניין לשון הרע, היינו עבירות וזכויות כנגד אותו לשון הרע שדיבר, כגון אם סיפר על חבירו שגזל, יטלו ממנו זכויות כנגד עוון גזל ויתנו לו, וכן להיפך, וכן בדין במידה כנגד מידה, אבל מה הסברא לומר שיטלו את הזכויות של מי שמדבר לשון הרע, וכן להיפך, וכן ראיתי למחברי דורנו שנלאו למצוא הסבר לדבר[1].
אמנם ראיתי לרבותינו האחרונים ז”ל, שלמדו הדברים כפשטן כפי שאומרים העולם, שמחליפים זה בזה כל העוונות והזכויות, ומצאתי במדרש רבה (דברים פ”ו סוף פ’ תצא) שאמרו בהאי לישנא: “הרשעים שמתכוונים לומר לשון הרע על חבריהם לחתוך את חייהם, על אחת כמה וכמה שיחתוך הקב”ה את לשונם שנא’ יכרת ה’ כל שפתי חלקות”, ונראה בביאור דבריהם, שהמספר לשון הרע רוצה להכתים שם חבירו, שהוא רשע ובעל עבירות, ולהטות דינו לכף חובה, שהרי ידוע מ”ש בגמרא (קידושין מ.), וברמב”ם (הל’ תשובה), שמחשבים לכל אדם זכויות כנגד עוונות לפי רוב, רוב מצוות ה”ז צדיק, רוב עוונות ה”ז רשע, מחצה על מחצה בינוני, ואמרו שם שיראה כל אדם עצמו כאילו הוא בינוני, עשה מצוה א’ הכריע עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות, עשה עבירה א’ הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף חובה. וא”כ ע”י דיבור לשון הרע רוצה הלה להטות דינו של חבירו וכל העולם לכף חובה, וזה הפירוש בדברי המדרש, שהאומר לשון הרע רוצה לחתוך חייו של חבירו, ומה”ט ניחא שלכן בדין שיטול הוא עצמו עוונות חבירו, וזכויותיו יעברו לחבירו, מידה כנגד מידה. והגם שעניין זה ג”כ במי שמדבר על חבירו לשון הרע של אמת, כבר ידעת דמבואר בכמה מקומות בחז”ל, שיש משמעות מאד גדולה כשדנים את האדם לכף זכות, שאז גם בשמים יש משמעות ומשקל לקבלת כף זכות להקל מדינו של החוטא, כמו שמצינו בגמרא בחגיגה (טו:), שאליהו הנביא אמר לרבה בר שילא, שהקב”ה אומר שמועות בשם כל החכמים חוץ משמו של רבי מאיר, משום שהיה לומד תורה מפי רבו אלישע בן אבויה גם לאחר שיצא לתרבות רעה, ואמר רבה בר שילא לאליהו, והלא רבי מאיר רימון מצא, תוכו אכל, קליפתו זרק, אמר לו עכשיו הקב”ה אומר, מאיר בני אומר כך וכך. וביאר בשטמ”ק ב”ק (נ.), שכמו שמצינו ברבי חנינא בן דוסא שהתפלל על בתו של נחוניא חופר שיחין, שנפלה לבור גדול, באומרו דבר שאותו צדיק מצטער בו יכשל בו זרעו, ונצלה ועלתה בנס כמבואר שם, אע”ג שמת בנו בצמא, היינו דמ”מ הקב”ה מסכים לסברת הצדיקים שבדור, וכשמת בנו בצמא כבר מת רבי חנינא, כמו”כ לעניין רבי מאיר שלא היו אומרים דבר במתיבתא דרקיעא בשמו מפני שלמד מאחר, עד שאמר רבה בר שילא לאליהו ומאי איכפת ליה אגוז מצא בירר את האוכל וזרק את הפסולת והסכים הקב”ה לדעתו ומכאן ואילך היה אומר בשם רבי מאיר. וכיו”ב ביאר מרן החיד”א, שהיה על ר”מ מקטרגים על שלמד תורה מפי אחר, ולכן היה צריך שיהיה לו מליץ טוב למטה, וכתב בספר חסידים (סי’ רכ”ד), שהקב”ה חפץ שיסכימו עליונים ותחתונים למדת משפטיו. וכן מבואר עוד בשטמ”ק נדרים (מ.), שיש תרעומת מדת הדין כל זמן שאין דנין את האדם למטה לכף זכות, לכן אפי’ שהשי”ת יודע היה לימוד זכות על ר”מ, לא רצה לעשות כן עד שיפסקו כך למטה, כדי לא לעורר תרעומת מדת הדין, וביאר בזה מ”ש שם רבא, שבתחילת החולי לא יפרסם החולי לרבים, כדי שלא ידונוהו לכף חובה, שבשביל עוונותיו חלה, ועי”ז יורע מזלו וימות. וע”ע מ”ש בזה בחיבורי שלהבת יוסף (פרשת קדושים).
והנה מלבד מה שביארתי בס”ד, הנה מרן רבינו עובדיה יוסף זצוקל”ה הביא בזה בספרו מאור ישראל דרשות (עמ’ של”ט), מדברי הגאון רבי שלמה קלוגר זצ”ל שאין לתמוה על זה, כי בלא”ה המדבר לשון הרע אין לו חלק לעוה”ב כמ”ש רבינו הרמב”ם (תשובה ג’ ו’). וראה עוד בגמרא ערכין (טו:), שהאריכו מאד בחומרת עוון המספר לשון הרע, ואמרו שעבירה זו שקולה כג’ עבירות, והרי הוא ככופר בתורה, ומבואר שם שעוון לשון הרע חמור יותר משאר איסורים שבתורה. וא”כ לא פלא למה בשאר איסורים שבתורה לא מצינו כדבר הזה. וראה עוד להלן בהערה מה שכתבתי לצדד בביאור העניין, שרק זוהמת החטא עוברת לזה שדיבר עליו לשון הרע, אבל החטאים עצמם אין מתכפרים אלא בתשובה.
וביאר מרן הגר”ח קנייבסקי זצ”ל דהיינו דוקא במי שהוא בעל לשון הרע, שרגיל תמיד לדבר וליתן דופי באנשים, אבל לא במי שחטא וסיפר באקראי לשון הרע, וכן כתוב בשם מרן הגאון רבי יהודה צדקה זצ”ל ראש ישיבת “פורת יוסף”, שפשוט דהיינו דוקא במי שהוא בעל לשון הרע. וראיתי להגרי”ח סופר שליט”א שצידד כן, ודימה הדבר למ”ש מרן בכסף משנה (דעות ז’), שמ”ש חז”ל (תוספתא פאה פ”א ה”ב, ירושלמי פ”א דפאה, דרך ארץ רבה פרק י”א), שהמדבר לשון הרע אין לו חלק לעוה”ב, היינו במי שהוא בעל לשון הרע.
והנה סימוכין למה שאומרים העולם, שע”י דיבור לשון הרע מאבד כל זכויותיו, ונוטל כל עוונותיו של חבירו, יש להביא ממ”ש נכד רבינו הרמב”ם, רבינו דוד הנגיד, בפירושו למסכת אבות (פ”א מי”ז דף י”ז), וז”ל: וספרו ע”ה שהיה גביר אחד שדיבר דברים רעים על חכם אחד, והחכם לא רצה להשיבו, ושלח לגביר מנחה חשובה, ואמר לו החכם, ראויה לך המנחה, לפי שאתה הקלת מעלי העוונות שהיו עלי, ואיך לא אתן לך מתנה, ראה מעלת מי ששומע חרפתו ושותק, כי אפילו העוונות שיש לו, המחרפם יקחם ממנו, ע”כ. וקצת נראה ממשמעות לשונו שכל הזכויות והעבירות עוברות[2].
וכ”כ מרן הח”ח בספרו שמירת הלשון (שער הזכירה פ”ז), בביאור מ”ש במדרש תהלים (פרק נ”ב ס”א), עה”פ (קהלת ה’ ה’) “אל תתן את פיך לחטיא את בשרך ואל תאמר לפני המלאך כי שגגה היא למה יקצוף האלוקים על קולך וחיבל את מעשה ידיך”, הכתוב מדבר במי שמדבר לשון הרע, שהוא מחטיא בפיו את בשרו במה שמוציא בפיו, ולוקה בצרעת. “ואל תאמר לפני המלאך” זה כהן, שנא’ (מלאכי ב’ ז’), “כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו, כי מלאך ה’ צבאות הוא”, שהמצורע בא אצלו, שנא’ (ויקרא יד ב) “זאת תהיה תורת המצורע”, נוטריקון המוציא רע, “למה יקצוף האלוקים על קולך”, על אותו הקול שהוצאת בפיך, ואמרת לשון הרע על חבירך, “וחיבל את מעשה ידיך”, מעט תורה שיש בידך אתה מאבדה. וכתב החפץ חיים, ופשוט שכוונת המדרש כמו שכתבו בסה”ק שמי שמדבר לשון הרע על חבירו גורם שנוטלים ממנו זכויותיו שעשה עד עתה, ונותנים אותם לחבירו. וכ”כ מרן רבינו עובדיה יוסף זצוקל”ה בספרו מאור ישראל דרשות (עמ’ של”ט), בביאור דברי מדרש זה בשם הגאון רבי שלמה קלוגר זצ”ל, שהוסיף ואל יפלא דבר זה בעיניך, שהרי כתב רבינו הרמב”ם (תשובה ג’ ו’), שבעלי לשון הרע אין להם חלק לעוה”ב. ובמאור ישראל שם, ביאר בזה מה שנאמר במשלי (י”ג ז’), “יש מתעשר ואין כל, מתרושש והון רב”, וביאר עוד שיסוד זה רמוז במ”ש (ב”מ נח:), שהמלבין פני חבירו ברבים כאילו שופך דמים, “דאזיל סומקא ואתי חיורתא”, והיינו דסומקא הם העוונות, וחיורתא הם הזכויות, כמו שנא’ “אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו”.
ושמעתי עוד מפ”ק של מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק”ל שביאר בזה מאמר דוד המלך ע”ה בתהלים (ס”ט י”ג) “ישיחו בי יושבי שער ונגינות שותי שכר”, שהיה דוד המלך ע”ה מתאונן על מה שהיו מדברים בו סרה ומוציאים עליו דיבה יושבי שער, ואלו השותים שכר בבתי משתאות, שאין להם זכויות ואין לו מזה תועלת, ובמדרש איכה (סי’ י”ז) אמרו “ישיחו בי יושבי שער”, אלו אומות העולם שהן יושבין בבתי תיאטראות ובבתי קרקסאות, ונגינות שותי שכר. משא”כ אם היו מדברים עליו תופסי התורה ובעלי מצוות, היה שמח לזכות בשלל אדיר ורב של זכויותיהם, אבל עתה אין הצר שוה בנזק המלך[3]. וכיו”ב כתב מרן החיד”א בספרו עבודת הקודש צפורן שמיר (סי’ י”ג אות רט”ז), בביאור מ”ש במדרש מרגניתא דרבי מאיר, אוי לו למי שמאבד עמלו, היינו במדבר לשון הרע וחבירו לוקח זכויותיו, והוא מאבד את עמלו. וכ”כ מאור הגולה רבינו יוסף חיים זצ”ל בעל הבן איש חי בספרו אדרת אליהו (ריש פרשת קרח), וז”ל: ידוע שכל אדם העושה עוון נדבק בו חלק רע מאותו העוון, כי אותו העוון שעשה הוא עצמו חלק רע ונדבק בו ומטמא אותו, וכמו שכתוב “ותהי עוונותם על עצמותם”, כי העוון שהוא רע גמור בהחלט נדבק באדם, ואמנם הרע הזה שהוא העוון עצמו אפשר לו להסתלק ממנו, והוא על דרך שכתבו חז”ל שמי שמספר לשון הרע על חבירו לוקח כל עוונות חבירו ונותן לו כל זכויותיו, ונמצא לפי זה אם האדם הזה ספרו עליו לשון הרע, יש לו תקנה שהרע שהוא העוון עצמו שעשה ייפרד ממנו כי יקח אותו בעל לשון הרע”‘. וכן מבואר בדברי רבינו החת”ס (דרשה לשבועות תרצ”ה), שמי שדיברו עליו לשון הרע, כל עוונותיו נמחלין, וביאר בזה מ”ש חז”ל (סנהדרין יד.) שכל מי שנתמנה פרנס על הציבור מוחלין לו כל עוונותיו, דה”ט שבנוהג שבעולם מדברים לשון הרע על מי שעולה לגדולה.
ועפ”ז יש לבאר את מאמר החכם מכל האדם (משלי כ”א) “שומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו”, שע”י שנזהר האדם מלדבר לשון הרע, שומר עצמו מצרת נפשו, שאין לך צרה גדולה חלילה מלאבד כל אוצרות מצוותיו וזכויותיו לחיי העוה”ב, וליטול חלילה כל עוונות חבירו וחלקו בגיהינום, שאדם שהוא בעל לשון הרע ומורגל לדבר תמיד לשון הרע, לעולם יאבד כל מה שיסגל לעצמו תורה ומצוות.
ודע עוד שכל זה שאמרו שמי שמדבר לשון הרע נוטל עוונות חבירו, ומאבד זכויותיו, דוקא בלא עשה תשובה, כמ”ש החת”ס (דרשות ח”א דרשה לז’ אדר דף ק”ע), וכתב שם דבר נורא, שעיקר מפלתו של המן הרשע היה בשביל שדיבר לשון הרע על ישראל, “ולא עשה תשובה”. וכ”כ רבינו יוסף חיים בספרו בן איש חיל (ח”ג שבת שובה דף מ”ב), בשם הגאון חקרי לב (מערכי לב ח”א דף קנ”ד), וכתב שם שע”י תשובתו אין נוטלין את הזכויות מזה שכבר זכה בהם, אלא שניהם זוכים כאחד, ונר לאחד נר למאה, דכיון דכבר זכו ליה משמיא, אין נוטלים ממנו, וכן משמע בחובת הלבבות ובשאר הספרים באותו חסיד ששמח שדיברו עליו ושלח דורון למספר, באומרו ששמח שהיקל מעוונותיו והרבה זכויותיו, ואם למחר ע”י תשובתו יחזרו וייטלו ממנו את זכויותיו, א”כ מה מקום לשמחה זו, אדרבה היא שמחה שיש בה תוגה ודאגה, ועוד הלא יהיה מחוייב למחול ולסלוח ולא להיות אכזרי, אלא מוכח כאמור. וכ”כ האדמו”ר מסאטמר זצ”ל בספרו דברי יואל (פרשת מצורע), שודאי מהני תשובה להשיב אליו זכויותיו ולסלק מעליו עוונות חבירו, וביאר בזה מה שנא’ “זאת תהיה תורת המצורע ביום טהרתו”[4].
והנה לכאו’ י”ל שדין זה שנוי במחלוקת בגמרא ערכין (טו:), אם המדבר לשון הרע יש לו תקנה, דהנה רבי חמא בר’ חנינא סובר שיש לו רפואה, אם ת”ח הוא יעסוק בתורה שנא’ “מרפא לשון עץ חיים”, ואין “לשון” אלא לשון הרע, שנא’ “חץ שחוט לשונם”, ואין “עץ” אלא תורה, שנא’ “עץ חיים היא למחזיקים בה”, ואם עם הארץ הוא ישפיל דעתו, שנא’ “וסלף בה שבר רוח”. ורבי אחא ברבי חנינא חולק וסובר שהמספר לשון הרע אין לו תקנה, שכבר כרתו דוד ברוח הקודש, שנא’ “יכרת ה’ כל שפתי חלקות לשון מדברת גדולות”, ולימוד תורה לת”ח, ושפלות דעת לע”ה, זה רק תקנה כדי שלא יבוא לדבר לשון הרע, אבל אם כבר דיבר, אין לו תקנה. וא”כ יש לבאר מחלוקתם ע”פ מ”ש בגמרא סוטה (כא.), עבירה מכבה מצוה ואין עבירה מכבה תורה, שנא’ “מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה”. וא”כ רבי חמא סובר שאע”פ שע”י לשון הרע מפסיד זכויותיו, אבל אינו מפסיד לימוד תורה שלומד, ולכן זה תקנתו שירבה בלימוד תורה, ועומד לו זכות זו, ובכח הלימוד תורה ג”כ יעלה בידו לחזור בתשובה, אבל רבי אחא סובר שע”י דיבור לשון הרע מאבד גם התורה שלומד, וכבר אין לו תקנה. וקשה לפרש שנחלקו רק לעניין אם מפסיד לימוד תורה שלמד או רק שאר מצוות, ולכו”ע ישנו בתשובה, דבגמרא משמע שלדעת רב אחא אין לו תקנה בתשובה. והנה לעניין הלכה, בפשטות היה מקום לומר שהרמב”ם (דעות ז’ ב’), פוסק כמ”ד שבעל לשון הרע אין לו תקנה, שהרי הביא את לשון הכתוב “יכרת ה’ כל שפתי חלקות” לעניין לשון הרע, כמ”ד שבעל לשון הרע אין לו תקנה, אולם באמת אין מזה ראיה, כי מאידך לא כתב הרמב”ם שאין תקנה לבעלי לשון הרע, ואדרבה משמע שסובר שיש להם תקנה ותשובה כמו בכל התורה כולה. וכן מפורש להדיא ברמב”ם בהלכות תשובה (ד’ ה’), שכתב לעניין רכילות ולשון הרע, העושה אותם ימשך אחריהם תמיד וקשים הם לפרוש מהן, ומוכח דאה”נ שפיר שייך בתשובה, וכיו”ב כתב רבינו יונה בשערי תשובה (מאמר ר”ג).