חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: קנדה

שאלה:

שלום וברכה

רציתי לשאול האם אומרים קדיש על אדם שהתאבד?

 

תשובה:

בהחלט יש לומר קדיש על אדם שהתאבד רח”ל, שהרי הקדיש מטרתו לעלות את נשמת הנפטר על ידי אמירת הקדיש שהוא שבח נורא ונשגב לקב”ה. לפיכך אדרבא על אדם שהתאבד יש לומר יותר קדישים, לעילוי נשמתו האומללה. ויש לומר עליו קדיש שנים עשר חודש, ולא רק אחד עשר חודש.

אולם יש קדיש אחד שלא אומרים על אדם שהתאבד, הוא הקדיש המיוחד לאבלים שאומרים “תתכלי חרבא ומותנא וכו’, קדיש זה לא אומרים שהרי לא הקב”ה המיתו אלא הוא המית את עצמו. אלא אומרים במקומו קדיש רגיל.

 

מקורות ונימוקים:

כתב השולחן ערוך יו”ד סימן שמ”ה, המאבד עצמו לדעת, אין מתעסקים עמו לכל דבר, ואין מתאבלין עליו, ואין מספידין אותו, ולא קורעין ולא חולצין, אבל עומדין עליו בשורה אומרים עליו ברכת אבלים וכל דבר שהוא כבוד לחיים.

ובפתחי תשובה שם ס”ק א’, הביא לדברי החתם סופר בתשובה שכתב שאף שמורגל בפי העם לומר, שאין אומרים קדיש על מי שאיבד עצמו לדעת. לא ידעתי טעם הגון לכך, וכי מפני שלא עשה מעשה עמיו לא נצילהו מרדת שחת, ומי לנו אינו עושה מעשה עמיו כאבשלום.

אלא שנשתרבב המנהג בכך, משום ששאר אבלים לא יניחוהו לחלוק עמהם בקדישים, כי יטענו לאו כל כמיניה להאביד עצמו ולהשליך תיקון נשמתו עלינו אולי היה חי כמה שנים והיה מת בזמן אחר או במקום אחר.

לפ”ז נ”ל פשוט דאם הבן מקבץ עשרה בביתו באופן שאין הפסד לאבלים יכול לומר קדיש ויאמר כל י”ב חודש, דטעמא מאי א”א רק יא”ח דלא לשוויה לאביו רשע האי גברא שויה נפשיה רשיעא וניחא ליה דתהוי ליה כפרה.

אך לומר קדיש בבכה”נ במקום שיש שאר אבלים אם הבנים יודעים בעצמם באמת שאביהם איבד עצמו לדעת אפילו אין האבלים אחרים יודעים מזה אם אומרים קדיש הרי הם גוזלים המתים הכשירים.

 

אמנם בספר ערך לחם למהריק”ש סימן שמ”ה כתב כי אין אומרים קדיש “תתכלי חרבא ומותנא”, אלא אומרים קדיש רגיל.

 

כמו כן על אדם שהתאבד אין אומרים עליו צידוק הדין, לא קורעים ולא מספידים, ולא מברים עליו סעודת הבראה, ולא יושבים שבעה. כפי שכתב השולחן ערוך ובערך לחם למהריק”ש.

שאלה:

שלום וברכה

רציתי לשאול האם אומרים קדיש על אדם שהתאבד?

 

תשובה:

בהחלט יש לומר קדיש על אדם שהתאבד רח”ל, שהרי הקדיש מטרתו לעלות את נשמת הנפטר על ידי אמירת הקדיש שהוא שבח נורא ונשגב לקב”ה. לפיכך אדרבא על אדם שהתאבד יש לומר יותר קדישים, לעילוי נשמתו האומללה. ויש לומר עליו קדיש שנים עשר חודש, ולא רק אחד עשר חודש.

אולם יש קדיש אחד שלא אומרים על אדם שהתאבד, הוא הקדיש המיוחד לאבלים שאומרים “תתכלי חרבא ומותנא וכו’, קדיש זה לא אומרים שהרי לא הקב”ה המיתו אלא הוא המית את עצמו. אלא אומרים במקומו קדיש רגיל.

 

מקורות ונימוקים:

כתב השולחן ערוך יו”ד סימן שמ”ה, המאבד עצמו לדעת, אין מתעסקים עמו לכל דבר, ואין מתאבלין עליו, ואין מספידין אותו, ולא קורעין ולא חולצין, אבל עומדין עליו בשורה אומרים עליו ברכת אבלים וכל דבר שהוא כבוד לחיים.

ובפתחי תשובה שם ס”ק א’, הביא לדברי החתם סופר בתשובה שכתב שאף שמורגל בפי העם לומר, שאין אומרים קדיש על מי שאיבד עצמו לדעת. לא ידעתי טעם הגון לכך, וכי מפני שלא עשה מעשה עמיו לא נצילהו מרדת שחת, ומי לנו אינו עושה מעשה עמיו כאבשלום.

אלא שנשתרבב המנהג בכך, משום ששאר אבלים לא יניחוהו לחלוק עמהם בקדישים, כי יטענו לאו כל כמיניה להאביד עצמו ולהשליך תיקון נשמתו עלינו אולי היה חי כמה שנים והיה מת בזמן אחר או במקום אחר.

לפ”ז נ”ל פשוט דאם הבן מקבץ עשרה בביתו באופן שאין הפסד לאבלים יכול לומר קדיש ויאמר כל י”ב חודש, דטעמא מאי א”א רק יא”ח דלא לשוויה לאביו רשע האי גברא שויה נפשיה רשיעא וניחא ליה דתהוי ליה כפרה.

אך לומר קדיש בבכה”נ במקום שיש שאר אבלים אם הבנים יודעים בעצמם באמת שאביהם איבד עצמו לדעת אפילו אין האבלים אחרים יודעים מזה אם אומרים קדיש הרי הם גוזלים המתים הכשירים.

 

אמנם בספר ערך לחם למהריק”ש סימן שמ”ה כתב כי אין אומרים קדיש “תתכלי חרבא ומותנא”, אלא אומרים קדיש רגיל.

 

כמו כן על אדם שהתאבד אין אומרים עליו צידוק הדין, לא קורעים ולא מספידים, ולא מברים עליו סעודת הבראה, ולא יושבים שבעה. כפי שכתב השולחן ערוך ובערך לחם למהריק”ש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש