חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חנות

רכש מוצרים והשאירם בחנות האם רשאי לקחתם ללא רשות

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

רכשתי בסופר כמה מצרכים לביתי ושילמתי עבורם, לצערי שכחתי כמה מוצרים בחנות. אני יודע שאם אבקש מהמוכר לקחת אותם ללא תשלום, הוא לא יסכים. השאלה האם אני רשאי לקחתם ללא תשלום, אני בטוח במאה אחוז ששילמתי עליהם ושכחתי אותם בחנות.

תודה

 

תשובה

שלום וברכה

ככל שהינך מזהה את המוצרים הספציפיים עליהם שילמת, רשאי אתה לקחתם לעצמך.

אולם במידה והוחזרו המוצרים למדפים, או שמכל סיבה שהיא אינך מזהה בוודאות את המוצרים הספציפיים עליהם שילמת, אינך רשאי לקחת מוצרים אחרים זהים תמורתם.

בברכה

מקורות ונימוקים:

בגמרא בב”ק כ”ז: נחלקו ר’ נחמן ור’ יהודה האם רשאי אדם לעשות דין לעצמו. ר’ נחמן אמר ‘עביד איניש דינא לנפשיה’, ורב יהודה אמר ‘לא עביד איניש דינא לנפשיה’.

לעניין הלכה במחלוקת זו, כתב הרי”ף, והלכתא כרב נחמן דקי”ל הלכה כרב נחמן בדיני. וכ”כ הרא”ש ורבינו חננאל. כן פסק גם השולחן ערוך להלכה בחושן המשפט סימן ד’, בזה”ל. יכול אדם לעשות דין לעצמו, אם רואה שלו ביד אחר שגזלו, יכול לקחתו מידו.

מאידך, בגמרא בברכות דף ה’: מבואר כי אין האדם רשאי ליטול דבר מה מחבירו בתמורה לדבר אחר שנטל ממנו חבירו. ואם עושה כך נחשב לגנב, כפי שאמרו חכמים לר’ הונא, ‘היינו דאמרי אינשי בתר גנבא גנוב וטעמא טעים’, כלומר שהגונב מן הגנב אף הוא טועם טעם גניבה.

יישוב לסתירה זו, נמצא בדברי המרדכי בב”ק פרק ג’ סימן ל’ שכתב לבאר כי כל האמור שרשאי האדם לעשות דין לעצמו, היינו דווקא אם רואה את שלו ממש ביד האחר, אולם ככל שאינו רואה את החפץ שלו ממש ביד חבירו, איננו רשאי ליטול חפץ אחר בתמורה לחפץ שנטל חבירו ממנו.

בב”י בחושן המשפט סימן ד’, הביא לדברי המרדכי בקצרה, והרמ”א בהגהתו לשו”ע הביאם להלכה. לפיכך בנידון השאלה שלפנינו, אך ורק אם מזהה הרוכש את המוצרים שעליהם שילם, רשאי לקחתם לעצמו. אולם ככל שאיננו יודע אם אלו המוצרים שאותם רכש, איננו רשאי ליטול מוצרים אחרים בתמורה למוצרים שרכש ונותרו בחנות.

עיין עוד ביביע אומר חלק ו’ חושן משפט סימן א’ אות ג’, שהעלה כדברי המרדכי להלכה, ודחה לדברי השואל ומשיב תליתאה חלק א’ סימן שע”א, שכתב כי אין הלכה כהמרדכי, ודברי הגמרא בברכות ה’: הם מידת חסידות. עיין עוד בשו”ת אמרי משפט חו”מ סימן י”ט שהעלה כדברי היביע אומר להלכה בנידון הזהה לנידון שלפנינו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש