חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
סדר הנחת תפילין משיב כהלכה

“לועג לרש” בדברים שאינו חייב בהם בחיותו

הרה"ג אליהו בחבוט לומד תורה

ארץ השואל: ברזיל

שאלה:

תשובה:

מותר לילך ליד קבר אשה עם ציצית, כיון שאינה נוהגת בחייה במצווה זו, אין בזה משום לועג לרש. אולם אין להיכנס לבית הקברות שיש שם הרבה קברים – וגם קברי אנשים עם ציציות מגולות. 

 

מקורות:

בטוש”ע יו”ד (סי’ שס”ז סעי’ ג’) דלא יקרא ויתפלל תוך ד’ אמות של קבר הן בס”ת והן בע”פ אסור. ובשו”ת מהרי”ט צהלון (בחידושיו לפ’ איזהו נשך) כתב, דמה שאסור לקרות בתורה ולהתפלל תוך ד’ אמות של קבר, דין זה לא נאמר בקבר קטן או של אשה, כיון דגם בחייהם אינם חייבים במצות ציצית או תפילין וקריאת התורה עיין שם. אלא שהצל”ח הברכות (דף ג’ ודף י”ח) השיג על המהרי”ט צהלון וכמובא בפת”ש שם. אמנם הישועת יעקב (או”ח סי’ ע”א ס”ק ו’) תירץ שפיר מה שהקשה הצל”ח, יעו”ש.

וכן פסק להתיר לילך עם ציצית בקברי נשים בשו”ת מנחת אלעזר – מונקאטש חלק ג (סימן נג), וכתב שכן המנהג שהרי בקבר רחל אמנו נהגו רבים ושלמים להתפלל שם ומוציאים ס”ת וכו’, ואין פוצה פה. אולם לענ”ד אי משום הא לא איריא, שהרי גם בקברות שאר צדיקים כגון קבר רשב”י ורבי מאיר בעל הנס נהגו להתפלל ולקרוא בתורה, וכבר נשאו ונתנו בזה אחרונים בכמה טעמי תריצי, אי משום דצדיקים במיתתן קרואים חיים, אי משום דהקבר עמוק י”ט, ומיניה לנד”ד. אולם מ”מ הדין דין אמת, וכן העלה הכהן הגדול במשנה ברורה (סי’ כג סק”ה) בשם הא”ר והפמ”ג. וכן ראיתי עתה בספר לקט יושר – תלמיד תרומת הדשן חלק א’ (אורח חיים עמוד יא ענין ג) שהורה ואמר, שאין צריך להסיר טלית קטן כשהולך עם המטה של אשה, משום דאינה חייבת בציצית, אבל במטה של איש צריך להסיר.

השאלה שלך: האם מותר ללכת עם ציצית או תפילין ליד קבר של אשה מצד לועג לרש, או מותר מכיון שאין המצוות האלה נוהגות בנשים?

 

תשובה: מותר לילך ליד קבר אשה עם ציצית, כיון שאינה נוהגת בחייה במצווה זו, אין בזה משום לועג לרש. אולם אין להיכנס לבית הקברות שיש שם הרבה קברים – וגם קברי אנשים עם ציציות מגולות. 

 

מקורות:

בטוש”ע יו”ד (סי’ שס”ז סעי’ ג’) דלא יקרא ויתפלל תוך ד’ אמות של קבר הן בס”ת והן בע”פ אסור. ובשו”ת מהרי”ט צהלון (בחידושיו לפ’ איזהו נשך) כתב, דמה שאסור לקרות בתורה ולהתפלל תוך ד’ אמות של קבר, דין זה לא נאמר בקבר קטן או של אשה, כיון דגם בחייהם אינם חייבים במצות ציצית או תפילין וקריאת התורה עיין שם. אלא שהצל”ח הברכות (דף ג’ ודף י”ח) השיג על המהרי”ט צהלון וכמובא בפת”ש שם. אמנם הישועת יעקב (או”ח סי’ ע”א ס”ק ו’) תירץ שפיר מה שהקשה הצל”ח, יעו”ש.

וכן פסק להתיר לילך עם ציצית בקברי נשים בשו”ת מנחת אלעזר – מונקאטש חלק ג (סימן נג), וכתב שכן המנהג שהרי בקבר רחל אמנו נהגו רבים ושלמים להתפלל שם ומוציאים ס”ת וכו’, ואין פוצה פה. אולם לענ”ד אי משום הא לא איריא, שהרי גם בקברות שאר צדיקים כגון קבר רשב”י ורבי מאיר בעל הנס נהגו להתפלל ולקרוא בתורה, וכבר נשאו ונתנו בזה אחרונים בכמה טעמי תריצי, אי משום דצדיקים במיתתן קרואים חיים, אי משום דהקבר עמוק י”ט, ומיניה לנד”ד. אולם מ”מ הדין דין אמת, וכן העלה הכהן הגדול במשנה ברורה (סי’ כג סק”ה) בשם הא”ר והפמ”ג. וכן ראיתי עתה בספר לקט יושר – תלמיד תרומת הדשן חלק א’ (אורח חיים עמוד יא ענין ג) שהורה ואמר, שאין צריך להסיר טלית קטן כשהולך עם המטה של אשה, משום דאינה חייבת בציצית, אבל במטה של איש צריך להסיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש