שאלה:
שלום כבוד הרב.
בל”ג בעומר קיבלתי על עצמי בלי נדר לקרוא כל יום דף בזוהר הקדוש, כשבעלי ראה אותי קורא זוהר הוא אמר לי שהוא שמע פעם שאסור לנשים ללמוד תורה.
האם מותר לנשים לקרוא זוהר?
תודה מראש.
תשובה:
לימוד זוהר לנשים אסור, אולם קריאת הזוהר מותר בהחלט גם לנשים.
מקורות ונימוקים:
לימוד תורה לנשים
במשנה בסוטה דף כ’. נחלקו התנאים האם יש ללמד את האשה תורה, בן עזאי אומר חייב אדם ללמד את בתו תורה, ואילו רבי אליעזר אומר כל המלמד בתו תורה כאילו מלמדה תפלות.
לעניין הלכה פסקו הטור והרמ”ם כדברי רבי אליעזר, כן פסק השו”ע להלכה יורה דעה הלכות תלמוד תורה סימן רמו סעיף ו’, שאשה שלמדה תורה יש לה שכר, כמי שאינו מצווה ועושה, והוסיף וכתב בזה”ל, ואף על פי שיש לה שכר, צוו חז”ל שלא ילמד אדם את בתו תורה, מפני שרוב הנשים אין דעתן מכוונת להתלמד, ומוציאות דברי תורה לדברי הבאי לפי עניות דעתן. לכן אמרו חכמים: כל המלמד את בתו תורה, כאילו מלמדה תיפלות (פירוש דבר עבירה).
אולם הביא הרמ”א בהגהתו לדברי האגור והסמ”ג שכתבו דמ”מ חייבת האשה ללמוד דינים השייכים לאשה.
מן האמור מבואר, דאף שאם לומדת אשה תורה יש לה שכר כמי שאינה מצווה ועושה, מ”מ אין ללמד את הנשים תורה שבעל פה, למעט את הדינים השייכים להם כמו חלה נדה ברכות תפילה וכדו’.
חילוק בין לימוד זוהר לבין קריאת זוהר
למרות האמור, יש לחלק בין לימוד זוהר לבין קריאת זוהר, שכל האמור לעניין שלא ילמדו נשים תורה הוא לעניין לימוד הזוהר לנשים, בכדי שלא יפרשו את דברי התורה באופן לא נכון. אולם קריאת זוהר אף לנשים מותר, שאין זה לימוד, ואין בו החשש שמא יוציאו את דברי התורה לדברי הבאי, ואדרבא ידוע תיקון הנשמה ע”י קריאת הזוהר, ובוודאי יועיל קריאת הזוהר אף לנשים.
כך מבואר גם בדברי הגאון הבן איש חי בשו”ת רב פעלים חלק א – סוד ישרים סימן ט’ שם נשאל האם ראוי לנשים לומר תיקון חצות וכתב בזה”ל, על כן נראה, שאין ראוי לנשים לומר תיקון חצות, הן תיקון רחל הן תיקון לאה, מיהו בתורה שבע”פ אין קפידא, וכן מנהג הנשים בבתינו שעומדים באשמורת קודם עלות השחר, ואין אומרות תיקון חצות, אלא לומדות פתיחת אליהו זכור לטוב, וקצת לימוד כיוצא בזה, וזקינתי תנצב”ה היתה לומדת י”ח פרקי משנה.
נוסף לחילוק זה, יש שכתבו שכיום יש להקל בזה יותר לנשים, כפי שכתב בשו”ת מאמר מרדכי כרך א יורה דעה סימן יא, שבימינו מותר לאשה ללמוד תורה הן תורה שבכתב והן תורה שבעל פה, וכן מותר לה ללמוד ספרי מוסר, ואף ניתן ללמדה ובפרט אם צריכה להבחן על לימוד זה. והטעם הוא שבימינו אין הנשים ספונות בביתן כפי שהיה בעבר, ומוטב שתלמד דברי קודש מאשר תקרא דברים אסורים ודברי הבאי.
אולם נראה שגם מי שירצה להתיר לימוד תורה שבעל פה לנשים, לא יתיר זאת על לימוד הקבלה, שצריך תוספת קדושה וטהרה, וצריך שימלא כרסו בש”ס ופוסקים קודם לכן. ואף בעל שו”ת מאמר מרדכי עצמו כתב בכרך ג’ סימן י’ במפורש שאין לנשים ללמוד קבלה גם אם הן צדקניות וחסדניות הן.
לכן נראה שאף שיש למנוע בכל תוקף נשים מלימוד קבלה, בכל זאת קריאת זוהר לנשים מותר בהחלט.