חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

 שלום אני רוצה לעשות ניתוח אף, לתקן כמה צלקות על הגב שלי ולמשוך בחזרה אוזן שבולטת החוצה. אלו שלושת הדברים האלה מאוד חשובים עבורי. הניתוח הזה יעזור להערכה העצמית שלי. אני רוצה ללכת למנתח הכי טוב שיש. אבא שלי אומר לי שיהודים לא יכולים לעבור ניתוח כי הם לא יכולים להשחית את הגוף שלהם על פי התורה. קראתי איפשהו שאם אני ארגיש טוב יותר עם עצמי אז מותר לי לקבל את ההליך ופטור מהכלל הזה. אתה יכול להגיד לי בבקשה, האם מותר לי ללכת לעשות את ההליכים האלה. תודה רבה כבוד הרב.

תשובה:

יש להתיר לעשות ניתוח פלסטי לשם נוי ובלבד שיתקיימו ב’ תנאים אלו. א. בושה וחוסר נעימות מהסביבה שבה אתה חי. ב. שאין סיכון באחד משלשת הניתוחים הללו.
מקורות:

הנה האידנא אין בניתוחים אלו משום סכנה, ובפרט אם הניתוחים נעשים עם הרדמה מקומית, שאין שום חשש בדבר, ואע”ג שבשו”ת ציץ אליעזר חלק יא (סימן מא) אסר הדבר וז”ל: ואין רשות לבני אדם לתת לרופאים לחבול בעצמם לשם מטרה נוי, וגם אין רשות לרופא לבצע זאת, ויש לדעת ולהאמין כי אין צייר כאלקינו והוא ית”ש צר והטביע לכאו”א מיצוריו בצלמו ובדמותו ההולמת לו ועליו אין להוסיף וממנו אין לגרוע. עכ”ל.

ומיהו יש לדחות טענתו, דאטו יהיה אסור לגלח זקנו (שלא בתער) לפי שמשנה את צורת קלסתר פניו ממה שהקב”ה יצרו. ובפשטות אין דבריו לא משום מידת חסידות. וכ”כ להתיר בשו”ת חלקת יעקב ח”ג (סימן יא). וכ”כ בספר ישיב משה טורצקי (עמ’ רפב) בשם מרן אלישיב זצוק”ל דמותר לעשות ניתוחים פלסטי ואין בזה שום חשש כיון שהיום הרפואה השתדרגה בהרבה ממה שהיתה בעבר.

ובפרט אם מתבייש מפני הסובבים אותו, וגדול כבוד הבריות שדוחה ל”ת שבתורה, ועי’ בדרכי משה (יו”ד סי’ קנו וסי’ קפא) דמותר לגבר להסתכל במראה,  זו לשונו: שאם רואה במראה משום שיש לו נוצות בשערו או כתמים בפניו ומסירם כדי שלא יתגנה בין הבריות מותר הואיל ואין כונתו ליפות רק שלא יתגנה וכו’ (והביא בסוף דבריו דברי התוס’ בשבת נ’ א) אם אין שם צער אחר אלא שמתבייש לילך בין הבריות שרי דאין לך צער גדול מזה, עכ”ל. ומכאן לנד”ד.

וכן העלה מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק”ל בשו”ת יבי”א ח”ח (חו”מ סי’ יב) ושם דחה טענת הגאון בעל האבני נזר (סי’ שכא או’ ג’) שאסר.

בברכת הצלחה והרווחה, וסיעתא דשמיא בכל עניינך ויה”ר שתזכה למצוא חן בעיני כל רואיך ובעיני הבורא יתברך.

שאלה:

 שלום אני רוצה לעשות ניתוח אף, לתקן כמה צלקות על הגב שלי ולמשוך בחזרה אוזן שבולטת החוצה. אלו שלושת הדברים האלה מאוד חשובים עבורי. הניתוח הזה יעזור להערכה העצמית שלי. אני רוצה ללכת למנתח הכי טוב שיש. אבא שלי אומר לי שיהודים לא יכולים לעבור ניתוח כי הם לא יכולים להשחית את הגוף שלהם על פי התורה. קראתי איפשהו שאם אני ארגיש טוב יותר עם עצמי אז מותר לי לקבל את ההליך ופטור מהכלל הזה. אתה יכול להגיד לי בבקשה, האם מותר לי ללכת לעשות את ההליכים האלה. תודה רבה כבוד הרב.

תשובה:

יש להתיר לעשות ניתוח פלסטי לשם נוי ובלבד שיתקיימו ב’ תנאים אלו. א. בושה וחוסר נעימות מהסביבה שבה אתה חי. ב. שאין סיכון באחד משלשת הניתוחים הללו.

מקורות:

הנה האידנא אין בניתוחים אלו משום סכנה, ובפרט אם הניתוחים נעשים עם הרדמה מקומית, שאין שום חשש בדבר, ואע”ג שבשו”ת ציץ אליעזר חלק יא (סימן מא) אסר הדבר וז”ל: ואין רשות לבני אדם לתת לרופאים לחבול בעצמם לשם מטרה נוי, וגם אין רשות לרופא לבצע זאת, ויש לדעת ולהאמין כי אין צייר כאלקינו והוא ית”ש צר והטביע לכאו”א מיצוריו בצלמו ובדמותו ההולמת לו ועליו אין להוסיף וממנו אין לגרוע. עכ”ל.

ומיהו יש לדחות טענתו, דאטו יהיה אסור לגלח זקנו (שלא בתער) לפי שמשנה את צורת קלסתר פניו ממה שהקב”ה יצרו. ובפשטות אין דבריו לא משום מידת חסידות. וכ”כ להתיר בשו”ת חלקת יעקב ח”ג (סימן יא). וכ”כ בספר ישיב משה טורצקי (עמ’ רפב) בשם מרן אלישיב זצוק”ל דמותר לעשות ניתוחים פלסטי ואין בזה שום חשש כיון שהיום הרפואה השתדרגה בהרבה ממה שהיתה בעבר.

ובפרט אם מתבייש מפני הסובבים אותו, וגדול כבוד הבריות שדוחה ל”ת שבתורה, ועי’ בדרכי משה (יו”ד סי’ קנו וסי’ קפא) דמותר לגבר להסתכל במראה,  זו לשונו: שאם רואה במראה משום שיש לו נוצות בשערו או כתמים בפניו ומסירם כדי שלא יתגנה בין הבריות מותר הואיל ואין כונתו ליפות רק שלא יתגנה וכו’ (והביא בסוף דבריו דברי התוס’ בשבת נ’ א) אם אין שם צער אחר אלא שמתבייש לילך בין הבריות שרי דאין לך צער גדול מזה, עכ”ל. ומכאן לנד”ד.

וכן העלה מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק”ל בשו”ת יבי”א ח”ח (חו”מ סי’ יב) ושם דחה טענת הגאון בעל האבני נזר (סי’ שכא או’ ג’) שאסר.

בברכת הצלחה והרווחה, וסיעתא דשמיא בכל עניינך ויה”ר שתזכה למצוא חן בעיני כל רואיך ובעיני הבורא יתברך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

סימן שאלה לבן על רקע צהוב
הרה"ג דוד אוחיון

כשיבוא המשיח ועובדי האלילים יאמינו בה’ – האם תהיה להם סליחה?

מקורות ונימוקים: בתהילים כ”ב פסוק כ”ח נאמר: “יִזְכְּר֤וּ׀ וְיָשֻׁ֣בוּ אֶל־ה’ כָּל־אַפְסֵי־אָ֑רֶץ וְיִֽשְׁתַּחֲו֥וּ לְ֝פָנֶ֗יךָ כָּֽל־מִשְׁפְּח֥וֹת גּוֹיִֽם”, ע”כ. בפירוש האלשיך על תהילים

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש