חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

ה:

שלום הרב, רציתי לשאול ילדתי לפני שנה וחודשיים אני לא מניקה בכלל, האם אני צריכה לצום צום תענית אסתר, אני בטבעי נחלשת מאוד כאשר אני לא אוכלת, ואני צריכה לטפל בילדים.

תודה רבה.

תשובה:

בה:

צום תענית אסתר הינו הצום הקל ביותר שבצומות, לכן כל מעוברת או מניקה איננה צריכה לצום בו, אפי’ אם איננה מצטערת ביותר מחמת הצום, כל שכן כאשר מצטערת היא ביותר מחמת הצום.

הגדרת מניקה לעניין זה, כתב מרן הרב עובדיה יוסף בספרו חזון עובדיה, דהיינו תוך עשרים וארבעה חודשים לאחר הלידה ככל שהינה חלשה.

לכן להלכה אינך צריכה לצום בתענית אסתר

בברכה לרוב נחת ובריאות.

 

מקורות ונימוקים:

כתב השולחן ערוך סימן תרפ”ו סעיף ב’ מתענים בי”ג באדר וכו’, למרות שבשולחן ערוך לא כתב לחלק בין עוברות ומניקות לשאר בני אדם, הרמ”א בהגהתו לשו”ע כתב ותענית זו אינה חובה לכן יש להקל בו לעת הצורך כגון מעוברות או מניקות או לחולה שאין בו סכנה, ואפי’ רק כואבי עיניים שאם מצטערים הרבה לא יתענו ויפרעו אח”כ.

ובמשנה ברורה כתב לבאר, שסיום דברי הרמ”א שאם מצטערים הרבה לא יתענו ויפרעו, הולך על כואבי עיניים, אולם מעוברות ומניקות אף אם אינן מצטערות אינם מתענות ואינן צריכות להשלים.

כן העלה להלכה מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל בספרו חזון עובדיה הלכות תענית אסתר סעיף א’, והוסיף עוד כי מינקת שאמרו אפילו אם פסקה להניק את בנה, כל שהיא תוך כ”ד חודש ללידתה ומרגישה חולשה יתירה, הרי היא פטורה מלהתענות.

שאלה:

שלום הרב, רציתי לשאול ילדתי לפני שנה וחודשיים אני לא מניקה בכלל, האם אני צריכה לצום צום תענית אסתר, אני בטבעי נחלשת מאוד כאשר אני לא אוכלת, ואני צריכה לטפל בילדים.

תודה רבה.

תשובה:

צום תענית אסתר הינו הצום הקל ביותר שבצומות, לכן כל מעוברת או מניקה איננה צריכה לצום בו, אפי’ אם איננה מצטערת ביותר מחמת הצום, כל שכן כאשר מצטערת היא ביותר מחמת הצום.

הגדרת מניקה לעניין זה, כתב מרן הרב עובדיה יוסף בספרו חזון עובדיה, דהיינו תוך עשרים וארבעה חודשים לאחר הלידה ככל שהינה חלשה.

לכן להלכה אינך צריכה לצום בתענית אסתר

בברכה לרוב נחת ובריאות.

 

מקורות ונימוקים:

כתב השולחן ערוך סימן תרפ”ו סעיף ב’ מתענים בי”ג באדר וכו’, למרות שבשולחן ערוך לא כתב לחלק בין עוברות ומניקות לשאר בני אדם, הרמ”א בהגהתו לשו”ע כתב ותענית זו אינה חובה לכן יש להקל בו לעת הצורך כגון מעוברות או מניקות או לחולה שאין בו סכנה, ואפי’ רק כואבי עיניים שאם מצטערים הרבה לא יתענו ויפרעו אח”כ.

ובמשנה ברורה כתב לבאר, שסיום דברי הרמ”א שאם מצטערים הרבה לא יתענו ויפרעו, הולך על כואבי עיניים, אולם מעוברות ומניקות אף אם אינן מצטערות אינם מתענות ואינן צריכות להשלים.

כן העלה להלכה מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל בספרו חזון עובדיה הלכות תענית אסתר סעיף א’, והוסיף עוד כי מינקת שאמרו אפילו אם פסקה להניק את בנה, כל שהיא תוך כ”ד חודש ללידתה ומרגישה חולשה יתירה, הרי היא פטורה מלהתענות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש