חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מצלמות אבטחה

תשלום התקנת מצלמות אבטחה על המשכיר או על השוכר

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

אני שוכר דירה בבניין מגורים בצפון, בעקבות נזקים לרכוש שאירעו לאחרונה לרכוש המשותף, הוחלט על דעת רוב הדיירים להתקין מצלמות אבטחה בבניין. שאלתי היא האם הוצאה זו מוטלת עלי כשוכר או שהיא חובת המשכיר.

 

תשובה:

התקנת מצלמות אבטחה, אינו דבר המוגדר כשימוש שוטף שהוצאותיו מוטלות על השוכר, אלא כתיקון מעשה אומן הנדרש לרכוש המשותף, לפיכך התשלום מוטל על המשכיר. עם זאת ככל שמצלמות האבטחה מונעות נזק לא רק מהרכוש המשותף, והשוכר נהנה מהמצלמות ומעוניין בהתקנתן עליו לשלם על כך.

 

מקורות ונימוקים:

מתני’ בבא מציעא ק”א: המשכיר בית לחבירו המשכיר חייב בדלת ובמנעול ובכל דבר שהוא מעשה אומן. כן פסק השולחן ערוך חו”מ סימן שי”ד סעיפים א’ – ב’. המשכיר בית לחבירו, חייב להעמיד לו דלתות ולפתוח לו החלונות שנתקלקלו ולחזק את התקרה ולסמוך את הקורה שנשברה ולעשות נגר ומנעול, וכן כל כיוצא בזה מדברים שהם מעשה אומן והם עיקר גדול בישיבת הבתים והחצרות. השוכר חייב לעשות מעקה ומזוזה ולתקן מקום המזוזה משלו. הוסיף הרמ”א, הוא הדין כל דבר שאינו מעשה אומן, ובכל אלו העניינים הולכים אחר מנהג המדינה.

בנוגע לצרכי הבית המשותף כמו תיקונים הנדרשים לחדר המדרגות וכדו’, יעויין בספר פתחי חושן חלק ד’ פרק ו’ סעיף א’ ס”ק ה’ שכתב בזה”ל, בדין תשלומים שונים שיש בזמננו בדירה, אם לא התנו יש לנהוג כמנהג המדינה, ובמקום שאין מנהג, הוצאות שימוש כגון מים תאורה וחימום חלים על השוכר, כך גם תשלומי ועד הבית בבית משותף הנובעות משימוש, כגון ניקיון ותאורה בחדר מדרגות וכיוצא בזה. אבל תשלומים לשיפוץ הבניין או תנור הסקה, נראה שאם התיקון הוא בדבר שמדרך המשכיר לתקן בשעת שכירות, חייב המשכיר בכך, ואי אפשר לחייב את השוכר בתיקון יסודי שיכול לומר אני יכול לדור גם בלי זה, ובפרט אם זו השקעה לטווח ארוך והוא אינו דר בבית כי אם זמן קצר ועיקר ההנאה תהא למשכיר, וממילא חזר החיוב על המשכיר מצד חלקו בבית המשותף, ומ”מ נראה שיש מקום לחייב השוכר במה שנהנה.

מן האמור מבואר, כי על המשכיר מוטל הוצאות תשלום התקנת מצלמות האבטחה בבניין המגורים, מאחר ואין אלו הוצאות שימוש שוטף, אלא כעין תוספת ותיקונים לבניין. אולם ככל שהשוכר מעוניין במצלמות ונהנה מהן, עליו לשלם עליהם מדין ‘נהנה’. כדין המבואר בגמרא ב”ב ה’. שאם נהנה האדם ממעשי חבירו מגלגלין עליו את הכל וצריך להשתתף בהוצאות חבירו שווה בשווה.

לפיכך בנידון השאלה שלפנינו ככל שמטרת המצלמות היא למנוע נזק מן הרכוש המשותף, ואין כאן הנאה לשוכר, לא ניתן לחייב את השוכר להשתתף בתשלום התקנת המצלמות כלל.

אוסיף, כי מאחר ובדברי הרמ”א חו”מ סימן שי”ד, התבאר כי בכל עניינים אלו הולכים אחר מנהג המדינה. לפיכך חשוב לציין כי על פי מנהג המדינה, התקנת מצלמות אבטחה אינם מוטלות על השוכר אלא על המשכיר. כפי שנקבע בחוק השכירות והשאילה תשל”א, בסעיף 25ט (ב) כי השוכר לא ישא בתשלומים המיועדים לרכישה או השבחה של מערכות או מתקנים. לפיכך גם מדין תורה לא ניתן לחייב את השוכר לשלם עבור התקנת מצלמות האבטחה.

שאלה:

אני שוכר דירה בבניין מגורים בצפון, בעקבות נזקים לרכוש שאירעו לאחרונה לרכוש המשותף, הוחלט על דעת רוב הדיירים להתקין מצלמות אבטחה בבניין. שאלתי היא האם הוצאה זו מוטלת עלי כשוכר או שהיא חובת המשכיר.

 

תשובה:

התקנת מצלמות אבטחה, אינו דבר המוגדר כשימוש שוטף שהוצאותיו מוטלות על השוכר, אלא כתיקון מעשה אומן הנדרש לרכוש המשותף, לפיכך התשלום מוטל על המשכיר. עם זאת ככל שמצלמות האבטחה מונעות נזק לא רק מהרכוש המשותף, והשוכר נהנה מהמצלמות ומעוניין בהתקנתן עליו לשלם על כך.

 

מקורות ונימוקים:

מתני’ בבא מציעא ק”א: המשכיר בית לחבירו המשכיר חייב בדלת ובמנעול ובכל דבר שהוא מעשה אומן. כן פסק השולחן ערוך חו”מ סימן שי”ד סעיפים א’ – ב’. המשכיר בית לחבירו, חייב להעמיד לו דלתות ולפתוח לו החלונות שנתקלקלו ולחזק את התקרה ולסמוך את הקורה שנשברה ולעשות נגר ומנעול, וכן כל כיוצא בזה מדברים שהם מעשה אומן והם עיקר גדול בישיבת הבתים והחצרות. השוכר חייב לעשות מעקה ומזוזה ולתקן מקום המזוזה משלו. הוסיף הרמ”א, הוא הדין כל דבר שאינו מעשה אומן, ובכל אלו העניינים הולכים אחר מנהג המדינה.

בנוגע לצרכי הבית המשותף כמו תיקונים הנדרשים לחדר המדרגות וכדו’, יעויין בספר פתחי חושן חלק ד’ פרק ו’ סעיף א’ ס”ק ה’ שכתב בזה”ל, בדין תשלומים שונים שיש בזמננו בדירה, אם לא התנו יש לנהוג כמנהג המדינה, ובמקום שאין מנהג, הוצאות שימוש כגון מים תאורה וחימום חלים על השוכר, כך גם תשלומי ועד הבית בבית משותף הנובעות משימוש, כגון ניקיון ותאורה בחדר מדרגות וכיוצא בזה. אבל תשלומים לשיפוץ הבניין או תנור הסקה, נראה שאם התיקון הוא בדבר שמדרך המשכיר לתקן בשעת שכירות, חייב המשכיר בכך, ואי אפשר לחייב את השוכר בתיקון יסודי שיכול לומר אני יכול לדור גם בלי זה, ובפרט אם זו השקעה לטווח ארוך והוא אינו דר בבית כי אם זמן קצר ועיקר ההנאה תהא למשכיר, וממילא חזר החיוב על המשכיר מצד חלקו בבית המשותף, ומ”מ נראה שיש מקום לחייב השוכר במה שנהנה.

מן האמור מבואר, כי על המשכיר מוטל הוצאות תשלום התקנת מצלמות האבטחה בבניין המגורים, מאחר ואין אלו הוצאות שימוש שוטף, אלא כעין תוספת ותיקונים לבניין. אולם ככל שהשוכר מעוניין במצלמות ונהנה מהן, עליו לשלם עליהם מדין ‘נהנה’. כדין המבואר בגמרא ב”ב ה’. שאם נהנה האדם ממעשי חבירו מגלגלין עליו את הכל וצריך להשתתף בהוצאות חבירו שווה בשווה.

לפיכך בנידון השאלה שלפנינו ככל שמטרת המצלמות היא למנוע נזק מן הרכוש המשותף, ואין כאן הנאה לשוכר, לא ניתן לחייב את השוכר להשתתף בתשלום התקנת המצלמות כלל.

אוסיף, כי מאחר ובדברי הרמ”א חו”מ סימן שי”ד, התבאר כי בכל עניינים אלו הולכים אחר מנהג המדינה. לפיכך חשוב לציין כי על פי מנהג המדינה, התקנת מצלמות אבטחה אינם מוטלות על השוכר אלא על המשכיר. כפי שנקבע בחוק השכירות והשאילה תשל”א, בסעיף 25ט (ב) כי השוכר לא ישא בתשלומים המיועדים לרכישה או השבחה של מערכות או מתקנים. לפיכך גם מדין תורה לא ניתן לחייב את השוכר לשלם עבור התקנת מצלמות האבטחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש