חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
צביעת קיר בדירה

משכיר שצבע את הדירה במקום השוכר ודורש תשלום

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

לפני כשבוע עזבתי דירה בה התגוררתי בשכירות בשלש השנים האחרונות. בחוזה שכירות נכתב כי על השוכר לצבוע את הדירה, לכן תכננתי להזמין חבר שהוא צבע במקצועו שיצבע את הדירה. אלא שהמשכיר ביקש ממני לתקן בעצמו כמה דברים קודם לצביעה, הסכמתי להמתין, לבסוף המשכיר צבע את הדירה בעצמו, וכעת מבקש הוא ממני כסף עבור הצביעה. האם וכמה מוטל עלי לשלם לו.

 

תשובה:

ככל שהמשכיר לא קיבל את הסכמתך שהוא יצבע ואתה תשלם לו, אינך צריך לשלם לו על הצביעה כלל.

 

מקורות:

בגמרא בבא מציעא ק”א. איתא היורד לשדה חבירו ונטעה שלא ברשות, אם השדה עשויה ליטע, שמין כמה רוצה אדם ליתן בשדה זו לנוטעה. ואם איננה עשויה ליטע, שמין לו וידו על התחתונה. כך גם נפסק להלכה בשולחן ערוך חושן משפט סימן שע”ה סעיף א’.

לאור דין זה, היה נראה לומר כי על השוכר לשלם למשכיר שצבע עבורו את הדירה, מדין יורד לשדה חבירו שלא ברשות בשדה העשויה ליטע. שכאמור חייב השוכר לשלם כמה שרוצה אדם לשלם עבור צביעה כזו, כפי שביאר רש”י שצריך לשלם כשאר שתלי העיר, שבנידון דידן הוא גובה שכר איש צבע זול.

כעין זה מבואר גם בדברי הרמ”א בהגהתו לשו”ע חו”מ סימן רס”ד סעיף ד’, שכתב בזה”ל, וכן כל אדם שעושה עם חבירו פעולה או טובה, לא יוכל לומר בחינם עשית עמדי הואיל ולא ציוויתיך, אלא צריך ליתן לו שכרו. מבואר כי אין השוכר יכול לומר למשכיר בחינם עשית איתי כי לא ציוויתיך, אלא עליו לשלם לו שכרו.

אלא דמאידך גיסא, מבואר בגמרא בכתובות ק”ז: כי הפורע חובו של חבירו הניח מעותיו על קרן הצבי והנפרע פטור מלשלם. ולמרות שנחלקו הראשונים אם פטור זה שייך רק בחוב מזונות אשה או בכל חוב דעלמא, כבר פסק השולחן ערוך חו”מ סימן קכ”ח סעיף א’, כי דין זה אמור בכל החובות ולא רק בחוב מזונות, יעויין שם בדברי הש”ך שהוכיח כן להלכה מפוסקים רבים.

מדין זה ניתן להסיק כי בנידון דידן, יהיה השוכר פטור מלשלם למשכיר על צביעתו את הדירה, שהרי המשכיר פרע בזה את חובו של השוכר לצבוע את הדירה. עלינו להתבונן אם כן, אימתי אמרינן לדין פורע חובו של חבירו, ואימתי אמרינן לדין יורד לשדה חבירו שלא ברשות שחייב בעל השדה לשלם ל’יורד’.

מענה לשאלה זו, נמצא בדברי התוס’ בכתובות ק”ז: ד”ה חנן, שעמד בשאלה זו וכתב לחלק, חילוק יסודי. שכל האמור בחיוב תשלום בעל השדה מדין ‘יורד’, היינו דווקא כשהשבח בעין. אולם ככל שאין השבח בעין פטור כמבריח ארי וכפורע חובו של חבירו שפטור הנפרע.

כך גם מבואר בדברי נתיבות המשפט חו”מ סימן רס”ד ביאורים ס”ק ז’, דכל האמור שעל הנהנה לשלם למי שעשה לו טובה, היינו דווקא כאשר השביחו, כגון שאמר לו אכול עמי או דור עמי, אז חייב לשלם, כמבואר בדברי הר”ן בפרק שני דייני גזירות, אולם כשמצילו מן ההיזק דינו כמבריח ארי וכהשבת אבידה.

מדברי התוס’ ונתיבות המשפט ניתן להסיק, שבנידון דידן, אין לחייב את השוכר לשלם למשכיר על הצביעה מדין יורד לשדה חבירו שלא ברשות, או מדין העושה טובה לחבירו שכתב הרמ”א הנז’ שחייב הנהנה לשלם לו על כך. אלא השוכר יהא פטור מלשלם, כדין הפורע חובו של חבירו שפטור מלשלם.

מאחר ובנידון דידן, לא מדובר בדירה של השוכר אלא של המשכיר עצמו, אם כן לא ניתן לומר כי השביח המשכיר את נכסי השוכר, אלא רק סילק חוב מעל השוכר. לפיכך לא דמי ליורד לשדה חבירו ונטעה שלא ברשות, אלא דמי למבריח ארי, וכפורע חובו של חבירו שפטור הנפרע מלשלם לפורע. הואיל וכך, למעשה פטור השוכר מלשלם, כדין הפורע חובו של חבירו שפטור הנפרע מלשלם לפורע.

שאלה: לפני כשבוע עזבתי דירה בה התגוררתי בשכירות בשלש השנים האחרונות. בחוזה שכירות נכתב כי על השוכר לצבוע את הדירה, לכן תכננתי להזמין חבר שהוא צבע במקצועו שיצבע את הדירה. אלא שהמשכיר ביקש ממני לתקן בעצמו כמה דברים קודם לצביעה, הסכמתי להמתין, לבסוף המשכיר צבע את הדירה בעצמו, וכעת מבקש הוא ממני כסף עבור הצביעה. האם וכמה מוטל עלי לשלם לו.

 

תשובה: ככל שהמשכיר לא קיבל את הסכמתך שהוא יצבע ואתה תשלם לו, אינך צריך לשלם לו על הצביעה כלל.

 

מקורות:

בגמרא בבא מציעא ק”א. איתא היורד לשדה חבירו ונטעה שלא ברשות, אם השדה עשויה ליטע, שמין כמה רוצה אדם ליתן בשדה זו לנוטעה. ואם איננה עשויה ליטע, שמין לו וידו על התחתונה. כך גם נפסק להלכה בשולחן ערוך חושן משפט סימן שע”ה סעיף א’.

לאור דין זה, היה נראה לומר כי על השוכר לשלם למשכיר שצבע עבורו את הדירה, מדין יורד לשדה חבירו שלא ברשות בשדה העשויה ליטע. שכאמור חייב השוכר לשלם כמה שרוצה אדם לשלם עבור צביעה כזו, כפי שביאר רש”י שצריך לשלם כשאר שתלי העיר, שבנידון דידן הוא גובה שכר איש צבע זול.

כעין זה מבואר גם בדברי הרמ”א בהגהתו לשו”ע חו”מ סימן רס”ד סעיף ד’, שכתב בזה”ל, וכן כל אדם שעושה עם חבירו פעולה או טובה, לא יוכל לומר בחינם עשית עמדי הואיל ולא ציוויתיך, אלא צריך ליתן לו שכרו. מבואר כי אין השוכר יכול לומר למשכיר בחינם עשית איתי כי לא ציוויתיך, אלא עליו לשלם לו שכרו.

אלא דמאידך גיסא, מבואר בגמרא בכתובות ק”ז: כי הפורע חובו של חבירו הניח מעותיו על קרן הצבי והנפרע פטור מלשלם. ולמרות שנחלקו הראשונים אם פטור זה שייך רק בחוב מזונות אשה או בכל חוב דעלמא, כבר פסק השולחן ערוך חו”מ סימן קכ”ח סעיף א’, כי דין זה אמור בכל החובות ולא רק בחוב מזונות, יעויין שם בדברי הש”ך שהוכיח כן להלכה מפוסקים רבים.

מדין זה ניתן להסיק כי בנידון דידן, יהיה השוכר פטור מלשלם למשכיר על צביעתו את הדירה, שהרי המשכיר פרע בזה את חובו של השוכר לצבוע את הדירה. עלינו להתבונן אם כן, אימתי אמרינן לדין פורע חובו של חבירו, ואימתי אמרינן לדין יורד לשדה חבירו שלא ברשות שחייב בעל השדה לשלם ל’יורד’.

מענה לשאלה זו, נמצא בדברי התוס’ בכתובות ק”ז: ד”ה חנן, שעמד בשאלה זו וכתב לחלק, חילוק יסודי. שכל האמור בחיוב תשלום בעל השדה מדין ‘יורד’, היינו דווקא כשהשבח בעין. אולם ככל שאין השבח בעין פטור כמבריח ארי וכפורע חובו של חבירו שפטור הנפרע.

כך גם מבואר בדברי נתיבות המשפט חו”מ סימן רס”ד ביאורים ס”ק ז’, דכל האמור שעל הנהנה לשלם למי שעשה לו טובה, היינו דווקא כאשר השביחו, כגון שאמר לו אכול עמי או דור עמי, אז חייב לשלם, כמבואר בדברי הר”ן בפרק שני דייני גזירות, אולם כשמצילו מן ההיזק דינו כמבריח ארי וכהשבת אבידה.

מדברי התוס’ ונתיבות המשפט ניתן להסיק, שבנידון דידן, אין לחייב את השוכר לשלם למשכיר על הצביעה מדין יורד לשדה חבירו שלא ברשות, או מדין העושה טובה לחבירו שכתב הרמ”א הנז’ שחייב הנהנה לשלם לו על כך. אלא השוכר יהא פטור מלשלם, כדין הפורע חובו של חבירו שפטור מלשלם.

מאחר ובנידון דידן, לא מדובר בדירה של השוכר אלא של המשכיר עצמו, אם כן לא ניתן לומר כי השביח המשכיר את נכסי השוכר, אלא רק סילק חוב מעל השוכר. לפיכך לא דמי ליורד לשדה חבירו ונטעה שלא ברשות, אלא דמי למבריח ארי, וכפורע חובו של חבירו שפטור הנפרע מלשלם לפורע. הואיל וכך, למעשה פטור השוכר מלשלם, כדין הפורע חובו של חבירו שפטור הנפרע מלשלם לפורע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

נהר נחל מים
הרה"ג ר' אליהו ברכה

נהר סמבטיון בזמן הזה

מקורות והרחבת העניין מקור הדבר בגמ’ ופירוש השם ‘סמבטיון’ וזיהוי מקומו א. בגמרא סנהדרין (סה: ובמוסגר נביא את פירש”י) שאל

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש