חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרה"ג מאיר פנחסי

ארץ השואל: צרפת

שאלה:

האם מותר ליטול ידיים בתוך השירותים ולאחר מכן לברך אשר יצר מחוץ לשירותים?
 

תשובה:

לכתחילה אין ליטול שם ידיים, ומכל מקום אם אין לו מקום אחר כגון, בחדרי בתי מלון וכיוצא בזה, יטול שם ידייו ויברך בחוץ.

מקורות:

אע”ג דבשו”ת אור לציון ח”ב (עמ’ כג) ובשו”ת מנחת יצחק ח”א (סי’ ס) וח”ד (סימן לו) התירו ליטול בחדר שירותים ומשום דאין לדון אלא את מקום האסלה ומקום האמבטיה כבית הכסא ובית המרחץ, וכן התיר לשתות מן המים הנמצאים שם, ובלבד שיברך מחוץ לאותו מקום. ובמנח”י דן בית הכסא דימינו כבית הכסא דפרסאי הנזכר בשו”ע (סימן פג ס”ד).  אלא שמרן היביע אומר זצ”ל ח”ט (סי’ קח) העיר שהפריזו על המידה ובודאי שכל החדר נידון כבית הכסא ולא רק מקום האסלה, וכן לא דמי לבית הכסא דפרסאי כמ”ש המנח”י, דהתם הצואה מתגלגלת ויורדת לרשות אחרת, עי’ יביע אומר ח”ג (חאו”ח סי’ ב’). וגם הרב אור לציון גופא סיים, שאם יש לו אפשרות ליטול במקום אחר ראוי שלא יטול ולא ישתה שם, אלא אם כן עשה צורת הפתח בין האסלה או האמבטיה לכיור.

ע”כ לכתחילה יטול במקום אחר אא”כ אין לו בביתו כיור אחר.

 

 

שאלה: האם מותר ליטול ידיים בתוך השירותים ולאחר מכן לברך אשר יצר מחוץ לשירותים?

 

תשובה: לכתחילה אין ליטול שם ידיים, ומכל מקום אם אין לו מקום אחר כגון, בחדרי בתי מלון וכיוצא בזה, יטול שם ידייו ויברך בחוץ.

מקורות:

אע”ג דבשו”ת אור לציון ח”ב (עמ’ כג) ובשו”ת מנחת יצחק ח”א (סי’ ס) וח”ד (סימן לו) התירו ליטול בחדר שירותים ומשום דאין לדון אלא את מקום האסלה ומקום האמבטיה כבית הכסא ובית המרחץ, וכן התיר לשתות מן המים הנמצאים שם, ובלבד שיברך מחוץ לאותו מקום. ובמנח”י דן בית הכסא דימינו כבית הכסא דפרסאי הנזכר בשו”ע (סימן פג ס”ד).  אלא שמרן היביע אומר זצ”ל ח”ט (סי’ קח) העיר שהפריזו על המידה ובודאי שכל החדר נידון כבית הכסא ולא רק מקום האסלה, וכן לא דמי לבית הכסא דפרסאי כמ”ש המנח”י, דהתם הצואה מתגלגלת ויורדת לרשות אחרת, עי’ יביע אומר ח”ג (חאו”ח סי’ ב’). וגם הרב אור לציון גופא סיים, שאם יש לו אפשרות ליטול במקום אחר ראוי שלא יטול ולא ישתה שם, אלא אם כן עשה צורת הפתח בין האסלה או האמבטיה לכיור.

ע”כ לכתחילה יטול במקום אחר אא”כ אין לו בביתו כיור אחר.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

אברכים לומדים 6
הרה"ג מאיר פנחסי

גיוס בני ישיבות

מקורות וביאורים: תלמוד בבלי מסכת סוטה (דף כא עמוד א): א”ר יוסף: מצוה, בעידנא דעסיק בה – מגנא ומצלא, בעידנא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש