חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

ה:

נכון שאסור לדבר גנאי על אישי ציבור, השאלה האם מותר לגנות החלטה כזו או אחרת של פוליטקאי, כשנראה שהדבר נעשה שלא כפי רוח ההלכה, או שיש בזה גם צד לשה”ר אתן דוגמא, ראש העיר החליט לסגור את בתי הספר מחשש כזה או אחר הדבר נראה כחוסר התחשבות האם מותר לתת ע”ז ביקורת או לא, תודה רבה.

 

תשובה:

בה:

לומר לשון גנאי על החלטה של אדם, גם היא אסורה, כסיפור גנאי על אדם. לכן אסור לומר על החלטה של פוליטקאי דברי גנאי, כגון זו החלטה אינטרסנטית הוא רואה רק את עצמו, החלטה אווילית וכדו’.

אולם מותר לבקר את ההחלטה ולחלוק עליה בצורה שאינה מגנה את ההחלטה ואת המחליט, כגון אני לא הייתי סוגר את מוסדות הלימוד, לא הייתי לוקח אחריות על ביטול תורה כל כך גדול וכדו’. או לומר לדעתי אין הצדקה לסגור את בתי הספר, לא על כל חשש צריך למהר לסגור את מוסדות הלימוד ולהשאיר ילדים והורים בבית וכדו’.

 

מקורות ונימוקים:

עיין בספר חפץ חיים  הלכות לשון הרע כלל ב’ אות י”ב שם כתב בזה”ל: עוד ראיתי לכתוב דבר אחד בפירוש מפני שראיתי שהרבה אנשים מורגלין בזה, והוא, כשדורש אחד בבית המדרש אסור על פי הדין להלעיג ממנו ולומר שאין בדרשותיו ממש ושאין מה לשמוע, ובעוונותינו הרבים ראינו שהרבה אנשים פרוצין בזה ולא יחשבו הלעג הזה לאיסור כלל, ועל פי הדין הוא לשון הרע גמורה, שעל ידי דיבור כזה מצוי הוא שגורם היזק לחבירו בממונו וכמה פעמים צער וביוש גם כן. כי לו יהי שהוא דבר אמת הלא לשון הרע אסור אפילו על אמת וכו’ ועל כל פנים שלא לעשותו על ידי זה ללעג בפי הבריות, ולא מהני בזה התירא דאפי תלתא כמו שביארתי היטב בבאר מים חיים.

תוכן דבריו בבאר מים חיים בהקשר למקרה שלנו הוא, שלמרות שההחלטה עצמה מפורסמת וגלויה לכל, אין בה את ההיתר של באפי תלתא, מאחר וההחלטה עצמה איננה דבר מגונה שהתפרסם, אלא הפרשנות וחוות דעתו של המספר היא זו שמטילה גנאי בהחלטה, שהרי יתכן ואנשים אחרים יבליגו על החלטה זו ולא יראו אותה כמגונה, יתכן אפי’ שישנם כאלה שיפרשו אותה כאחראית וחיובית, לפיכך לא שייך בזה היתר באפי תלתא.

נוסף על כך הרי גם היתר באפי תלתא לא מתיר להוסיף דבר גנאי מהמפורסם כבר, והרי ההחלטה שפורסמה לא פורסמה עם פרשנות הגנאי שלו, ונמצא שמוסיף בדבריו דברי גנאי שהדבר אסור גם בהיתר דאפי תלתא.

שאלה:

נכון שאסור לדבר גנאי על אישי ציבור, השאלה האם מותר לגנות החלטה כזו או אחרת של פוליטקאי, כשנראה שהדבר נעשה שלא כפי רוח ההלכה, או שיש בזה גם צד לשה”ר אתן דוגמא, ראש העיר החליט לסגור את בתי הספר מחשש כזה או אחר הדבר נראה כחוסר התחשבות האם מותר לתת ע”ז ביקורת או לא, תודה רבה.

 

תשובה:

לומר לשון גנאי על החלטה של אדם, גם היא אסורה, כסיפור גנאי על אדם. לכן אסור לומר על החלטה של פוליטקאי דברי גנאי, כגון זו החלטה אינטרסנטית הוא רואה רק את עצמו, החלטה אווילית וכדו’.

אולם מותר לבקר את ההחלטה ולחלוק עליה בצורה שאינה מגנה את ההחלטה ואת המחליט, כגון אני לא הייתי סוגר את מוסדות הלימוד, לא הייתי לוקח אחריות על ביטול תורה כל כך גדול וכדו’. או לומר לדעתי אין הצדקה לסגור את בתי הספר, לא על כל חשש צריך למהר לסגור את מוסדות הלימוד ולהשאיר ילדים והורים בבית וכדו’.

 

מקורות ונימוקים:

עיין בספר חפץ חיים  הלכות לשון הרע כלל ב’ אות י”ב שם כתב בזה”ל: עוד ראיתי לכתוב דבר אחד בפירוש מפני שראיתי שהרבה אנשים מורגלין בזה, והוא, כשדורש אחד בבית המדרש אסור על פי הדין להלעיג ממנו ולומר שאין בדרשותיו ממש ושאין מה לשמוע, ובעוונותינו הרבים ראינו שהרבה אנשים פרוצין בזה ולא יחשבו הלעג הזה לאיסור כלל, ועל פי הדין הוא לשון הרע גמורה, שעל ידי דיבור כזה מצוי הוא שגורם היזק לחבירו בממונו וכמה פעמים צער וביוש גם כן. כי לו יהי שהוא דבר אמת הלא לשון הרע אסור אפילו על אמת וכו’ ועל כל פנים שלא לעשותו על ידי זה ללעג בפי הבריות, ולא מהני בזה התירא דאפי תלתא כמו שביארתי היטב בבאר מים חיים.

תוכן דבריו בבאר מים חיים בהקשר למקרה שלנו הוא, שלמרות שההחלטה עצמה מפורסמת וגלויה לכל, אין בה את ההיתר של באפי תלתא, מאחר וההחלטה עצמה איננה דבר מגונה שהתפרסם, אלא הפרשנות וחוות דעתו של המספר היא זו שמטילה גנאי בהחלטה, שהרי יתכן ואנשים אחרים יבליגו על החלטה זו ולא יראו אותה כמגונה, יתכן אפי’ שישנם כאלה שיפרשו אותה כאחראית וחיובית, לפיכך לא שייך בזה היתר באפי תלתא.

נוסף על כך הרי גם היתר באפי תלתא לא מתיר להוסיף דבר גנאי מהמפורסם כבר, והרי ההחלטה שפורסמה לא פורסמה עם פרשנות הגנאי שלו, ונמצא שמוסיף בדבריו דברי גנאי שהדבר אסור גם בהיתר דאפי תלתא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

נהר נחל מים
הרה"ג ר' אליהו ברכה

נהר סמבטיון בזמן הזה

מקורות והרחבת העניין מקור הדבר בגמ’ ופירוש השם ‘סמבטיון’ וזיהוי מקומו א. בגמרא סנהדרין (סה: ובמוסגר נביא את פירש”י) שאל

לתוכן המלא »
סימן שאלה
במעגל החיים

קבורת שלייה

מקורות ונימוקים: בשו”ת אגרות משה (יורה דעה חלק א סימן רלא) הביא בשם הנו”ב תנינא (סי’ רט) שכתב בפשיטות שליכא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש