חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

בשבת התארחו אצלי הבת והחתן עם התינוקת בת חודש שזקוקה לאינהלציה בכל שעתיים, והם שמו שעון שבת שקע אך התברר שהחיבור היה רופף וכשילד קטן היה נוגע בזה זה היה נדלק לשנייה ונכבה. לבסוף הפלנו את השעון שבת לרצפה ברגל וזרקנו עליו משהו כבד שחיבר את המגעים והוא נדלק. שאלתי האם נהגנו כהוגן או היינו צריכים להימנע?

 

 

תשובה:

נהגתם כשורה, כל תינוק נידון כחולה שאין בו סכנה ומותר לעשות בשבילו איסור דרבנן, וכל שכן היכא שנעשה הדבר בשינוי.

 

מקורות:

ראה ברמ”א (סי’ שכח סעיף יז). ועי’ בפרי מגדים (א”א ס”ק טו) דאפילו טלטול מוקצה מותר, אלא שנכון לעשות בשינוי. וראה עוד בביה”ל (סי’ שב ד”ה דלא).

ואפילו לדברים שאינם לצרכי אכילה, שרי, וכן מוכח מהרמ”א (סי’ רעו ס”א)  שגוי שהדליק נר לצורך קטן, דינו כהדליק לצורך חולה ומותר לכל ישראל להשתמש לאורו. וכן דעת מרן בספרו חזו”ע ח”ג (עמ’ שסא), שלכל הדברים שהקטן צריך להם התירו, ולא רק לצרכי אכילה. וכ”כ בשו”ת שבט הלוי (מה”ת סי’ לו), ובשו”ת מנחת יצחק ח”ד (סי’ קכד).

ומצד חיבור לחשמל אפי’ לדעת החזו”א דהוי דאו’, מ”מ שלא כדרכו יש להקל דשוב נחית לאיסור דרבנן. וכ”ש דמרן היבי”א זצ”ל ס”ל שלא כהחזו”א. וכ”כ בנו הראש”ל בספר ילקוט יוסף ח”ה (מלאכה מכבה או’ ב’).

 

שאלה:

בשבת התארחו אצלי הבת והחתן עם התינוקת בת חודש שזקוקה לאינהלציה בכל שעתיים, והם שמו שעון שבת שקע אך התברר שהחיבור היה רופף וכשילד קטן היה נוגע בזה זה היה נדלק לשנייה ונכבה. לבסוף הפלנו את השעון שבת לרצפה ברגל וזרקנו עליו משהו כבד שחיבר את המגעים והוא נדלק. שאלתי האם נהגנו כהוגן או היינו צריכים להימנע?

 

 

תשובה: נהגתם כשורה, כל תינוק נידון כחולה שאין בו סכנה ומותר לעשות בשבילו איסור דרבנן, וכל שכן היכא שנעשה הדבר בשינוי.

 

מקורות:

ראה ברמ”א (סי’ שכח סעיף יז). ועי’ בפרי מגדים (א”א ס”ק טו) דאפילו טלטול מוקצה מותר, אלא שנכון לעשות בשינוי. וראה עוד בביה”ל (סי’ שב ד”ה דלא).

ואפילו לדברים שאינם לצרכי אכילה, שרי, וכן מוכח מהרמ”א (סי’ רעו ס”א)  שגוי שהדליק נר לצורך קטן, דינו כהדליק לצורך חולה ומותר לכל ישראל להשתמש לאורו. וכן דעת מרן בספרו חזו”ע ח”ג (עמ’ שסא), שלכל הדברים שהקטן צריך להם התירו, ולא רק לצרכי אכילה. וכ”כ בשו”ת שבט הלוי (מה”ת סי’ לו), ובשו”ת מנחת יצחק ח”ד (סי’ קכד).

ומצד חיבור לחשמל אפי’ לדעת החזו”א דהוי דאו’, מ”מ שלא כדרכו יש להקל דשוב נחית לאיסור דרבנן. וכ”ש דמרן היבי”א זצ”ל ס”ל שלא כהחזו”א. וכ”כ בנו הראש”ל בספר ילקוט יוסף ח”ה (מלאכה מכבה או’ ב’).

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש