חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
ציציות של טלית גדול

סגולה לבת מעוכבת שידוך: קניית טלית עבור החתן המיוחל.

מורנו הרה"ג אליהו בחבוט שליט"א

ארץ השואל: ברזיל

שאלה:

שמעתי שיש סגולה לבת שמתקשה למצוא זיווג הגון, שתקנה טלית גדול עבור ה”חתן”. זה נכון?

תשובה:

כן, ישנה סגולה כמו שכתבתם, וצריך שיהיה הטלית כבר עם הציציות קשורים, ושהבת תניח הטלית בארון שלה. וראוי שתתפלל לה’ בעת קניית הטלית, ולדוגמא תאמר כנוסח הזה: “רבונו של עולם, בחסדך בטחתי וקניתי טלית מצויצת כהלכתה כדי לתת לחתן אשר תזמין לי ברחמיך, אנא ה’ אל תבישיני ועשה עמי חסד חינם להזמין לי זיווג הגון במהרה, אמן סלה”. וכיו”ב.
ובמקום אחר הבאנו גם כן סגולות נוספות לזיווג הגון, בעזרת ה’ בקרוב.
מקורות:
אכן סגולה זו הובאה ע”י הג”ר דוד פינטו שליט”א בספרו פחד דוד פרשת שלח סוף עמ’ שכ”ז, ומביא שם טעם לסגולה, שכך הבת משתייכת למצות הציצית, ובכך זוכה לבעל שיקיים מצות ציצית. וסגולה זו הובאה גם כן (ללא מקור) בספר דרך כוכב עמ’ ט”ו, ובספר שימוש תהילים כהן מזמור י”ט. וכ”כ גם הרב הכותב בקובץ אור תורה אייר תש”פ סי’ פ”ה, וכתב שזו סגולה “טובה ובדוקה”, אלא שכתב שם שהבת תכניס תשמור על הטלית בארון שלה.

איברא דבספר פסקי שלמה ח”ה עמ’ קל”ה כתב בשם הגרב”צ מוצפי שליט”א שאין בזה לא סגולה ולא ריח של סגולה. עיי”ש. ובתר דסגינא קמיה, לולי נועם אמריו היה נראה דריח של סגולה בוודאי יש בזה, שכיון שהמנהג הוא שנותנים לחתן ביום חופתו טלית חדשה, ממילא במה שעושים הכנה לנישואין עוד לפני שיש חתן, דבר זה הוא כאות לביטחון בה’ שהוא רב להושיע, וכדאי היא מצות הביטחון להיוושע כי ה”בוטח בה’ חסד יסובבנו”, וישנם הרבה סגולת בסגנון זה.

זאת ועוד אחרת, שכיון שכאמור קניית הטלית היא חלק מההכנות לנישואין עפ”י המנהג, א”כ לפי סודם של דברים יש בפעולה כזו כח לעורר בחינה זו בשמים, באופן שאם הבת תתפלל בעת הקניה על זיווג, קרובה התפילה להתקבל, שכן מצינו בדוכתי טובא שכל פעולה גשמית שמראה על דבר, מועילה לחזק את כח התפילה על אותו ענין, וכדרך שכתב מרנא הרי”ח הטוב זלה”ה בבן איש חי שנה ראשונה פרשת ויגש לגבי אמירת הפסוק “פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון” שהוא בקשה על הפרנסה, וז”ל: “והמנהג פה עירינו יע”א, כשאומרים פסוק פותח הנז’, פורשים כפיהם לעיני השמים, והוא מנהג יפה לעשות בזה פועל דמיוני לקבלת מזלם את השפע מלמעלה. וכיוצא בזה כתב בחומת אנך בדברי הימים בפסוק ויפרוש כפיו השמים גבי שלמה הע”ה יע”ש. ומ”ש מהר”י צרפתי ז”ל ביד יוסף דף ט”ו בשם המקובלים, כשאומר פסוק פותח וכו’ צריך להרים ידיו למעלה וכו’, פקפקתי בזה בסה”ק מקבציאל עפ”י זוה”ק, דאין להגביה ידיו אלא בנט”י ונ”כ, והיכא דאתמר אתמר, אך פתיחת כפיו בלתי הגבהה זה הנכון.” עכ”ל. ועל זה הדרך מצינו בכמה דברים, שעושים פועל דמיוני ואז מתפללים בהתאם לאותה פעולה, וכגון ב”ברכת לבנה” אנחנו מדלגים ואומרים “כשם שאני רוקד כנגדך וכו’ כך אם ירקדו וכו’”, והמקור הוא ממסכת סופרים פרק כ’ הל’ ב’ ומובא בטור או”ח סי’ רכ”ו. ואע”פ שברור הדבר שיש בזה ענין מיוחד דוקא בעת ברכת הלבנה, ולא מצינו שכל פעם שבאים אוייבים שתהיה סגולה לדלג ולומר כנ”ל, ומ”מ יסוד הדברים הוא כאמור שיש כח בפועל הדמיוני לסייע לתפילה. וכדמצינו כיו”ב נמי בכתבי קבלה מעשית בהרבה מהסגולות על הפיכת לב אויבים, צריכים לשרוף דברים ואז לומר “כשם שדבר זה נשרף, כך ישרף לבו של פלוני לאהבתי”, וכיו”ב לענין סגולה הליבנה למי שהמיר את דתו (בספר הזכירה דף ח”ן ע”א, דרך ישרה שער הסגולות דף פ”ד ע”ב, דגל מחנה יהודה מסטרעטין בסוף הספר בקונטרס הסגולות בעמוד האחרון, ועוד רבים), וכן לענין סגולה לרפואת שפעת מצינו במספר הפעולות של מוהרח”ו זלה”ה ח”ד סי’ קס”ו שבסוף הסגולה כתב וז”ל: “וביום השלישי יחתוך החוט ויאמר כשם שנחתך זה החוט כך יפסקו הצנים פחים מפב”פ. וישליכהו במקום שלא יעברו בו בני אדם.” עכ”ל, ומצוי סגנון זה בכתבי קבלה מעשית הרבה מאוד, ובגם שכאמור בכל הסוגולות האלו ישנם פרטים ופרטי פרטים מדוייקים מאוד ואינו רק ענין של פועל דמיוני (וכגון בסגולה לרפואת השפעת יש שאם אריכות גדולה עם אגוז ועוד עיי”ש), מ”מ כאמור הבסיס בכל הדברים האלו היא בשילוב של פעולה שמסמלת את הענין הנרצה יחד עם כח התפילה. והכי נמי לענין קניית הטלית שהיא פעולה של הכנה לנישואין (ולא הכנה בעלמא אלא הכנה בחפצא דמצוה) שבוודאי קרוב הוא לומר שבעת ההיא תועיל ביותר התפילה לזכות לחתן הגון שיתעטף בטלית זה.

ועכ”פ ברור שאם לא יועיל לא יזיק, וכבר ידועים דברי החת”ס שכל מה שעם ישראל אומרים שזו סגולה, גם אם אינו נכון, מקבל כח סגולי מחמת כח הדיבור של עם ישראל, בבחינת ברית כרותה לשפתיים לטובה, כי מידה טובה מרובה וכו’ ודו”ק.

שאלה: שמעתי שיש סגולה לבת שמתקשה למצוא זיווג הגון, שתקנה טלית גדול עבור ה”חתן”. זה נכון?

תשובה: כן, ישנה סגולה כמו שכתבתם, וצריך שיהיה הטלית כבר עם הציציות קשורים, ושהבת תניח הטלית בארון שלה. וראוי שתתפלל לה’ בעת קניית הטלית, ולדוגמא תאמר כנוסח הזה: “רבונו של עולם, בחסדך בטחתי וקניתי טלית מצויצת כהלכתה כדי לתת לחתן אשר תזמין לי ברחמיך, אנא ה’ אל תבישיני ועשה עמי חסד חינם להזמין לי זיווג הגון במהרה, אמן סלה”. וכיו”ב.

ובמקום אחר הבאנו גם כן סגולות נוספות לזיווג הגון, בעזרת ה’ בקרוב.

מקורות:

אכן סגולה זו הובאה ע”י הג”ר דוד פינטו שליט”א בספרו פחד דוד פרשת שלח סוף עמ’ שכ”ז, ומביא שם טעם לסגולה, שכך הבת משתייכת למצות הציצית, ובכך זוכה לבעל שיקיים מצות ציצית. וסגולה זו הובאה גם כן (ללא מקור) בספר דרך כוכב עמ’ ט”ו, ובספר שימוש תהילים כהן מזמור י”ט. וכ”כ גם הרב הכותב בקובץ אור תורה אייר תש”פ סי’ פ”ה, וכתב שזו סגולה “טובה ובדוקה”, אלא שכתב שם שהבת תכניס תשמור על הטלית בארון שלה.

איברא דבספר פסקי שלמה ח”ה עמ’ קל”ה כתב בשם הגרב”צ מוצפי שליט”א שאין בזה לא סגולה ולא ריח של סגולה. עיי”ש. ובתר דסגינא קמיה, לולי נועם אמריו היה נראה דריח של סגולה בוודאי יש בזה, שכיון שהמנהג הוא שנותנים לחתן ביום חופתו טלית חדשה, ממילא במה שעושים הכנה לנישואין עוד לפני שיש חתן, דבר זה הוא כאות לביטחון בה’ שהוא רב להושיע, וכדאי היא מצות הביטחון להיוושע כי ה”בוטח בה’ חסד יסובבנו”, וישנם הרבה סגולת בסגנון זה.

זאת ועוד אחרת, שכיון שכאמור קניית הטלית היא חלק מההכנות לנישואין עפ”י המנהג, א”כ לפי סודם של דברים יש בפעולה כזו כח לעורר בחינה זו בשמים, באופן שאם הבת תתפלל בעת הקניה על זיווג, קרובה התפילה להתקבל, שכן מצינו בדוכתי טובא שכל פעולה גשמית שמראה על דבר, מועילה לחזק את כח התפילה על אותו ענין, וכדרך שכתב מרנא הרי”ח הטוב זלה”ה בבן איש חי שנה ראשונה פרשת ויגש לגבי אמירת הפסוק “פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון” שהוא בקשה על הפרנסה, וז”ל: “והמנהג פה עירינו יע”א, כשאומרים פסוק פותח הנז’, פורשים כפיהם לעיני השמים, והוא מנהג יפה לעשות בזה פועל דמיוני לקבלת מזלם את השפע מלמעלה. וכיוצא בזה כתב בחומת אנך בדברי הימים בפסוק ויפרוש כפיו השמים גבי שלמה הע”ה יע”ש. ומ”ש מהר”י צרפתי ז”ל ביד יוסף דף ט”ו בשם המקובלים, כשאומר פסוק פותח וכו’ צריך להרים ידיו למעלה וכו’, פקפקתי בזה בסה”ק מקבציאל עפ”י זוה”ק, דאין להגביה ידיו אלא בנט”י ונ”כ, והיכא דאתמר אתמר, אך פתיחת כפיו בלתי הגבהה זה הנכון.” עכ”ל. ועל זה הדרך מצינו בכמה דברים, שעושים פועל דמיוני ואז מתפללים בהתאם לאותה פעולה, וכגון ב”ברכת לבנה” אנחנו מדלגים ואומרים “כשם שאני רוקד כנגדך וכו’ כך אם ירקדו וכו'”, והמקור הוא ממסכת סופרים פרק כ’ הל’ ב’ ומובא בטור או”ח סי’ רכ”ו. ואע”פ שברור הדבר שיש בזה ענין מיוחד דוקא בעת ברכת הלבנה, ולא מצינו שכל פעם שבאים אוייבים שתהיה סגולה לדלג ולומר כנ”ל, ומ”מ יסוד הדברים הוא כאמור שיש כח בפועל הדמיוני לסייע לתפילה. וכדמצינו כיו”ב נמי בכתבי קבלה מעשית בהרבה מהסגולות על הפיכת לב אויבים, צריכים לשרוף דברים ואז לומר “כשם שדבר זה נשרף, כך ישרף לבו של פלוני לאהבתי”, וכיו”ב לענין סגולה הליבנה למי שהמיר את דתו (בספר הזכירה דף ח”ן ע”א, דרך ישרה שער הסגולות דף פ”ד ע”ב, דגל מחנה יהודה מסטרעטין בסוף הספר בקונטרס הסגולות בעמוד האחרון, ועוד רבים), וכן לענין סגולה לרפואת שפעת מצינו במספר הפעולות של מוהרח”ו זלה”ה ח”ד סי’ קס”ו שבסוף הסגולה כתב וז”ל: “וביום השלישי יחתוך החוט ויאמר כשם שנחתך זה החוט כך יפסקו הצנים פחים מפב”פ. וישליכהו במקום שלא יעברו בו בני אדם.” עכ”ל, ומצוי סגנון זה בכתבי קבלה מעשית הרבה מאוד, ובגם שכאמור בכל הסוגולות האלו ישנם פרטים ופרטי פרטים מדוייקים מאוד ואינו רק ענין של פועל דמיוני (וכגון בסגולה לרפואת השפעת יש שאם אריכות גדולה עם אגוז ועוד עיי”ש), מ”מ כאמור הבסיס בכל הדברים האלו היא בשילוב של פעולה שמסמלת את הענין הנרצה יחד עם כח התפילה. והכי נמי לענין קניית הטלית שהיא פעולה של הכנה לנישואין (ולא הכנה בעלמא אלא הכנה בחפצא דמצוה) שבוודאי קרוב הוא לומר שבעת ההיא תועיל ביותר התפילה לזכות לחתן הגון שיתעטף בטלית זה.

ועכ”פ ברור שאם לא יועיל לא יזיק, וכבר ידועים דברי החת”ס שכל מה שעם ישראל אומרים שזו סגולה, גם אם אינו נכון, מקבל כח סגולי מחמת כח הדיבור של עם ישראל, בבחינת ברית כרותה לשפתיים לטובה, כי מידה טובה מרובה וכו’ ודו”ק.

2 תגובות

  1. קוראים לי דוד אוחנה מזכרון יעקב לאחר שנים של עיקוב קניתי טלית מיוחדת שנעשתה בכוונות ספציפיות למציאת זיווג הגון ומהיר ולאחר חודש וחצי ברוך ה׳ מצאתי אישה מדהימה והתחתנתי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש