חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

ה:

מה מברכים על קרמבו?

 

תשובה:

בה:

הקרמבו עשוי מקרם קצפתי המצופה בציפוי שוקולד או ציפוי אחר, ומונח על בסקוויט המהווה את תחתית הקרמבו.

הברכה על הקרמבו משתנה לפי דרך אכילת הקרמבו.

אם דרך אכילתו הוא לאכול את הקרמבו יחד, כלומר את הקרם עם הבסקוויט שתחתיו ביחד, [ולא בנפרד קרם ואח”כ בסקוויט], הואיל והעיקר הוא הקרם, יברך ‘שהכל נהיה בדברו’ על העיקר ויפטור את הבסקוויט שהוא הטפל.

אך אם אוכל את הקרם תחילה בנפרד ורק אחר כך אוכל את הבסקוויט שנותר בידו, יברך ‘שהכל נהיה בדברו’ על הקרם, ולאחר מכן יברך ‘בורא מיני מזונות’ על הבסקוויט.

למרות האמור, כיון בצורת האכילה השניה שאוכל את הבסקוויט בנפרד ישנה מחלוקת בין הפוסקים, ולא זכינו להכרעתו הברורה של מרן היבי”ע זצ”ל. לכן יש להעדיף לאכול את הקרמבו יחד במידת האפשר, כלומר לאכול את הקצפת יחד עם הבסקוויט, ובאופן זה יברך שהכל ויפטור את הבסקוויט.

לגבי ברכה אחרונה, חשוב לזכור שלא מברכים ברכה אחרונה על קרמבו אחד, כי על מנת להתחייב בברכה אחרונה צריך לאכול שיעור כזית המשוער בעשרים ושבעה גרם. אם אוכלים שני קרמבו, ואוכלים את הבסקוויט בנפרד, צריך לברך ברכה אחרונה ‘על המחיה’ על הבסקוויט של הקרמבו.

בתיאבון…

מקורות ונימוקים:

האוכל קרמבו מברך שהכל על העיקר ופוטר את הבסקוויט הטפל

בדין עיקר וטפל קיימ”ל מברך על העיקר ופוטר את הטפל, כדברי המשנה בברכות מ”ד. וכפי שפסק השולחן ערוך אורח חיים סימן רי”ב סעיף א’, כל שהוא עיקר ועמו טפילה, מברך על העיקר ופוטר את הטפילה. לא מיבעיא אם העיקר מעורב עם הטפל, אלא אפי’ כל אחד לבדו, ואפילו פת שהוא חשוב מכל, אם הוא טפל כגון שאוכל דג מליח ואוכל פת עמו כדי שלא יזיקנו בגרונו, מברך על הדג ופוטר הפת, כיון שהוא טפל.

עוד כתב השולחן ערוך שם סימן רי”ב סעיף ב’ על נדון דומה לנידון הקרמבו, שכן הדין גם במרקחת שמניחין על רקיקין דקים, אותם רקיקין הוו טפילה למרקחת, שהדבר ידוע שאין מתכוונים לאכול לחם. כלומר לכן מברכים על המרקחת שהכל ופוטרין את הרקיקין.

לאור האמור מתבקש שהאוכל קרמבו, מאחר והקרם הוא העיקר והבסקוויט הוא הטפל, יברך שהכל נהיה בדברו על הקרם ויפטור בזה את הבסקוויט.

האוכל קרמבו בנפרד -קרם ואח”כ בסקוויט- יברך ‘שהכל’ על הקרם ו’מזונות’ על הבסקוויט

אולם עלינו להתבונן אם כך הוא הדין גם במקרה בו אוכל את הקרם תחילה ורק לאחר מכן אוכל את הבסקוויט בנפרד, או שמא במקרה כזה יברך על הקרם בפני עצמו ועל הבסקוויט בפני עצמו.

בשו”ת יביע אומר חלק ה’ או”ח סימן יז אות א’, כתב שכך הדין גם היכן שאוכל את הטפל בסוף לאחר העיקר נפטר הטפל בברכת העיקר. לפי זה גם ב”קרמבו” אם העיקר אצלו הוא הקצפת / הקרם, לא יברך על הבסקוויט אף אם אוכלו בנפרד לבסוף. כך גם מבואר בשו”ת יביע אומר חלק ז’ סימן ל”ג.

כן כתב בהדיא בשו”ת אור לציון פרק י”ד תשובה כ’ בהערה, שעל הקרמבו יברך שהכל ויפטור את הבסקוויט אף אם אוכלו אח”כ לבדו, משום שהקרם הוא העיקר והבסקוויט הינו טפל לגמרי לקרם.

אולם בספר ילקוט יוסף הלכות ברכות סימן רי”ב אות ג’ ושם בהערה ג’ כתב לחלק, כי כל האמור בדין עיקר וטפל שאינם מעורבים אלא נפרדים, שגם בזה הטפל פוטר את העיקר אף כאשר אוכל הטפל בנפרד. היינו דווקא כאשר אינו צריך לטפל, ואוכלו רק כדי להעביר החמיצות או המתיקות של המאכל העיקרי וכדומה, אבל כאן בנידון הקרמבו שאין אכילת הביסקוויט באה להעביר המתיקות וכדומה אלא הבסקוויט נמצא בנפרד כתוספת בפני עצמה, אם אוכל את הביסקוויט לבדו לאחר אכילת הקרם צריך לברך עליו בורא מיני מזונות.

והביא שם שבספר פסקי תשובה סימן רע”ח כתב שכך מבואר מדברי הט”ז סימן רי”ב סק”ב, דבעניין עיקר פוטר את הטפל באינם מעורבים, הוא דווקא בגוונא שאינו חפץ כלל בטפל, רק על ידי העיקר, כמו שם בפת ומליח, אבל כשרוצה גם בטפל אף שהוא טפל אצלו, לא נפטר בברכת העיקר כשאינן מעורבין. וכן פסק שם הרש”ז ז”ל. והוסיף דכן המנהג שאוכלים את הפת הבאה בכיסנין ושותין עמו קפה ומברכין שהכל על הקפה.

יש להוסיף שלמרות שבדברי השולחן ערוך סימן רי”ב סעיף ב’ מבואר שכאשר אוכל רקיקים מרקחת מברך על המרקחת ופוטר את הרקיקין, וכן בסימן קס”ח סעיף ח’ כתב השולחן ערוך שאותם רקיקים דקים שנותנים מרקחת עליהם הם טפלים לגבי המרקחת. אין לדמות נידון זה לנידון הקרמבו, משום שברקיקים מטרת הרקיקים הוא להחזיק את המרקחת שלא יתלכלכו הידים, ואינם באים כתוספת מאכל בפני עצמו, כפי שכתב לבאר המגן אברהם והמשנה ברורה במקום. אולם בקרמבו אין הדבר כן, אלא הבסקוויט מגיע כתוספת בסקוויט המתאים לאכילה עם הקרם ולא רק על מנת להחזיק את הקרם. שהרי לו היו נדרשים רק לדרך אחיזה לקרם, היה זול יותר ופשוט יותר להניח חתיכת קרטון קשיח או תחתית פלסטיק פשוטה לתפוס מעליה את הקרם.

מלבד זאת, הרי כתב שם המשנה ברורה בשם האחרונים, דבמדינתינו שנותנין מרקחת על הדובשנין, שטובים הדובשנין למאכל בעצמן, אם כוונתם גם בשביל אכילת הדובשנין, יברך עליהם. בלי ספק נידון הקרמבו דומה לזה יותר, שהרי הבסקוויטים נמכרים כך בפני עצמם ללא קרם עליהם, בפרט שהרי גם בקרמבו הבסקוויטים נאפו בנפרד ולא יחד עם הקרם.

לפיכך אין לדמות נידון זה לנידון מרקחת שעל גבי הרקיקים, ויש לראות את הבסקוויט שעם הקרם, כאכילת שני מאכלים גם יחד, שאם אוכלן יחד הוי הקרם עיקר והבסקוויט טפל, אולם אם אוכלן בנפרד יברך על שניהם.

לכן להלכה, כאשר אוכל קרמבו באופן שאוכל את הבסקוויט ואת הקרם יחד, יברך שהכל על הקרם ויפטור את הבסקוויט. אולם אם משאיר את הבסקוויט שלם עד לאחר אכילת הקרם, יברך שהכל על הקרם ולאחר מכן יברך על הבסקוויט מזונות.

 

אולם מאחר ויש בדבר מחלוקת ולא זכינו להכרעתו הברורה של מרן היביע אומר זצ”ל, ראוי לכתחילה לאכול את הקרמבו יחד, כלומר את הקצפת והבסקוויט יחד, ולברך שהכל על הקרם ולפטור גם את הבסקוויט.

שאלה:

מה מברכים על קרמבו?

 

תשובה:

הקרמבו עשוי מקרם קצפתי המצופה בציפוי שוקולד או ציפוי אחר, ומונח על בסקוויט המהווה את תחתית הקרמבו.

הברכה על הקרמבו משתנה לפי דרך אכילת הקרמבו.

אם דרך אכילתו הוא לאכול את הקרמבו יחד, כלומר את הקרם עם הבסקוויט שתחתיו ביחד, [ולא בנפרד קרם ואח”כ בסקוויט], הואיל והעיקר הוא הקרם, יברך ‘שהכל נהיה בדברו’ על העיקר ויפטור את הבסקוויט שהוא הטפל.

אך אם אוכל את הקרם תחילה בנפרד ורק אחר כך אוכל את הבסקוויט שנותר בידו, יברך ‘שהכל נהיה בדברו’ על הקרם, ולאחר מכן יברך ‘בורא מיני מזונות’ על הבסקוויט.

למרות האמור, כיון בצורת האכילה השניה שאוכל את הבסקוויט בנפרד ישנה מחלוקת בין הפוסקים, ולא זכינו להכרעתו הברורה של מרן היבי”ע זצ”ל. לכן יש להעדיף לאכול את הקרמבו יחד במידת האפשר, כלומר לאכול את הקצפת יחד עם הבסקוויט, ובאופן זה יברך שהכל ויפטור את הבסקוויט.

לגבי ברכה אחרונה, חשוב לזכור שלא מברכים ברכה אחרונה על קרמבו אחד, כי על מנת להתחייב בברכה אחרונה צריך לאכול שיעור כזית המשוער בעשרים ושבעה גרם. אם אוכלים שני קרמבו, ואוכלים את הבסקוויט בנפרד, צריך לברך ברכה אחרונה ‘על המחיה’ על הבסקוויט של הקרמבו.

בתיאבון…

מקורות ונימוקים:

האוכל קרמבו מברך שהכל על העיקר ופוטר את הבסקוויט הטפל

בדין עיקר וטפל קיימ”ל מברך על העיקר ופוטר את הטפל, כדברי המשנה בברכות מ”ד. וכפי שפסק השולחן ערוך אורח חיים סימן רי”ב סעיף א’, כל שהוא עיקר ועמו טפילה, מברך על העיקר ופוטר את הטפילה. לא מיבעיא אם העיקר מעורב עם הטפל, אלא אפי’ כל אחד לבדו, ואפילו פת שהוא חשוב מכל, אם הוא טפל כגון שאוכל דג מליח ואוכל פת עמו כדי שלא יזיקנו בגרונו, מברך על הדג ופוטר הפת, כיון שהוא טפל.

עוד כתב השולחן ערוך שם סימן רי”ב סעיף ב’ על נדון דומה לנידון הקרמבו, שכן הדין גם במרקחת שמניחין על רקיקין דקים, אותם רקיקין הוו טפילה למרקחת, שהדבר ידוע שאין מתכוונים לאכול לחם. כלומר לכן מברכים על המרקחת שהכל ופוטרין את הרקיקין.

לאור האמור מתבקש שהאוכל קרמבו, מאחר והקרם הוא העיקר והבסקוויט הוא הטפל, יברך שהכל נהיה בדברו על הקרם ויפטור בזה את הבסקוויט.

האוכל קרמבו בנפרד -קרם ואח”כ בסקוויט- יברך ‘שהכל’ על הקרם ו’מזונות’ על הבסקוויט

אולם עלינו להתבונן אם כך הוא הדין גם במקרה בו אוכל את הקרם תחילה ורק לאחר מכן אוכל את הבסקוויט בנפרד, או שמא במקרה כזה יברך על הקרם בפני עצמו ועל הבסקוויט בפני עצמו.

בשו”ת יביע אומר חלק ה’ או”ח סימן יז אות א’, כתב שכך הדין גם היכן שאוכל את הטפל בסוף לאחר העיקר נפטר הטפל בברכת העיקר. לפי זה גם ב”קרמבו” אם העיקר אצלו הוא הקצפת / הקרם, לא יברך על הבסקוויט אף אם אוכלו בנפרד לבסוף. כך גם מבואר בשו”ת יביע אומר חלק ז’ סימן ל”ג.

כן כתב בהדיא בשו”ת אור לציון פרק י”ד תשובה כ’ בהערה, שעל הקרמבו יברך שהכל ויפטור את הבסקוויט אף אם אוכלו אח”כ לבדו, משום שהקרם הוא העיקר והבסקוויט הינו טפל לגמרי לקרם.

אולם בספר ילקוט יוסף הלכות ברכות סימן רי”ב אות ג’ ושם בהערה ג’ כתב לחלק, כי כל האמור בדין עיקר וטפל שאינם מעורבים אלא נפרדים, שגם בזה הטפל פוטר את העיקר אף כאשר אוכל הטפל בנפרד. היינו דווקא כאשר אינו צריך לטפל, ואוכלו רק כדי להעביר החמיצות או המתיקות של המאכל העיקרי וכדומה, אבל כאן בנידון הקרמבו שאין אכילת הביסקוויט באה להעביר המתיקות וכדומה אלא הבסקוויט נמצא בנפרד כתוספת בפני עצמה, אם אוכל את הביסקוויט לבדו לאחר אכילת הקרם צריך לברך עליו בורא מיני מזונות.

והביא שם שבספר פסקי תשובה סימן רע”ח כתב שכך מבואר מדברי הט”ז סימן רי”ב סק”ב, דבעניין עיקר פוטר את הטפל באינם מעורבים, הוא דווקא בגוונא שאינו חפץ כלל בטפל, רק על ידי העיקר, כמו שם בפת ומליח, אבל כשרוצה גם בטפל אף שהוא טפל אצלו, לא נפטר בברכת העיקר כשאינן מעורבין. וכן פסק שם הרש”ז ז”ל. והוסיף דכן המנהג שאוכלים את הפת הבאה בכיסנין ושותין עמו קפה ומברכין שהכל על הקפה.

יש להוסיף שלמרות שבדברי השולחן ערוך סימן רי”ב סעיף ב’ מבואר שכאשר אוכל רקיקים מרקחת מברך על המרקחת ופוטר את הרקיקין, וכן בסימן קס”ח סעיף ח’ כתב השולחן ערוך שאותם רקיקים דקים שנותנים מרקחת עליהם הם טפלים לגבי המרקחת. אין לדמות נידון זה לנידון הקרמבו, משום שברקיקים מטרת הרקיקים הוא להחזיק את המרקחת שלא יתלכלכו הידים, ואינם באים כתוספת מאכל בפני עצמו, כפי שכתב לבאר המגן אברהם והמשנה ברורה במקום. אולם בקרמבו אין הדבר כן, אלא הבסקוויט מגיע כתוספת בסקוויט המתאים לאכילה עם הקרם ולא רק על מנת להחזיק את הקרם. שהרי לו היו נדרשים רק לדרך אחיזה לקרם, היה זול יותר ופשוט יותר להניח חתיכת קרטון קשיח או תחתית פלסטיק פשוטה לתפוס מעליה את הקרם.

מלבד זאת, הרי כתב שם המשנה ברורה בשם האחרונים, דבמדינתינו שנותנין מרקחת על הדובשנין, שטובים הדובשנין למאכל בעצמן, אם כוונתם גם בשביל אכילת הדובשנין, יברך עליהם. בלי ספק נידון הקרמבו דומה לזה יותר, שהרי הבסקוויטים נמכרים כך בפני עצמם ללא קרם עליהם, בפרט שהרי גם בקרמבו הבסקוויטים נאפו בנפרד ולא יחד עם הקרם.

לפיכך אין לדמות נידון זה לנידון מרקחת שעל גבי הרקיקים, ויש לראות את הבסקוויט שעם הקרם, כאכילת שני מאכלים גם יחד, שאם אוכלן יחד הוי הקרם עיקר והבסקוויט טפל, אולם אם אוכלן בנפרד יברך על שניהם.

לכן להלכה, כאשר אוכל קרמבו באופן שאוכל את הבסקוויט ואת הקרם יחד, יברך שהכל על הקרם ויפטור את הבסקוויט. אולם אם משאיר את הבסקוויט שלם עד לאחר אכילת הקרם, יברך שהכל על הקרם ולאחר מכן יברך על הבסקוויט מזונות.

 

אולם מאחר ויש בדבר מחלוקת ולא זכינו להכרעתו הברורה של מרן היביע אומר זצ”ל, ראוי לכתחילה לאכול את הקרמבו יחד, כלומר את הקצפת והבסקוויט יחד, ולברך שהכל על הקרם ולפטור גם את הבסקוויט.

תגובה אחת

  1. אכילת הקרמבו משנה את סדר מ ג ע א ש.

    שמזונות קודם לשהכל, ולכן אוכלים מזונות לפני שהכל.

    בקרמבו הסדר כבר הפוך, שהדבר הישוב יותר הופך לטפל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

אדם עומד ליד הים
הרה"ג דוד אוחיון

האם אוכל לא כשר גורם למחלת נפש

מקורות ונימוקים: בפרשת מאכלות אסורות ויקרא י”א מ”ג כתבה התורה, אַל־תְּשַׁקְּצוּ֙ אֶת־נַפְשֹׁ֣תֵיכֶ֔ם בְּכָל־הַשֶּׁ֖רֶץ הַשֹּׁרֵ֑ץ וְלֹ֤א תִֽטַּמְּאוּ֙ בָּהֶ֔ם וְנִטְמֵתֶ֖ם בָּֽם. ובגמרא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש