חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

אני ממשפחת לואיס, שהם משבט לוי, ואני יהודי בלהט. האם אקבל קבר
בבית קברות יהודי מבלי שיפרידו לי בחלקה מיוחדת.
 

תשובה:

לא פירטת לי מדוע ישנה סיבה שלא תקבר בבית קברות יהודי.
בכל זאת, אכתוב לך באופן כללי למי הזכות על פי ההלכה להקבר בבית קברות יהודי ללא מחיצה או גדר שיבדיל בינו לבין שאר הקברים.
על פי ההלכה היהודית אסור לקבור רשע לצד צדיק, וגם אסור לקבור את אלו שאינם יהודיים לצד יהודיים.
לכן יהודי מומר או יהודי מחלל שבת, או יהודי שנשוי לגויה, לא נקבר יחד עם כל היהודים בבית הקברות. אלא מייחדים להם מקום מיוחד שלא לצד היהודים הכשרים שומרי התורה והמצוות.
חשוב לדעת כי גם יהודי שהתנהג כרשע ברוב ימיו, אולם לבסוף חזר בתשובה שלימה, נקבר יחד עם הצדיקים הגמורים בבית הקברות.
בברכה לבריאות ואריכות ימים

מקורות וציונים:
בגמרא בסנהדרין דף מ”ז. איתא, אין קוברין רשע אצל צדיק דאמר רבי אחא בר חנינא מנין שאין קוברין רשע אצל צדיק שנאמר ויהי הם קברים איש והנה ראו את הגדוד וישליכו את האיש בקבר אלישע ויגע האיש בעצמות אלישע ויחי ויקם על רגליו.

כן פסק השולחן ערוך להלכה יורה דעה הלכות אבילות סימן שס”ב, אין קוברין רשע אצל צדיק, אפילו רשע חמור אצל רשע קל. וכן אין קוברין צדיק וכשר ובינוני, אצל חסיד מופלג. אבל קוברים בעל תשובה אצל צדיק גמור.

ועיין עוד בשו”ת יביע אומר חלק ז, יורה דעה סימן ל”ו, שם ביאר כי הדין שאין קוברים רשע אצל צדיק הוא איסורא דאורייתא, מהלכה למשה מסיני, כמו שפירש רש”י (סנהדרין מו א), ובהלכה למשה מסיני הולכים בספקה להחמיר, כמו בכל איסור תורה.

ועיין עוד שם שכתב שאף כאשר נקברה בשגגה גויה בבית קברות של יהודיים, מצווה לעודד את קרובי הנפטרים היהודים הקבורים בתוך ארבע אמות של קבר הנוצריה לפנות אותם משם לכבודם, שלא ישכנו אצל טומאה רצוצה זו. וימצאו מנוחתם כבוד בקבורתם הרחק מקבר הנכריה.

ועיין עוד בספר ילקוט יוסף הלכות אבילות שם כתב, אסור לקבור גוי או גויה בבית עלמין יהודי. ויהודי החי עם גויה, או הנשוי עמה בנישואין אזרחיים, המבקש לרכוש חלקת קבר בחיים, עבורו ועבור הגויה שחי עמה, בודאי שאסור בהחלט למכור לו את חלקת הקבר, כי לא די לו בכך שאין לו מוסר כליות לשוב בתשובה, עוד הוא מבקש בעזות מצח שאשתו הגויה תיקבר על ידו לאחר מיתתם, בבית הקברות היהודי, כדי שתשאר לו מנחת זכרון מזכרת עון. והדרך פתוחה לפניו שיקבר עמה בבית קברות נוצרי. אבל חלילה לנו להרשות דבר כזה לקבור גויה בבית קברות יהודי. ואם האיש הזה יש לו מהלכים אצל איזה כמה מחברי ועד הקהלה בחוץ לארץ, הלוחצים מאד לעשות כן, יש לקבור את הנ”ל בסוף בית הקברות היהודי בהפסק גדר ומחיצה בגובה מטר אחד.

 

אולם כבר כתב הבית יוסף והביאו הרמ”א להלכה בשו”ע יו”ד סימן שס”ב, כי יהודי שחטא אך לבסוף שב בתשובה נקבר לצד צדיקים גמורים.

שאלה:

אני ממשפחת לואיס, שהם משבט לוי, ואני יהודי בלהט. האם אקבל קבר
בבית קברות יהודי מבלי שיפרידו לי בחלקה מיוחדת.

 

תשובה:

לא פירטת לי מדוע ישנה סיבה שלא תקבר בבית קברות יהודי.

בכל זאת, אכתוב לך באופן כללי למי הזכות על פי ההלכה להקבר בבית קברות יהודי ללא מחיצה או גדר שיבדיל בינו לבין שאר הקברים.

על פי ההלכה היהודית אסור לקבור רשע לצד צדיק, וגם אסור לקבור את אלו שאינם יהודיים לצד יהודיים.

לכן יהודי מומר או יהודי מחלל שבת, או יהודי שנשוי לגויה, לא נקבר יחד עם כל היהודים בבית הקברות. אלא מייחדים להם מקום מיוחד שלא לצד היהודים הכשרים שומרי התורה והמצוות.

חשוב לדעת כי גם יהודי שהתנהג כרשע ברוב ימיו, אולם לבסוף חזר בתשובה שלימה, נקבר יחד עם הצדיקים הגמורים בבית הקברות.

בברכה לבריאות ואריכות ימים

מקורות וציונים:

בגמרא בסנהדרין דף מ”ז. איתא, אין קוברין רשע אצל צדיק דאמר רבי אחא בר חנינא מנין שאין קוברין רשע אצל צדיק שנאמר ויהי הם קברים איש והנה ראו את הגדוד וישליכו את האיש בקבר אלישע ויגע האיש בעצמות אלישע ויחי ויקם על רגליו.

כן פסק השולחן ערוך להלכה יורה דעה הלכות אבילות סימן שס”ב, אין קוברין רשע אצל צדיק, אפילו רשע חמור אצל רשע קל. וכן אין קוברין צדיק וכשר ובינוני, אצל חסיד מופלג. אבל קוברים בעל תשובה אצל צדיק גמור.

ועיין עוד בשו”ת יביע אומר חלק ז, יורה דעה סימן ל”ו, שם ביאר כי הדין שאין קוברים רשע אצל צדיק הוא איסורא דאורייתא, מהלכה למשה מסיני, כמו שפירש רש”י (סנהדרין מו א), ובהלכה למשה מסיני הולכים בספקה להחמיר, כמו בכל איסור תורה.

ועיין עוד שם שכתב שאף כאשר נקברה בשגגה גויה בבית קברות של יהודיים, מצווה לעודד את קרובי הנפטרים היהודים הקבורים בתוך ארבע אמות של קבר הנוצריה לפנות אותם משם לכבודם, שלא ישכנו אצל טומאה רצוצה זו. וימצאו מנוחתם כבוד בקבורתם הרחק מקבר הנכריה.

ועיין עוד בספר ילקוט יוסף הלכות אבילות שם כתב, אסור לקבור גוי או גויה בבית עלמין יהודי. ויהודי החי עם גויה, או הנשוי עמה בנישואין אזרחיים, המבקש לרכוש חלקת קבר בחיים, עבורו ועבור הגויה שחי עמה, בודאי שאסור בהחלט למכור לו את חלקת הקבר, כי לא די לו בכך שאין לו מוסר כליות לשוב בתשובה, עוד הוא מבקש בעזות מצח שאשתו הגויה תיקבר על ידו לאחר מיתתם, בבית הקברות היהודי, כדי שתשאר לו מנחת זכרון מזכרת עון. והדרך פתוחה לפניו שיקבר עמה בבית קברות נוצרי. אבל חלילה לנו להרשות דבר כזה לקבור גויה בבית קברות יהודי. ואם האיש הזה יש לו מהלכים אצל איזה כמה מחברי ועד הקהלה בחוץ לארץ, הלוחצים מאד לעשות כן, יש לקבור את הנ”ל בסוף בית הקברות היהודי בהפסק גדר ומחיצה בגובה מטר אחד.

 

אולם כבר כתב הבית יוסף והביאו הרמ”א להלכה בשו”ע יו”ד סימן שס”ב, כי יהודי שחטא אך לבסוף שב בתשובה נקבר לצד צדיקים גמורים.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש