חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

ה:

שלום הרב

אם הקשר האחורי של התפילין של ראש, רוב הקשר היה מונח על מקום שיש בו שער אך מקצתו היה מונח על מקום שאין בו שער יצאתי ידי חובת תפילין?

תשובה:

בה:

מקום הנחת הקשר האחורי של התפילין של ראש, איננו נקבע לפי מקום השער שבראש, אלא מקומו הוא בעורף מעל הגומא [השקע] בצד האחורי של הראש, מול הפנים, והוא מקום שער לכל הדעות.

אם הקשר הונח למטה מן הגומא במקום בו מסתיים השער אצל רוב בני אדם, שהוא כנגד הגרון ולא כנגד הפנים, לא יוצאים ידי חובה, גם אם חלק מהקשר היה על מקום השער, הואיל וכולו היה מתחת לגומא.

מקורות וציונים:

בשולחן ערוך אורח חיים הלכות תפילין סימן כ”ז  כתב, צריך שיהיה הקשר מאחורי הראש למעלה בעורף. כלומר שצריך הקשר להיות מונח על עצם הגולגולת ולא למטה ממנו שכבר נקרא צוואר.

ועיין בספר אור לציון חלק ב פרק מד – דברים הנוהגים בבוקר אות כ”ב שם כתב לבאר שכל השפוע של הגולגולת עד הגומא נחשב מקום הנחת הקשר, שכל שהקשר נתפס על עצם הגולגולת נחשב מקום תפילין.

ואם הניח הקשר למטה ממקום זה, עיין בספר בן איש חי שנה ראשונה פרשת חיי שרה אות ב’ כתב בזה”ל, גם הקשר של הראש יהיה מונח במקום שער בגובה העורף שהוא סוף עצם הגולגולת והוא כנגד הפנים. אם מניח הקשר על הצואר לא עשה כלום שאין זה נקרא עורף.

שאלה:

שלום הרב

אם הקשר האחורי של התפילין של ראש, רוב הקשר היה מונח על מקום שיש בו שער אך מקצתו היה מונח על מקום שאין בו שער יצאתי ידי חובת תפילין?

תשובה:

מקום הנחת הקשר האחורי של התפילין של ראש, איננו נקבע לפי מקום השער שבראש, אלא מקומו הוא בעורף מעל הגומא [השקע] בצד האחורי של הראש, מול הפנים, והוא מקום שער לכל הדעות.

אם הקשר הונח למטה מן הגומא במקום בו מסתיים השער אצל רוב בני אדם, שהוא כנגד הגרון ולא כנגד הפנים, לא יוצאים ידי חובה, גם אם חלק מהקשר היה על מקום השער, הואיל וכולו היה מתחת לגומא.

מקורות וציונים:

בשולחן ערוך אורח חיים הלכות תפילין סימן כ”ז  כתב, צריך שיהיה הקשר מאחורי הראש למעלה בעורף. כלומר שצריך הקשר להיות מונח על עצם הגולגולת ולא למטה ממנו שכבר נקרא צוואר.

ועיין בספר אור לציון חלק ב פרק מד – דברים הנוהגים בבוקר אות כ”ב שם כתב לבאר שכל השפוע של הגולגולת עד הגומא נחשב מקום הנחת הקשר, שכל שהקשר נתפס על עצם הגולגולת נחשב מקום תפילין.

ואם הניח הקשר למטה ממקום זה, עיין בספר בן איש חי שנה ראשונה פרשת חיי שרה אות ב’ כתב בזה”ל, גם הקשר של הראש יהיה מונח במקום שער בגובה העורף שהוא סוף עצם הגולגולת והוא כנגד הפנים. אם מניח הקשר על הצואר לא עשה כלום שאין זה נקרא עורף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

בית קברות - בית עלמין
הרה"ג דוד אוחיון

מה ההבדל בין מזבח למצבה?

מקורות ונימוקים: בראשית פרק כ”ח פסוק כ”ב, וְהָאֶ֣בֶן הַזֹּ֗את אֲשֶׁר־שַׂ֙מְתִּי֙ מַצֵּבָ֔ה יִהְיֶ֖ה בֵּ֣ית אֱלֹהִ֑ים וְכֹל֙ אֲשֶׁ֣ר תִּתֶּן־לִ֔י עַשֵּׂ֖ר אֲעַשְּׂרֶ֥נּוּ לָֽךְ.

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש