חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: צרפת

שאלה:

אחרי שעבר זמן ברכות ק”ש האם עדיין מותר לברך ברוך שאמר וישתבח?
 

תשובה:

גם לאחר שעבר זמן ברכות ק”ש היינו ד’ שעות, רשאי לומר לברך ברוך שאמר וישתבח עד חצות, ומיהו לאחר חצות לא יברך.
 

מקורות:

אע”ג דבשו”ת אור לציון ח”ב (פ”ה ג’ בביאורים) כתב, שאין לברך לאחר ד’ שעות. וכן כתב מדיליה בספר הלכה ברורה ח”ד (סי’ נא), אלא ששם יצא לחלק בין שוגג למזיד. יעו”ש.

מ”מ לפמ”ש מרן בשו”ת יבי”א ח”ט (סי’ קח או’ נז) להשיג על דברי האול”צ שענין חצות אינו משום תשלומין אלא משום שזהו עיקר הזמן. נראה דה”ה בנד”ד לענין ברכת ישתבח. וכן דעת הגר”מ מאזוז שליט”א הובאו דבריו בירחון אור תורה (אייר תשס”ג סי’ צד) שיש לברך עד חצות ומעולם לא שמענו מי שאומר לברך ברכות אלו עד ד’ שעות בלבד, וכן דעת הרה”כ שם. ונאמנו דבריו.

ובאמת שנראה שלא גרעו ברכות אלו ממ”ש המ”ב (סי’ נה סק”י) גבי ברכות השחר דזמנם בדיעבד עד חצות משום שהם ברכות השבח, והכא נמי ברכות אלו הם ברכות השבח ומאי שנא. ואע”ג שאנו נוקטים לדינא דיש לברך ברכת השחר כל היום עד הלילה וכמ”ש מרן בחזו”ע אבלות – ח”א (דיני אונן). התם היינו טעמא לפי שאדם נהנה מהם כל היום, עכ”פ בנד”ד עד חצות היום מיהא רשאי לברך.

 

 

שאלה:

אחרי שעבר זמן ברכות ק”ש האם עדיין מותר לברך ברוך שאמר וישתבח?

 

תשובה:

גם לאחר שעבר זמן ברכות ק”ש היינו ד’ שעות, רשאי לומר לברך ברוך שאמר וישתבח עד חצות, ומיהו לאחר חצות לא יברך.

 

מקורות:

אע”ג דבשו”ת אור לציון ח”ב (פ”ה ג’ בביאורים) כתב, שאין לברך לאחר ד’ שעות. וכן כתב מדיליה בספר הלכה ברורה ח”ד (סי’ נא), אלא ששם יצא לחלק בין שוגג למזיד. יעו”ש.

מ”מ לפמ”ש מרן בשו”ת יבי”א ח”ט (סי’ קח או’ נז) להשיג על דברי האול”צ שענין חצות אינו משום תשלומין אלא משום שזהו עיקר הזמן. נראה דה”ה בנד”ד לענין ברכת ישתבח. וכן דעת הגר”מ מאזוז שליט”א הובאו דבריו בירחון אור תורה (אייר תשס”ג סי’ צד) שיש לברך עד חצות ומעולם לא שמענו מי שאומר לברך ברכות אלו עד ד’ שעות בלבד, וכן דעת הרה”כ שם. ונאמנו דבריו.

ובאמת שנראה שלא גרעו ברכות אלו ממ”ש המ”ב (סי’ נה סק”י) גבי ברכות השחר דזמנם בדיעבד עד חצות משום שהם ברכות השבח, והכא נמי ברכות אלו הם ברכות השבח ומאי שנא. ואע”ג שאנו נוקטים לדינא דיש לברך ברכת השחר כל היום עד הלילה וכמ”ש מרן בחזו”ע אבלות – ח”א (דיני אונן). התם היינו טעמא לפי שאדם נהנה מהם כל היום, עכ”פ בנד”ד עד חצות היום מיהא רשאי לברך.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש