חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

האם מותר להזמין צלם או מסריט לאירוע, שיצלם גם את הגברים וגם את הנשים?

 

תשובה:

אין היתר לגבר לצלם או להסריט נשים, וכל המזמינו מכשילו בחשש באיסור תורה.   

 

א). ראה מה שנתבאר בתשובה הקודמת, ושאין לומר בכי האי גוונא היתר דטרוד בעבודתו. והגם שלא אסרו אלא התבוננות בנשים לשום הנאה, וכדמשמע בשו”ע (סי’ כא סעי’ א’), ולא ראייה בעלמא וכן נזכר בכמה פוסקים, וזה כיון שטרוד בעבודתו מסתבר שלא יבוא לידי התבוננות, וכן מבואר במ”ב (או”ח סי’ עה סק”ז) בשם הפרי מגדים, אלא שסיים דמצד המוסר אין זה נכון. ואף שהחיד”א בספרו פתח עינים (ע”ז סי’ כ), אסר גם בראייה בעלמא גם היכא שמכוסות כראוי, והוכיח כן ממה שרשב”ג ראה נכרית, והקשתה הגמ’ ולאיסתכולי מי שרי, ולא תי’ הגמ’ דרשב”ג הסתכל בדרך העברה בעלמא, דמשמע דאף זה אסור. ע”כ. מ”מ יש מקום לפקפק קצת בראיה זו, דנראה דהתם מדין הרהור נגעו בה, ולפיכך הביאה הגמ’ הפסוק “דונשמרת מכל דבר רע”, ולא הביאה הגמרא בפשטות איסור ד”ולא תתורו”. ודו”ק. ועכ”פ להלכה נקטו הרבה ראשונים ואחרונים דליכא איסור בראייה בעלמא, וכדמוכח מהשו”ע (סי’ כא סעיף א’), שכתב, כל המסתכל באצבע קטנה של אשה “ומתכוון ליהנות ממנה” כאילו נסתכל במקום התורף. וכעי”ז כתב הב”י (סי’ עה) גבי טפח באשתו ערווה, דדוקא כשנהנה, ולא בראייה בעלמא. וע”ע בספר טהרת הבית ח”ב (עמוד קסא).

 

ג). אולם נראה דבמציאות קשה להקל בנד”ד, מאחר ונמצא עומד בקהל הנשים כשהן לבושות במיטב בגדיהן, כיצד יתכן שבמשך שהותו שם לא יעלה בליבו שום מחשבת פיגול, ובפרט שרואה אותם כשהן רוקדות, הלא מגרה בזה יצר הרע בנפשו, ומה גם דמצוי דלא ימלט כמעט בכל חתונה שיהיו מצויים שם גם נשים שאינם לבושות בצניעות כראי ההלכה, וכי כיצד ידע דבר זה מראש, ועי’ תוס’ סנהדרין (כ. ד”ה נשים) דגנאי הוא לבנות ישראל שיסתכלו בהם אנשים.

 

ד). וכאן המקום לעורר במה שראיתי לאחרונה שפשטה המספחת לצערנו גם אצל החרדים היושבים בינינו, שקודם החתונה לוקח הצלם את הכלה למקומות עם נוף וכד’, ומצלם אותה בזויות שונות ובתנוחות מסויימות, דבזה ודאי איסור גמור קעבדי, דפשיטא דלא יצא נקי הן משום הרהורי עבירה דאו’ כדילפינן “מונשמרת מכל דבר רע”, וכן בלאו דאו’ “ולא תתורו אחרי עיניכם”, ואין בזה היתר כלל ועיקר, ויש להיזהר ולהזהיר בזה את הרבים, ובפרט דאיכא דרכא אחרינא שיש נשים רבות שעובדות בתחום זה. ואותם המזמינים לאירוע צלם ותפקידו לצלם גם את גם את הנשים, עוברים  בחשש איסור תורה “דלפני עור לא תתן מכשול”. ופשוט.

 שאלה: האם מותר להזמין צלם או מסריט לאירוע, שיצלם גם את הגברים וגם את הנשים?

 

תשובה: אין היתר לגבר לצלם או להסריט נשים, וכל המזמינו מכשילו בחשש באיסור תורה.   

 

א). ראה מה שנתבאר בתשובה הקודמת, ושאין לומר בכי האי גוונא היתר דטרוד בעבודתו. והגם שלא אסרו אלא התבוננות בנשים לשום הנאה, וכדמשמע בשו”ע (סי’ כא סעי’ א’), ולא ראייה בעלמא וכן נזכר בכמה פוסקים, וזה כיון שטרוד בעבודתו מסתבר שלא יבוא לידי התבוננות, וכן מבואר במ”ב (או”ח סי’ עה סק”ז) בשם הפרי מגדים, אלא שסיים דמצד המוסר אין זה נכון. ואף שהחיד”א בספרו פתח עינים (ע”ז סי’ כ), אסר גם בראייה בעלמא גם היכא שמכוסות כראוי, והוכיח כן ממה שרשב”ג ראה נכרית, והקשתה הגמ’ ולאיסתכולי מי שרי, ולא תי’ הגמ’ דרשב”ג הסתכל בדרך העברה בעלמא, דמשמע דאף זה אסור. ע”כ. מ”מ יש מקום לפקפק קצת בראיה זו, דנראה דהתם מדין הרהור נגעו בה, ולפיכך הביאה הגמ’ הפסוק “דונשמרת מכל דבר רע”, ולא הביאה הגמרא בפשטות איסור ד”ולא תתורו”. ודו”ק. ועכ”פ להלכה נקטו הרבה ראשונים ואחרונים דליכא איסור בראייה בעלמא, וכדמוכח מהשו”ע (סי’ כא סעיף א’), שכתב, כל המסתכל באצבע קטנה של אשה “ומתכוון ליהנות ממנה” כאילו נסתכל במקום התורף. וכעי”ז כתב הב”י (סי’ עה) גבי טפח באשתו ערווה, דדוקא כשנהנה, ולא בראייה בעלמא. וע”ע בספר טהרת הבית ח”ב (עמוד קסא).

 

ג). אולם נראה דבמציאות קשה להקל בנד”ד, מאחר ונמצא עומד בקהל הנשים כשהן לבושות במיטב בגדיהן, כיצד יתכן שבמשך שהותו שם לא יעלה בליבו שום מחשבת פיגול, ובפרט שרואה אותם כשהן רוקדות, הלא מגרה בזה יצר הרע בנפשו, ומה גם דמצוי דלא ימלט כמעט בכל חתונה שיהיו מצויים שם גם נשים שאינם לבושות בצניעות כראי ההלכה, וכי כיצד ידע דבר זה מראש, ועי’ תוס’ סנהדרין (כ. ד”ה נשים) דגנאי הוא לבנות ישראל שיסתכלו בהם אנשים.

 

ד). וכאן המקום לעורר במה שראיתי לאחרונה שפשטה המספחת לצערנו גם אצל החרדים היושבים בינינו, שקודם החתונה לוקח הצלם את הכלה למקומות עם נוף וכד’, ומצלם אותה בזויות שונות ובתנוחות מסויימות, דבזה ודאי איסור גמור קעבדי, דפשיטא דלא יצא נקי הן משום הרהורי עבירה דאו’ כדילפינן “מונשמרת מכל דבר רע”, וכן בלאו דאו’ “ולא תתורו אחרי עיניכם”, ואין בזה היתר כלל ועיקר, ויש להיזהר ולהזהיר בזה את הרבים, ובפרט דאיכא דרכא אחרינא שיש נשים רבות שעובדות בתחום זה. ואותם המזמינים לאירוע צלם ותפקידו לצלם גם את גם את הנשים, עוברים  בחשש איסור תורה “דלפני עור לא תתן מכשול”. ופשוט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש