חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרה"ג מאיר פנחסי

ארץ השואל: צרפת

שאלה:

שם יהודי  נולדתי יהודי כי אמי יהודייה. קיבלתי שם אמצעי שלא היה
יהודי ולא על ידי הוריי, מעולם לא היה לי ברית או טקס הענקת שמות רשמי.
בחרתי על ידי אמי ועל ידי עצמי לאמץ את השם “דוד” וזה היה רגיל אז לקרוא
לתורה כאשר היה לי בר מצווה שלי. אני לא בטוח עם זאת אם זה מספיק ואם אני
צריך לעשות באופן רשמי טקס מתן שמות. ולהסיר את השם האמצעי שלי שניתן לי
שאינו עוד רוצה שיהיה לי . בחרתי את השם דוד כשם היהודי שלי .
תודה רבה מראש

תשובה:

מהות שם זהות האדם נקבע בדרך כלל במעמד ברית המילה על ידי הוריו או על ידי אחד מקורביו, ובהולדת בת המנהג לקרוא שמה, במעמד העלייה לתורה.
כמו כן כאשר אדם בוחר לשנות או להוסיף שם, יש נוסח מיוחד שאומרים בפני עשרה אנשים וטוב לעשות כן בפני ספר תורה , ומכל מקום, גם אם לא נעשה אחד מהדברים הללו, ובחרת שם לעצמך, ונקבע בפי רבים שם זה, וכולם מכירים אותך בשם זה, הרי הוא שמך, ובו אתה עולה לתורה ובו אתה מתברך בפני צדיק, וזהו שמך ומהותך. ואם כן שמך “דוד” הוא שם לכל דבר ועניין והשם הגוי נשתקע ואיננו עוד.

מקורות:
בספר ארחות חיים להרא”ה מלוניל (סוף הלכות ביקור חולים) כתב: דאפילו בשינוי השם שעושים לאדם, אם יכולים לקבץ עשרה אנשים אם הם מצויים, מוטב, ואם לאו, אין בכך כלום. ומיניה לנד”ד.

וכן מבואר בשו”ת הרא”ש (כלל טו סימן ד’) ובבה”ט (סי’ קכט סק”ג) דמי שנקרא בעת העריסה בשם מסוים, ואינו בשימוש עוד, הרי זה אינו שמו ואין לכותבו בכתובה ובגט. וכל שכן אם מואס בשם זה שניתן לו, דחשיב כנעקר השם ממקומו, וכמ”ש בשו”ת חיים שאל ח”א (סי’ לט או’ ח’), ובס’ משפט הכתובה ח”ב (עמ’ עז) בשם הגרי”ש אלישיב זצ”ל.

ואע”פ ששם עריסה היינו שם שהוקבע לו בעודו קטן זהו שמו, ואין צריך דווקא שהוריו יקראו לו בשם זה במעמד מסוים, מ”מ כל שאינו חפץ בשם זה והשתקע השם, היינו שאין קוראים לו עוד בשם הזה וגם מואס בשם הזה, הרי זה כמבואר.

ואם עדיין נקרא בשמו הלועזי וכן קוראים לו חבריו ובמסמכים, אבל בשם היהודי עולה לתורה ומתברך, וחפץ גם בשמו הלועזי, הרי שבכתובה ובגט יש לכתוב את השם היהודי בתור עיקר ואת השם הלועזי בדמתקרי או בסוגריים, לפי שלא נשתקע, וכ”כ בשו”ת אגרות משה (אהע”ז ח”ד סי’ קב).

 

 

שאלה:

שם יהודי  נולדתי יהודי כי אמי יהודייה. קיבלתי שם אמצעי שלא היה
יהודי ולא על ידי הוריי, מעולם לא היה לי ברית או טקס הענקת שמות רשמי.
בחרתי על ידי אמי ועל ידי עצמי לאמץ את השם “דוד” וזה היה רגיל אז לקרוא
לתורה כאשר היה לי בר מצווה שלי. אני לא בטוח עם זאת אם זה מספיק ואם אני
צריך לעשות באופן רשמי טקס מתן שמות. ולהסיר את השם האמצעי שלי שניתן לי
שאינו עוד רוצה שיהיה לי . בחרתי את השם דוד כשם היהודי שלי .

תודה רבה מראש

תשובה:

מהות שם זהות האדם נקבע בדרך כלל במעמד ברית המילה על ידי הוריו או על ידי אחד מקורביו, ובהולדת בת המנהג לקרוא שמה, במעמד העלייה לתורה.

כמו כן כאשר אדם בוחר לשנות או להוסיף שם, יש נוסח מיוחד שאומרים בפני עשרה אנשים וטוב לעשות כן בפני ספר תורה , ומכל מקום, גם אם לא נעשה אחד מהדברים הללו, ובחרת שם לעצמך, ונקבע בפי רבים שם זה, וכולם מכירים אותך בשם זה, הרי הוא שמך, ובו אתה עולה לתורה ובו אתה מתברך בפני צדיק, וזהו שמך ומהותך. ואם כן שמך “דוד” הוא שם לכל דבר ועניין והשם הגוי נשתקע ואיננו עוד.

מקורות:

בספר ארחות חיים להרא”ה מלוניל (סוף הלכות ביקור חולים) כתב: דאפילו בשינוי השם שעושים לאדם, אם יכולים לקבץ עשרה אנשים אם הם מצויים, מוטב, ואם לאו, אין בכך כלום. ומיניה לנד”ד.

וכן מבואר בשו”ת הרא”ש (כלל טו סימן ד’) ובבה”ט (סי’ קכט סק”ג) דמי שנקרא בעת העריסה בשם מסוים, ואינו בשימוש עוד, הרי זה אינו שמו ואין לכותבו בכתובה ובגט. וכל שכן אם מואס בשם זה שניתן לו, דחשיב כנעקר השם ממקומו, וכמ”ש בשו”ת חיים שאל ח”א (סי’ לט או’ ח’), ובס’ משפט הכתובה ח”ב (עמ’ עז) בשם הגרי”ש אלישיב זצ”ל.

ואע”פ ששם עריסה היינו שם שהוקבע לו בעודו קטן זהו שמו, ואין צריך דווקא שהוריו יקראו לו בשם זה במעמד מסוים, מ”מ כל שאינו חפץ בשם זה והשתקע השם, היינו שאין קוראים לו עוד בשם הזה וגם מואס בשם הזה, הרי זה כמבואר.

ואם עדיין נקרא בשמו הלועזי וכן קוראים לו חבריו ובמסמכים, אבל בשם היהודי עולה לתורה ומתברך, וחפץ גם בשמו הלועזי, הרי שבכתובה ובגט יש לכתוב את השם היהודי בתור עיקר ואת השם הלועזי בדמתקרי או בסוגריים, לפי שלא נשתקע, וכ”כ בשו”ת אגרות משה (אהע”ז ח”ד סי’ קב).

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש