חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

למדתי שהתקנה ליטול ידים לפני אכילת לחם היא תקנה שתיקנו כדי שהכהנים לא יתבלבלו ויאכלו תרומה בלי נטילת ידים.
אני לא מבין אם כך למה כל עם ישראל צריכים ליטול ידים, שרק הכהנים יטלו ידיים, חוץ מזה האם כעת שאין בית המקדש יהיה אפשר שלא ליטול ידיים לפחות למי שאיננו כהן?
תודה מראש.
 

תשובה:

הנך צודק כי אחד משני הטעמים שנאמרו בתקנת נטילת ידים לסעודה, הוא שתיקנו חז”ל על מנת שהכהנים לא יתבלבלו ויאכלו תרומה ללא נטילת ידיים כפי המבואר בגמרא בגמרא בחולין דף ק”ו. טעם נוסף מבואר שם בגמרא שהוא משום נקיות, כלומר הואיל ודרך הידיים לגעת במקומות רבים ביניהם גם מקומות שאינם נקיים דיים, לפיכך תקנו חז”ל שלפני האכילה יש ליטול ידיים ולנקותם.
למרות שכיום חרב בית המקדש לא בטלה תקנת חז”ל, ראשית מאחר ומקווים ומתפללים אנו שמהרה יבנה המקדש ויחזרו הכהנים לאכול תרומה וקדשים בזהירות מטומאת ידיים, לשם כך צריכים להמשיך בהרגל נטילת ידיים הכהנים וכל עם ישראל. שנית הואיל והטעם הנוסף קיים גם כיום שאין בית המקדש קיים, שהידיים עסקניות הן ולשם כך תיקנו חז”ל נטילת ידיים משום נקיות קודם האכילה.
בנוגע לשאלה מדוע גם כלל ישראל צריכים ליטול את ידיהם ולא רק הכהנים, כבר אמרו בגמרא בחולין ק”ו. שהתקנה היא משום “סרך תרומה”. כלומר אין התקנה משום חשש אמיתי שמא בהעדר נטילת הידיים לסעודה יבואו הכהנים לאכול תרומה בלא נטילה, אלא התקנה היא משום ‘סרך תרומה’, דהיינו לעשות חיזוק ותוספת שמירה על שמירה לתרומה, שיתפשט מנהג נטילת ידיים קודם הסעודה אצל כלל הציבור, ועל ידי כך שכל יהודי ויהודי קודם אכילת לחם יטול את ידיו, מנהג הנטילה קודם האכילה יהיה מושרש ונראה לעין, וגם הכהנים לא יבואו לשכוח מתקנת נטילת ידיים קודם אכילת תרומה.

מקורות וציונים:
תקנת נטילת ידיים נעשתה בשלשה שלבים שונים. בתחילה בתקופת בית המקדש הראשון תיקן שלמה המלך טומאה לידיים לעניין אכילת קדשים בלבד, שכל הבא ליגוע בידיו בקרבן יטול ידיו תחילה. בתקופת בית המקדש השני תקנו בית שמאי ובית הלל שגם לעניין תרומה הידיים טמאות, שכל הנוגע בתרומה בלא נטילה פסל אותה מאכילה, וכדי שלא יכשלו באכילתה צריכים לשורפה, כפי המבואר בגמרא בשבת דף י”ד. סמוך למועד חורבן בית המקדש השני, הרחיבו חכמים את המצווה, וקבעו שצריך ליטול ידיים קודם כל אכילת לחם, כפי המבואר בגמרא בחולין דף ק”ו.

שני טעמים נאמרו בסיבת הרחבת התקנה ליטול ידיים לפני אכילת לחם אפי’ שאינו קדוש. טעם ראשון הוא ‘מפני סרך תרומה’, כלומר כדי שהכהנים יתרגלו ליטול את ידיהם לפני אכילת התרומה, לשם כך תקנו חכמים שכל ישראל יטלו את ידיהם לפני הסעודה, ועל ידי כך מנהג הנטילה ישתרש בקרב כל ישראל, והכהנים לא ישכחו ליטול ידיים לפני אכילת תרומה. ואף שכיום בית המקדש חרב, וכבר דורות על גבי דורות אין הכהנים אוכלים תרומה מפני הטומאה, תקנת הנטילה לא בטלה, שמהרה יבנה בית המקדש ועלינו להיות מוכנים ורגילים במנהגי הטהרה. הטעם השני, מפני שהידיים עסקניות ובתוך כך הן נוגעות במקומות שיש בהם זיעה או במקומות מטונפים, ואין ראוי לאכול בידיים מזוהמות. כדי לשמור על טהרת האכילה וקדושתה, תקנו חכמים נטילת ידיים לפני הסעודה כפי המבואר בגמרא בברכות נ”ג:

עיין בזה בשולחן ערוך סימן קנ”ח סעיף א’ שאפילו מי שידיו נקיות, כגון שרחצם זה עתה עם מים ואפילו עם סבון, צריך ליטול את ידיו לפני אכילת הלחם. ועיין שם במשנה ברורה ס”ק א’ שהביא את ב’ הטעמים לנטילת ידיים לסעודה, ושם הוסיף וכתב שגם עכשיו שאין הכהנים אוכלין תרומה מפני הטומאה לא בטלה תקנה זו כדי שיהיו רגילים בני ישראל כשיבנה בהמ”ק ב”ב לאכול בטהרה.

שאלה:

למדתי שהתקנה ליטול ידים לפני אכילת לחם היא תקנה שתיקנו כדי שהכהנים לא יתבלבלו ויאכלו תרומה בלי נטילת ידים.

אני לא מבין אם כך למה כל עם ישראל צריכים ליטול ידים, שרק הכהנים יטלו ידיים, חוץ מזה האם כעת שאין בית המקדש יהיה אפשר שלא ליטול ידיים לפחות למי שאיננו כהן?

תודה מראש.

 

תשובה:

הנך צודק כי אחד משני הטעמים שנאמרו בתקנת נטילת ידים לסעודה, הוא שתיקנו חז”ל על מנת שהכהנים לא יתבלבלו ויאכלו תרומה ללא נטילת ידיים כפי המבואר בגמרא בגמרא בחולין דף ק”ו. טעם נוסף מבואר שם בגמרא שהוא משום נקיות, כלומר הואיל ודרך הידיים לגעת במקומות רבים ביניהם גם מקומות שאינם נקיים דיים, לפיכך תקנו חז”ל שלפני האכילה יש ליטול ידיים ולנקותם.

למרות שכיום חרב בית המקדש לא בטלה תקנת חז”ל, ראשית מאחר ומקווים ומתפללים אנו שמהרה יבנה המקדש ויחזרו הכהנים לאכול תרומה וקדשים בזהירות מטומאת ידיים, לשם כך צריכים להמשיך בהרגל נטילת ידיים הכהנים וכל עם ישראל. שנית הואיל והטעם הנוסף קיים גם כיום שאין בית המקדש קיים, שהידיים עסקניות הן ולשם כך תיקנו חז”ל נטילת ידיים משום נקיות קודם האכילה.

בנוגע לשאלה מדוע גם כלל ישראל צריכים ליטול את ידיהם ולא רק הכהנים, כבר אמרו בגמרא בחולין ק”ו. שהתקנה היא משום “סרך תרומה”. כלומר אין התקנה משום חשש אמיתי שמא בהעדר נטילת הידיים לסעודה יבואו הכהנים לאכול תרומה בלא נטילה, אלא התקנה היא משום ‘סרך תרומה’, דהיינו לעשות חיזוק ותוספת שמירה על שמירה לתרומה, שיתפשט מנהג נטילת ידיים קודם הסעודה אצל כלל הציבור, ועל ידי כך שכל יהודי ויהודי קודם אכילת לחם יטול את ידיו, מנהג הנטילה קודם האכילה יהיה מושרש ונראה לעין, וגם הכהנים לא יבואו לשכוח מתקנת נטילת ידיים קודם אכילת תרומה.

מקורות וציונים:

תקנת נטילת ידיים נעשתה בשלשה שלבים שונים. בתחילה בתקופת בית המקדש הראשון תיקן שלמה המלך טומאה לידיים לעניין אכילת קדשים בלבד, שכל הבא ליגוע בידיו בקרבן יטול ידיו תחילה. בתקופת בית המקדש השני תקנו בית שמאי ובית הלל שגם לעניין תרומה הידיים טמאות, שכל הנוגע בתרומה בלא נטילה פסל אותה מאכילה, וכדי שלא יכשלו באכילתה צריכים לשורפה, כפי המבואר בגמרא בשבת דף י”ד. סמוך למועד חורבן בית המקדש השני, הרחיבו חכמים את המצווה, וקבעו שצריך ליטול ידיים קודם כל אכילת לחם, כפי המבואר בגמרא בחולין דף ק”ו.

שני טעמים נאמרו בסיבת הרחבת התקנה ליטול ידיים לפני אכילת לחם אפי’ שאינו קדוש. טעם ראשון הוא ‘מפני סרך תרומה’, כלומר כדי שהכהנים יתרגלו ליטול את ידיהם לפני אכילת התרומה, לשם כך תקנו חכמים שכל ישראל יטלו את ידיהם לפני הסעודה, ועל ידי כך מנהג הנטילה ישתרש בקרב כל ישראל, והכהנים לא ישכחו ליטול ידיים לפני אכילת תרומה. ואף שכיום בית המקדש חרב, וכבר דורות על גבי דורות אין הכהנים אוכלים תרומה מפני הטומאה, תקנת הנטילה לא בטלה, שמהרה יבנה בית המקדש ועלינו להיות מוכנים ורגילים במנהגי הטהרה. הטעם השני, מפני שהידיים עסקניות ובתוך כך הן נוגעות במקומות שיש בהם זיעה או במקומות מטונפים, ואין ראוי לאכול בידיים מזוהמות. כדי לשמור על טהרת האכילה וקדושתה, תקנו חכמים נטילת ידיים לפני הסעודה כפי המבואר בגמרא בברכות נ”ג:

עיין בזה בשולחן ערוך סימן קנ”ח סעיף א’ שאפילו מי שידיו נקיות, כגון שרחצם זה עתה עם מים ואפילו עם סבון, צריך ליטול את ידיו לפני אכילת הלחם. ועיין שם במשנה ברורה ס”ק א’ שהביא את ב’ הטעמים לנטילת ידיים לסעודה, ושם הוסיף וכתב שגם עכשיו שאין הכהנים אוכלין תרומה מפני הטומאה לא בטלה תקנה זו כדי שיהיו רגילים בני ישראל כשיבנה בהמ”ק ב”ב לאכול בטהרה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

סימן שאלה
במעגל החיים

קבורת שלייה

מקורות ונימוקים: בשו”ת אגרות משה (יורה דעה חלק א סימן רלא) הביא בשם הנו”ב תנינא (סי’ רט) שכתב בפשיטות שליכא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש