שאלה:
בגד שהתלכלך ואם ישאירו אותו עד לאחר חול המועד יש חשש שהכתם לא יצא, האם מותר לכבסו במכונת כביסה?
תודה ומועדים לשמחה
תשובה:
בגד שהוכתם בכתם מקומי מותר להסירו בחול המועד, ואין זה בכלל הכיבוס שאסרו חכמים בחול המועד. אלא שבשביל כך מספיק לכבס את מקום הכתם בלבד ואין צריך לכבס את כל הבגד.
בנידון השאלה, יש להתיר להסיר את הכתם גם מצד דבר האבד, שהרי מדובר בכתם שאם לא יצא עד לאחר חול המועד יש חשש שהכתם לא יצא מהבגד כלל.
לכן יש להתיר לנקות את הכתם בחול המועד, גם בחומרי ניקוי, וככל שאין אפשרות שיצא הכתם לגמרי בניקוי מקומי, מותר לכבס את כל הבגד במכונת הכביסה.
חג שמח
מקורות וציונים:
בשו”ת אגרות משה אורח חיים חלק ה סימן ל”ו כתב בזה”ל, הנה בגד שנתלכלך קצת במועד מותר לכבס רק את מקום הלכלוך כדי להעביר את הכתם, שאין זה נחשב כיבוס לעניין חול המועד. אבל ליתן הבגד לאומן לנקותו אסור.
כן פסק בילקוט יוסף, שכתם שנפל בחול המועד על בגדיו ונתלכלכו, מותר לנקותם בחומרי ניקוי, שאין זה בכלל כיבוס שאסרו חכמים. כן פסק גם בספר שמירת שבת כהלכתה חלק ב’ סימן ס”ו סעיף ע”ב.
מלבד זאת כאשר מדובר בדבר האבד מותר, שהרי לא גזרו חז”ל לאסור מלאכת דבר האבד בחול המועד, ולא גזרו אף גזירת כיבוס במקרה זה. [גזירת כיבוס איננה רק מצד איסור עשיית מלאכה בחול המועד, אלא בכדי שלא יכנס מנוול לחג].
אולם היתרים אלו אינם מצדיקים אלא את הסרת הכתם באופן מקומי, ולא את הכנסת כל הבגד למכונת הכביסה לניקוי כללי, רק במקרה שהכתמים לא יצאו בניקיון מקומי, אם לא בכיבוס במכונת הכביסה, מותר להכניס את הבגד למכונת הכביסה. כפי שכתב בשמירת שבת כהלכתה חלק ב’ סימן ס”ו סעיף ע”ב.