חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

ה:

שלום כבוד הרב

יש לי בבית מצעים לחדר הילדים, עם צורות של ירח וכוכבים, לאחרונה למדתי בהלכה שאסור להחזיק בבית תמונות של ירח וכוכבים, אפילו אם הצורות לא בולטות, האם עלי לזרוק את המצעים הללו?

תודה מראש

 

תשובה:

בה:

שאלתך חשובה ונכונה

אכן אסור להחזיק בבית תמונה של ירח כוכבים או שמש, אף כאשר התמונה איננה בולטת, זאת בשונה מהאיסור להחזיק בבית פסלים של דמות אדם או דמות החיות שבמרכבה העליונה, שאין הדבר אסור אלא”כ הצורה בולטת.

למרות זאת, חשוב להדגיש כי האיסור הוא רק כאשר התמונה או הציור מנסים לדמות ירח וכוכבים של ממש, בניסיון לציירם כפי שהם. אולם דמות צורת כוכב צבעוני או דמות צורת ירח צבעוני וכדו’, אין בו איסור. שהרי אין כאן ניסיון לצייר את הירח ו/או הכוכבים כפי שהם בשמיים באופן שכל אחד יראה כאן דמות ירח או כוכבים. אלא יש כאן תדפיס צורות שהינם ב’צורה’ של ירח או כוכבים.

לפיכך בנוגע לשאלתך על מצעים עם צורות ירח וכוכבים, אם מודפס על המצעים תמונה או ציור של ירח וכוכבים המאירים בשמיים הדבר אסור. אולם אם מודפס על המצעים ‘צורות’ של ירח או כוכבים, ואינם נראים ירח וכוכבים של ממש אלא רק צורות של ירח וכוכבים הדבר מותר.

 

מקורות ונימוקים:

איסור עשיית צורות ירח וכוכבים דמות אדם ודמות החיות אשר במרכבה העליונה

בגמרא במסכת עבודה זרה דף מ”ג. איתא תנן התם דמות צורות לבנות היה לו לר”ג בעלייתו בטבלא בכותל שבהן מראה את ההדיוטות ואומר להן כזה ראיתם או כזה ראיתם. ומי שרי והכתיב לא תעשון אתי – לא תעשון כדמות שמשי המשמשים לפני. אמר אביי לא אסרה תורה אלא שמשין שאפשר לעשות כמותן כדתניא לא יעשה אדם בית תבנית היכל אכסדרה תבנית אולם חצר תבנית עזרה שולחן תבנית שולחן מנורה תבנית מנורה אבל הוא עושה של ה’ ושל ו’ ושל ח’ ושל ז’ לא יעשה אפילו של שאר מיני מתכות רבי יוסי בר יהודה אומר אף של עץ לא יעשה כדרך שעשו בית חשמונאי אמרו לו משם ראיה שפודין של ברזל היו וחופין בבעץ העשירו עשאום של כסף חזרו והעשירו עשאום של זהב.

ושמשין שאי אפשר לעשות כמותן מי שרי? והתניא לא תעשון אתי לא תעשון כדמות שמשי המשמשים לפני במרום. אמר אביי לא אסרה תורה אלא בדמות ד’ פנים בהדי הדדי.

אלא מעתה פרצוף אדם לחודיה תשתרי אלמה תניא כל הפרצופות מותרין חוץ מפרצוף אדם אמר רב יהודה בריה דרב יהושע מפרקיה דרבי יהושע שמיע לי לא תעשון אתי לא תעשון אותי אבל שאר שמשין שרי.

ושאר שמשין מי שרי? והתניא לא תעשון אתי לא תעשון כדמות שמשי המשמשין לפני במרום כגון אופנים ושרפים וחיות הקדש ומלאכי השרת אמר אביי לא אסרה תורה אלא שמשין שבמדור העליון.

ושבמדור התחתון מי שרי? והתניא אשר בשמים לרבות חמה ולבנה כוכבים ומזלות ממעל לרבות מלאכי השרת כי תניא ההיא לעובדם אי לעובדם אפילו שילשול קטן נמי אין הכי נמי ומסיפיה דקרא נפקא דתניא אשר בארץ לרבות ימים ונהרות הרים וגבעות מתחת לרבות שילשול קטן.

ועשייה גרידתא מי שרי? והתניא לא תעשון אתי לא תעשון כדמות שמשי המשמשין לפני במרום כגון חמה ולבנה כוכבים ומזלות. שאני ר”ג דאחרים עשו לו והא רב יהודה דאחרים עשו לו וא”ל שמואל לרב יהודה שיננא סמי עיניה דדין התם בחותמו בולט ומשום חשדא דתניא טבעת שחותמה בולט אסור להניחה ומותר לחתום בה חותמה שוקע מותר להניחה ואסור לחתום בה ומי חיישינן לחשדא והא בי כנישתא דשף ויתיב בנהרדעא דאוקמי ביה אנדרטא והוו עיילי ביה אבוה דשמואל ולוי ומצלו בגויה ולא חיישי לחשדא רבים שאני והא רבן גמליאל דיחיד הוה כיון דנשיא הוא שכיחי רבים גביה ואיבעית אימא דפרקים הואי ואיבעית אימא להתלמד שאני דתניא לא תלמד לעשות אבל אתה למד להבין ולהורות, ע”כ.

מדברי הגמרא מבואר שישנם ד’ איסורים שונים הנלמדים מהפסוק “לא תעשון איתי אלוהי כסף ואלוהי זהב לא תעשון לכם”.

  • לא תעשון כדמות שמשיי המשמשין לפני, ואמר אביי דהיינו שמשים שאפשר לעשות כמותן, דוגמת מנורה היכל אולם מזבח וכדו’.
  • לא תעשון כדמות שמשיי המשמשין לפני במרום, דהיינו הדמויות אשר במרכבה, ואמר אביי דהיינו דווקא כאשר עושה את ארבעת הדמויות ביחד.
  • לא תעשון אותי, דהיינו שלא לעשות דמות פרצוף אדם.
  • לא תעשון כדמות שמשיי המשמשין לפני במרום אפילו חמה לבנה כוכבים ומזלות מלאכי השרת וכדו’, אבל להתלמד שרי.

כך גם פסק השולחן ערוך להלכה יו”ד סימן קמ”א.

  • אסור לצייר צורות שבמדור שכינה, כגון ד’ פנים בהדי הדדי,
  • וכן צורות שרפים ואופנים ומלאכי השרת.
  • וכן צורת אדם לבדו, כל אלו אסור לעשות אפילו הם לנוי.
  • לא יעשה בית, תבנית היכל כשיעור גבהו וארכו ורחבו. אכסדרה, תבנית אולם. חצר, תבנית עזרה. שלחן, תבנית שלחן. מנורה, תבנית מנורה. אבל עושה של חמשה קנים או של ששה או שמונה, אבל של שבעה לא יעשה אפילו משאר מיני מתכות, ואפילו בלא גביעים וכפתורים ופרחים, ואפילו אינה גבוהה י”ח טפחים.

איסור עשיית צורות שמש ירח וכוכבים הינה אף כאשר הצורה איננה בולטת

אמנם ישנה הסתייגות חשובה בכל הדינים למעט הדין השלישי כפי שפסק השולחן ערוך במה דברים אמורים, בבולטת. אבל בשוקעת, כאותם שאורגים בבגד ושמציירים בכותל בסמנין, מותר לעשותם. וצורת חמה ולבנה וכוכבים, אסור בין בולטות בין שוקעות. ואם הם להתלמד, להבין ולהורות, כולן מותרות אפילו בולטות.

סיבת החילוק בין שאר הצורות לבין צורות חמה ולבנה היא הוכחת ר”ת בתוספות משאלת הגמרא על רבן גמליאל שעשה צורות בכותל, שאם היה מותר לעשות צורות שאינם בולטות מדוע לא תרצה הגמרא שעשה רבן גמליאל צורות שאינם בולטות, מוכח שצורות חמה ולבנה אסורים גם כאשר אינם בולטות.

 

האם ישנו איסור בציורי ירח וכוכבים שהילדים עושים

בנוגע לשאלה האם מותר להחזיק ציורי ירח וכוכבים או לאפשר לילדים לצייר שמש ירח וכוכבים. יעויין בדברי שו”ת אגרות משה אורח חיים חלק ה’ סימן ט’ שם כתב בזה”ל:

בדבר התינוקות שמציירין בדיו ובצבע צורת לבנה וחמה. אם יש ממש דמיון להלבנה ולחמה, שאנשים גדולים יאמרו שהוא צורת חמה ולבנה, יש לאוסרם לאלו שבאו לחינוך. אבל וודאי דהוא רק כשיש דמיון ממש, שרוב תינוקות לא שייך שיעשו כן, ואם לא כן אינו כלום. והוא כמו שהביא כתר”ה מספר יד הקטנה, דרק אם בעיני הבריות דומה לחמה אסור. אבל בשביל זה לא טוב ללמד לתינוקות לעשות ציורי חמה ולבנה, דרוצים שילמדו ברוב זמן לעשות ציורים הדומות ממש, שזה הא הוא דבר אסור. ולמה לנו ללמדם, כיוון שכשיוכלו לצייר היטב נאסור להם.

כעין זה כתב גם בשו”ת חוט השני שכתב בקונטרס בעניין עשיית צורות, שמותר להכין עוגיות בצורות ירח וכוכבים משום שגדר האיסור של לא תעשון כדמות שמשי, היינו כשעושה צורה שזוהי התמונה של הדבר… אבל אם עושה עוגיות בצורות שונות, אין זה תמונת הירח, אלא קוראים לזה ירח משום שזה דומה לצורת ירח. שהרי אם ירצו להראות לאדם מהו ירח, לא יראו לו עוגיה בצורת ירח.

על כן להלכה בנידון השאלה, ככל שמדובר על מצעים עם הדפסת ציור או תמונת של ירח וכוכבים בשמים כדמותם ותבניתם ממש, הדבר אסור. אולם ככל שההדפסה על המצעים היא של צורות צבעוניות בצורה של ירח וכוכבים אין איסור בדבר כאמור.

שאלה:

שלום כבוד הרב

יש לי בבית מצעים לחדר הילדים, עם צורות של ירח וכוכבים, לאחרונה למדתי בהלכה שאסור להחזיק בבית תמונות של ירח וכוכבים, אפילו אם הצורות לא בולטות, האם עלי לזרוק את המצעים הללו?

תודה מראש

 

תשובה:

שאלתך חשובה ונכונה

אכן אסור להחזיק בבית תמונה של ירח כוכבים או שמש, אף כאשר התמונה איננה בולטת, זאת בשונה מהאיסור להחזיק בבית פסלים של דמות אדם או דמות החיות שבמרכבה העליונה, שאין הדבר אסור אלא”כ הצורה בולטת.

למרות זאת, חשוב להדגיש כי האיסור הוא רק כאשר התמונה או הציור מנסים לדמות ירח וכוכבים של ממש, בניסיון לציירם כפי שהם. אולם דמות צורת כוכב צבעוני או דמות צורת ירח צבעוני וכדו’, אין בו איסור. שהרי אין כאן ניסיון לצייר את הירח ו/או הכוכבים כפי שהם בשמיים באופן שכל אחד יראה כאן דמות ירח או כוכבים. אלא יש כאן תדפיס צורות שהינם ב’צורה’ של ירח או כוכבים.

לפיכך בנוגע לשאלתך על מצעים עם צורות ירח וכוכבים, אם מודפס על המצעים תמונה או ציור של ירח וכוכבים המאירים בשמיים הדבר אסור. אולם אם מודפס על המצעים ‘צורות’ של ירח או כוכבים, ואינם נראים ירח וכוכבים של ממש אלא רק צורות של ירח וכוכבים הדבר מותר.

 

מקורות ונימוקים:

איסור עשיית צורות ירח וכוכבים דמות אדם ודמות החיות אשר במרכבה העליונה

בגמרא במסכת עבודה זרה דף מ”ג. איתא תנן התם דמות צורות לבנות היה לו לר”ג בעלייתו בטבלא בכותל שבהן מראה את ההדיוטות ואומר להן כזה ראיתם או כזה ראיתם. ומי שרי והכתיב לא תעשון אתי – לא תעשון כדמות שמשי המשמשים לפני. אמר אביי לא אסרה תורה אלא שמשין שאפשר לעשות כמותן כדתניא לא יעשה אדם בית תבנית היכל אכסדרה תבנית אולם חצר תבנית עזרה שולחן תבנית שולחן מנורה תבנית מנורה אבל הוא עושה של ה’ ושל ו’ ושל ח’ ושל ז’ לא יעשה אפילו של שאר מיני מתכות רבי יוסי בר יהודה אומר אף של עץ לא יעשה כדרך שעשו בית חשמונאי אמרו לו משם ראיה שפודין של ברזל היו וחופין בבעץ העשירו עשאום של כסף חזרו והעשירו עשאום של זהב.

ושמשין שאי אפשר לעשות כמותן מי שרי? והתניא לא תעשון אתי לא תעשון כדמות שמשי המשמשים לפני במרום. אמר אביי לא אסרה תורה אלא בדמות ד’ פנים בהדי הדדי.

אלא מעתה פרצוף אדם לחודיה תשתרי אלמה תניא כל הפרצופות מותרין חוץ מפרצוף אדם אמר רב יהודה בריה דרב יהושע מפרקיה דרבי יהושע שמיע לי לא תעשון אתי לא תעשון אותי אבל שאר שמשין שרי.

ושאר שמשין מי שרי? והתניא לא תעשון אתי לא תעשון כדמות שמשי המשמשין לפני במרום כגון אופנים ושרפים וחיות הקדש ומלאכי השרת אמר אביי לא אסרה תורה אלא שמשין שבמדור העליון.

ושבמדור התחתון מי שרי? והתניא אשר בשמים לרבות חמה ולבנה כוכבים ומזלות ממעל לרבות מלאכי השרת כי תניא ההיא לעובדם אי לעובדם אפילו שילשול קטן נמי אין הכי נמי ומסיפיה דקרא נפקא דתניא אשר בארץ לרבות ימים ונהרות הרים וגבעות מתחת לרבות שילשול קטן.

ועשייה גרידתא מי שרי? והתניא לא תעשון אתי לא תעשון כדמות שמשי המשמשין לפני במרום כגון חמה ולבנה כוכבים ומזלות. שאני ר”ג דאחרים עשו לו והא רב יהודה דאחרים עשו לו וא”ל שמואל לרב יהודה שיננא סמי עיניה דדין התם בחותמו בולט ומשום חשדא דתניא טבעת שחותמה בולט אסור להניחה ומותר לחתום בה חותמה שוקע מותר להניחה ואסור לחתום בה ומי חיישינן לחשדא והא בי כנישתא דשף ויתיב בנהרדעא דאוקמי ביה אנדרטא והוו עיילי ביה אבוה דשמואל ולוי ומצלו בגויה ולא חיישי לחשדא רבים שאני והא רבן גמליאל דיחיד הוה כיון דנשיא הוא שכיחי רבים גביה ואיבעית אימא דפרקים הואי ואיבעית אימא להתלמד שאני דתניא לא תלמד לעשות אבל אתה למד להבין ולהורות, ע”כ.

מדברי הגמרא מבואר שישנם ד’ איסורים שונים הנלמדים מהפסוק “לא תעשון איתי אלוהי כסף ואלוהי זהב לא תעשון לכם”.

  • לא תעשון כדמות שמשיי המשמשין לפני, ואמר אביי דהיינו שמשים שאפשר לעשות כמותן, דוגמת מנורה היכל אולם מזבח וכדו’.
  • לא תעשון כדמות שמשיי המשמשין לפני במרום, דהיינו הדמויות אשר במרכבה, ואמר אביי דהיינו דווקא כאשר עושה את ארבעת הדמויות ביחד.
  • לא תעשון אותי, דהיינו שלא לעשות דמות פרצוף אדם.
  • לא תעשון כדמות שמשיי המשמשין לפני במרום אפילו חמה לבנה כוכבים ומזלות מלאכי השרת וכדו’, אבל להתלמד שרי.

כך גם פסק השולחן ערוך להלכה יו”ד סימן קמ”א.

  • אסור לצייר צורות שבמדור שכינה, כגון ד’ פנים בהדי הדדי,
  • וכן צורות שרפים ואופנים ומלאכי השרת.
  • וכן צורת אדם לבדו, כל אלו אסור לעשות אפילו הם לנוי.
  • לא יעשה בית, תבנית היכל כשיעור גבהו וארכו ורחבו. אכסדרה, תבנית אולם. חצר, תבנית עזרה. שלחן, תבנית שלחן. מנורה, תבנית מנורה. אבל עושה של חמשה קנים או של ששה או שמונה, אבל של שבעה לא יעשה אפילו משאר מיני מתכות, ואפילו בלא גביעים וכפתורים ופרחים, ואפילו אינה גבוהה י”ח טפחים.

איסור עשיית צורות שמש ירח וכוכבים הינה אף כאשר הצורה איננה בולטת

אמנם ישנה הסתייגות חשובה בכל הדינים למעט הדין השלישי כפי שפסק השולחן ערוך במה דברים אמורים, בבולטת. אבל בשוקעת, כאותם שאורגים בבגד ושמציירים בכותל בסמנין, מותר לעשותם. וצורת חמה ולבנה וכוכבים, אסור בין בולטות בין שוקעות. ואם הם להתלמד, להבין ולהורות, כולן מותרות אפילו בולטות.

סיבת החילוק בין שאר הצורות לבין צורות חמה ולבנה היא הוכחת ר”ת בתוספות משאלת הגמרא על רבן גמליאל שעשה צורות בכותל, שאם היה מותר לעשות צורות שאינם בולטות מדוע לא תרצה הגמרא שעשה רבן גמליאל צורות שאינם בולטות, מוכח שצורות חמה ולבנה אסורים גם כאשר אינם בולטות.

 

האם ישנו איסור בציורי ירח וכוכבים שהילדים עושים

בנוגע לשאלה האם מותר להחזיק ציורי ירח וכוכבים או לאפשר לילדים לצייר שמש ירח וכוכבים. יעויין בדברי שו”ת אגרות משה אורח חיים חלק ה’ סימן ט’ שם כתב בזה”ל:

בדבר התינוקות שמציירין בדיו ובצבע צורת לבנה וחמה. אם יש ממש דמיון להלבנה ולחמה, שאנשים גדולים יאמרו שהוא צורת חמה ולבנה, יש לאוסרם לאלו שבאו לחינוך. אבל וודאי דהוא רק כשיש דמיון ממש, שרוב תינוקות לא שייך שיעשו כן, ואם לא כן אינו כלום. והוא כמו שהביא כתר”ה מספר יד הקטנה, דרק אם בעיני הבריות דומה לחמה אסור. אבל בשביל זה לא טוב ללמד לתינוקות לעשות ציורי חמה ולבנה, דרוצים שילמדו ברוב זמן לעשות ציורים הדומות ממש, שזה הא הוא דבר אסור. ולמה לנו ללמדם, כיוון שכשיוכלו לצייר היטב נאסור להם.

כעין זה כתב גם בשו”ת חוט השני שכתב בקונטרס בעניין עשיית צורות, שמותר להכין עוגיות בצורות ירח וכוכבים משום שגדר האיסור של לא תעשון כדמות שמשי, היינו כשעושה צורה שזוהי התמונה של הדבר… אבל אם עושה עוגיות בצורות שונות, אין זה תמונת הירח, אלא קוראים לזה ירח משום שזה דומה לצורת ירח. שהרי אם ירצו להראות לאדם מהו ירח, לא יראו לו עוגיה בצורת ירח.

על כן להלכה בנידון השאלה, ככל שמדובר על מצעים עם הדפסת ציור או תמונת של ירח וכוכבים בשמים כדמותם ותבניתם ממש, הדבר אסור. אולם ככל שההדפסה על המצעים היא של צורות צבעוניות בצורה של ירח וכוכבים אין איסור בדבר כאמור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש