חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

קראתי על איך שמצופה מאדם להתפלל בבית כנסת אורתודוקסי  ואני נתקלתי בזה שוב ושוב: השליח ציבור לא צריך להתפלל מהבימה כיון שהוא מוגבה משאר העם, וזה נחשב ליהירות. אני יודעת שלמרות שנשים חייבות לשבת בנפרד ומחוץ לעזרת גברים – נשים בכל זאת מגיעות להתפלל במהלך התפילות (האם זה נכון?) … ואם זה נכון, תהיתי איך הם השלימו את זה במזרח אירופה כאשר כל כך הרבה נשים ישבו בגלריות בקומה השנייה – מה שאומר שהם יתפללו מ”מקום גבוה” הרבה יותר גבוה מהגברים אפילו.  אני מנסה להבין את זה .או שנשים לא אמורות להתפלל בבית הכנסת?  או אולי הכלל “של תפילה ממקום גבוה” לא חל על נשים מסיבה כלשהי? תודה מראש על תשובתך

תשובה:

הכלל של תפלה במקום גבוה הוא נכון דווקא במקום שהמקום שעומדים עליו הוא צר פחות מרוחב ד’ אמות (1.92 ס”מ) דאז יש בזה הרגשת יוהרא, אבל כל שרחב יותר אין בזה פקפוק הילכתי כלל.
ומטעם זה נהגו שהשליח ציבור מתפלל על מקום גבוה וכן נהגו בדורות שעברו, וכן אין בזה משום יוהרא לפי שהוא עושה זאת בכדי שישמעו קולו היטב, וכן הוא מוקף מחיצות, וכן נכון ע”פ הקבלה.  
וכן נשים הבאות להתפלל ונמצאות בעזרת הנשים למרות שהוא מוגבה, אין בזה כל בעיה הלכתית ויכולות לבוא ולהתפלל שם.
 

מקורות:

 

בשולחן ערוך (סי’ צ) המתפלל לא יעמוד על גבי מטה ולא על כסא וספסל ויתפלל ולא על מקום גבוה. לפי שאין גבהות לפני המקום שנאמר “ממעמקים קראתיך ה’ “.

ובסעיף ב’ כתב, דאם יש בו ארבע אמות על ארבע אומות, מותר שהרי הוא כעלייה, וכן אם הוא מוקף מחיצות.

ואע”פ שהמג”א (שם) כתב, דנהגו שה”צ מתפלל במקום נמוך משאר העם, ע”פ הקבלה נהגו לעשות ז’ מדרגות לפני התיבה, ועי’ כף החיים (שם). וכן מוכח מהשו”ע (סי’ נה סעיף יט), יעו”ש.

 

 

שאלה:

קראתי על איך שמצופה מאדם להתפלל בבית כנסת אורתודוקסי  ואני נתקלתי בזה שוב ושוב: השליח ציבור לא צריך להתפלל מהבימה כיון שהוא מוגבה משאר העם, וזה נחשב ליהירות. אני יודעת שלמרות שנשים חייבות לשבת בנפרד ומחוץ לעזרת גברים – נשים בכל זאת מגיעות להתפלל במהלך התפילות (האם זה נכון?) … ואם זה נכון, תהיתי איך הם השלימו את זה במזרח אירופה כאשר כל כך הרבה נשים ישבו בגלריות בקומה השנייה – מה שאומר שהם יתפללו מ”מקום גבוה” הרבה יותר גבוה מהגברים אפילו.  אני מנסה להבין את זה .או שנשים לא אמורות להתפלל בבית הכנסת?  או אולי הכלל “של תפילה ממקום גבוה” לא חל על נשים מסיבה כלשהי? תודה מראש על תשובתך

תשובה:

הכלל של תפלה במקום גבוה הוא נכון דווקא במקום שהמקום שעומדים עליו הוא צר פחות מרוחב ד’ אמות (1.92 ס”מ) דאז יש בזה הרגשת יוהרא, אבל כל שרחב יותר אין בזה פקפוק הילכתי כלל.

ומטעם זה נהגו שהשליח ציבור מתפלל על מקום גבוה וכן נהגו בדורות שעברו, וכן אין בזה משום יוהרא לפי שהוא עושה זאת בכדי שישמעו קולו היטב, וכן הוא מוקף מחיצות, וכן נכון ע”פ הקבלה.  

וכן נשים הבאות להתפלל ונמצאות בעזרת הנשים למרות שהוא מוגבה, אין בזה כל בעיה הלכתית ויכולות לבוא ולהתפלל שם.

 

מקורות:

 

בשולחן ערוך (סי’ צ) המתפלל לא יעמוד על גבי מטה ולא על כסא וספסל ויתפלל ולא על מקום גבוה. לפי שאין גבהות לפני המקום שנאמר “ממעמקים קראתיך ה’ “.

ובסעיף ב’ כתב, דאם יש בו ארבע אמות על ארבע אומות, מותר שהרי הוא כעלייה, וכן אם הוא מוקף מחיצות.

ואע”פ שהמג”א (שם) כתב, דנהגו שה”צ מתפלל במקום נמוך משאר העם, ע”פ הקבלה נהגו לעשות ז’ מדרגות לפני התיבה, ועי’ כף החיים (שם). וכן מוכח מהשו”ע (סי’ נה סעיף יט), יעו”ש.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש