חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

ה:

אני גר בשכירות והתברר לי שהחשמל בבית נגנב מחברת חשמל ובעל הדירה התחבר ישירות לכבלים של חברת חשמל ללא שעון. על מי האיסור גזל, עלי בכל השתמשות או על בעל הבית? והאם אני חייב לעזוב את הדירה?

 

תשובה:

בה:

אין ספק שאיסור מוחלט הוא לקחת חשמל מחברת החשמל ללא תשלום והדבר נחשב לגזל גמור, מלבד איסור הסכנה בחיבור פיראטי שפעמים הוא גובל בפיקוח נפש של ממש.

למרות שהמשכיר הוא זה שייצר את החיבור האסור, גם לך כשוכר אסור מכאן ואילך להשתמש בחשמל הנלקח ללא רשות וללא תשלום.

מאידך חובת בעל הדירה כמשכיר, לספק לך דירה עם חשמל תקין ומותר לשימוש. לפיכך עליך להודיע למשכיר כי כעת הדירה לא ראויה לשימוש הואיל ולא ניתן להשתמש בה בחשמל על פי ההלכה [וגם על פי החוק], ועליו לדאוג באופן מיידי לחשמל תקין בדירה. במידה ולא ידאג המשכיר לחיבור תקין של חשמל, הנך פטור מחובת תשלום השכירות עבור שימוש בדירה כזאת.

מקורות ונימוקים:

שימוש בחשמל ללא רשות מהווה גזל

שימוש בחשמל ללא תשלום מהווה גזל מחברת החשמל, שהחשמל שלה והנוטל ללא רשות גוזל את ממון החברה. שהרי אף כאשר אוסר אדם לחברו להיכנס לדור בדירתו, ועבר ונכנס לדור חייב בתשלום, גם כאשר לא חסרו דבר, כפי המבואר בשולחן ערוך חו”מ סימן שס”ג סעיף ו’. כל שכן בשימוש בחשמל שמחסר את חברת החשמל ודורש מהם לייצר עוד אנרגיה.

כן ראיתי שכתב לדון בשו”ת דבר יהושע במי שלוקח חשמל מחברת החשמל ללא שהפעולה תירשם במונה החשמל כך שהוא לא משלם על החשמל, האם הדבר מהווה גזל או היזק. והביא שדיון זה עלה במסיבת תלמידי חכמים במוצאי חג הפסח שנת תש”י במעונו של הגאון הגדול הרא”י אונטרמן זצ”ל. וכתב להביא לזה ראיה מרש”י בפסחים כ”ו: שם כתב על מי שמוציא טלית ופורסה להתכבד לצורכו בעיני האורחים, שהדבר נחשב לגזל. מוכח שאף שאינו גונב דבר מהבעלים, אלא רק משתמש בטלית של אחרים ללא רשותם הדבר נחשב לגזל, ה”נ במשתמש בחשמל נגד רשות חברת החשמל הדבר נקרא גזל, ועדיפא מיניה שהרי גורם להם הפסד ממון. [עוד ראיתי שכתב לדון בנידון זה של גזל בחשמל, בספר שם אבותי – נזקי ממון, בסוף הספר סימן י’].

 

למרות שאת החיבור האסור עשה המשכיר ולא השוכר, אולם כעת לאחר ידיעת השוכר מכך, השימוש בחשמל במצב כזה מהווה גזל על השוכר. בדומה לאדם שפרץ את דלת השכן, וחבירו נכנס בדלת הפתוחה וגונב מביתו של השכן, שבלי ספק הנכנס לביתו של השכן ונוטל חפציו נקרא גנב.

אף אם תאמר שהמשכיר הוא הגונב והשוכר קונה מהמשכיר את החשמל שגונב, גם דבר זה אסור כפי שכתב השו”ע חו”מ סימן שנ”ח סעיפים א – ג, בזה”ל, כל דבר שחזקתו שהוא גנוב, אסור ליקח אותו. וכן אם רוב אותו דבר שהוא גנוב, אין לוקחין אותו. לפיכך אין לוקחין מהרועים צמר או חלב או גדיים, אבל לוקחים מהם חלב וגבינה, במדבר אבל לא ביישוב. וכולם שאמרו הטמן, אסור לקחת מהם.

מחיובי המשכיר לדאוג לדירה עם חשמל תקין

מאידך על בעל הדירה מוטלת החובה כמשכיר לדאוג לחשמל תקין בדירה, על כן עליו לחבר חשמל תקין באופן מיידי לדירה. במידה והדירה לא תחובר לחשמל באופן תקין, השוכר לא יידרש לשלם שכירות על דירה כזאת, שהרי לא עלה על דעת השוכר להתחייב בתשלום שכירות על דירה ללא חשמל.

כפי שכתב השולחן ערוך חושן משפט סימן שיד סעיף א’, המשכיר בית לחבירו, חייב להעמיד לו דלתות ולפתוח לו החלונות שנתקלקלו ולחזק את התקרה ולסמוך את הקורה שנשברה ולעשות נגר ומנעול. וכן אם נפחתה המעזיבה והתקרה בד’ טפחים, חייב לתקנה; וכן כל כיוצא בזה מדברים שהם מעשה אומן והם עיקר גדול בישיבת הבתים והחצרות. וכתב הרמ”א בהגהתו שם כי בזה הולכים לפי מנהג המדינה. ואין ספק כי לפי מנהג המדינה כיום, עיקר גדול בישיבת הבתים והחצרות הוא חשמל פעיל בבית.

לפיכך ככל שאין היתר להשתמש בחשמל כפי שהוא כעת, נחשב הדבר כאין חשמל בבית, וחיובי המשכיר לדאוג לחשמל תקין בדירה שהוא משכיר.

אני רוצה להניח שמדובר בחיבור שנעשה ע”י חשמלאי מוסמך באופן שאין בו סכנה אלא גזל, אולם ככל שיש בו משום סכנה, מלבד איסור לא תשים דמים בביתך, חובה נוספת ישנה על המשכיר לדאוג למגורים תקינים בדירה אותה הוא משכיר ללא סכנה. כפי שהביא השולחן ערוך חו”מ סימן שי”ב סעיף י”ז שאם השכיר בית וכעת הפך הבית למסוכן לגור בו, חובתו של המשכיר לתקן את הבית.

שאלה:

אני גר בשכירות והתברר לי שהחשמל בבית נגנב מחברת חשמל ובעל הדירה התחבר ישירות לכבלים של חברת חשמל ללא שעון. על מי האיסור גזל, עלי בכל השתמשות או על בעל הבית? והאם אני חייב לעזוב את הדירה?

 

תשובה:

אין ספק שאיסור מוחלט הוא לקחת חשמל מחברת החשמל ללא תשלום והדבר נחשב לגזל גמור, מלבד איסור הסכנה בחיבור פיראטי שפעמים הוא גובל בפיקוח נפש של ממש.

למרות שהמשכיר הוא זה שייצר את החיבור האסור, גם לך כשוכר אסור מכאן ואילך להשתמש בחשמל הנלקח ללא רשות וללא תשלום.

מאידך חובת בעל הדירה כמשכיר, לספק לך דירה עם חשמל תקין ומותר לשימוש. לפיכך עליך להודיע למשכיר כי כעת הדירה לא ראויה לשימוש הואיל ולא ניתן להשתמש בה בחשמל על פי ההלכה [וגם על פי החוק], ועליו לדאוג באופן מיידי לחשמל תקין בדירה. במידה ולא ידאג המשכיר לחיבור תקין של חשמל, הנך פטור מחובת תשלום השכירות עבור שימוש בדירה כזאת.

מקורות ונימוקים:

שימוש בחשמל ללא רשות מהווה גזל

שימוש בחשמל ללא תשלום מהווה גזל מחברת החשמל, שהחשמל שלה והנוטל ללא רשות גוזל את ממון החברה. שהרי אף כאשר אוסר אדם לחברו להיכנס לדור בדירתו, ועבר ונכנס לדור חייב בתשלום, גם כאשר לא חסרו דבר, כפי המבואר בשולחן ערוך חו”מ סימן שס”ג סעיף ו’. כל שכן בשימוש בחשמל שמחסר את חברת החשמל ודורש מהם לייצר עוד אנרגיה.

כן ראיתי שכתב לדון בשו”ת דבר יהושע במי שלוקח חשמל מחברת החשמל ללא שהפעולה תירשם במונה החשמל כך שהוא לא משלם על החשמל, האם הדבר מהווה גזל או היזק. והביא שדיון זה עלה במסיבת תלמידי חכמים במוצאי חג הפסח שנת תש”י במעונו של הגאון הגדול הרא”י אונטרמן זצ”ל. וכתב להביא לזה ראיה מרש”י בפסחים כ”ו: שם כתב על מי שמוציא טלית ופורסה להתכבד לצורכו בעיני האורחים, שהדבר נחשב לגזל. מוכח שאף שאינו גונב דבר מהבעלים, אלא רק משתמש בטלית של אחרים ללא רשותם הדבר נחשב לגזל, ה”נ במשתמש בחשמל נגד רשות חברת החשמל הדבר נקרא גזל, ועדיפא מיניה שהרי גורם להם הפסד ממון. [עוד ראיתי שכתב לדון בנידון זה של גזל בחשמל, בספר שם אבותי – נזקי ממון, בסוף הספר סימן י’].

 

למרות שאת החיבור האסור עשה המשכיר ולא השוכר, אולם כעת לאחר ידיעת השוכר מכך, השימוש בחשמל במצב כזה מהווה גזל על השוכר. בדומה לאדם שפרץ את דלת השכן, וחבירו נכנס בדלת הפתוחה וגונב מביתו של השכן, שבלי ספק הנכנס לביתו של השכן ונוטל חפציו נקרא גנב.

אף אם תאמר שהמשכיר הוא הגונב והשוכר קונה מהמשכיר את החשמל שגונב, גם דבר זה אסור כפי שכתב השו”ע חו”מ סימן שנ”ח סעיפים א – ג, בזה”ל, כל דבר שחזקתו שהוא גנוב, אסור ליקח אותו. וכן אם רוב אותו דבר שהוא גנוב, אין לוקחין אותו. לפיכך אין לוקחין מהרועים צמר או חלב או גדיים, אבל לוקחים מהם חלב וגבינה, במדבר אבל לא ביישוב. וכולם שאמרו הטמן, אסור לקחת מהם.

מחיובי המשכיר לדאוג לדירה עם חשמל תקין

מאידך על בעל הדירה מוטלת החובה כמשכיר לדאוג לחשמל תקין בדירה, על כן עליו לחבר חשמל תקין באופן מיידי לדירה. במידה והדירה לא תחובר לחשמל באופן תקין, השוכר לא יידרש לשלם שכירות על דירה כזאת, שהרי לא עלה על דעת השוכר להתחייב בתשלום שכירות על דירה ללא חשמל.

כפי שכתב השולחן ערוך חושן משפט סימן שיד סעיף א’, המשכיר בית לחבירו, חייב להעמיד לו דלתות ולפתוח לו החלונות שנתקלקלו ולחזק את התקרה ולסמוך את הקורה שנשברה ולעשות נגר ומנעול. וכן אם נפחתה המעזיבה והתקרה בד’ טפחים, חייב לתקנה; וכן כל כיוצא בזה מדברים שהם מעשה אומן והם עיקר גדול בישיבת הבתים והחצרות. וכתב הרמ”א בהגהתו שם כי בזה הולכים לפי מנהג המדינה. ואין ספק כי לפי מנהג המדינה כיום, עיקר גדול בישיבת הבתים והחצרות הוא חשמל פעיל בבית.

לפיכך ככל שאין היתר להשתמש בחשמל כפי שהוא כעת, נחשב הדבר כאין חשמל בבית, וחיובי המשכיר לדאוג לחשמל תקין בדירה שהוא משכיר.

אני רוצה להניח שמדובר בחיבור שנעשה ע”י חשמלאי מוסמך באופן שאין בו סכנה אלא גזל, אולם ככל שיש בו משום סכנה, מלבד איסור לא תשים דמים בביתך, חובה נוספת ישנה על המשכיר לדאוג למגורים תקינים בדירה אותה הוא משכיר ללא סכנה. כפי שהביא השולחן ערוך חו”מ סימן שי”ב סעיף י”ז שאם השכיר בית וכעת הפך הבית למסוכן לגור בו, חובתו של המשכיר לתקן את הבית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש