חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
רב לומד

שכר על שיעורי גמרא פרטיים, כאשר חשב שהיו בהתנדבות

הרב אליהו בחבוט ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ברזיל

שאלה:

יש אצלנו בקהילה ילד שמתקשה בלימודים, וראיתי שאביו של הילד מרגיש במצוקה, וישבתי ללמוד עם הילד כל יום שעה במשך תקופה, כדי לעזור לקדם אותו, והאבא ידע מזה שאני יושב כל יום ולומד אתו, ואח”כ ביקשתי תשלום מאביו של הילד, אבל הוא לא רוצה לשלם בטענה שחשב שאני לומד אתו בהתנדבות, מי צודק?

תשובה:

כיון שהדבר תלוי במחלוקת הפסוקים, אי אפשר לחייב את האב לשלם, אבל אפשר להסביר לאב בנועם שיח, שהוא הוא רוצה לעשות את הטוב ואת הישר בעיני ה’, מצוה עליו לשלם.

מקורות:

הנה נחלקו המרדכי (ב”מ סי’ שמו’, וכ”ה בהגהות מרדכי שם סי’ תנו’) והרשב”א (בתשובה ח”א סי’ תרמ”ה) גבי המלמד בן חבירו שלא מדעת האב, האם מחוייב האב לשלם לו כדין יורד לנכסי חבירו שלא מדעתו בשדה העשויה ליטע [הובאה פלוגתתן במפה חו”מ סי’ שלה’ סע’ א’]. ונראה דה”ה כשהאב חשב שבחינם נתכוין, דהוי כלימד שלא מדעת האב כלפי התשלום, ותלוי בפלוגתא הנ”ל. ואע”פ שדבר מתבקש הוא לחשוב שרוצים תשלום, דדרך לשלם על דבר כזה, מ”מ כיון דדבר מצוה הוא ומצוי ג”כ התנדבות בדברים אלו, יכול האב לטעון שלא ידע, וממילא תלוי בנ”ל. ומה שכתב מור”ם בחו”מ ריש סי’ שלו’ דדוקא כשהאב שמע שקובעים שכר ושתק אזי הוא דמתחייב, שאני התם דהוא כדי לחייב בשכר מושלם ולא כפחות שבשכרי שאר בעלי מלאכה זו, וכמש”כ בשו”ת פרי תבואה סי’ ח”ן, ושאר אחרונים, וזיל קרי בחו”מ סי’ רסד’ בפת”ש סוף סק”ג.

 

שאלה: יש אצלנו בקהילה ילד שמתקשה בלימודים, וראיתי שאביו של הילד מרגיש במצוקה, וישבתי ללמוד עם הילד כל יום שעה במשך תקופה, כדי לעזור לקדם אותו, והאבא ידע מזה שאני יושב כל יום ולומד אתו, ואח”כ ביקשתי תשלום מאביו של הילד, אבל הוא לא רוצה לשלם בטענה שחשב שאני לומד אתו בהתנדבות, מי צודק?

תשובה: כיון שהדבר תלוי במחלוקת הפסוקים, אי אפשר לחייב את האב לשלם, אבל אפשר להסביר לאב בנועם שיח, שהוא הוא רוצה לעשות את הטוב ואת הישר בעיני ה’, מצוה עליו לשלם.

מקורות:

הנה נחלקו המרדכי (ב”מ סי’ שמו’, וכ”ה בהגהות מרדכי שם סי’ תנו’) והרשב”א (בתשובה ח”א סי’ תרמ”ה) גבי המלמד בן חבירו שלא מדעת האב, האם מחוייב האב לשלם לו כדין יורד לנכסי חבירו שלא מדעתו בשדה העשויה ליטע [הובאה פלוגתתן במפה חו”מ סי’ שלה’ סע’ א’]. ונראה דה”ה כשהאב חשב שבחינם נתכוין, דהוי כלימד שלא מדעת האב כלפי התשלום, ותלוי בפלוגתא הנ”ל. ואע”פ שדבר מתבקש הוא לחשוב שרוצים תשלום, דדרך לשלם על דבר כזה, מ”מ כיון דדבר מצוה הוא ומצוי ג”כ התנדבות בדברים אלו, יכול האב לטעון שלא ידע, וממילא תלוי בנ”ל. ומה שכתב מור”ם בחו”מ ריש סי’ שלו’ דדוקא כשהאב שמע שקובעים שכר ושתק אזי הוא דמתחייב, שאני התם דהוא כדי לחייב בשכר מושלם ולא כפחות שבשכרי שאר בעלי מלאכה זו, וכמש”כ בשו”ת פרי תבואה סי’ ח”ן, ושאר אחרונים, וזיל קרי בחו”מ סי’ רסד’ בפת”ש סוף סק”ג.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש