חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פרשת זכור – צריכים לומר בפה או רק לשמוע מהחזן?

הרב שמואל כהן משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

ה: האם בפרשת זכור צריך כל אחד ואחד לקרות בפיו, כיון דבעינן זכור בפה?

תשובה:

בה: אין צריך, שהרי שומע כעונה ממש.

 

מקורות:

אין צריך, שהרי שומע כעונה ממש, שבקידוש ג”כ דרשינן שיהיה זכור בפה, כדאיתא בתורת כהנים (ספרא ר”פ בחקותי), זכור את יום השבת לקדשו, יכול בלב, כשהוא אומר שמור את יום השבת, הרי שמירת הלב אמור, הא מה אני מקיים “זכור”, שתהא מזכיר בפיך. ואפ”ה מפורש באחרונים (סי’ רעא) שהשומע הקידוש מפי בר חיובא יוצא י”ח שהשומע כעונה וכו’. ומה שכתב במעשה רב (סי’ קלג) שהגר”א קרא בעצמו בפרשת זכור, י”ל שהוא משום מצוה מן המובחר. כי הטעם של מצוה בו יותר מבשלוחו לא שייך הכא, דשומע כעונה ממש. [ומ”מ עונה עדיף משומע היכן שאינו ראוי לומר בפיו].

וע”ע  בספר חזון עובדיה – הל’ פורים (עמ’ ד), ובספר חזון עובדיה – הל’ שבת ח”ב (עמ’ שע), ובשו”ת יביע אומר חלק ד (או”ח סימן כג אות יג). ובשו”ת יחוה דעת חלק ד (סימן יא). ובשו”ת יביע אומר חלק ט (יורה דעה סימן כא אות א). ועוד בשו”ת יביע אומר חלק ד (או”ח סימן ד). ונתבאר בעורי דבורה ח”ג סימן א’.

שאלה: האם בפרשת זכור צריך כל אחד ואחד לקרות בפיו, כיון דבעינן זכור בפה?

תשובה: אין צריך, שהרי שומע כעונה ממש.

 

מקורות:

אין צריך, שהרי שומע כעונה ממש, שבקידוש ג”כ דרשינן שיהיה זכור בפה, כדאיתא בתורת כהנים (ספרא ר”פ בחקותי), זכור את יום השבת לקדשו, יכול בלב, כשהוא אומר שמור את יום השבת, הרי שמירת הלב אמור, הא מה אני מקיים “זכור”, שתהא מזכיר בפיך. ואפ”ה מפורש באחרונים (סי’ רעא) שהשומע הקידוש מפי בר חיובא יוצא י”ח שהשומע כעונה וכו’. ומה שכתב במעשה רב (סי’ קלג) שהגר”א קרא בעצמו בפרשת זכור, י”ל שהוא משום מצוה מן המובחר. כי הטעם של מצוה בו יותר מבשלוחו לא שייך הכא, דשומע כעונה ממש. [ומ”מ עונה עדיף משומע היכן שאינו ראוי לומר בפיו].

וע”ע  בספר חזון עובדיה – הל’ פורים (עמ’ ד), ובספר חזון עובדיה – הל’ שבת ח”ב (עמ’ שע), ובשו”ת יביע אומר חלק ד (או”ח סימן כג אות יג). ובשו”ת יחוה דעת חלק ד (סימן יא). ובשו”ת יביע אומר חלק ט (יורה דעה סימן כא אות א). ועוד בשו”ת יביע אומר חלק ד (או”ח סימן ד). ונתבאר בעורי דבורה ח”ג סימן א’.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש