חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

 האם הקב”ה אמר לבני אדם איך להישאר אנשים בריאים? ומה שהקב”ה ציווה אותנו לאכול אוכל כשר אינו בהכרח שיהיה דבר בריא, מכיוון שניתן לאכול דבר כשר או לא כשר ולקבל את מחלת הסרטן. מתוך כך נראה לי שאין כלל ציווי בתורה להיות בראים, כי אם הוא היה אומר איפשהו בתורה להיות בריא העולם היה הרבה יותר בריא ופחות מחלות ותמותה. מה שאין ציווי לכך אינו סימן של מידת הרחמים אלא להפך סימן של חוסר במידת הרחמים לגרום תמונה ומחלות לבני אדם?

 

תשובה:

ודאי שהצטוונו בתורה על שמירת ובריאות הגוף והנפש, ובכלל מצוות “ונשמרתם מאוד לנפשותיכם” (דברים פרשת ואתחנן פרק ד’). ושים לב ידידי, שבשום מצווה בתורה, לא הדגישה התורה מאד – כמו במצווה זו. ואעתיק לך רק כמה סעיפים ממה שכתב השולחן ערוך (חושן משפט הלכות שמירת נפש סימן תכז): וזה לשונו:

הרבה דברים אסרו חכמים מפני שיש בהם סכנת נפשות, וקצתם נתבארו בטור יו”ד סי’ קט”ז, ועוד יש דברים אחרים ואלו הם: לא יניח פיו על הסילון המקלח וישתה, ולא ישתה בלילה מהבארות ומהאגמים, שמא יבלע עלוקה והוא אינו רואה. הגה: וכבר כתבתי דברים אלו סימן קט”ז ביורה דעה וע”ש.

כל העובר על דברים אלו וכיוצא בהם, ואמר: הריני מסכן בעצמי ומה לאחרים עלי בכך, או: איני מקפיד בכך, מכין אותו מכת מרדות, והנזהר מהם עליו תבא ברכת טוב. עכ”ל.

הגוף הוא מעטפת יקרה לרוחו ונשמתו של האדם, לפיכך חובה עלינו לשמור על גופנו במה שבידנו לעשות. ומה שהיטבת להקשות למה התורה לא צוותה מה לאכול ומתוך כל הסקת שאין מצווה כלל להיות בריאים, חלילה לומר כן, שהרי אדרבה הרבה מצוות נצטווינו שיש בהם משום שמירת הגוף, וכן כל ענייני מאכלות אסורות, אסר עלינו הקב”ה כיון שידועים שיש בהם כח היזק.

וכן הרבה מצוות שאינם ענייני מאכלים, התבררו (אפילו על ידי מחקרים של גויים) כמועילים ומיטיבים לגוף האדם.

אולם מה שעם כל זאת בני אדם חולים במחלות למיניהם, ואפילו אותם המקיימים מצוות, אין בזה סתירה לכל מה שנתבאר, שהרי לפעמים בני אדם לא נזהרים בכמות האוכל, או בסדר וצורת האכילה וכן בפעילות הגוף’ וכן באכילת מאכלים תעשיתיים ואינם בריאים.

וראה דברי רמב”ם (הלכות דעות פרק ד): וזה לשונו:
כל המנהיג עצמו בדרכים אלו שהורינו (לעיל), אני ערב לו שאינו בא לידי חולי כל ימיו עד שיזקין הרבה וימות ואינו צריך לרופא ויהיה גופו שלם ועומד על בוריו כל ימיו, אלא אם כן היה גופו רע מתחילת ברייתו, או אם היה רגיל במנהג מן המנהגות הרעים מתחילת מולדתו, או אם תבא מכת דבר או מכת בצורת לעולם.

בברכת בריאות גופא ונהורא מעליא לך ולכל בני משפחתך

 

 

 

שאלה: האם הקב”ה אמר לבני אדם איך להישאר אנשים בריאים? ומה שהקב”ה ציווה אותנו לאכול אוכל כשר אינו בהכרח שיהיה דבר בריא, מכיוון שניתן לאכול דבר כשר או לא כשר ולקבל את מחלת הסרטן. מתוך כך נראה לי שאין כלל ציווי בתורה להיות בראים, כי אם הוא היה אומר איפשהו בתורה להיות בריא העולם היה הרבה יותר בריא ופחות מחלות ותמותה. מה שאין ציווי לכך אינו סימן של מידת הרחמים אלא להפך סימן של חוסר במידת הרחמים לגרום תמונה ומחלות לבני אדם?

 

תשובה: ודאי שהצטוונו בתורה על שמירת ובריאות הגוף והנפש, ובכלל מצוות “ונשמרתם מאוד לנפשותיכם” (דברים פרשת ואתחנן פרק ד’). ושים לב ידידי, שבשום מצווה בתורה, לא הדגישה התורה מאד – כמו במצווה זו. ואעתיק לך רק כמה סעיפים ממה שכתב השולחן ערוך (חושן משפט הלכות שמירת נפש סימן תכז): וזה לשונו:

הרבה דברים אסרו חכמים מפני שיש בהם סכנת נפשות, וקצתם נתבארו בטור יו”ד סי’ קט”ז, ועוד יש דברים אחרים ואלו הם: לא יניח פיו על הסילון המקלח וישתה, ולא ישתה בלילה מהבארות ומהאגמים, שמא יבלע עלוקה והוא אינו רואה. הגה: וכבר כתבתי דברים אלו סימן קט”ז ביורה דעה וע”ש.

כל העובר על דברים אלו וכיוצא בהם, ואמר: הריני מסכן בעצמי ומה לאחרים עלי בכך, או: איני מקפיד בכך, מכין אותו מכת מרדות, והנזהר מהם עליו תבא ברכת טוב. עכ”ל.

הגוף הוא מעטפת יקרה לרוחו ונשמתו של האדם, לפיכך חובה עלינו לשמור על גופנו במה שבידנו לעשות. ומה שהיטבת להקשות למה התורה לא צוותה מה לאכול ומתוך כל הסקת שאין מצווה כלל להיות בריאים, חלילה לומר כן, שהרי אדרבה הרבה מצוות נצטווינו שיש בהם משום שמירת הגוף, וכן כל ענייני מאכלות אסורות, אסר עלינו הקב”ה כיון שידועים שיש בהם כח היזק.

וכן הרבה מצוות שאינם ענייני מאכלים, התבררו (אפילו על ידי מחקרים של גויים) כמועילים ומיטיבים לגוף האדם.

אולם מה שעם כל זאת בני אדם חולים במחלות למיניהם, ואפילו אותם המקיימים מצוות, אין בזה סתירה לכל מה שנתבאר, שהרי לפעמים בני אדם לא נזהרים בכמות האוכל, או בסדר וצורת האכילה וכן בפעילות הגוף’ וכן באכילת מאכלים תעשיתיים ואינם בריאים.

וראה דברי רמב”ם (הלכות דעות פרק ד): וזה לשונו:
כל המנהיג עצמו בדרכים אלו שהורינו (לעיל), אני ערב לו שאינו בא לידי חולי כל ימיו עד שיזקין הרבה וימות ואינו צריך לרופא ויהיה גופו שלם ועומד על בוריו כל ימיו, אלא אם כן היה גופו רע מתחילת ברייתו, או אם היה רגיל במנהג מן המנהגות הרעים מתחילת מולדתו, או אם תבא מכת דבר או מכת בצורת לעולם.

בברכת בריאות גופא ונהורא מעליא לך ולכל בני משפחתך

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

פרחים ברקע של חופה
דיני אישות

האם לכהן מותר להתחתן עם אלמנה

מקורות ונימוקים: ויקרא כ”א: אִשָּׁ֨ה זֹנָ֤ה וַחֲלָלָה֙ לֹ֣א יִקָּ֔חוּ וְאִשָּׁ֛ה גְּרוּשָׁ֥ה מֵאִישָׁ֖הּ לֹ֣א יִקָּ֑חוּ כִּֽי־קָדֹ֥שׁ ה֖וּא לֵאלֹהָֽיו: בפסוק זה ציוותה

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש